Trægulv
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-11-09 14:13

Hej

I min stue er gulvet lavet af en form for planker, hvorpå jeg nu har
gulvtæppe. Men jeg vil hellere have et lamelparket-trægulv ....

Men plankerne under gulvtæppet kan give sig, det kan man tydeligt mærke
når man går en tur gennem stuen. Kan man lægge et lamelparketgulv oven
på sådan et underlag?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-11-09 07:24

> [...]
>
> Men plankerne under gulvtæppet kan give sig, det kan man tydeligt mærke
> når man går en tur gennem stuen. Kan man lægge et lamelparketgulv oven

Hej Mads

Det kan du egentlig godt bare du husker filt imellem de to gulve. Ikke noget
med at spare på filten og købe den billgste. Hvis et gulv i forvejen giver
sig får filten virkelig noget at se til og derfor bliver den billige hurtigt
slidt igennem.
Jeg tror nu nok jeg ville enten sørge for at det gamle gulv ikke kan give
sig eller rive det op inden lægning af nyt. Hvis det giver sig knirker det
vel også??

God weekend.

Lars Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-11-09 08:59

On Sun, 8 Nov 2009 07:24:14 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

> [...]
>sig eller rive det op inden lægning af nyt. Hvis det giver sig knirker det

Det knirker ikke - overhovedet.
Det gamle gulv kan ikke bare pilles op - nedenunder er der ingenting, et
stort hul simpelthen..... i hvert fald nogle steder, som jeg husker det
fra da tæppet blev lagt på for 4 år siden.

Men nu vil jeg i hvert fald tænke lidt videre over trægulv derinde.

>God weekend.

I lige måde og tak for svaret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-09 11:37

Mads Lie Jensen wrote:

> Det gamle gulv kan ikke bare pilles op - nedenunder er der ingenting,
> et stort hul simpelthen..... i hvert fald nogle steder, som jeg
> husker det fra da tæppet blev lagt på for 4 år siden.

Det lyder sært og ikke særligt betryggende.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-11-09 13:25

On Sun, 8 Nov 2009 11:36:48 +0100, "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk>
wrote:

>Det lyder sært og ikke særligt betryggende.

Det er vel hvad man kan forvente i sådan et gammelt hus ..... Jeg har
fået fortalt at vvs-folkene kravlede rundt nede under gulvet dengang for
mange år siden der blev lagt centralvarme ind. Og det passer da også at
gulvniveau i huset er 60-70 cm over jordniveau udenfor.

Det mest skumle er dog at der efter sigende er en lille kælder under
køkkengulvet, men hvor indgangen er muret til. Gad vide hvad der kan
gemme sig dernede?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 08-11-09 13:30

Hej Mads

> Det mest skumle er dog at der efter sigende er en lille kælder under
> køkkengulvet, men hvor indgangen er muret til. Gad vide hvad der kan
> gemme sig dernede?

Den bliver du da nødt til at genetablerre, den er jo som skabt
til øl og den slags :)

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-11-09 14:28

On Sun, 8 Nov 2009 13:29:48 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Mads

>Den bliver du da nødt til at genetablerre, den er jo som skabt
>til øl og den slags :)

Det har den været brugt til - der var vist nok endda mulighed for at
komme til den fra køkkenet, en gang for længe siden.

Men med de temperaturer jeg normalt holder mig her i huset er det vist
ikke nødvendigt - onde tunger påstår at når jeg skal have varmet stue og
køkken op, skal jeg bare lade køleskabet stå åbent
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-09 13:37

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Det mest skumle er dog at der efter sigende er en lille kælder under
> køkkengulvet, men hvor indgangen er muret til. Gad vide hvad der kan

Enten formulerer du dig upræcist, eller også er gulvkonstruktionen af en
type jeg ikke kender.

Der kan sagtens være en krybekælder under gulvet. Det har vi under godt
halvdelen af huset, men det betyder ikke at der er "et stort hul" under
gulvet. Gulvet ligger på et tværgående bjælkelag, med isolering under
gulvet mellem bjælkerne. Bjælkerne bæres foruden indfatning i ydermurene
af en langsgående mellemvæg og murede støtter.

Det kan sagtens lade sig gøre at pille gulvet op og lægge et nyt.
Faktisk er det vores plan fordi det nuværende gulv har visse skavanker
som vanskeligt kan udbedres.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-11-09 14:34

On Sun, 8 Nov 2009 13:37:26 +0100, "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk>
wrote:

>Enten formulerer du dig upræcist, eller også er gulvkonstruktionen af en
>type jeg ikke kender.

Det kan _nemt_ være jeg formulerer mig forkert.

> [...]
>gulvet mellem bjælkerne. Bjælkerne bæres foruden indfatning i ydermurene
>af en langsgående mellemvæg og murede støtter.

Nu har jeg trampet lidt rundt på gulvet derinde - det kan sagtens være
som du beskriver. Midt i stuen er i hvert fald hvad der kunne være en
mur under gulvet. Der har vist gået en skillevæg en gang for længe
siden.

Isolering er jeg dog ret sikker på der ikke er noget af under eller i
det gulv. Jeg kan ikke huske præcist hvordan det er, for det var ikke
den slags ting jeg lagde mærke til dengang jeg flyttede herud. Vi
pillede selv det gamle gulvtæppe op, men havde en montør til at lave
lægge det nye på. Jeg kan dog huske at der var et irriterende 10x10 cm
hul lige ned til omtalte ingenting, midt i stuen. Som om der havde stået
en stolpe der .....

>Det kan sagtens lade sig gøre at pille gulvet op og lægge et nyt.
>Faktisk er det vores plan fordi det nuværende gulv har visse skavanker
>som vanskeligt kan udbedres.

Det vil jeg undersøge så ..... hvis det er til selv at lave, kan det vel
næppe koste det helt vilde i materialer? (Som voksenlærling tjener man
_meget_ lidt )
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-09 21:29

> [...]
>
> Det vil jeg undersøge så ..... hvis det er til selv at lave, kan det vel
> næppe koste det helt vilde i materialer? (Som voksenlærling tjener man

Mine forældre fik lavet nyt plankegulv i deres "gamle" hus.
De tværgående bjælker var klodset op på mursten og fjernede du først gulvet,
så kunne du løfte bjælkerne væk.
Vi fjernede alt gulvet, sørgede for at bjælkerne var lige ved at rette dem
op med reglar. Så blev der bundet ståltråd ud, som kunne bære isoleringen og
til sidst blev der skruet nye brædder på. Vel-isoleret og flot at se på.
Massive gulvbrædder koster dog noget mere end klikgulv, men det hæver jo
også værdien af huset.

Mvh
Mads K