Div box i CSS
Fra : Michael Poulsen

Dato : 02-08-01 12:40

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen, som ved hvad
man skal skriv for at få centreret sin Div box.
Jeg har farve og bredde, bare ingen centrering.
Hvis der er nogen, som kan hjælpe, så skriv venligst.
På forhånd tak, Michael :)

- Pædagoiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-08-01 13:01

On Thu, 2 Aug 2001 11:40:07 +0000 (UTC), Michael Poulsen
<falconcs@worldonline.dk> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen, som ved hvad
>man skal skriv for at få centreret sin Div box.

text-align: center

Hvis du vil have en hurtig oversigt over CSS-"værktøjer", så er her en
i Windows Help-file format (og flere andre formater):
(den er godt kun til CSS1, men alligevel meget nyttig)

Der findes også en til HTML4, og jeg bruger dem meget som hurtige
"opslagsværker".

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Michael Poulsen

Dato : 02-08-01 13:11

Hejsa igen og tak for svaret, jeg er dog mest i på bar bund med selv Div
boxens placering, ikke teksten. Jeg vil gerne have min BOX centreret,
fordi den klæber sig op og ned af venstre side på mit HTML-dokument. Det
ser lidt harsk ud.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-08-01 15:55

On Thu, 2 Aug 2001 12:11:03 +0000 (UTC), Michael Poulsen
<falconcs@wordonline.dk> wrote:

> [...]
>boxens placering, ikke teksten. Jeg vil gerne have min BOX centreret,
>fordi den klæber sig op og ned af venstre side på mit HTML-dokument. Det

Undskyld, jeg havde misforstået.

Jeg må indrømme, at jeg oftest springer over, hvor gærdet er lavest og
skriver:

- en anden metode er som Andreas skriver at sætte margin - fx:
margin-left: 10%;
margin-right: 10%;

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 02-08-01 13:15

Michael Poulsen skrev i meddelelsen <9kbe6n$32o$1@sunsite.dk>...
>Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen, som ved hvad
>man skal skriv for at få centreret sin Div box.
>Jeg har farve og bredde, bare ingen centrering.
>Hvis der er nogen, som kan hjælpe, så skriv venligst.

bla bla bla

Fra : Wired Earp

Dato : 02-08-01 16:43

Andreas Haugstrup - solitude.dk wrote:

> margin-left:auto; margin-right:auto;

Det virker selvfølgelig ikke i praksis [omend muligvis i Opera og IE5
på Mac]. Stik den i en anden div og anvend den forkerte kommando:

auto;">

Det er text-align der gør tricket. De korrekte parametre [margin
kommandoerne] medtages kun ifald vi en dag skulle støde på en browser
som opfører sig korrekt.

Kommandoen text-align skal i teorien kun virke på text, men er blevet
misforstået af Microsoft. Mozilla har sidenhen adopteret
funktionsmåden for ikke at blive drillet.

Bemærk at text-align egenskaben indavles i indeholdte divs, hvorfor vi
specificerer endnu en text-align for at texten i den kritiske div ikke
skal blive midterstillet.

Der er ingen korrekt måde at midterstille ting vertikalt. CSS er ikke
klar over at navigatorens viewport har en y-højde. Brug script i givet
fald.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Wired Earp

Dato : 02-08-01 17:45

Jeg wrote:

> Der er ingen korrekt måde at midterstille ting vertikalt. CSS er
> ikke klar over at navigatorens viewport har en y-højde.

Ved nærmere eftersyn viser følgende sig at centrere et billede i
navigatorens viewport:

html {
   background: url(graphic.gif) transparent no-repeat center
center;
}

Det indebærer imidlertid stadigvæk ikke nogen mulighed for at centrere
divs vertikalt med CSS.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : J.C. Voss

Dato : 02-08-01 15:33

Michael Poulsen <falconcs@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har farve og bredde, bare ingen centrering.

--
Jonas, located at 11°56° | I love defenseless animals,
http://geografi.hjem.wanadoo.dk/ | especially in a good gravy.