P.E: skrev:
> Martin
>
> Den har jeg godt nok aldrig tænkt på før , at det kunne være et problem
> , vil strømmen ikke bare gå igemmen støddæmper/afstandskiver osv , for
> jeg må da godt nok indrømme , den har har da brugt for tit Ups ups ups ,
>
Den vil næppe gå gennem støddæmperen eftersom at dæmper og "stødtang" er
adskilt af en pakdåse => ingen metallisk forbindelse og hvis der var, så
er støddæmperen endnu finere mekanik med krav til glatte overflader, end
et svingerleje
Gode gammeldags dual-støddæmpere er ovenikøbet monteret med en
gummi-bøsning i øjerne!
Prøv at visualisere strømmens vej fra det ene faste emne til det andet
undervejs fra bagsvingeren, indtil du ender ved stelkablet og betænk at
der er ikke mange lejringer der har godt af at trække starterstrømmen á
mindst 50A =
Jeg synes at det mest nærliggende på en moderne motorcykel ofte har
været alu-fodhvilerbeslaget, eller nærmere selve fodhvileren hvis den er
lettere at klemme på.
Af hensyn til overfladeskader p.g.a. gnister, er et af forrørene også
velegnet og selv i værste fald tilgængeligt under motoren.
Lejringen mellem stel og støtteben er heller ikke så kritisk at få
skadet af lidt gnistdannlese, ligesom at det heller ikke er de vildeste
pyntalakeringer man har dér. Men lidt rust og løs pasning kan koste et
upraktisk strømtab
Anyhow: Lad den sidst monterede hhv. først afmonterede klemme være dér
hvor man skønner en gnist vil være mindst skadelig => et motorophæng på
(typisk) donor-bilen!
--
Armand.