/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
bytte en pære man har brugt i 3 min?
Fra : Onix


Dato : 23-10-09 17:37

Hej

Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
alt i alt ikke så godt som forventet.

Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
"brugt"

Onix


 
 
Jesper (23-10-2009)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 23-10-09 17:48

"Onix" <vedikke@hotmail.com> wrote in
news:4ae1db9f$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej
>
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den
> er så dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det
> flimrer svagt, alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er
> pæren nu "brugt"

Der er intet i loven der giver ret til fortrydelse/penge tilbage, de
butikker der gør det, gør det kun fordi de er flinke.

Om silvan har en sådan politik aner jeg ikke, spørg dem.

Jesper Lund (23-10-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 23-10-09 17:50

Onix wrote:

> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er
> så dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer
> svagt, alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er
> pæren nu "brugt"

Silvan er ikke forpligtet til at tage varen retur (efter loven), og det
ville de heller ikke være hvis varen var ubrugt.

Men så vidt jeg husker tilbyder Silvan (frivilligt) returret?

--
Jesper Lund

Terkel Pedersen (24-10-2009)
Kommentar
Fra : Terkel Pedersen


Dato : 24-10-09 23:11

Jesper Lund wrote:
>
> Men så vidt jeg husker tilbyder Silvan (frivilligt) returret?

På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
pengene tilbage inden 14 dage.

--
/tp



Bertel Lund Hansen (25-10-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-10-09 01:08

Terkel Pedersen skrev:

> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
> pengene tilbage inden 14 dage.

Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ukendt (25-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-09 17:09

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:d527e519q2qf54l0mmecnaqvvl03js6jc0@news.stofanet.dk...
> Terkel Pedersen skrev:
>
>> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
>> pengene tilbage inden 14 dage.
>
> Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
> den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.

Korrekt - bytteret er noget firmaet giver og man kan ikke få medhold i
loven i det pågældende tilfælde med mindre man kan påvise en
fabrikationsfejl. Så hedder det dog ikke bytterret, men reklamationsret.
Alene at tro at fordi man har gjort et fejlkøb og at varen ikke i øvrigt
fejler noget, er naivt.



Fister Løgsovs (23-10-2009)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 23-10-09 18:41

Den 23-10-2009, skrev Onix:
> Hej
>
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
> dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
> alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
> "brugt"
>
> Onix

NON JURA!
Silvan bytter hellere end at have en utilfreds kunde, så gå bare til
skranken for bytning, husk helst kvittevit, men uden kvitto går det
også.
Kai



Peter Lykkegaard (24-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 24-10-09 13:25

Jesper Lund skrev
>
> Silvan er ikke forpligtet til at tage varen retur (efter loven), og det
> ville de heller ikke være hvis varen var ubrugt.
>
Hvis en forretning tydeligt reklamerer med returret så er de
forpligtegt til at tage retur (jvf loven)
Forretningen kan dog i vid udstrækning diktere minimum for varens
stand ved returnering

- Peter

Peter W. (25-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter W.


Dato : 25-10-09 05:41

On 23 Okt., 17:36, "Onix" <vedi...@hotmail.com> wrote:
> Hej
>
> Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
> dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
> alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
> "brugt"
>
> Onix

Jeg undrer mig over, at der er ingen, der har nævnt Købeloven. Det
følger at KBL § 76, stk. 1, nr. 4, at der i et forbrugerkøb foreligger
en mangel ved salgsgenstanden, hvis den er "af anden eller ringere
beskaffenhed eller brugerbarhed, end den ifølge aftalen og de
foreliggende omstændigheder skulle være", herunder prisen. Når man
betaler 149 kr. for en lyspære, og den flimrer, så har den ikke den
beskaffenhed man kan forvente. Det er uden betydning, at du har
skulle prøve den for at opdage problemet.

Peter W. (25-10-2009)
Kommentar
Fra : Peter W.


Dato : 25-10-09 14:02

On 25 Okt., 17:08, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <unosp...@lundhansen.dk> skrev i meddelelsennews:d527e519q2qf54l0mmecnaqvvl03js6jc0@news.stofanet.dk...
>
> > Terkel Pedersen skrev:
>
> >> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
> >> pengene tilbage inden 14 dage.
>
> > Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
> > den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.
>
> Korrekt - bytteret er noget firmaet giver og man kan ikke få medhold i
> loven i det pågældende tilfælde med mindre man kan påvise en
> fabrikationsfejl. Så hedder det dog ikke bytterret, men reklamationsret..
> Alene at tro at fordi man har gjort et fejlkøb og at varen ikke i øvrigt
> fejler noget, er naivt.

Det er ikke nødvendigt at påvise en fabrikationsfejl, jf. KBL § 77a,
stk. 3.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste