Isolering af hus
Fra : Hauge

Dato : 23-10-09 14:23

Hej

Jeg er ved at planlægge at isolere mit murstenshus indvendigt... Det er i
forvejen sporadisk isoleret med mellem 75 og 100mm i hulrummet, så der
trænger..

Der skal laves et træskellet med 45 x 95 mm så der kan isoleres med 95 mm,
så det er jo sådanset godt nok.. Men..

Jeg er lidt i tvivl om, om jeg skal have dampspær på, hvilket faktisk er mit
eneste spørgsmål. Og selvfølgelig skal det være på den varme side, dvs. på
den indvendige side lige bag gipspladen.

Mvh Hauge

Fra : TT

Dato : 23-10-09 14:42

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> [...]
> mit eneste spørgsmål. Og selvfølgelig skal det være på den varme side,
> dvs. på den indvendige side lige bag gipspladen.

Mellem gipspladerne, for du bliver ked af ikke at sætte 2 lag gips op.

-Torben

Fra : S.B.

Dato : 23-10-09 14:44

> [...]
> mit eneste spørgsmål. Og selvfølgelig skal det være på den varme side,
> dvs. på den indvendige side lige bag gipspladen.

Om man "skal" ved ældre huse ved jeg ikke, men de gør det da i dag med alle
de nye de bygger
Og som du selv skriver, lige bag gipsen.

Nye huse bliver testet for tætheden på dampspærren, bare for at reglerne
igen siger der skal være udluftningsventiler i rummene, synes det er lidt
modstridende, men dem om det.

Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 23-10-09 16:55

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Om man "skal" ved ældre huse ved jeg ikke, men de gør det da i dag med
> alle de nye de bygger
> Og som du selv skriver, lige bag gipsen.

I princippet er det rigtigt nok, men i praksis ikke den bedste løsning,
ligesom den med at sætte dampspærren mellem gipspladerne heller ikke er
særlig smart, hvis man ønsker at dampspærren skal virke.

Man må anbringe dampspærren op til en trediedel inde i isoleringslaget, og
det er på mange måder en meget bedre løsning. Hvis man anbringer den
umiddelbart bag gipsen, eller imellem 2 lag gips, så vil den brydes alle
steder hvor der er genemgang af f.eks. kontakter og stik, varmerør osv.

Det kan undgåes ved at man deler isoleringen op i 2 lag, f.eks. 100 mm. + 50
mm. og placerer dampspærren udenpå de første 100 mm. Så har man en helt tæt
dampspærre, og 50 mm. til at trække rør og kabler, montere kontakter osv. i.
Konstruktionen bliver så lidt tykkere end Hauge havde tænkt sig, men også
meget bedre. Man kan selvfølgelig lave samme nummer ved at vælge 70mm
isolering og derpå 25 mm., men 25 mm. er lige lidt nok til en forfradåse, og
det er lettere at skaffe træet i 95X45 mm. og derpå 45x45 mm.

> Nye huse bliver testet for tætheden på dampspærren, bare for at reglerne
> igen siger der skal være udluftningsventiler i rummene, synes det er lidt
> modstridende, men dem om det.

Dampspærren er selvfølgelig med til at forhindre "naturlig" ventilation, men
dens vigtigste formål er at forhindre damp fra indeluften i, at trænge
igennem konstruktionen og kondensere på den kolde udvendige mur, med vand i
konstruktionen og risiko for råd og svamp til følge.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-09 18:59

> [...]
> umiddelbart bag gipsen, eller imellem 2 lag gips, så vil den brydes alle
> steder hvor der er genemgang af f.eks. kontakter og stik, varmerør osv.
<snip>

> [...]
> igennem konstruktionen og kondensere på den kolde udvendige mur, med vand
> i konstruktionen og risiko for råd og svamp til følge.

Hvis den både er bag forskalling og træskelet, og formålet er at forhindre
fugt, så er der vel ikke meget der er beskyttet mere? hvorfor så ikke helt
droppe det

ER 2 lag gips bedst? På min førstesal har jeg et lag, i min stue har jeg 2
lag. Jeg kan ikke få øje på nogle fordele ved de to udover besværet i at
sætte det op og den større udgift.

På min garage har jeg derimod lavet et lag træ og en lag gips, se DET er jo
smart. Er dog ikke klar over om det er noget man bruger i huse?

Fra : Martin Bak

Dato : 23-10-09 21:51

<tp> skrev i en meddelelse

> <snip>

> Hvis den både er bag forskalling og træskelet, og formålet er at forhindre
> fugt, så er der vel ikke meget der er beskyttet mere? hvorfor så ikke
> helt droppe det

For at stoppe fugten før den når ud på en kold flade, hvor den vil
kondensere. I den konstruktion jeg beskriver, vil em fra rummet blive
stoppet efter de inderste 50mm. isolering, hvilket er nok til at forhindre
kondensering.

> ER 2 lag gips bedst? På min førstesal har jeg et lag, i min stue har jeg
> 2 lag. Jeg kan ikke få øje på nogle fordele ved de to udover besværet i
> at sætte det op og den større udgift.

Der er mange fordele ved 2 lag gips. Større styrke ved ophæng af ting,
større branddrøjhed, større modstandsdygtighed overfor utilsigtede slag,
større stabilitet der sikrer at spartel og malerarbejdet kan laves pænt og
holdbart.

> På min garage har jeg derimod lavet et lag træ og en lag gips, se DET er
> jo smart. Er dog ikke klar over om det er noget man bruger i huse?
Det er ikke særlig almindeligt. I mange tilfælde heller ikke lovligt, idet
der ved mange konstruktioner kræves minimum BD-30 konstruktion, hvilket i
praksis kræver 2 lag gips hvis ikke den underliggende konstruktion i sig
selv opfylder betingelserne. Men det giver klart nogle fordele, især i en
garage/værksted hvor man gerne sætter mange ting op på væggene mere eller
mindre ad hoc.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-09 06:02

> [...]
> garage/værksted hvor man gerne sætter mange ting op på væggene mere eller

Såmend også i et hus. Og ja det gør det meget nemmere at hænge et billede op
osv. Mhs til støjdæmpning er det måske også en fordel at det er er plader af
forskelligt materiale. (Vi har så også valgt at bruge 95mm regler til
skillevæggene og fyldt op med mineralduld og så 10mm spånplade og gips på
hver side.

Vi har lavet vores førstesal på samme måde i 2003. Kan ikke huske hvad
brandkravene er der - mener ikke der er nogen på skillevægge - men
materialevalg er godkendt af teknisk forvaltning, og jeg havde da også læst
på lektion inden...

/A

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-10-09 08:41

Anders Majland skrev:
> [...]
> er er plader af forskelligt materiale. (Vi har så også valgt at bruge
> 95mm regler til skillevæggene og fyldt op med mineralduld og så 10mm

Har i nogen ydervægge med den konstruktion? Jeg står over for at lave
varmvægge på de 2 ydervægge i min stue - det er gamle mustensvægge med
fast forbandt og minimal hulmursisolering, så de bliver meget kolde om
vinteren; men opfylder allerede brandkravene, så det behøver jeg ikke
tænke på i mit tilfælde

Jeg overvejer samme løsning med et lag træ (krydsfiner) og et lag gips;
men var i tvivl om dampspærren skulle sidde mellem træ og gips eller bag
trælaget?
Det er ikke muligt at bruge Martins udmærkede råd, da der allerede er
opsat 70mm stålskelet til væggene og jeg ikke er interesseret i væggene
bliver 50% tykkere endnu

Fra : Hauge

Dato : 24-10-09 20:08

Hej
Martin Bak wrote:
> [...]
> lave samme nummer ved at vælge 70mm isolering og derpå 25 mm., men 25
> mm. er lige lidt nok til en forfradåse, og det er lettere at skaffe

Jeg synes dette var en god idé, så jeg valgte den 100 + 50 mm (95 + 45), og
lade dampspærren være placeret de 50 mm (45) bag gipsen, så jeg ikke
perforerer dampspærren når der skal laves huller til diverse udtag osv.

Jeg takker for venlig deltagelse

Mvh Hauge