Er disse gulvafløb lovlige... ?
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-10-09 12:25

http://fischer.dnsalias.dk/photo/photo_thumb.php?dir=687573

Jeg mener jo bestemt, at de ikke er lovlige...

De sorte fliser er fra bryggers, og det hvide rør er fra håndvasken i
borden ovenover.

De hvide fliser er fra bad/toilet, hvor der er monteret en brusekabine
med fast kant hele vejen rundt. Denne kant gør jo, at vand fra
håndvask/toilet der måtte komme på gulvet kun kan løbe to steder hen:
ud i resten af huset og/eller ned i det hul som håndvask-afløbet
benytter i gulvet...

Entreprenøren der har opført det mener at det fint og også lovligt.
Men jeg mener jo bestemt at ingen af de to huller i gulv på nogen måde
kan leve på til BR-98...

Iøvrigt, ingen af de to flisekanter er 10cm, men kun cirka 8 cm.
Skal de ikke være 10 cm ... ?

Der er iøvrigt heller ikke vådrumsmembram på bryggersgulv... er det
ikke et krav i den slags vådrum, selvom der ikke er en decideret
vådzone ... ?

P.S. Kommentér meget gerne billeder

mvh
Søren C. Fischer

Fra : TGJ

Dato : 19-10-09 20:10

"Søren C. Fischer" <soren1967@gmail.com> skrev i en meddelelse
http://fischer.dnsalias.dk/photo/photo_thumb.php?dir=687573

Der er DNS fejl på ovenstående

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-10-09 13:34

On 19 Okt., 20:24, Søren C. Fischer <soren1...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Der er iøvrigt heller ikke vådrumsmembram på bryggersgulv... er det
> ikke et krav i den slags vådrum, selvom der ikke er en decideret

Korrekt link:
http://fischer.dnsalias.com/photo/photo_thumb.php?dir=687573

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 19-10-09 21:20

<snip>
> Entreprenøren der har opført det mener at det fint og også lovligt.
> Men jeg mener jo bestemt at ingen af de to huller i gulv på nogen måde
> kan leve på til BR-98...

Ud over det er noget sjusk at se på (ikke afsluttet korrekt), så er der
forskel på våd- og fugtig-zone.
Fuges der fint rundt om det grå rør, så er det vist efter bogen. Det hvide
rør er jeg noget i tvivl om, da det sikkert ikke er til indstøbning.
Hele gulvet og vægge ved bad er våd-zone. Hele gulvet skal kunne drænes, dvs
er der kun gulvafløb i kabinen og kan vandet fra resten af gulvet ikke løbe
derind, så er den gal. Har du 2 afløb, et i kabine og et uden for, så er den
i vinkel.

> Iøvrigt, ingen af de to flisekanter er 10cm, men kun cirka 8 cm.
> Skal de ikke være 10 cm ... ?

Det er det vist ingen regler for.

> Der er iøvrigt heller ikke vådrumsmembram på bryggersgulv... er det
> ikke et krav i den slags vådrum, selvom der ikke er en decideret
> vådzone ... ?

Nej, bryggers og køkken er ikke vådrum.
Man kan dog med fordel benytte vådrumsgips ved fugtig-zonerne, men det er
intet krav.

Man skal god holde tungen lige i munden og undersøge reglementet hver gang
man skal lave bare en lille smule, da det altid bliver revideret, når man
mindst venter det.
Når man så vil klage sin nød, er det derfor vigtigt at kende byggeåret og
reglementet fra samme tid.

Mvh
Leon

Fra : S.B.

Dato : 20-10-09 12:08

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindst venter det.
> Når man så vil klage sin nød, er det derfor vigtigt at kende byggeåret og

Gammel regel, ved ikke om det gælder mere, men man sagde:
Er der et gulvafløb så betragtes det som et vådrum.

Nej det hvide rør er kun til brug under vask osv, altså hvor det er synlig
eller man kan komme til det.
Må ikke støbes ned i gulv eller graves ned i jorden.

Rent faktisk må man ikke længere bruge det grå rør som forbindelse mellem
vask og gulvafløb, begge dele skal have deres egen 110 mm pvc ledning ført
hen, fik jeg at vide for et ½ år siden da jeg renoverede mit badeværelse.

Men sikken da noget skrammel der er lavet hvor røret går i gulvet, sjovt
nok, det om selve gulvafløbet ser ud til at være pænt lavet, hvorfor sådan
noget juks ved det andet?

Søren

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-10-09 09:53

On 20 Okt., 13:07, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

> [...]
> nok, det om selve gulvafløbet ser ud til at være pænt lavet, hvorfor sådan

Enig, det er noget skrammel, og jeg er ganske sikker på, at det ikke
er lovligt.
Der er ikke vådrumsmembran under fliserne, og gulvafløbet er jo fint
nok...
men afløb fra vask er bare ført til.... ja det må guderne jo vide,
men jeg antager at der bare er durk igennem gulvet og så faktisk
tilsluttet afløbet dernede....

Entreprenøre siger jo, at det er fiiiiiiiiint, men den hopper jeg bare
ikke på jf. BR-98 (huset er fra 2007)

mvh
Søren C. Fischer

Fra : S.B.

Dato : 20-10-09 18:36

> [...]

tilsluttet afløbet dernede....

Entreprenøre siger jo, at det er fiiiiiiiiint, men den hopper jeg bare

Dine afløb fra vaskene løber forhåbentlig over i gulvafløbet?
Ellers har du forhåbentlig en vandlås på dem

Få en bolig ingeniør ud og kigge på det, de 1000 kr. han kan koste ser ud
til at være givet godt ud, kan hurtigt blive dyre at skulle lave det om, om
nogen år.
Og den dag du evt vil sælge det, så ryger der helt sikkert en K3 på det, gør
jo ikke just huset mere værd.

Ved ikke hvad by du bor i, men er det i Århus kan jeg godt anbefale en der
er dygtig, uden at være dyr.

Søren

Fra : S.B.

Dato : 20-10-09 18:39

ps.

Har du et gulvafløb i rummet er der altid en risiko for at den dag kloakken
stopper, at alt vandet står ud på gulvet, så er en vådrumsmembran en rigtig
god ting at have

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-10-09 13:07

On 20 Okt., 19:38, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:
> [...]
> stopper, at alt vandet står ud på gulvet, så er en vådrumsmembran en rigtig

Ja det giver jo sig selv

Hvad jeg er interesseret i bare noget ganske andet: er mit hus
lovligt, eller får jeg K3'er i spandevis hvis jeg en dag skal sælge
huset ?
Hvad der er smart, og fikst er ikke altid det som Bygningsreglementet
og diverse normer siger (typisk er det smarte en DEL udover reglerne,
men det er en anden historie...)

mvh
Søren C. Fischer

Fra : Jon Nielsen

Dato : 06-11-09 03:59

On 20 Okt., 20:06, Søren C. Fischer <soren1...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hvad der er smart, og fikst er ikke altid det som Bygningsreglementet
> og diverse normer siger (typisk er det smarte en DEL udover reglerne,

Hej Søren

Det er lidt forskelligt hvad der gælder i forhold til hvordan BR.98
skal håndhæves. Det afhænger blandt andet om hvilken materialer
væggene og gulvet er lavet af og hvilken regler flise, lim, fuge og
membran skal laves under, da producentensanvisninger skal følges,
ellers er det lavet forkert/uhensigtmæssigt. Reglerne er meget
generelle og det ser ud som om at deres anvisnings ISO er tæt på det
samme. Hvis du stadig ikke har klarhed om rigtigheden i de brugte
materialer og udførelsen af de nævnte ting, vil jeg gerne kigge det
igennem.

Mvh. Jon Nielsen jon@famnielsen.info

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-11-09 09:06

On 6 Nov., 11:59, Jon Nielsen <jonnie...@gmail.com> wrote:

> [...]
> samme. Hvis du stadig ikke har klarhed om rigtigheden i de brugte
> materialer og udførelsen af de nævnte ting, vil jeg gerne kigge det

Jamen, kan man på nogen som helst måde komme uden om SBI189:
"Gulvafløb SKAL være VA-godkendte til den pågældende
gulvkonstruktion ..."
??

Ingen kan jo se hvad er gemmer sig for enden af det hvide plastrør...

mvh
Søren C. Fischer