DVD-drev giver lyd hver gang jeg åbner min~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-10-09 15:30

Hej

På min MacBook Pro (late 2008/unibody) der giver DVD-drevet lyd, hver
gang jeg åbner den. Jeg mindes at have læst, at en opgradering skulle
fjerne denne lyd (i forbindelse med wake-on-LAN/wifi). Jeg har
installeret alle opdateringer, men lyden har aldrig været væk.

Mine forældres MacBook Pro (en nyere udgave) giver ikke lyd - jeg er
dog i tvivl om, om den har gjort det på noget tidspunkt.

Hvordan får jeg lyden væk?

--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-10-09 23:12

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
>
> Mine forældres MacBook Pro (en nyere udgave) giver ikke lyd - jeg er
> dog i tvivl om, om den har gjort det på noget tidspunkt.

Det véd jeg ikke, men jeg véd, at min egen PB G4/1,67ghz gør det samme
også efter seneste firmware opdatering til SuperDrive, men dog ikke så
meget som før, - så har du installeret den sidste SuperDrive firmware
opdatering?
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/firmware_hardware/superdrivefirmwareupdate30.html

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-09 07:13

> [...]
> også efter seneste firmware opdatering til SuperDrive, men dog ikke så
> meget som før, - så har du installeret den sidste SuperDrive firmware

Der står bare, at den kun er til de nyeste iMac og Mac mini fra 2009.
Her spørges jo om en MacBook Pro fra 2008. Kan den også bruges til sådan
en?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-09 12:10

Henrik Münster wrote:

> Der står bare, at den kun er til de nyeste iMac og Mac mini fra 2009.
> Her spørges jo om en MacBook Pro fra 2008. Kan den også bruges til sådan
> en?

Øh? - så har de fjernet den anden igen. - Jeg nåede ikke at læse hele
teksten inden jeg sendte linket. - Der var tre forskellige - en til G4
PB, en til MB/MBP og den her til de stationære. - Min kom via SU, så jeg
hentede og installerede den. - Den kom også i SU til en MBP, jeg har
opdateret til nogle af mine venner. - Så hvis den ikke dukker op i SU,
kan den næppe bruges til din.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-09 16:23

> [...]
> hentede og installerede den. - Den kom også i SU til en MBP, jeg har
> opdateret til nogle af mine venner. - Så hvis den ikke dukker op i SU,

Hvad pokker - nu står verden ikke længere - er du begyndt at bruge
Software Update?

Vil det så sige, at alting snart er iorden på fastlandet hos ERS?

Stort skridt, Erik Richard )

Kærlige klap fra Kjøwenhavnstrup ))

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-09 17:31

Morten Lind wrote:

> Hvad pokker - nu står verden ikke længere - er du begyndt at bruge
> Software Update?
>
> Vil det så sige, at alting snart er iorden på fastlandet hos ERS?

Sålænge jeg mangler en større disk til den, kan man jo godt
eksperimentere...

> Stort skridt, Erik Richard )
>
> Kærlige klap fra Kjøwenhavnstrup ))

Pas nu på... Hvis vi pillede alle andre væk fra ben, var kjøwenhawnerne
i mindretal.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-09 23:27

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Mine forældres MacBook Pro (en nyere udgave) giver ikke lyd - jeg er
> dog i tvivl om, om den har gjort det på noget tidspunkt.

Alle mine bærbare har givet en svag lyd fra drevet, når de vågnede.
Lyden kan variere fra drev til drev. Jeg fik engang byttet en MacBook,
og lyden i de to i øvrigt helt ens modeller var meget forskellig. Jeg
formoder, at der var tale om drev fra to forskellige fabrikanter. Lyden
er dog svag og kortvarig, og jeg har aldrig regnet den for et problem.
På min nuværende unibody er den faktisk ret svær at høre, men den er
der. Kan det tænkes, at dine forældres er en unibody, der åbenbart er
bedre lydisoleret? Prøv at være i et stille rum, og lyt godt efter, når
du vækker deres computer fra dens skønhedssøvn.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-10-09 02:27

On 19 Okt., 08:12, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Der står bare, at den kun er til de nyeste iMac og Mac mini fra 2009.
> Her spørges jo om en MacBook Pro fra 2008. Kan den også bruges til sådan
> en?

Jeg forsøgte, men får beskeden: "Computeren skal ikke bruge denne
opdatering".

Jeg forstår ikke helt, hvis ikke der findes en opgradering der fjerner
lyden (og endnu mindre forstår jeg, hvorfor der overhovedet kommer en
lyd, når den åbenbart kan fjernes).

--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-09 11:00

> [...]

> Jeg forstår ikke helt, hvis ikke der findes en opgradering der fjerner
> lyden (og endnu mindre forstår jeg, hvorfor der overhovedet kommer en

Jamen, der er jo ikke en opgradering, der fjerner lyden, så den kan
åbenbart ikke fjernes. Hvis du er af en anden mening, så giv venligst et
link til opgraderingen
Hvad er der egentligt galt med lyden? Jeg synes, det er meget
hyggeligt, at computeren lige hilser på en med et kortvarigt "bzz-bzz".
Så kan man høre, at den vågner. Jeg synes ikke, lyden er kraftig eller
på anden måde dominerende. Og da slet ikke på en unibody MacBook Pro,
hvor min er af første generation ligesom din. På min er lyden i hvert
fald meget svag sammenlignet med tidligere MacBook (Pro).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 19-10-09 20:51

> [...]
> hvor min er af første generation ligesom din. På min er lyden i hvert
> fald meget svag sammenlignet med tidligere MacBook (Pro).

David Pogue kalder det computerens pendant til at pudse næse! Den
checker om drevet fysisk fungerer og kan bevæges efter hensigten...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-09 21:24

Esben wrote:

> David Pogue kalder det computerens pendant til at pudse næse! Den
> checker om drevet fysisk fungerer og kan bevæges efter hensigten...

Plus - at drevet checker, om der sidder en bootbar skive i det.

mvh. Erik Richard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-10-09 06:20

On 19 Okt., 11:59, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jamen, der er jo ikke en opgradering, der fjerner lyden, så den kan
> åbenbart ikke fjernes. Hvis du er af en anden mening, så giv venligst et
> link til opgraderingen

Nogle maskiner kan opdateres, så lyden fjernes:

This update will eliminate the noise made by the optical disk drive
during system startup and wake from sleep on your Mac.
> [...]

> hvor min er af første generation ligesom din. På min er lyden i hvert
> fald meget svag sammenlignet med tidligere MacBook (Pro).

Jeg ville fx være ærgerlig over, at vågne grundet lyden. Ja, den er
lav - men jeg vil ikke udelukke, at jeg ville kunne vågne. Ved daglig
brug synes jeg ikke lyden er et problem, men generelt synes jeg ikke
ting skal sige flere lyde end nødvendigt (og det kan åbenbart lade sig
gøre at fjerne den - hvilket jeg derfor gerne vil).

Så vidt jeg ved, så kom opdateringen, da Apple udvidede wake-on-LAN
til også at kunne fungere via Wifi - netop så maskinen ikke stod og
lavede lyde sådan "af sig selv". Mærkeligt nok, så kan opdateringen
åbenbart ikke bruges til min MacBook Pro. Mine forældre har en nyere -
om lyden aldrig har været på deres, eller om den er blevet fjernet ved
en opdatering, det ved jeg ikke.

Det er da bare mærkeligt, hvis min generation sådan er blevet overset.

--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 21-10-09 16:19

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Det er da bare mærkeligt, hvis min generation sådan er blevet overset.

> Venligst,
> Lasse Hedegaard

Tjaeh, det er ovenikøbet vilkår for mennesker.

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-10-09 06:20

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-12-09 15:54

Hej igen

Dejligt, så blev det endelig min og min Macs tur - se disse to links:

http://support.apple.com/kb/DL975
http://support.apple.com/kb/DL892

--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 00:00

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Dejligt, så blev det endelig min og min Macs tur - se disse to links:
>
> http://support.apple.com/kb/DL975
> http://support.apple.com/kb/DL892

Det var godt, du sendte de to links. Jeg havde da helt glemt at køre
Softwareopdatering igen, efter at have fået den nye firmware. Har det så
hjulpet på dit problem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-12-09 08:50

On 9 Dec., 00:00, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Det var godt, du sendte de to links. Jeg havde da helt glemt at køre
> Softwareopdatering igen, efter at have fået den nye firmware. Har det så
> hjulpet på dit problem?

Jeps, her siger mit drev ikke længere noget.

Jeg synes dog ofte mine blæsere giver lyd fra sig, også selvom
maskinen ikke belastes i noget særlig grad. Det har stået på et godt
stykke tid, siden en tidligere opdatering.

--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 17:37

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Jeps, her siger mit drev ikke længere noget.

Det var da dejligt. Her har det ikke gjort nogen forskel, men jeg havde
vist heller ikke problemet.

> Jeg synes dog ofte mine blæsere giver lyd fra sig, også selvom
> maskinen ikke belastes i noget særlig grad. Det har stået på et godt
> stykke tid, siden en tidligere opdatering.

Har du prøvet at installere et af iStat-programmerne? Det kan f.eks.
bare være den lille widget iStat nano. Så kan du holde øje med, hvor
meget processoren belastes, og hvor varm computeren er. Hvis computeren
er varm, skal blæserne jo køre hurtigere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-09 17:53

> [...]
> meget processoren belastes, og hvor varm computeren er. Hvis computeren
> er varm, skal blæserne jo køre hurtigere.

Det er normalt Flash i f.eks. Safari som er den største synder for
normale brugere ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-09 22:37

> Det er normalt Flash i f.eks. Safari som er den største synder for
> normale brugere ..

Det er jeg ikke helt sjældent ude for. Så lukker jeg bare Safari, hvis
det da ikke er nok at lukke de pågældende sider. Det er jo fordelen
eller måske ulempen ved en bærbar computer. Man kan straks høre, at
blæserne går op i fart, når den bliver belastet kraftigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-12-09 22:53

På adressen her sker det, at konen og jeg sidder samtidig ved vore
skriveborde, som er naboer til hverandre, og nå jeg tænder min iMac,
eller hvis den vækkes af sin dvale, når Time Machine kalder til dont,
bliver hun (konen) ofte ganske forskrækket, så det har vi en del sjov med.

Hendes pc giver kun en lille snerrende lyd, når den startes op, så her
styrer Mac!

Jeg betragter osse lyden som en hyggelig klarmelding til mig.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-12-09 15:28

On 9 Dec., 17:36, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Det var da dejligt. Her har det ikke gjort nogen forskel, men jeg havde
> vist heller ikke problemet.

Ja, jeg nyder det hver gang jeg åbner den.

> [...]
> meget processoren belastes, og hvor varm computeren er. Hvis computeren
> er varm, skal blæserne jo køre hurtigere.

Det er jeg helt med på.

Jeg har allerede iStat pro installeret, og holder da også lidt øje den
vej af og til.

Jeg er også klar over, at Flash kan være en stor synder, og har for
nylig installeret ClickToFlash, som jeg ikke helt ved om jeg beholder
eller ej. Selvom det er installeret, så synes jeg nok blæserne kan
komme i omdrejninger. Nok bruger jeg ofte en håndfuld faneblade eller
to i Safari, meeen...

--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-09 00:46

> [...]

> eller ej. Selvom det er installeret, så synes jeg nok blæserne kan
> komme i omdrejninger. Nok bruger jeg ofte en håndfuld faneblade eller

Jeg tænkte mere på, om du kunne holde øje med, om temperaturen er høj,
når blæserne kører hurtigt. Hvis blæserne bare går op i hastighed uden
grund, så er der jo noget galt. Hvis temperaturen derimod er høj, når
blæserne går op i hastighed, så er der jo ikke noget galt med blæserne.
--
Henrik Münster
Esbjerg