/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
olie gs 500
Fra : dufur


Dato : 17-10-09 00:56

manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
5w-40. Hvad er forskellen?
Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.

 
 
Armand (17-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-10-09 12:43

dufur skrev:
> manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
> 5w-40. Hvad er forskellen?
> Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.

Forskellen bliver primært at føle under kørsel med kold motor, hvor
gearkassen ikke vil *klonk'e* i samme omfang som hidtil - Specielt under
de for tiden forekommende temperaturer!
Men 10W er i sig selv en "tyndere" olie der også skulle være med dér, så
har det til dato ikke irriteret dig at gearkassen er morgenstiv, vinder
du intet.

På min tidligere GPZ900 oplevede jeg derimod at koblingen fik svært ved
at håndtere springet til 5W: Der opstod et punkt hvor koblingen huggede
temmelig kontant i uanset hvor meget man forsøgte at "fire" den, hvilket
junne medføre interessante situationer når man holdt for rødt ved siden
af arvefjenden i bekendskabskredsen: Når det blev grønt og koblingen
firedes under en ilter start, huggede den pludseligt i og alt efter hvor
høje omdrejninger man havde på i situationen rejste forenden sig i en
pludselig wheelie, endsige motorcyklen kørte blot videre med "kedelige"
omdrejninger - I begge tilfælde var dysten tabt

Hvis du beslutter dig for at prøve 5W'eren vil jeg derfor anbefale dig
efterfølgende at forsøge at lave en start i højt gear (á meget
"firings"-krævende), så du allerede dér får et hint om også GS-koblingen
kan finde på at arte sig som GPZ'ens - Dét er altså langt mere
betryggende end ved første gang du vil stikke af fra din kammerat hhv.
en GTi i et lyskryds!

--
Armand.

dufur (18-10-2009)
Kommentar
Fra : dufur


Dato : 18-10-09 02:23

Armand skrev:
> dufur skrev:
>> manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
>> 5w-40. Hvad er forskellen?
>> Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.
>
> Forskellen bliver primært at føle under kørsel med kold motor, hvor
> gearkassen ikke vil *klonk'e* i samme omfang som hidtil - Specielt under
> de for tiden forekommende temperaturer!
> Men 10W er i sig selv en "tyndere" olie der også skulle være med dér, så
> har det til dato ikke irriteret dig at gearkassen er morgenstiv, vinder
> du intet.
>
> På min tidligere GPZ900 oplevede jeg derimod at koblingen fik svært ved
> at håndtere springet til 5W: Der opstod et punkt hvor koblingen huggede
> temmelig kontant i uanset hvor meget man forsøgte at "fire" den, hvilket
> junne medføre interessante situationer når man holdt for rødt ved siden
> af arvefjenden i bekendskabskredsen: Når det blev grønt og koblingen
> firedes under en ilter start, huggede den pludseligt i og alt efter hvor
> høje omdrejninger man havde på i situationen rejste forenden sig i en
> pludselig wheelie, endsige motorcyklen kørte blot videre med "kedelige"
> omdrejninger - I begge tilfælde var dysten tabt
>
> Hvis du beslutter dig for at prøve 5W'eren vil jeg derfor anbefale dig
> efterfølgende at forsøge at lave en start i højt gear (á meget
> "firings"-krævende), så du allerede dér får et hint om også GS-koblingen
> kan finde på at arte sig som GPZ'ens - Dét er altså langt mere
> betryggende end ved første gang du vil stikke af fra din kammerat hhv.
> en GTi i et lyskryds!
>
så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
smøreevnen ved varm kørsel?

Armand (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-10-09 10:47

dufur skrev:
> Armand skrev:
>> dufur skrev:
>>> manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
>>> 5w-40. Hvad er forskellen?
>>> Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.
>>
>> Forskellen bliver primært at føle under kørsel med kold motor, hvor
>> gearkassen ikke vil *klonk'e* i samme omfang som hidtil - Specielt
>> under de for tiden forekommende temperaturer!
>> Men 10W er i sig selv en "tyndere" olie der også skulle være med dér,
>> så har det til dato ikke irriteret dig at gearkassen er morgenstiv,
>> vinder du intet.
>>
>>
> så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
> smøreevnen ved varm kørsel?

Det vil være at tage munden for fuld at tale om nedsat smøreevne; men på
den anden side er mer-smøreevnen heller ikke definerbar!

Hvis du vil være feinschmecker omkring olievalget vil en fuldsyntetisk
10W40 være et langt bedre valg til den luftkølede GS'er, der sikkert
"koger" olien godt op, hvilket den fuldsyntetiske klarer bedre!

--
Armand.

Anders Majland (20-10-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-10-09 15:48

> Hvis du vil være feinschmecker omkring olievalget vil en fuldsyntetisk
> 10W40 være et langt bedre valg til den luftkølede GS'er, der sikkert
> "koger" olien godt op, hvilket den fuldsyntetiske klarer bedre!

Hvorfor så ikke gå op i en 10w50 ? merprisen hos f.eks louis er ikke stor ?

Den olie har jeg kørt en del liter af igennem mine xt og xtz'er

/A


dufur (20-10-2009)
Kommentar
Fra : dufur


Dato : 20-10-09 18:52

Anders Majland skrev:
>> Hvis du vil være feinschmecker omkring olievalget vil en fuldsyntetisk
>> 10W40 være et langt bedre valg til den luftkølede GS'er, der sikkert
>> "koger" olien godt op, hvilket den fuldsyntetiske klarer bedre!
>
> Hvorfor så ikke gå op i en 10w50 ? merprisen hos f.eks louis er ikke stor ?
>
> Den olie har jeg kørt en del liter af igennem mine xt og xtz'er
>

Yea den var der også en gut som mente var smart at hælde i min.
Den vil være ligesågod kold som 10w40?

Armand (20-10-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-10-09 23:47

dufur skrev:
> Anders Majland skrev:
>>> Hvis du vil være feinschmecker omkring olievalget vil en
>>> fuldsyntetisk 10W40 være et langt bedre valg til den luftkølede
>>> GS'er, der sikkert "koger" olien godt op, hvilket den fuldsyntetiske
>>> klarer bedre!
>>
>> Hvorfor så ikke gå op i en 10w50 ? merprisen hos f.eks louis er ikke
>> stor ?
>>
>> Den olie har jeg kørt en del liter af igennem mine xt og xtz'er
>>
>
> Yea den var der også en gut som mente var smart at hælde i min.
> Den vil være ligesågod kold som 10w40?

Det burde(!) den; men i den sidste ende må det bero på egen
brugs-vurdering (ligesom mine omkring 5W)!

--
Armand.

Rene´ (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 18-10-09 02:47


>dufur skrev:
> så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
> smøreevnen ved varm kørsel?

Smøreevnen ved varm kørsel bliver ikke dårligere med en 5w40 end
10w40, da de har stort set samme viskositet, når olien er driftvarm.
Hvis den 10w40 du køber så også kun er delsyntetisk, vil en
helsyntetisk 5w40 have en stærkere oliefilm.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste