/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Router taber ip?
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 16-10-09 16:52

Hej

Jeg har indtil for nylig haft TDC medarbejderbredbånd, og det har virkelig
kørt klippe stabilt gennem de sidste par år :)

Nu har jeg så skiftet udbyder, og har det samme udstyr bagved, og alligevel
skal jeg dagligt genstarte min router for at få forbindelse igen - den
mister ip'en fra kabelmodemet.

Når det sker, har jeg fin forbindelse til router og modem, men ingen hul
igennem til internettet.

Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111

Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?

Mvh
Hans



 
 
Ole C (16-10-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 16-10-09 17:59

Hans Mouridsen skrev blandt andet:

> Jeg har indtil for nylig haft TDC medarbejderbredbånd, og det har
> virkelig kørt klippe stabilt gennem de sidste par år :)
>
> Nu har jeg så skiftet udbyder, og har det samme udstyr bagved, og
> alligevel skal jeg dagligt genstarte min router for at få forbindelse
> igen - den mister ip'en fra kabelmodemet.
>
> Når det sker, har jeg fin forbindelse til router og modem, men ingen
> hul igennem til internettet.

Hvordan konstaterer du, at du har forbindelse til modem'et?
Men hvis du har ret, lyder det rent logisk som om modem'et fejler.

> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111

Lyder som en noget besværlig opstilling - er der en speciel grund til at du
har begge dele?

> Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?

Hvordan er de to apparater koblet sammen?

--
vh
Ole C


Hans Mouridsen (16-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 16-10-09 19:40

Hej

On 16/10/09 18.59, in article 4ad8a667$0$287$14726298@news.sunsite.dk, "Ole
C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> Hvordan konstaterer du, at du har forbindelse til modem'et?
> Men hvis du har ret, lyder det rent logisk som om modem'et fejler.

Fordi modemet har en konfigurationsside 192.168.100.1, som jeg fint kan
logge ind på. Modem viser også er linjen er "operational", men bare ingen
internet...

>> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
>
> Lyder som en noget besværlig opstilling - er der en speciel grund til at du
> har begge dele?

Netgear boksen er bare et AP, som kører på 5Ghz båndet - en billig 802.11n
opgradering

>> Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
>
> Hvordan er de to apparater koblet sammen?

Modem til wan porten på wrt54gl og videre til wnhde111 via lan port 1

Kan prøve at poste noget fra Linksys'ens log, næste gang det kikser...

Mvh
Hans


Ole C (16-10-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 16-10-09 20:12

Hans Mouridsen skrev blandt andet:

> Fordi modemet har en konfigurationsside 192.168.100.1, som jeg fint
> kan logge ind på. Modem viser også er linjen er "operational", men
> bare ingen internet...

Øh, - og du er helt sikker på, at det er modem'et du kigger ind i? Jeg kan
ikke helt få det til at stemme overens med, at du skriver i emnelinien, at
routeren taber ip?
Men hvis vi gårt ud fra, at du har ret, så er der altså hul igennem hele
vejen tilbage fra din pc til modem'et. Og så mener jeg logikken siger, at
der må være fejl i modem'et - eller endnu mere snedigt: på centralen.
For du skrev jo, at du har skiftet udbyder - og dermed vel også til noget
andet udstyr på centralen, som kan være jlbehæftet.
Måske du skal få udbyderen til at teste linien - og overvåge den, hvis det
lader sig gøre.

(klip)

>> Hvordan er de to apparater koblet sammen?
>
> Modem til wan porten på wrt54gl og videre til wnhde111 via lan port 1

Og da det åbenbart tidligere har fungeret fejlfrit, burde det jo også gøre
det nu....

> Kan prøve at poste noget fra Linksys'ens log, næste gang det kikser...

Hm - ja, jeg kan ikke lige overskue om vi bliver klogere af det, hvis fejlen
ligger før eller i modem'et....

--
vh
Ole C


Hans Mouridsen (16-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 16-10-09 20:21

Hej

On 16/10/09 21.12, in article 4ad8c594$0$284$14726298@news.sunsite.dk, "Ole
C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> Øh, - og du er helt sikker på, at det er modem'et du kigger ind i?

Yes jeg er helt sikker...

> Men hvis vi gårt ud fra, at du har ret, så er der altså hul igennem hele
> vejen tilbage fra din pc til modem'et. Og så mener jeg logikken siger, at
> der må være fejl i modem'et - eller endnu mere snedigt: på centralen.
> For du skrev jo, at du har skiftet udbyder - og dermed vel også til noget
> andet udstyr på centralen, som kan være jlbehæftet.
> Måske du skal få udbyderen til at teste linien - og overvåge den, hvis det
> lader sig gøre.

Sjovt nok havde jeg samme problem for år tilbage, hvor jeg kortvarigt havde
samme udbyder... Så tror næppe modemet fejler noget - det er også en helt
anden model...


> Og da det åbenbart tidligere har fungeret fejlfrit, burde det jo også gøre
> det nu....

Ja det ville jeg jo også mene... Aldrig har jeg skulle genstarte noget som
helst - det kørte bare 24/7!

> Hm - ja, jeg kan ikke lige overskue om vi bliver klogere af det, hvis fejlen
> ligger før eller i modem'et....

Der må jo ske et eller andet mellem modem og router, da man blot skal
genstarte router, når fejlen er der...?

Træls er det ihvertfald...

Mvh
Hans


Ole C (16-10-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 16-10-09 20:57

Hans Mouridsen skrev blandt andet:

>> Øh, - og du er helt sikker på, at det er modem'et du kigger ind i?
>
> Yes jeg er helt sikker...

Det er jo usædvanligt.....
Måske du skulle afsløre hvem udbyderen er - og hvilket udstyr der er stillet
til rådighed. For hvis det er en kombination af modem og router, som du så
har sat din egen router bagved, kan der nemt opstå noget "ip-miskmask".

> Sjovt nok havde jeg samme problem for år tilbage, hvor jeg kortvarigt
> havde samme udbyder... Så tror næppe modemet fejler noget - det er
> også en helt anden model...

Hvilket så til gengæld tyder på at fejlen er i din opsætning....

--
vh
Ole C


Hans Mouridsen (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 18-10-09 18:22

Hej

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad8d012$0$293$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er jo usædvanligt.....
> Måske du skulle afsløre hvem udbyderen er - og hvilket udstyr der er
> stillet til rådighed. For hvis det er en kombination af modem og router,
> som du så har sat din egen router bagved, kan der nemt opstå noget
> "ip-miskmask".

Ip miskmask - say what?

Udbyderen er Dansk Kabel-TV

> Hvilket så til gengæld tyder på at fejlen er i din opsætning....

Måske, men jeg har en kollega, som også samme problem - han har skiftet
router uden resultat...

Mvh
Hans



Ole C (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 18-10-09 20:36

Hans Mouridsen skrev blandt andet:

>> Det er jo usædvanligt.....
>> Måske du skulle afsløre hvem udbyderen er - og hvilket udstyr der er
>> stillet til rådighed. For hvis det er en kombination af modem og
>> router, som du så har sat din egen router bagved, kan der nemt opstå
>> noget "ip-miskmask".
>
> Ip miskmask - say what?

Hvis to routere forsøger at uddele ip-adresser i samme område....

> Udbyderen er Dansk Kabel-TV

Ok.
Men er det stadig en hemmelighed hvilket udstyr Dansk Kabel-TV har stillet
til rådighed?

>> Hvilket så til gengæld tyder på at fejlen er i din opsætning....
>
> Måske, men jeg har en kollega, som også samme problem - han har
> skiftet router uden resultat...

Og mange forskellige router-fabrikater uddeler adresser i samme område....

--
vh
Ole C


Axel Hammerschmidt (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 18-10-09 19:35

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> Hej
>
> On 16/10/09 18.59, in article 4ad8a667$0$287$14726298@news.sunsite.dk, "Ole
> C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:
>
> > Hvordan konstaterer du, at du har forbindelse til modem'et?
> > Men hvis du har ret, lyder det rent logisk som om modem'et fejler.
>
> Fordi modemet har en konfigurationsside 192.168.100.1, som jeg fint kan
> logge ind på. Modem viser også er linjen er "operational", men bare ingen
> internet...
>
> >> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111

Og din Linksys DHCP server bruger et andet sæt ip adresse end
192.168.100.x til dit LAN?

<snip>

> >> Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
> >
> > Hvordan er de to apparater koblet sammen?
>
> Modem til wan porten på wrt54gl og videre til wnhde111 via lan port 1

Det ser rigtigt ud. Hvilken ip adresse får din Linksys på WAN siden?


--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Hans Mouridsen (19-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 19-10-09 06:09

Hej

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1j7stez.11yy8rdv9mn3uN%hlexa@hotmail.com...

>> >> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
>
> Og din Linksys DHCP server bruger et andet sæt ip adresse end
> 192.168.100.x til dit LAN?

Linksys'en bruger fra 192.168.1.100 til 192.168.100.149

I Netgear'en er DHCP serveren deaktiveret

> Det ser rigtigt ud. Hvilken ip adresse får din Linksys på WAN siden?

Den får en 80'er adresse

Mvh
Hans



jos (17-10-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 17-10-09 14:40

Hans Mouridsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har indtil for nylig haft TDC medarbejderbredbånd, og det har
> virkelig kørt klippe stabilt gennem de sidste par år :)
>
> Nu har jeg så skiftet udbyder, og har det samme udstyr bagved, og
> alligevel skal jeg dagligt genstarte min router for at få forbindelse
> igen - den mister ip'en fra kabelmodemet.
>
> Når det sker, har jeg fin forbindelse til router og modem, men ingen
> hul igennem til internettet.
>
> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
>
> Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
>
Vil det sige at din "gamle TDCrouter" stadig er første enhed på linien,
eller er der kommet en ny router foran? (IP-rod!)
Har du dynamisk tildelt IP eller fast? - var det det samme ved TDC?
(IP-refresh)
Har du samme hastighed ved den nye udbyder som ved TDC? (routerspecs)
Er det samme tidspunkt du dagligt skal genstarte? (typisk om morgenen?)
(nogle udbydere genstarter systemet om natten og giver problemer med
wanDHCP)

finn



Hans Mouridsen (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 18-10-09 18:17

Hej

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
news:4ad9c942$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Vil det sige at din "gamle TDCrouter" stadig er første enhed på linien,
> eller er der kommet en ny router foran? (IP-rod!)

Min Linksys WRT54GL er tilsluttet kabelmodemet som det første, og Netgear AP
sidder på en lan port i Linksys'en. Samme setup, som da jeg havde
medarbejderbredbånd fra TDC.

> Har du dynamisk tildelt IP eller fast? - var det det samme ved TDC?
> (IP-refresh)

Dynamisk tildelt med dhcp - ligesom hos TDC.

> Har du samme hastighed ved den nye udbyder som ved TDC? (routerspecs)
> Er det samme tidspunkt du dagligt skal genstarte? (typisk om morgenen?)
> (nogle udbydere genstarter systemet om natten og giver problemer med
> wanDHCP)

Jeg har 30 Mbit nu mod 20 Mbit før. Det sker på vidt forskellige
tidspunkter - for eks. lige for lidt siden.

Når problemet er tilstæde, viser routen at jeg stadig har en IP fra
udbyderen? Laver jeg en renew, har jeg netforbindelse med det samme...

Mest underligt....

Mvh
Hans



Ralph (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 18-10-09 18:49

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
news:4adb4df1$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har 30 Mbit nu mod 20 Mbit før. Det sker på vidt forskellige
> tidspunkter - for eks. lige for lidt siden.

Jeg havde det samme problem på jobbet, jeg opgraderede min linie fra 4 til 8
Mbit, og dagligt gik signalet til modem (internetlyset slukkede) genstart
modem og router så spillede det igen, men da mange har adgang til min PC -
også edb-analfabeter - valgte jeg at nedgradere til 4Mbit igen, og nu går
der måneder mellem udfaldende.

--
Ralph



Ole C (18-10-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 18-10-09 20:35

Hans Mouridsen skrev blandt andet:


> Dynamisk tildelt med dhcp - ligesom hos TDC.

Det mest interessante er nok hvordan dit udstyr er sat op - og hvilket af de
tre apparater der fungerer som DHCP-server.

>> Har du samme hastighed ved den nye udbyder som ved TDC? (routerspecs)
>> Er det samme tidspunkt du dagligt skal genstarte? (typisk om
>> morgenen?) (nogle udbydere genstarter systemet om natten og giver
>> problemer med wanDHCP)
>
> Jeg har 30 Mbit nu mod 20 Mbit før. Det sker på vidt forskellige
> tidspunkter - for eks. lige for lidt siden.

Er det målt på den trådløse forbindelse? - for det er usædvanligt, hvis din
Linksys i praksis kan præstere 30 Mbit (selvom den formelt skulle kunne
levere 54).

--
vh
Ole C


Hans Mouridsen (19-10-2009)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 19-10-09 06:00

Hej

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
news:4adb6e12$0$272$14726298@news.sunsite.dk...

> Det mest interessante er nok hvordan dit udstyr er sat op - og hvilket af
> de tre apparater der fungerer som DHCP-server.

Hrmm det er vel Linksys'en, som er 1. tilsluttede udstyr

> Er det målt på den trådløse forbindelse? - for det er usædvanligt, hvis
> din Linksys i praksis kan præstere 30 Mbit (selvom den formelt skulle
> kunne levere 54).

Det er målt trådløst...

Linksys'en topper ved ca. 21 Mbit, men Netgear'en som kører 802.11n, kan
sagtens levere de 30 Mbit

Mvh
HAns



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste