/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvordan får jeg maks dataflow ?
Fra : jagge


Dato : 02-10-09 22:31

Jeg roder med video og oplever en del flaskehalse da jeg roder med HDV.

jeg bruger en macbook med 4gb ram, og har adgang til en nyere imac.

Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo
firewire 800 på imacen.

Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
jo stadig vil have firewire som flaskehals.

jeg aner ikke hvilke datahastigheder jeg egentlig har på den interne
disk. Det er jo nok begrænset på den bærbare men på imacen er den vel
højere.

Jeg overvejer at smide en velocirapator disk i macbooken men aner ikke
om det kan lade sig gøre ??? Håbet er at en sådan agressiv 10000 rpm
disk kunne speede ydelsen op på macbooken iforhold til videoredigering
??

Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.

Venlig hilsen

Jakob

 
 
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-10-09 01:58

jagge skrev:
> Jeg roder med video og oplever en del flaskehalse da jeg roder med HDV.
>
> jeg bruger en macbook med 4gb ram, og har adgang til en nyere imac.
>
> Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
> desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo
> firewire 800 på imacen.

Din MacBook uPro har ikke nogen hurtigere forbindelse ud end
firewire-400 eller USB-2. Hvis 30-40 Mb/s ikke er hurtigt nok til dig,
er det den forkerte maskine :(

Jeg var lige inde at kigge på apple.dk, og det ser grangriveligt ud som
om der lige er kommet nye modeller, men det hurtigste i en MacBook Pro
er stadigvæk firewire-800. Jeg havde lige håbet på at de havde et eSATA
stik, men næhæ.

Dit bedste bud med MacBook'en er nok at købe en ny, hurtig intern disk.
shg.dk har en 1Tb til 1600 kroner. http://shg.dk/p/2186949

Hov, den er nok for tyk - der står at 750 Gb og 1 Tb disken er 12.5 mm
høje. Øv.

Måske en 320 Gb scorpio black så?

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=477

Men husk uanset hvad, så mål før og efter, så du har noget konkret at
forholde dig til.

> Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
> men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
> jo stadig vil have firewire som flaskehals.

Tjah. Hvis du VIRKELIG skal have noget igennem, og det ikke bare er på
hobbyplan er du nok målgruppen for en Mac Pro.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

jagge (03-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 03-10-09 20:37

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Tjah. Hvis du VIRKELIG skal have noget igennem, og det ikke bare er på
> hobbyplan er du nok målgruppen for en Mac Pro.

Ja vi har jo også en imac med en 3.5 tomme disk som jo nok er lidt
hurtigere. Har du nogen ide hvad dælen datatransport er for en intern
disk ??

Jeg har overvejet den der velociraptor disk til macbooken men jeg kan
sgutte finde ud af om den kan passe i den.

Men ellers har du ret. Det er faktisk en macbook pro med esata jeg
skulle have fat i. Det er sgu en skam at det kun er i 17" modellen. Jeg
forstår det egentlig ikke for selv om jeg/firmaet havde økonomien til
den så er jeg faktisk ikke interesseret i en bærbar med så stor en
skærm....

Anyway videoredigering er lidt en sideting på mit job og bestemt ikke
hoved beskæftigelsen, men nok til at den manglende hastighed er
irreterende.

MVH

Jakob

Thorbjørn Ravn Ander~ (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-10-09 22:16

jagge skrev:

> Ja vi har jo også en imac med en 3.5 tomme disk som jo nok er lidt
> hurtigere. Har du nogen ide hvad dælen datatransport er for en intern
> disk ??

Næh, men du kan jo selv måle efter på mandag.

>
> Jeg har overvejet den der velociraptor disk til macbooken men jeg kan
> sgutte finde ud af om den kan passe i den.

Næppe.

>
> Men ellers har du ret. Det er faktisk en macbook pro med esata jeg
> skulle have fat i. Det er sgu en skam at det kun er i 17" modellen. Jeg

Nøp. Mac Pro er den stationære. Plads til diske og kort og sårn.

> forstår det egentlig ikke for selv om jeg/firmaet havde økonomien til
> den så er jeg faktisk ikke interesseret i en bærbar med så stor en
> skærm....
>
> Anyway videoredigering er lidt en sideting på mit job og bestemt ikke
> hoved beskæftigelsen, men nok til at den manglende hastighed er
> irreterende.

Tjah. Glæd du dig over du ikke skal gøre det på diskettedrev :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jon Bendtsen (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 04-10-09 08:41

jagge wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
>> Tjah. Hvis du VIRKELIG skal have noget igennem, og det ikke bare er på
>> hobbyplan er du nok målgruppen for en Mac Pro.
>
> Ja vi har jo også en imac med en 3.5 tomme disk som jo nok er lidt
> hurtigere. Har du nogen ide hvad dælen datatransport er for en intern
> disk ??
>
> Jeg har overvejet den der velociraptor disk til macbooken men jeg kan
> sgutte finde ud af om den kan passe i den.
>
> Men ellers har du ret. Det er faktisk en macbook pro med esata jeg
> skulle have fat i. Det er sgu en skam at det kun er i 17" modellen. Jeg

Der er mig bekendt ikke e-sata i nogle mac. Du kan med en 17" putte
et expresscard/34 kort ind i og få e-sata porte, men mig bekendt er
expresscard/34 kun 1x pci performance, og det er ikke 300MB/s som
sata2 kan.

Morten Reippuert Knu~ (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-10-09 07:43

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:
> Jeg roder med video og oplever en del flaskehalse da jeg roder med HDV.

> jeg bruger en macbook med 4gb ram, og har adgang til en nyere imac.

> Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
> desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo
> firewire 800 på imacen.

> Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
> men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
> jo stadig vil have firewire som flaskehals.

> jeg aner ikke hvilke datahastigheder jeg egentlig har på den interne
> disk. Det er jo nok begrænset på den bærbare men på imacen er den vel
> højere.

> Jeg overvejer at smide en velocirapator disk i macbooken men aner ikke
> om det kan lade sig gøre ???

Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.


--
Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"

jagge (03-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 03-10-09 20:40

om det kan lade sig gøre ???
>
> Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
> i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.

Ahh damn, kigger efter alternativer så.

Tak for tippet.

MVH

Jakob

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 08:46

jagge skrev:
> om det kan lade sig gøre ???
>> Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
>> i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.
>
> Ahh damn, kigger efter alternativer så.

Faldt lige over 300 Gb disken til 1600 bobs:

http://bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=301114

Der står "Dimensioner: 7 cm x 10 cm x 1.5 cm (BxDxH) / 219 g "

Er det for højt? Det må der være nogen der ved :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 09:44

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> jagge skrev:
> > om det kan lade sig gøre ???
> >> Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
> >> i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.
> >
> > Ahh damn, kigger efter alternativer så.
>
> Faldt lige over 300 Gb disken til 1600 bobs:
>
> http://bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=301114
>
> Der står "Dimensioner: 7 cm x 10 cm x 1.5 cm (BxDxH) / 219 g "
>
> Er det for højt? Det må der være nogen der ved :)

ja, max højde er 9.5mm ... og selv hvis den var lille nok så bliver den
så varm at jeg vil være betænkelig ved at smide den i en maskine som
ikke er bygget til sådan et bæst ...

/thomas

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 13:25


> ja, max højde er 9.5mm ... og selv hvis den var lille nok så bliver den
> så varm at jeg vil være betænkelig ved at smide den i en maskine som
> ikke er bygget til sådan et bæst ...
>
> /thomas

ØV :0)

MVH

Jakob

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 13:38

jagge skrev:
>> ja, max højde er 9.5mm ... og selv hvis den var lille nok så bliver den
>> så varm at jeg vil være betænkelig ved at smide den i en maskine som
>> ikke er bygget til sådan et bæst ...
>>
>> /thomas
>
> ØV :0)

Kan du ikke høre på det hele, at du på mandag skal op til chefen og sige
du skal have en ny maskine? :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jon Bendtsen (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 04-10-09 11:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> jagge skrev:
>> om det kan lade sig gøre ???
>>> Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
>>> i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.
>>
>> Ahh damn, kigger efter alternativer så.
>
> Faldt lige over 300 Gb disken til 1600 bobs:
>
> http://bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=301114
>
> Der står "Dimensioner: 7 cm x 10 cm x 1.5 cm (BxDxH) / 219 g "
>
> Er det for højt? Det må der være nogen der ved :)

Ja, jeg tror at 1,5 cm er for højt.


Jon Bendtsen (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 03-10-09 08:51

jagge wrote:
> Jeg roder med video og oplever en del flaskehalse da jeg roder med HDV.
>
> jeg bruger en macbook med 4gb ram, og har adgang til en nyere imac.
>
> Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
> desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo
> firewire 800 på imacen.
>
> Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
> men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
> jo stadig vil have firewire som flaskehals.
>
> jeg aner ikke hvilke datahastigheder jeg egentlig har på den interne
> disk. Det er jo nok begrænset på den bærbare men på imacen er den vel
> højere.

pfft, ikke meget højere.


> Jeg overvejer at smide en velocirapator disk i macbooken men aner ikke
> om det kan lade sig gøre ??? Håbet er at en sådan agressiv 10000 rpm
> disk kunne speede ydelsen op på macbooken iforhold til videoredigering
> ??

Den er for høj


> Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.

Køb en SSD. Jeg ville egentlig anbefale Intel X25-M 160GB, da dens
små blokke random skrivehastighed er den højeste. Men siden du også
laver video, og man der skriver sekventielt, så er det muligt at
andre vil give bedre performance i video delen, på bekostning af
normalt arbejde.

Læs anand's review og bliv bedre klædt på til at træffe en beslutning.
   http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

jagge (03-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 03-10-09 20:43

Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.
>
> Køb en SSD. Jeg ville egentlig anbefale Intel X25-M 160GB, da dens
> små blokke random skrivehastighed er den højeste. Men siden du også
> laver video, og man der skriver sekventielt, så er det muligt at
> andre vil give bedre performance i video delen, på bekostning af
> normalt arbejde.

OK det er udelukkende pga video jeg ønsker at tune lidt.

Men ok det kan da være at gevinsten er så lille at det er ligegyldigt og
jeg bare skal have en macbook pro på et tidspunkt.

MVH

Jakob

Lyrik (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 03-10-09 02:43

On 2 Okt., 23:30, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> Jeg roder med video og oplever en del flaskehalse da jeg roder med HDV.
>
> jeg bruger en macbook med 4gb ram, og har adgang til en nyere imac.
>
> Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
> desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo
> firewire 800 på imacen.
>
> Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
> men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
> jo stadig vil have firewire som flaskehals.
>
> jeg aner ikke hvilke datahastigheder jeg egentlig har på den interne
> disk. Det er jo nok begrænset på den bærbare men på imacen er den vel
> højere.
>
> Jeg overvejer at smide en velocirapator disk i macbooken men aner ikke
> om det kan lade sig gøre ??? Håbet er at en sådan agressiv 10000 rpm
> disk kunne speede ydelsen op på macbooken iforhold til videoredigering
> ??
>
> Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
Intet!!

Det der betyder noget er processorens hastighed, specielt
frontsidebushastigheden. Jo større hastighed jo hurtigere går det.
Det der betyder allermest er "Smarthedsfaktoren" hos ham der laver
filmen.

På en Mac skal alt først konverteres til AIC standarden. Det tager
cirka 180% af den tid det tager at afspille filmen. Efter redigering
skal den så "tilbage" til udgangsformatet. Her kommer renderingen ind
i billedet, og det handler om rå processorkraft og intet andet.
Harddiskene kan sågar være 5400 rpm med 2 megabyte cache. Det betyder
intet! For de skal bare modtage den af processoren renderede film. Og
det er ikke nogen svær opgave for en harddisk! Det svarer til at man
diskuterede hvor stor en lastvogn der ville være smart til at modtage
brødkrummer fra søndagskrydderen!

Det smarte man kunne gøre var at finde et program som ikke omrenderede
filmen fra kamereaet, men så at sige servede originalmaterialet
videre. HDV til mpeg2 i en hurtig bevægelse. Eller AVCHD til AVCHD i
en endnu hurtigere bevægelse.


Hilsen
Jens


jagge (03-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 03-10-09 20:47


> Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
> med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
> Intet!!

Du har misforstået problemet. Når jeg roder med HDV i flere spor til eks
multicam edit har jeg brug for at flytte en mængde data. Her er det
bestemt datatransport og ikke cpu der er problemet. Det er jeg ret
overbevist om.

MVH

Jakob

Thomas von Hassel (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-10-09 20:55

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> > Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
> > med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
> > Intet!!
>
> Du har misforstået problemet. Når jeg roder med HDV i flere spor til eks
> multicam edit har jeg brug for at flytte en mængde data. Her er det
> bestemt datatransport og ikke cpu der er problemet. Det er jeg ret
> overbevist om.

Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
raid0 i et FW800 kabinet ..


/thomas

jagge (03-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 03-10-09 21:35


> Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> raid0 i et FW800 kabinet ..

jo det var jo også min tanke, men ved nærmere eftertanke er det jo måske
tvivlsomt at jeg kan udnytte det.

Altså måske kan imacen, og så er det jo investeringen værd men macbooken
kan nok ikke.

MVH

Jakob

Thorbjørn Ravn Ander~ (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-10-09 22:19

Thomas von Hassel skrev:

> Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> raid0 i et FW800 kabinet ..

Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
ikke på?

Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 07:44

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
>
> > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > raid0 i et FW800 kabinet ..
>
> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> ikke på?

joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
lidt performacne er der da at hente ..

/thomas

Niels Jørgen Kruse (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 04-10-09 07:49

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> > > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > > raid0 i et FW800 kabinet ..
> >
> > Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> > ikke på?
>
> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> lidt performacne er der da at hente ..

FW800 er kun 800 Mbit, så det lyder underligt.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 08:25

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
> >
> > > Thomas von Hassel skrev:
> > >
> > > > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > > > raid0 i et FW800 kabinet ..
> > >
> > > Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> > > ikke på?
> >
> > joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> > lidt performacne er der da at hente ..
>
> FW800 er kun 800 Mbit, så det lyder underligt.

ja jeg ved faktisk ikke gvad jeg tænkte .. det må være for tidligt på
morgenen ...

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 07:58

Thomas von Hassel skrev:

>> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
>> ikke på?
>
> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> lidt performacne er der da at hente ..

Virkelig? Imponerende :)

Jeg har slået mig til tåls at MacBook'en ikke har ordentlig snabel ud.
Pyt, med de interne diskstørrelser man kan få i dag, er problemet ikke
så stort. Desværre er EyeTV en diskgrissebasse så jeg skal nok til at
genoverveje min taktik :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jon Bendtsen (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 04-10-09 08:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Thomas von Hassel skrev:
>
>>> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
>>> ikke på?
>>
>> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
>> lidt performacne er der da at hente ..
>
> Virkelig? Imponerende :)

Ja, specielt taget i betragtning af at FW800 teoretisk set kun er
100MB/s. Så for at opnå de der 120-150 så må han have flere
forskellige FW800 porte.

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 08:14

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> > > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > > raid0 i et FW800 kabinet ..
> >
> > Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> > ikke på?
>
> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> lidt performacne er der da at hente ..

jeg har set tal omkring 70 mb/sek de fleste steder, og 30-40 for FW400.

MVH

Jakob

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 08:26

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
> >
> > > Thomas von Hassel skrev:
> > >
> > > > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > > > raid0 i et FW800 kabinet ..
> > >
> > > Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> > > ikke på?
> >
> > joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> > lidt performacne er der da at hente ..
>
> jeg har set tal omkring 70 mb/sek de fleste steder, og 30-40 for FW400.
>

ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
med et par hurtige diske i raid0 ...

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 08:36

Thomas von Hassel skrev:
> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> med et par hurtige diske i raid0 ...

Æv, der er kun en fw800 port -> ingen raid direkte på maskinen.

Nå, der kommer nok en model med en eSATA port om et par år.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Niels Jørgen Kruse (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 04-10-09 09:17

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
> > ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> > med et par hurtige diske i raid0 ...
>
> Æv, der er kun en fw800 port -> ingen raid direkte på maskinen.
>
> Nå, der kommer nok en model med en eSATA port om et par år.

Light Peak og USB3 er nok mere sandsynligt.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Jørgen Tietze (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Tietze


Dato : 04-10-09 09:36

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
> > ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> > med et par hurtige diske i raid0 ...
>
> Æv, der er kun en fw800 port -> ingen raid direkte på maskinen.
>
> Nå, der kommer nok en model med en eSATA port om et par år.

Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
med eSATA, men på mac er det stadig firewire...

~ Jørgen

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 13:23


> Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
> på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
> med eSATA, men på mac er det stadig firewire...

Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
gængs på en pc.

De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
17" blot for en port..

MVH

Jakob

Ukendt (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-10-09 13:34

Hej,

> Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> gængs på en pc.
> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> 17" blot for en port..

Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
Pro.

Men nu er eSATA jo ikke så meget anderledes end SATA. På min Mac Pro har
jeg bare ført et kabel fra SATA-stikket på mainboardet og ud til
kabinettet. Så kan eSATA-diske tilsluttes uden problemer. Det er dog
ikke helt så nemt at gøre på en bærbar, naturligvis.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 18:27


>
> Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
> Pro.

Jo det kan der meget nemt komme

http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html

MVH

Jakob

Esben (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 04-10-09 18:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> >
> > Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
> > Pro.
>
> Jo det kan der meget nemt komme
>
> http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html

Jeg har kigget på driverne til mange kort (også Sonnet Techs :
"Temporarily Snow Leopard incompatible"): alle der henviser til eller
bruger omdøbte versioner af Silicon Images drivere er ikke opdateret til
10.6.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 19:59

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> jagge <jagge@noname.invalid> wrote:
>
> > >
> > > Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
> > > Pro.
> >
> > Jo det kan der meget nemt komme
> >
> > http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html
>
> Jeg har kigget på driverne til mange kort (også Sonnet Techs :
> "Temporarily Snow Leopard incompatible"): alle der henviser til eller
> bruger omdøbte versioner af Silicon Images drivere er ikke opdateret til
> 10.6.

Det er jeg så heller ikke. Mon ikke det kommer.

MVH

Jakob

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 19:03

jagge skrev:
>> Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
>> Pro.
>
> Jo det kan der meget nemt komme
>
> http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html

Hmmm... Mac'en må ikke have mere end 2Gb ram eller køre 10.6.

Har du en dansk pris på kræet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 20:15

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Hmmm... Mac'en må ikke have mere end 2Gb ram eller køre 10.6.
>
> Har du en dansk pris på kræet?

Hey

Jeg er ikke helt sikker på at det er denne men det er vel noget i den
her stil

http://www.stjernholm-media-proshop.dk/product.asp?product=5802

Hygge

Jakob

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 13:39

jagge skrev:
>> Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
>> på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
>> med eSATA, men på mac er det stadig firewire...
>
> Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> gængs på en pc.

Der er jo ingen der TVINGER dig til at købe en Mac. Herudover er det
vist også ret sikkert at skal du have SERIØS diskydelse, skal du op i en
skrivebordsmodel med diske og RAID og jeg skal gi' dig skal jeg. Kunne
det ikke friste med en moppedrengsraid-disk med 500 Mb/s overførsel?


> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> 17" blot for en port..

Der er så vidt jeg kan se, ikke eSATA på en 17" heller.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jørgen Tietze (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Tietze


Dato : 04-10-09 14:16

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> jagge skrev:
> >> Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
> >> på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
> >> med eSATA, men på mac er det stadig firewire...
> >
> > Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> > gængs på en pc.
>
> Der er jo ingen der TVINGER dig til at købe en Mac. Herudover er det
> vist også ret sikkert at skal du have SERIØS diskydelse, skal du op i en
> skrivebordsmodel med diske og RAID og jeg skal gi' dig skal jeg. Kunne
> det ikke friste med en moppedrengsraid-disk med 500 Mb/s overførsel?

Tvang?

Man kan få eSATA i sin expressport (der kun findes i PRO modellerne) for
under 200kr. Apple kunne vel levere en eSATA-port - jeg tror bestemt at
det ville være en overkommelig opgave.

Jeg gætter på at det er lidt samme problematik som da Apple skulle
stoppe usb2 i stedet for usb1 i deres computere. Opgraderingen af disse
chips var en kende langsom (IMO). Det kan være at der var nogen der
skulle have tømt nogle lagre for gamle usb-chips? Apple er nogen
gange indlejret i nogle spøjse relationer ifm. hardware, hvad med
betalingsopgraderingen af trådløse airportkort? Jeg vil ikke fortænke
dem i at tjene penge - det er bare ikke altid de mest elegante løsninger
de begiver sig ud

Mht. seriøsitet så kunne en eSATA-port vel netop bidrage til at få en
forholdsvis hurtig ekstern løsning for næsten ingen penge. Et
eSATA-kabinet kræver ingen bro-print, som f.eks. usb/firewire->SATA.

~ Jørgen

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 14:18

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> jagge skrev:
> >> Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
> >> på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
> >> med eSATA, men på mac er det stadig firewire...
> >
> > Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> > gængs på en pc.
>
> Der er jo ingen der TVINGER dig til at købe en Mac. Herudover er det
> vist også ret sikkert at skal du have SERIØS diskydelse, skal du op i en
> skrivebordsmodel med diske og RAID og jeg skal gi' dig skal jeg. Kunne
> det ikke friste med en moppedrengsraid-disk med 500 Mb/s overførsel?
>
>
> > De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> > 17" blot for en port..
>
> Der er så vidt jeg kan se, ikke eSATA på en 17" heller.

du får _mulighed_ for eSATA via ExpressCard slot ...

/thomas

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 14:18

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> > Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
> > på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
> > med eSATA, men på mac er det stadig firewire...
>
> Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> gængs på en pc.
>

gængs måske .. men Apple har det med at skære de ting af som et
mindretal af brugerne rent faktisk benytter ...


> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> 17" blot for en port..

Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 15:05

Thomas von Hassel skrev:


>> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
>> 17" blot for en port..
>
> Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
> køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
> ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..

Har lige opdaget at shg.dk har en billig expresscard->eSATA dims.

Nogen bud på om den vil du på OS X eller Linux?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-10-09 15:05

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Thomas von Hassel skrev:
>
>
>>> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
>>> 17" blot for en port..
>>
>> Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
>> køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
>> ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..
>
> Har lige opdaget at shg.dk har en billig expresscard->eSATA dims.
>
> Nogen bud på om den vil du på OS X eller Linux?
>

Hov, fik ikke linket med: http://shg.dk/p/1335009

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 15:09

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> >
> >>> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> >>> 17" blot for en port..
> >>
> >> Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
> >> køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
> >> ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..
> >
> > Har lige opdaget at shg.dk har en billig expresscard->eSATA dims.
> >
> > Nogen bud på om den vil du på OS X eller Linux?
> >
>
> Hov, fik ikke linket med: http://shg.dk/p/1335009

måske ... de ligner med vi solgte, men who knows. Hvis så vil de virke
uden drivere da supporten er indbygget i systemet ...

/thomas

Jørgen Tietze (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Tietze


Dato : 04-10-09 15:19

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> >>> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> >>> 17" blot for en port..
> >>
> >> Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
> >> køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
> >> ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..
> >
> > Har lige opdaget at shg.dk har en billig expresscard->eSATA dims.
> >
> > Nogen bud på om den vil du på OS X eller Linux?
> >
>
> Hov, fik ikke linket med: http://shg.dk/p/1335009

Har en fra DeLock, som ligner og den fungerer fint. Har dog oplevet en
enkelt gang at den resulterede i ASOD*

*Jeg ved ikke hvor smart det er at lege hotplug-cowboy med sådan en -
efter umount selvfølgelig.

~ Jørgen

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 13:24


> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> med et par hurtige diske i raid0 ...

Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
end et alm firewiredrev kan leverer ??

MVH

Jakob

Thomas von Hassel (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-10-09 14:18

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> > ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> > med et par hurtige diske i raid0 ...
>
> Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
> jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
> end et alm firewiredrev kan leverer ??
>

prøv at gå her:

<http://www.aja.com/support/kona/kona-3-3x.php>

og hent

AJA KONA System Test Version 6.0.1


kør et par tests på dit system med den opløsning og filstørrelse du
normalt arbejder med .. posts testene her så kan det være vi kan hjælpe
bedre.


/thomas

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 18:25

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> <http://www.aja.com/support/kona/kona-3-3x.php>

FEDT link thomas, det er jo netop det jeg lige skulle bruge, det bliver
jeg en del klogere af.

Hvis jeg bruger fullHD filer så får jeg læse hastighed på 41 MB/s og
skrivehast på 32,4 mb/ sek på en ekstern firewire disk.

På den interne 3.5 tomme på min macbook får jeg læsehast og skrivehast
på omkring 45 mb/sek.

Glæder mig meget til at teste imacen imorgen, men det er da meget
tydeligt at en macbook pro med Esata til et eksternt raid0 vil være et
kvantespring. Her vil jeg jo kunne få noget i stil med 3dobbelt hast..
Overraskende.

MVH

Jakob

Jon Bendtsen (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 04-10-09 15:32

jagge wrote:
>> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
>> med et par hurtige diske i raid0 ...
>
> Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
> jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
> end et alm firewiredrev kan leverer ??

Ja. Hvorfor køber du ikke en SSD som jeg har foreslået dig?

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 18:06

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> jagge wrote:
> >> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> >> med et par hurtige diske i raid0 ...
> >
> > Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
> > jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
> > end et alm firewiredrev kan leverer ??
>
> Ja. Hvorfor køber du ikke en SSD som jeg har foreslået dig?

Fordi du selv skrev at det ikke var en fordel til videoredigering og
videoredigering er den eneste grund til at jeg har behov for dataflow.

MVH

Jakob

Jon Bendtsen (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 04-10-09 20:47

jagge wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
>
>> jagge wrote:
>>>> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
>>>> med et par hurtige diske i raid0 ...
>>> Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
>>> jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
>>> end et alm firewiredrev kan leverer ??
>> Ja. Hvorfor køber du ikke en SSD som jeg har foreslået dig?
>
> Fordi du selv skrev at det ikke var en fordel til videoredigering og
> videoredigering er den eneste grund til at jeg har behov for dataflow.

okay, beklager hvis jeg var uklar. Det er Intels SSD som kan være
mindre god til sekventiel skrivning. Men andre SSD'ere er gode til
det. Tilgengæld er de dårligere til random skrivning.



JonB

jagge (04-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 04-10-09 22:09

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> okay, beklager hvis jeg var uklar. Det er Intels SSD som kan være
> mindre god til sekventiel skrivning. Men andre SSD'ere er gode til
> det. Tilgengæld er de dårligere til random skrivning.

ahh ok og hvad betyder det ?? :0)

MVH

Jakob

Jon Bendtsen (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 04-10-09 22:50

jagge wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
>
>> okay, beklager hvis jeg var uklar. Det er Intels SSD som kan være
>> mindre god til sekventiel skrivning. Men andre SSD'ere er gode til
>> det. Tilgengæld er de dårligere til random skrivning.
>
> ahh ok og hvad betyder det ?? :0)

Jeg vil foreslå at du læser anandtechs review,
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Men kort fortalt er sekventielt at du læser/skriver lange rækker af
data som kommer lige efter hinanden. Random betyder derimod at der
læses/skrive hist og pist i små klumper.


En analogi kunne være at sekventielt er som en militær strækmarch,
hvor soldaterne går på rad og række. Random er mere som at se
hvordan folk går på hovedbanegården ud og ind imellem hinanden.



JonB

jagge (05-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 05-10-09 20:29

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> jagge wrote:
> > Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
> >
> >> okay, beklager hvis jeg var uklar. Det er Intels SSD som kan være
> >> mindre god til sekventiel skrivning. Men andre SSD'ere er gode til
> >> det. Tilgengæld er de dårligere til random skrivning.
> >
> > ahh ok og hvad betyder det ?? :0)
>
> Jeg vil foreslå at du læser anandtechs review,
> http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631


Det vil jeg så gøre, tak for hjælpen Jon

Venlig hilsen

Jakob

Morten Lind (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 06-10-09 14:15

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
>
> > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > raid0 i et FW800 kabinet ..
>
> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> ikke på?
>
> Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)

S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Thomas von Hassel (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 06-10-09 14:53

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> > > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > > raid0 i et FW800 kabinet ..
> >
> > Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> > ikke på?
> >
> > Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)
>
> S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?
>

Jo til stumper... og kabintet kan blive en fin postkasse

/thomas

Morten Lind (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 06-10-09 16:12

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
>
> > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
> >
> > > Thomas von Hassel skrev:
> > >
> > > > Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> > > > raid0 i et FW800 kabinet ..
> > >
> > > Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> > > ikke på?
> > >
> > > Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)
> >
> > S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?
> >
>
> Jo til stumper... og kabintet kan blive en fin postkasse
>
> /thomas

Hæ, hæ.....ja - dér har du en pointe

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Thorbjørn Ravn Ande~ (06-10-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 06-10-09 18:38

Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
>> Thomas von Hassel skrev:
>>
>>> Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
>>> raid0 i et FW800 kabinet ..
>> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
>> ikke på?
>>
>> Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)
>
> S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?

Bemærk det var skrevet inden du hældte cola i strømforsyningen!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

jagge (06-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 06-10-09 19:08


> Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)

Næppe :0)

MVH

Jakob

jagge (03-10-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 03-10-09 21:37


> Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
> med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
> Intet!!

Jeg har lige tænkt lidt over det og jeg er helt sikker på at det ikke er
problemet her.

Altså jeg bruger jo final cut pro, og her renderes ikke før man beder
systemet om det. Det er datatransport der er problemet.

MVh

Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste