En masse, sikkert simple, spørgsmål
Fra : Anders Ebbesen

Dato : 02-08-01 07:00

Har lige 2 primært regnetekniske spørgsmål.

1)

Fradrag ved køb af genstand til virksomhed.

Eksempel:
Omsætning på 10.000
Genstand koster 2.000

Skal man så betale skat af Omsætning-Omkostninger, dvs. skat beregnes af
8.000.

Eller bliver skatten beregnet udelukkende fra omsætning, dvs. beregnes af
10.000.

2)

Køb af brugt genstand fra privatperson.

Hvis jeg køber en genstand fra en privatperson, er den så
fradragsberettiget?

Jeg går ud fra, at jeg naturligvis ikke kan trække momsen fra (da genstanden
er brugt), men kan omkostningen trækkes fra, såfremt jeg får en slags
kvittering fra personen?

Med venlig hilsen, og på forhånd tak,

Anders Ebbesen

Fra : Thomas

Dato : 02-08-01 07:56

> Eksempel:
> Omsætning på 10.000
> Genstand koster 2.000
> Skal man så betale skat af Omsætning-Omkostninger, dvs. skat beregnes af
> 8.000.

Ja, såfremt genstanden er relevant for din virksomhed.

> [...]
genstanden
> er brugt), men kan omkostningen trækkes fra, såfremt jeg får en slags

Det skulle jeg ikke mene der er nogle problemer i.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-01 09:18

Anders Ebbesen wrote:

> [...]
> Omsætning på 10.000
> Genstand koster 2.000
>
> Skal man så betale skat af Omsætning-Omkostninger, dvs. skat beregnes af

Hvad er det for en genstand? Er det en genstand som er relateret
omsætningen (fx er det den genstand som du har købt som er blevet
omsat)? Eller er det en genstand som indgår som et aktiv? Hvis det er
aktiv, så kan man jo kun modregne afskrivningen af genstanden i det
løbende regnskabsår (der er så også noget som hedder straksafskrivning
dvs. at man kan afskrive genstanden det første år man har købt det fx
noget edb-halløj).

Man kan ikke give dig et konkret svar ud fra, at det bare en
"genstand". Det er der sgu mange ting som er.

> Jeg går ud fra, at jeg naturligvis ikke kan trække momsen fra (da genstanden
> er brugt),

At den er brugt har ingen indflydelse AFAIR

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 02-08-01 09:21

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en genstand? Er det en genstand som er relateret
> omsætningen (fx er det den genstand som du har købt som er blevet
> omsat)? Eller er det en genstand som indgår som et aktiv?

Den indgår som et aktiv.

> [...]
> løbende regnskabsår (der er så også noget som hedder straksafskrivning
> dvs. at man kan afskrive genstanden det første år man har købt det fx

Det er netop noget edb-halløj, nemlig en server.

> At den er brugt har ingen indflydelse AFAIR

Men når man køber den af en privatperson, som ikke er momsregistreret?

Med venlig hilsen,

Anders Vind Ebbesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-01 09:50

Anders Ebbesen wrote:

> "Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse

> Den indgår som et aktiv.

> Det er netop noget edb-halløj, nemlig en server.

Så falder den vist ind under straksafskrivningsreglerne.

Kan ikke lige huske beløbet, men det er vist op på næsten kr. 10.000,-
før man skal afskrive den over flere år?

> Men når man køber den af en privatperson, som ikke er momsregistreret?

Så kan du ikke trække momsen fra. Privatpersonen skal jo heller ikke
betale moms til toldskatte-far, når han sælger sine effekter.

Hvem er denne privatperson? Er det din egen gamle computer som
figurerer som server nu? Eller har du købt af en anden person?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 02-08-01 09:56

> Så falder den vist ind under straksafskrivningsreglerne.
>
> Kan ikke lige huske beløbet, men det er vist op på næsten kr. 10.000,-
> før man skal afskrive den over flere år?

Den kostede 2500 brugt, så jeg betragter den som mulig for at
straksafskrive, selvom den naturligvis har tabt en stor del af sin
oprindelige værdi allerede.

> Så kan du ikke trække momsen fra. Privatpersonen skal jo heller ikke
> betale moms til toldskatte-far, når han sælger sine effekter.

Nej, netop, det var også det jeg regnede med

> Hvem er denne privatperson? Er det din egen gamle computer som
> figurerer som server nu? Eller har du købt af en anden person?

Den er købt af en anden person, udelukkende med det mål for øje at hoste
diverse domæner hjemmefra. Den kører freeBSD, så jeg vil mene at jeg overfor
skattefar kan sandsynliggøre, at den ikke skal bruges til spil eller andet
fis.

Mvh

Anders Ebbesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-01 11:24

Anders Ebbesen wrote:

> Den kostede 2500 brugt, så jeg betragter den som mulig for at
> straksafskrive, selvom den naturligvis har tabt en stor del af sin
> oprindelige værdi allerede.

husk dog lige at checke med dit lokale toldskat-kontor før du laver
noget konkret.

Mine råd og forslag er altså bare noget jeg kan huske fra HA-studiet
og tidligere diskussioner her i gruppen om tilsvarende temaer.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 02-08-01 12:39

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> Har lige 2 primært regnetekniske spørgsmål.

Her kommer et mere:

Pt. har jeg både A-indkomst og B-indkomst. På a-indkomsten bruger jeg mit
fradrag, der blev udregnet inden jeg blev momsregistreret osv.

Ved b-indkomsten trækker jeg 40% ud som privatforbrug, for at være på den
sikre side (hellere for lidt, end for meget), men jeg betaler ingen skat af
b-indkomsten pt.

Da jeg talte med en revisor ifm. med opstarten, sagde han at jeg havde 2(/3)
muligheder:

1) Få en ny forskudsregistrering, og betale løbende skat
2) Indbetale i december måned rentefrit (krævede at man kunne spare op..)
3) Indbetale næste år, med voldsomme renter

Jeg valgte mulighed 2) da jeg ikke var sikker på hvor meget jeg ville tjene
hverken via A eller B.

Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg gøre i december måned? Ringe til
Told&Skat og sige jeg har nogen penge til dem, og så sende 60% af min
b-indkomst til dem (og få lidt tilbage næste år)? Eller bede dem regne det
nøjagtigt ud i decembermåned (kan de det)?

Endnu engang på forhånd tak,

Anders Vind Ebbesen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-08-01 13:57

Anders Ebbesen wrote:

> 2) Indbetale i december måned rentefrit (krævede at man kunne spare op..)

Først i december laver du selv, eller med hjælp, en foreløbig opgørelse
over årets samlede indtjening (incl. december), fradrag og betalt skat.

Så kan du evt. på nettet anvende et af de mange skatteberegningsprogrammer,
jeg mener næsten alle banker har et.
Så går du på posthuset og får det **rigtige** girokort til indbetaling af
"frivillig" skat. Du kan evt. svjh bruge et nyt overførsels system fra
Told*Skat, der skulle komme i drift meget snart via PBS.

Men husk, du kan vente med at betale op til kr 40.000 rentefrit til 1.7.02.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 02-08-01 14:07

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Først i december laver du selv, eller med hjælp, en foreløbig opgørelse
> over årets samlede indtjening (incl. december), fradrag og betalt skat.

Intet problem, har tjek på alle bilag, lønsedler osv.

> Så går du på posthuset og får det **rigtige** girokort til indbetaling af
> "frivillig" skat. Du kan evt. svjh bruge et nyt overførsels system fra
> Told*Skat, der skulle komme i drift meget snart via PBS.

Du markerer det rigtige, kan man være uheldig og få tilsendt et forkert
eller hvordan?

> Men husk, du kan vente med at betale op til kr 40.000 rentefrit til
1.7.02.

Hvis man indbetaler for meget i skat, får man så renter indtil man får dem
tilbage?

> Adviser for danish farmers, economy

Kan man som lille IT-mand komme i betragtning alligevel?

Anders Vind Ebbesen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-08-01 14:48

Anders Ebbesen wrote:

> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
klip

> Du markerer det rigtige, kan man være uheldig og få tilsendt et forkert
> eller hvordan?

Ja, det sker at posthuset udleverer forkerte, men det skulle være mindre
sansynligt i december, da der er en konto til indbetaling i året, og en
efter afslutning af året.

> Hvis man indbetaler for meget i skat, får man så renter indtil man får dem
> tilbage?

Ja, svjh 3% skattefrit, hvis det er sket inden december.

> Kan man som lille IT-mand komme i betragtning alligevel?

Ja da, jeg rådgiver alligevel mest svineproducenter

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 02-08-01 15:09

"Anders Ebbesen" skrev:

> Du markerer det rigtige, kan man være uheldig og få tilsendt et forkert
> eller hvordan?

Du kan også betale via homebanking med girokortkode 01 til girokonto
400-0978, husk endelig at oplyse dit cpr.nr.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Gør det du er mindst ringe til,
det gør vi - Danske Bank

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-08-01 16:23

Kenn Gerdes wrote:

> Du kan også betale via homebanking med girokortkode 01 til girokonto
> 400-0978, husk endelig at oplyse dit cpr.nr.

Ja, jeg ser at det er blevet forenklet, så der ikke længere er den
fejlmulighed. Så er det kun datoerne, man skal huske.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-08-01 14:23

In <3b693ca4$0$2584$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> writes:

> [...]
>b-indkomst til dem (og få lidt tilbage næste år)? Eller bede dem regne det
>nøjagtigt ud i decembermåned (kan de det)?

Som selvstaendig er det dit eget ansvar/problem at lave dit regnskab ikke skatte-
vaesnet.
Jeg vil foreslaa at du kontakter en revisor. Han kender til en masse
fradrag etc., saa du nok ikke selv faar med og det du sparer overstiger nemt,
det du skal betale til revisoren.

Mvh
Martin

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-08-01 13:51

Anders Ebbesen wrote:

> Skal man så betale skat af Omsætning-Omkostninger, dvs. skat beregnes af
> 8.000.

Ja, du betaler skat af nettoindtægten, opgjort efter skattereglerne,
Dvs efter alle udgifter til at sikre og vedligeholde indtjeningen.

> Hvis jeg køber en genstand fra en privatperson, er den så
> fradragsberettiget?

Ja, hvis den anvendes erhvervsmæssigt, og at du har et bilag med
købspris og sælgers navn og adresse.
Den kan straksafskrives, hvis koøbsprisen er under 9.800 kr i 2001,
forudsat den anvendes selvstændigt. Tilbehør til f.x. PC'r er ikke
under denne mulighed, hvis den samlede købesum overstiger dette
beløb, eller gør det i sammenhæng med nuværende udstyr.
E.x. er printer, skærme m.v.
Jeg kan se, at det er en server, og jeg vil vurdere den som selvstændig,
men strengt taget bruger du den vel (kun) sammen med din PC'r, og så ?

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 02-08-01 14:04

> Ja, hvis den anvendes erhvervsmæssigt, og at du har et bilag med
> købspris og sælgers navn og adresse.

Det har jeg fået.

> [...]
> under denne mulighed, hvis den samlede købesum overstiger dette
> beløb, eller gør det i sammenhæng med nuværende udstyr.

Prisen var 2.500 for den komplette maskine, der kan køre uden noget andet
udstyr.

> Jeg kan se, at det er en server, og jeg vil vurdere den som selvstændig,
> men strengt taget bruger du den vel (kun) sammen med din PC'r, og så ?

Uhm, det er lidt svært at forklare, jeg forsøger:

Jeg har en privat computer, som aldrig har indgået i firmaets regnskab,
selvom jeg (primært) bruger den til firmarelaterede aktiviteter. Jeg har
således aldrig "indskudt" pc'en i firmaet.

Den "nye" computer jeg har købt, får en anden opgave, nemlig at hoste sider,
som så er tilgængelige udefra, den står altså altid tændt, men det vil være
ret begrænset hvor meget jeg arbejder ved den, faktisk har den hverken
skærm, printer, tastatur eller mus tilsluttet lige for tiden, det hele
bliver styret via kommandoprompten fra min private computer (så strøm og
netværk er det eneste den er tilsluttet). På den måde bruger jeg dem sammen,
sådan at jeg udvikler på min private, og ligger så ting over på serveren,
når de skal laves offentligt tilgængelige.

Men jeg betragter alligevel serveren som sin egen, da den sagtens kan køre
uden nogetsomhelst andet er tændt (udover lige netværksudstyret), er det en
forkert betragtning? Ellers synes jeg det virker somom at intet kan være
selvstændigt...

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-08-01 14:43

Anders Ebbesen wrote:
klip
> [...]
> forkert betragtning? Ellers synes jeg det virker somom at intet kan være

Når jeg nævner det, er det på grund af ændrede regler for småinventar.
Og grænserne afprøves i øjeblikket, derfor forbeholdet.
Men du skal straksfradrage den, men vide, at den ikke er 100% sikker.

Og så se at få en 75 - 85% af din bestående PC[1] afskrevet som erhverv, men
den kan aldrig straksafskrive, da det er blandet driftsmiddel.

[1] af værdien ved starten af din virksomhed.

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-08-01 12:23

> Når jeg nævner det, er det på grund af ændrede regler for småinventar.
> Og grænserne afprøves i øjeblikket, derfor forbeholdet.
> Men du skal straksfradrage den, men vide, at den ikke er 100% sikker.

Okay, jeg tager "chancen".

> Og så se at få en 75 - 85% af din bestående PC[1] afskrevet som erhverv,
men
> den kan aldrig straksafskrive, da det er blandet driftsmiddel.
>
> [1] af værdien ved starten af din virksomhed.

Jeg vil tro at værdien udgjorde 4000 kroner ved starten af virksomheden, men
hvordan jeg rent regneteknisk skal afskrive den, ved jeg ikke. Det må en
revisor kunne klare - i den forbindelse, gør det vel ikke noget, at det
først bliver regnet ud i december måned sammen med skatten osv.?

Med venlig hilsen,

Anders Vind Ebbesen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-08-01 18:07

Anders Ebbesen wrote:

> [...]
> revisor kunne klare - i den forbindelse, gør det vel ikke noget, at det
> først bliver regnet ud i december måned sammen med skatten osv.?

Nix, det er ok, sammen med tlf fradrag, arbejdsværelse m.v.,

Er du med på en "markedsundersøgelse" ?
Selv om det er OT, så alligevel

Hvad mener du, er en rimelig pris for at få skatterådgivning m.v.
ved en virksomhed som din ?
ex. 1.000, 2.000, 4.000 eller 6.000 kr årligt ?

Og jeg udelader bevidst evt. besparelser i skat, for det ser du jo
først, når jeg har været der

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 03-08-01 20:10

> Nix, det er ok, sammen med tlf fradrag, arbejdsværelse m.v.,
>
> Er du med på en "markedsundersøgelse" ?

Uhm, ikke hvad jeg ved af, jeg er i hvert fald ikke med på hvad du mener :-9

> Selv om det er OT, så alligevel
>
> Hvad mener du, er en rimelig pris for at få skatterådgivning m.v.
> ved en virksomhed som din ?
> ex. 1.000, 2.000, 4.000 eller 6.000 kr årligt ?

Jeg vil tro 6-10.000 er rimeligt for rådgivning, selvangivelse, årsregnskab og
resultatopgørelse, ud fra disse forudsætninger:

* Jeg har selv lavet den daglige bogføring
* Jeg selv laver "udkast" til selvangivelse, årsregnskab og resultatopgørelse
* Jeg har generelt orden i papirerne, og prøver på ingen måde at fuske

> Og jeg udelader bevidst evt. besparelser i skat, for det ser du jo
> først, når jeg har været der

Tjaeh, sålænge besparelsen ligger i omegnen af prisen på rådgivningen, er jeg
interesseret

Jeg havde engang et møde med en revisor ved www.revisor.com (henvist ifm. med de der
gratis rådgivningstimer), han mente godt at man kunne få det klaret for cirka 10.000.
Han argumenterede endvidere at det altid hjalp, at der stod statsautoriseret revisor
på papirerne, når man afleverede dem, om det blot var for at promovere sig selv ved
jeg ikke.

Jeg ser sådan på det, at når jeg ikke har noget at skjule, kan det være ligemeget om
der står statsautoriseret eller registreret, men jeg kan tage fejl.

--
Anders Vind Ebbesen
"They lie about marijuana. Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie. When

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-08-01 20:26

Anders Ebbesen wrote:
klip

> Jeg vil tro 6-10.000 er rimeligt for rådgivning, selvangivelse, årsregnskab og
> resultatopgørelse, ud fra disse forudsætninger:

Ok, jeg vurderer mellem 3 - 6.000 kr, netop afhæmgig af kvaliteten
af det afleverede materiale, og det er mest den afgørende opstilling
af regnskabet, inclusiv en direkte og præcis vejledning "direktiv" om
-pengeomsætnings- kontoanvendelse fremover, så tror jeg, der er
balance mellem "rådgiverudgift" og skattebesparelse, og så er der jo
muligheden for udvidet service, restskat, før 31.12 m.v., og mest,
marginalfradrag, gråt område, ved hjemmearbejde
Det bør afprøves.