Hvordan fastgør man plankeværk på støbt so~
Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-10-09 15:55

Plankeværket skal være 1.8m højt.
Det skal stå mellem 10*10cm stolper hvorpå der fastgøres 2 stk 5*10cm planke(?) på højkant.
16*100mm brædder fastgøres (forskudt) med 2 cm mellemrum på begge sider, da der så ikke bliver nogen for- og bagside.

Hvordan fastgøres stolperne på soklen så jeg er sikker på at det holder i blæsevejr?
Kan det passe at stolpesko ikke kan holde?

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-10-09 17:00

On Fri, 9 Oct 2009 16:54:44 +0200, "Jan Hougaard"
<jahoni@jahoni.invalid> wrote:

>Hvordan fastgøres stolperne på soklen så jeg er sikker på at det holder i blæsevejr?

Man støber stolperne fast.

>Kan det passe at stolpesko ikke kan holde?

Ja.
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : jos

Dato : 09-10-09 18:22

Jan Hougaard wrote:

> Hvordan fastgøres stolperne på soklen så jeg er sikker på at det
> holder i blæsevejr?
Støber en god varmgalvaniseret stolpesko i soklen.

> Kan det passe at stolpesko ikke kan holde?
kun hvis det er dårligt ubehandlet jern.

Mine varmgalvaniserede har nu siddet i 40 år, og er kun blevet lidt matte
ifh. til dengang.

har man råd kan man naturligvis få dem i rustfri, ligesom mine franske bolte

finn

Fra : S.B.

Dato : 09-10-09 21:33

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ifh. til dengang.
>
> har man råd kan man naturligvis få dem i rustfri, ligesom mine franske

Tror ikke han mener om skoen kan holde, tror han mener om træet bliver
siddene lodret i skoen under et blæsvejr, hvad det ikke gør.
Sko er gode når man laver overdækket terasse eller carport, til hegn er de i
mine øjne, ganske ubrugelige.

Ville også bare støbe træet ned i beton, det rigtige træ skal nok holde
meget længe.

Søren

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-10-09 21:41

"S.B." skrev i meddelelsen ...

> Tror ikke han mener om skoen kan holde, tror han mener om træet bliver siddene lodret i skoen under et blæsvejr, hvad
> det ikke gør.

Lige præcis

> Sko er gode når man laver overdækket terasse eller carport, til hegn er de i mine øjne, ganske ubrugelige.

> Ville også bare støbe træet ned i beton, det rigtige træ skal nok holde meget længe.

Problemet er bare at soklen er støbt, så soklen skal bankes op hvor de 6-7 stolper skal støbes i

Er der virkelig ikke en anden løsning?
Feks en stolpesko hvor skoen er feks 30cm høj og man så kan sætte 2-3 bræddebolte igennem.

Fra : S.B.

Dato : 09-10-09 21:58

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> stolper skal støbes i
>
> Er der virkelig ikke en anden løsning?
> Feks en stolpesko hvor skoen er feks 30cm høj og man så kan sætte 2-3

Har ikke set dem, men bor du på den rigtige side af bæltet, findes der
sikkert en smed der er til at lokke med
Jo ikke fordi det er den store udfordring i at lave sådan en.

Søren

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-10-09 23:00

"S.B." skrev i meddelelsen ...

> Har ikke set dem, men bor du på den rigtige side af bæltet, findes der sikkert en smed der er til at lokke med

Hvis du mener vestpå er det ikke helt ved siden af og så nordpå

> Jo ikke fordi det er den store udfordring i at lave sådan en.

Egentlig ikke, men det er i forbindelse med et hegnsyn så det er lidt omstændigt.

Kunne sådan et par stykker bruges og hvor kan det evt købes?
http://www.strongtie.dk/media/DKMC_7261_2_7.pdf

Fra : Armand

Dato : 10-10-09 00:26

Jan Hougaard skrev:

> [...]
> 6-7 stolper skal støbes i
>
> Er der virkelig ikke en anden løsning?
> Feks en stolpesko hvor skoen er feks 30cm høj og man så kan sætte 2-3

Soklén?
Sådan én lang en, som når man skal lave en mur?

I så fald er bedste løsning velsagtens en billig Jem&Fix borhammer og
ekspansions-bolte og nogle beslag á la: _U_

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-09 08:36

> [...]
>
> I så fald er bedste løsning velsagtens en billig Jem&Fix borhammer og
> ekspansions-bolte og nogle beslag á la: _U_

Hvad med et stort stykke vinkeljern varmgalvaniseret, og så bore et hul og
komme det derned i og støbe op om. Det må da kunne tage belastningen hvis
det er 10 mm. tykt.
/Mads

Fra : Armand

Dato : 10-10-09 12:37

Mads Kristiansen skrev:

> Hvad med et stort stykke vinkeljern varmgalvaniseret, og så bore et hul og
> komme det derned i og støbe op om. Det må da kunne tage belastningen hvis
> det er 10 mm. tykt.

Det er et voldsomt hul man skal lave for sådant et stykke jern - Så godt
binder cement nu ikke på cement så det skal være dybden af hullet med
cementen som støttende opfyld, der skal gøre det, og det lyder voldsomt
på en allerede støbt sokkel á formodentlig omkring 20 cm's bredde :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-10-09 00:21

jos skrev:

> [...]
> ifh. til dengang.
>
> har man råd kan man naturligvis få dem i rustfri, ligesom mine franske bolte

Nogle nedstøbnings-stolpesko er blot et vinkelbeslag med et fingertykt
stykke rundjern til nedstøbning - Ok til stolper til en carport eller
uderstue, men kritisk ved et nord-syd gående plankeværk hvor
vestenvinden relativt let vil lade plankeværks-fladen trække rundjernet
mod øst

--
Armand.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-10-09 09:37

On Sat, 10 Oct 2009 01:20:45 +0200, Armand wrote:

> [...]
> uderstue, men kritisk ved et nord-syd gående plankeværk hvor
> vestenvinden relativt let vil lade plankeværks-fladen trække rundjernet

Been there, done that. I vores gamle andelsforening på Vesterbro byggede
vi i 80'erne et plankeværk til nabogården efter den recept. Første
efterårsstorm og rundjernene bøjede som kogt spaghetti...