PU-skum ved montering af køkken
Fra : Poul

Dato : 08-10-09 11:18

Er det almindeligt at anvende PU-skum ved montering af køkkener? Og er
det lovligt?

Mvh. Poul

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-09 18:30

"Poul" <plod@mail.dk> skrev i en meddelelse
Er det almindeligt at anvende PU-skum ved montering af køkkener? Og er
det lovligt?
--------------------

Hvis du tænker på soklen, er der mange der bruger skum til at fastholde den.
Det er en udemærket løsning, jeg dog ikke selv bruger. Jeg er ret sikker på
man ikke bliver retsforfulgt. :)

- Martin

Fra : Poul

Dato : 09-10-09 02:55

On 8 Okt., 19:30, "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> wrote:
> - Martin

Tak for svaret. Det er ikke mig selv der vil bruge det. Et
familiemedlem har fået monteret et nyt køkken af et af de mere kendte
køkkenfirmaer. Her er brugt (meget) skum ved sokler og vægskabe. (Hvad
er i øvrigt formålet med at bruge PU-skum ved vægskabe?). Når jeg
spørger om lovligheden så er det fordi jeg har hørt dels at PU-skum
brænder voldsomt ved brand og dels at det ikke må bruges i
nybyggerier?

Mvh. Poul

Fra : jos

Dato : 09-10-09 10:11

Poul wrote:

> [...]
> spørger om lovligheden så er det fordi jeg har hørt dels at PU-skum
> brænder voldsomt ved brand og dels at det ikke må bruges i

PUskum er en af fandens opfindelser, som du skal passe på med. Der er flere
typer, men især enkomponent-"hobbyversionen" som du køber i trælasten, kan
samle kondens eller anden fugt imellem skum og træflader, med efterfølgende
råd som resultat. Jeg har faktisk set det ofte!
Det er til gengæld let at bruge til fastgøringaf skabsflader mm. Dette kan
hævne sig, år senere når tingene skal repareres/fjernes.
- og du har ret i at det er noget giftigt stads ved brand!
Imho er det et af de byggematerialer vi alle faldt på halen af, da det kom
frem, men som tiden har lært os at foragte!

finn

Fra : S.B.

Dato : 09-10-09 21:21

> [...]

spørger om lovligheden så er det fordi jeg har hørt dels at PU-skum
brænder voldsomt ved brand og dels at det ikke må bruges i

Brugte også skum til sokkel i mit køkken
var godtnok vinkelbeslag med med at skulle bor det fast i et betongulv med
masser af varmerør i, den ide var jeg knap så begejstret for, når man ikke
præcist vidste hvor de rør ligger.

Ville være ret træls at bore et hul til en rauplugs og så pludselig
boremaskinen synker 2 cm ned uden modstand,
men ikke fordi jeg svinede med det, fik en klat hist og pist, skulle jo kun
til at holde soklen til køkkenet var monteret.
hvorfor man skulle bruge det ved et vægskab kan jeg ikke lige se ideen i

Søren