Flytte filer mellem Ubuntu og Windows
Fra : Stampe

Dato : 06-10-09 10:48

lige pludslig kan jeg ikke få tilladelse til at flytte filer mellem mit
Windows netværk og Ubuntu Server, jeg har kunnet det, jeg ved ikke hvordan

Jeg kan sagtens se mine Windows PCere og deres delte mapper/drev. Jeg skal
have kopieret alle mine websites fra min windows installation over på
ubuntu´s /var/www mappe - men den siger "Operation not supported" HVAD gør
jeg galt?

PS.: Jeg bruger grafisk brugerflade, og bruger Nautilus som fil browser

Jeg har ligeledes installeret ftp-serveren "sudo apt-get install vsftpd"
Er der noget der give mig en (let) opskrift på hvordan jeg opretter brugere
og feks give læse/skrive adgang til var/www/ ?
Jeg har prøvet at læse dokumentationen men jeg er sku lidt forvirret..

i kan se ftp serveren kører på: ftp://ask-service.dk

Mvh
Allan

Fra : Stampe

Dato : 06-10-09 11:08

Ok - jeg kan flytte filer fra Windows til min "Home" mappe og derfra videre
ned i de kataloger på Ubuntu jeg har behov for.

Jeg skal jo nok til at finde ud af hvordan SAMBA sættes up også

Mvh
Allan

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-10-09 12:08

"Stampe" <ask@ask-service.SLETdk> wrote in message
> Ok - jeg kan flytte filer fra Windows til min "Home" mappe og derfra
videre > ned i de kataloger på Ubuntu jeg har behov for.

> Jeg skal jo nok til at finde ud af hvordan SAMBA sættes up også

Tunnelier[1] er nu ikke så ringe til den slags.
Og når du først har fået dine filer over på *nix, kan du bruge scp.

[1] http://www.bitvise.com/tunnelier-license.html

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-10-09 20:25

On Tue, 06 Oct 2009 12:07:57 +0200, Stampe wrote:

> Ok - jeg kan flytte filer fra Windows til min "Home" mappe og derfra
> videre ned i de kataloger på Ubuntu jeg har behov for.

Er det ikke bare et spørgsmål om, at du ikke kører Nautilus som rodbruger
og derfor ikke har skriveret til /var/www/?

/Rasmus

Fra : Stampe

Dato : 07-10-09 08:30

Jeg kan jo se at etc/apache2/ ejes af root og oppe i det bibliotek skal jeg
jo lave jævnligt lave ændringer nå jeg skal oprette nye domæner/subdomæner
Og her bliver jeg vel nød til at bruge sudo kommandoen hver gang ikke?

Mvh
Allan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-10-09 08:47

"Stampe" <ask@ask-service.SLETdk> writes:

> [...]
>jo lave jævnligt lave ændringer nå jeg skal oprette nye domæner/subdomæner
>Og her bliver jeg vel nød til at bruge sudo kommandoen hver gang ikke?

Det vil man sædvanligvis gøre.

Man kan dog også lave en gruppe til de(n) bruger(e), der ofte skal
pille i de filer. Så laver man de specifikke filer read-write for
den pågældende gruppe, og gruppens medlemmer kan da ændre filerne
som "sig selv".

Man kan også passende lave et specifikt entry i sudoers, der gør
det muligt for gruppens medlemmer at genindlæse Apaches config,
når de har ændret i filerne.

Men alt dette er lidt meget på et system med en enkelt admin. Her
er det nok nemmere bare at bruge sudo til root.

Mvh.
   Klaus.