Spartling af gipsloft krakelerer efter 2 m~
Fra : Preben

Dato : 04-10-09 20:14

Hej

Jeg var netop færdig med mit loft og havde fået sat lister op her i
sidste weekend. Resultatet var blevet super flot. Man skulle virkelig
kigge længe for at se hvor der var spartlet. Jeg har mere end tilfreds.
Lige indtil i dag, hvor jeg opdager at der er kommet en revne hen langs
loftet. Og det er altså max 2 måneder siden jeg spartlede det. Det blev
sat op i sommerferien og så spartlet for 1-2 måneder siden.

Jeg har brugt glasfiberarmering på samlingen før spartling
(spartelpapiret gav mig for mange problemer andre steder, selvom det
skulle være bedre). Jeg spartlede så 3 gange henover samlingerne og sleb
det hele glat.
Jeg har anvendt Prof Medium Letspartel fra Hygæa
http://hygaea.dk/?id=18848&getThisFile=1507

Produktet er iflg. Hygæa CE mærket i henhold til EN13963 og dermed
godkendt til gipspladesamlinger. Så produktet skulle altså være OK til
formålet.

Jeg malede herefter loftet med en loftsmaling. Jeg har efterfølgende
læst at nogle smører en micro dispers på loftet inden maling, hvilket
jeg dog ikke har gjort! Men jeg tvivler dog på, at dette har nogen
betydning for min spartling.

Men nu har jeg altså et problem, der er kommet en revne i loftet på 1/4
mm eller deromkring. Ganske fin revne som en klat maling sikkert ville
kunne dække, men jeg tænker bare, at en klat maling ikke holder særlig
godt. Hvad skal jeg gøre?

Jeg havde tænkt på at lave en mindre v-fuge i spartelmassen og lægge en
akrylfuge i, da denne er elastisk og vil glatte det ud? Er der nogen
andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil anbefale
mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

På forhånd tak.

- Preben

Fra : jones_net

Dato : 05-10-09 01:16

On Oct 4, 9:13 pm, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:
> [...]
> andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil anbefale
> mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

Måske lidt sent at fortælle dig det nu, men næste gang kan du med
fordel putte filt på loftet efter spartlingen. Det er en arbejdsgang
mere, men min erfaring er, at det så ikke revner (i hvert fald ikke,
så det kan ses...). Jeg har 4 lofter og en hel overetage med filt uden
revner, og et enkelt loft uden filt, men med revner.
Filt er meget let at arbejde med, og måske kan du stadig komme til at
sætte det på, selvom du har lister langs kanterne... Men det hele skal
jo så lige males igen

/J

Fra : Martin Bak

Dato : 05-10-09 08:33

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sat op i sommerferien og så spartlet for 1-2 måneder siden.
>
> Jeg har brugt glasfiberarmering på samlingen før spartling

Det er netop problemet. Glasfiberstrimlen duer ikke, og malerne _må_ slet
ikke bruge den mere. Man skal bruge spartelstrimlen af pap for at være
sikker på at undgå revner. Strimlen presses ned i det første spartellag.
Problemet med glasfiberstrimlen er, at den kan "vride" sig på grund af den
vævede struktur, når konstruktionen arbejder.
Hvordan du kommer over problemet nu, ved jeg ikke lige

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten P

Dato : 06-10-09 19:06

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Det er netop problemet. Glasfiberstrimlen duer ikke, og malerne _må_ slet
> ikke bruge den mere. Man skal bruge spartelstrimlen af pap for at være

Jeg hørte at det kun var i et halvt år den regel var der og derefter blev
strimlen godkendt igen?

Men det er måske en and?

Fra : Martin Bak

Dato : 06-10-09 21:34

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Jeg hørte at det kun var i et halvt år den regel var der og derefter blev
> strimlen godkendt igen?
>
> Men det er måske en and?
Det skal jeg ikke kunne sige. Strimlen er naturligvis ikke forbudt ved lov,
men som jeg har forstået det, så er det malermestrenes forening der
forlanger at de ikke bruger den. Jeg kender ikke detaljerne, det er bare
hvad malere jeg har arbejdet sammen med har fortalt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jos

Dato : 05-10-09 10:07

Preben wrote:
> [...]
> nogen andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil
> anbefale mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

måske forsent men:
er der nok skruer i gipspladerne, og er forskallingen stiv nok?

vort stueloft er nu 5 år, og stadig uden revner (og ingen filt)
Det blev monteret på 3/4" tykke høvlede brædder, og skruet med max 15 cm
skrueafstand på alle ledder.
i "hulningerne" mellem pladerne blev sat alm selvklæbende. fibertape inden
planspartling.

finn

Fra : Preben

Dato : 05-10-09 17:42

Hej alle

og tak for alle svar. Det er ikke just de mest positive svar jeg har
fået, men konklusionen bliver nok at jeg pudser noget af spartelmassen
af og giver det en tur med en ekstra armering.

Alle langsider er ikke skruet med max. 15cm (20 er kravet til kortkanter
iflg. Knauf Danogips så vidt jeg husker at have læst), men 5cm og så
25-30cm mellem de næste da forskallingen sætter begrænsningerne her
(dvs. der er to skruer i hvert forskallingsbræt.

Til stuen må jeg jo så bare gå med livrem og seler og sætte forskalling
op med 20cm mellemrum, så jeg kan holde skrueafstanden til max 15cm.

Spartel-papir-tape er bare noget lort at arbejde med, er der nogen der
har nogle fif til hvordan jeg får god vedhæftning. Den lokale maler
anvender det ikke fordi det iflg. ham næsten er umuligt at få til at
hæfte godt uden brug af bazooka (og han spartler i hånden).

Jeg prøvede selv efter anbefaling i byggemarkedet, men der manglede
vedhæftning på 1/4 af begge længder.

Iflg. Knauf og Gyproc må spartel-papir-tapen ikke være våd. Selvom jeg
har hørt det tip flere steder fra.

- Preben

Fra : jos

Dato : 05-10-09 21:00

Preben wrote:

> Til stuen må jeg jo så bare gå med livrem og seler og sætte
> forskalling op med 20cm mellemrum, så jeg kan holde skrueafstanden
> til max 15cm.
??

hvis der er 20 cm mellem brædderne, kan du vel ikke fastgøre for hver 15
cm??

- og jeg kan bekræfte at de 15 cm hos mig, gjaldt i begge retninger.
men tømreren havde også en smart automatisk skruemaskine, med skruerne i
bånd, ligesom et maskingeværs patroner

finn

Fra : Preben

Dato : 08-10-09 21:55

> ??
>
> hvis der er 20 cm mellem brædderne, kan du vel ikke fastgøre for hver 15
> cm??

Altså nu er forskallingen jo ca. 10 cm bred, så 20 cm center-center må
give mig knap 10cm mellem hvert bræt.

> - og jeg kan bekræfte at de 15 cm hos mig, gjaldt i begge retninger.
> men tømreren havde også en smart automatisk skruemaskine, med skruerne i
> bånd, ligesom et maskingeværs patroner

Ja, jeg synes nu ikke det er et stort problem at holde en ti skruer i
hånden af gangen og sætte på manuelt, men ja, jeg kender godt
maskin-typen, men til prisen kan jeg godt holde skruerne selv.

Fra : marlene

Dato : 07-10-09 10:14

> [...]
> andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil anbefale
> mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

krads det lille v som du var inde på og brug en gipsfiller 1-2 gange, slib
og mal et par gange.
muligvis kommer den igen, men det er en let rep.
mht. strimler, så bruger jeg selv armeringsstrimlen, papirstrimlen er noget
pap. og den kan finde på at løsne sig med tiden.
papirstimlen blev et krav fordi den var stærkere i en knæktest fra danogips.
husker ikke tallene, men der var ikke kæmpe forskel.
men som jeg er oplyst, er den selvklæbene armeringsstrimmel ok igen.
du kan også sætte filt på som nogle foreslår, men filt er ikke et
mirakelmiddel, og vrider dit loft sig vil filt også revne.

mvh. Maleren

Fra : Preben

Dato : 08-10-09 22:01

> krads det lille v som du var inde på og brug en gipsfiller 1-2 gange, slib
> og mal et par gange.

Gipsfiller? Er det almindelig hurtigtørende gips?

> muligvis kommer den igen, men det er en let rep.
> mht. strimler, så bruger jeg selv armeringsstrimlen, papirstrimlen er noget
> pap. og den kan finde på at løsne sig med tiden.

Ja, surt show. Dagen før du skrev valgte jeg at slibe ned og lægge en
ekstra papirstrimmel ind som armering. Nu håber jeg bare ikke den løsner
sig. Jeg puttede dog lidt ekstra vand i spartelmassen så den hold mere
fugt til papiret.

Papiret havde dog alligevel ikke fået helt fat. Så jeg valgte at skære
de små-områder ud med en kniv og så blot spartle op igen.

> [...]
> du kan også sætte filt på som nogle foreslår, men filt er ikke et
> mirakelmiddel, og vrider dit loft sig vil filt også revne.

Okay, men filt er trods alt efter hvad jeg har hørt, så armerer filten
da lidt.

Fra : TT

Dato : 08-10-09 07:18

> [...]
> andre gode forslag som kan løse mit problem. Og nogen der vil anbefale
> mig ikke at anvende en akrylfuge som løsning?

Hvomange lag gips har du, 1 lag er ikke hensigtsmæssigt - jeg har altid
brugt 2 lag og aldrig oplevet problemer.

-Torben

Fra : John V.

Dato : 08-10-09 21:02

Sagen er at noget "arbejder" stadig.
Andre skriver senere i tråden at det er fordi du har brugt glasfiber- i
stedet for papirstrimler, jeg tror ikke det er derfor.
Har du brugt 2 lag gips, burde det slet ikke være noget problem.
1 Lag gips, hvis der f.eks. ikke er isoleret, kan sagtens give problemmer,
uanset hvilke strimler du har anvendt.
Desværre må jeg sige dig, det kan være et meget stort problem at rette det,
måske bliver du nødt til at tage hele loftet ned igen - og lave det rigtigt
fra starten. Der findes sider på nettet om hvordan man laver gipsarbejde
f.eks. http://gyproc.dk/ har en håndbog, der kan downloades fra siden.
Tænk som materialet, det kan slet ikke arbejde men er helt stift, tvinges
det til at arbejde f.eks. af temperatursvingninger, eller løst siddende
underlag vil det selvfølgelig revne i samlingerne.

Alt i alt, der er noget galt med underlaget, jeg kan ikke sige helt hvad,
men det er dér problemet ligger.
Der findes ikke nogen holdbar patentløsning.
Produkterne du har anvendt skulle sagtens kunne holde, også selv om de er
fra hyfgrød.

Din løsning med at lave en fuge kan "måske" holde, den vil næsten sikkert
blive synlig og malingen kan også revne ovenpå, så helt holdbar er den ikke,
men måske som nødløsning hvis du ikke vil begynde helt forfra.

Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk