Langtidsholdbart køleskab
Fra : Lars Arup

Dato : 03-10-09 17:01

Jeg var den anden dag på besøg hos et ældre ægtepar som stadig dagligt
brugte deres køleskab, et stort Bosch som de havde købt fra nyt i 1960.

Det synes jeg er flot klaret, det er dog alligevel en driftstid på ca
429.000 timer.

Det var pænt og helt og alt "mekanisk" låger og bokse var intakt.Husets frue
afrimede det ca hver 14*ende dag, og bortset fra et par nye pærer havde det
aldrig været repareret.

Har andre lign eksempler?

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-10-09 17:09

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev
> [...]
>
> Det var pænt og helt og alt "mekanisk" låger og bokse var intakt.Husets
> frue afrimede det ca hver 14*ende dag, og bortset fra et par nye pærer

Kan ikke lade være med at tænke på, at de kunne kave købt flere nye skabe
for det de har betalt for det høje strømforbrug. Med mindre de i forvejen
har elopvarmning.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-10-09 18:30

> Kan ikke lade være med at tænke på, at de kunne kave købt flere nye skabe
> for det de har betalt for det høje strømforbrug. Med mindre de i forvejen
> har elopvarmning.

Sikker? Det kan i hvert fald ikke svare sig at skifte en 17 år gammel fryser
ud for at spare strøm.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-09 18:44

Maria Frederiksen wrote:

> Sikker? Det kan i hvert fald ikke svare sig at skifte en 17 år gammel
> fryser ud for at spare strøm.

Og hvem ved....husets fru oplever måske ikke engang
at afrime det

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-10-09 18:53

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

> Sikker? Det kan i hvert fald ikke svare sig at skifte en 17 år gammel
> fryser ud for at spare strøm.

Hvordan kommer du frem til det? Husk lige at det idealforbrug der er målt på
en ny, ikke holder i længden.

Derudover er køleskabet snart 50 år gammelt. Nærmest til Rekordbogen. Og
netop køleskabe har udviklet sig til meget mere elbesparende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Arup

Dato : 03-10-09 19:47

Ja jeg ved ikke hvormeget strøm det bruger, men bemærkede at det havde en
vægtykkelse på ca 9 cm og en ret lille radiator bagpå som umiddelbart
virkede mindre varm end jeg husker på div nyere skabe (med udv radiator). Så
jeg tror ikke det bruger vildt meget. Mit eget skab(Vestfrost Køl/frys fra
1986 med to kompressorer) er kun isoleret med 3,5 cm i køl og 5 cm i frost
det tror jeg ikke lever op til dagens standard. Jeg har målt det til
2,2KWt/d og det kunne nok gøres bedre idag. Tilgengæld er det meget mere
rummeligt end moderne skabe (netto 133/188 liter hhv frys/køl for et skab i
højde 180cm)

MVH Lars Arup

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 03-10-09 20:33

> [...]
> frost det tror jeg ikke lever op til dagens standard. Jeg har målt det til
> 2,2KWt/d og det kunne nok gøres bedre idag.

Ja, med et forbrug på ca. 1/10 for et normalstørrelses skab.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-10-09 09:24

On Sat, 3 Oct 2009 19:53:06 +0200, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Derudover er køleskabet snart 50 år gammelt. Nærmest til Rekordbogen. Og
>netop køleskabe har udviklet sig til meget mere elbesparende.

Der er forskel på køl og frys. En fryser bruger langt mindre end et
køleskab
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 03-10-09 19:46

Hej Lars

> Har andre lign eksempler?

Ikke helt så gamle, men jeg har et Gram stående
i garagen, det har kørt uafbrudt siden oktober 1977.

--
Mvh Max

Fra : JBH

Dato : 04-10-09 02:00

> Hej Lars

> Ikke helt så gamle, men jeg har et Gram stående
> i garagen, det har kørt uafbrudt siden oktober 1977.

Mine forældre havde også et Gram som efterhånden kørte uafbrudt.......
Det viste sig at det havde tabt noget af trykket, men det formåede stadig at
køle så meget at fejlen ikke umiddelbart blev opdaget.

mvh
JBH

Fra : Peter_C

Dato : 04-10-09 10:19

> Har andre lign eksempler?

Ikke der kan slå din historie. Det er godtnok imponerende.
Det nærmeste jeg kan komme i tanker om er min fars stiksav (Bosch P10) fra
1977
Men der er jo langtfra tale om uafbrudt drift

MVH Peter C:

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-09 10:40

In news:4ac7751d$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Lars Arup <lha@sletdettetdcadsl.dk> typed:
> [...]
> intakt.Husets frue afrimede det ca hver 14*ende dag, og bortset fra
> et par nye pærer havde det aldrig været repareret.

Jeg har en Ballerup juniormixer også fra 1960. Den kører upåklageligt, men
kan nok ikke sammenlignes med en fryser af samme årgang, da den jo ikke
bliver brugt i samme omfang.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pipeline

Dato : 04-10-09 13:57

Jeg kører på 20. år, rundt med min farmors gamle Philips støvsuger. Hun
havde den i en 6-7 år før jeg arvede den. Men den bliver nu heller ikke
brugt så meget

Fra : prebenkaas

Dato : 04-10-09 19:05

On Sat, 3 Oct 2009 18:00:30 +0200, "Lars Arup"
<lha@sletdettetdcadsl.dk> wrote:

>Har andre lign eksempler?

Vi har stadig vor Nilfisk støvsuger, som vi fik i bryllupsgave for 50
år siden.
Fungerer og suger stadig godt og har kun fået skiftet kul 4-5 gange i
årenes løb.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-09 19:37

> Jeg var den anden dag på besøg hos et ældre ægtepar som stadig dagligt
> brugte deres køleskab, et stort Bosch som de havde købt fra nyt i 1960.

Den kan jeg ikke slå - Kender et gram fra 1976 der stadig kører fint. Det
har vist fået en ny termostat en enkelt gang.

For et par år siden havde ejerne en måler på det, og det kunne ikke svare
sig at skifte det ud ....

Da jeg fornyligt selv købte nyt skab kunne det heller ikke svare sig at købe
et A+ eller A++ i forhold til et ordinært A skab (når men kiggede på
aktuelle priser istedet for de vejledende). Breakeven var først efter 10-15
år og mit sidste skab holdt kun 6år

/A