Cotoneaster visner
Fra : Mogens

Dato : 03-10-09 15:33

Ja, det er jo årstiden hvor blade bliver gule, men det bør cotoneaster
ikke gøre. Jeg skrev en tråd tidligere om at min cotoneasterskråning
begyndte at visne pletvist. Her hvor efteråret er sat ind er 10 meter af
skråningen relativt gul, medens 30 meter på den anden side af en trappe
er helt anderledes: Blot enkelte gule blade hist og her.

Her er et udsnit af et af de gule partier:
http://www.gratisimage.dk/image-D5E3_4AC75D24.jpg

Og her som det ser ud der hvor det begyndet at visne for 1-2 mdr siden:
http://www.gratisimage.dk/image-D416_4AC75D24.jpg

Her et større udsnit som viser hvor medtaget skråningen er:
http://www.gratisimage.dk/image-85E6_4AC75D24.jpg

Har overvejet om det evt. kan være svamp eller anden sygdom som har
angrebet en del af skråningen når de øvrige dele er meget mere grøn
(anslået kun 1/20 så vissen som den angrebne skråning).

Hvis det kan behandles vil jeg gerne gøre det nu i håb om at planterne
ikke går alt for svækkede ind i vinterhalvåret.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-09 15:51

Mogens wrote:

> Har overvejet om det evt. kan være svamp eller anden sygdom som har
> angrebet en del af skråningen når de øvrige dele er meget mere grøn
> (anslået kun 1/20 så vissen som den angrebne skråning).

Det kunne godt ligne et sygdomsangreb.

> Hvis det kan behandles vil jeg gerne gøre det nu i håb om at planterne
> ikke går alt for svækkede ind i vinterhalvåret.

Jeg ville fatte en beskæresaks og fjerne de syge grene - ikke til kompost
men til brændetønden. Så kan det hænde, at din cotoneaser bliver grøn igen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mogens

Dato : 08-10-09 13:31

Erik Ginnerskov wrote:

> Det kunne godt ligne et sygdomsangreb.

> Jeg ville fatte en beskæresaks og fjerne de syge grene - ikke til
> kompost men til brændetønden. Så kan det hænde, at din cotoneaser bliver
> grøn igen.

Erik, problemet er lidt at det stort set er overalt. Der er nogle få
grene der decideret er brune (ligner lidt ildsot, men jeg tror ikke det
er det), men det efterårsvisne er stort set overalt. Jeg har set et par
skrænter i nabolaget samt vores andre skrænter, og de har alle ganske få
gule blade typisk lidt inde hvor de får mindre lys. Slet ikke
tilnærmelsesvist så meget som den angrebne skrænt.

En anden mulighed kunne være at skære planterne helt i bund, men det er
jeg nu lidt loren ved. Tænk nu hvis det viste sig til foråret at
planterne ikke kom igen :(

Kunne det tænkes at man nogetsteds - eks. Tyskland - stadig kan købe et
virksomt svampemiddel der indeholder kobber, og så give hele skrænten et
lag et par gange? Jeg går ud fra at det er en form for svampeangreb,
omend jeg var af den tro at contoneaster var en særdeles sund og robust
plante.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-10-09 22:17

Mogens wrote:

> En anden mulighed kunne være at skære planterne helt i bund, men det
> er jeg nu lidt loren ved. Tænk nu hvis det viste sig til foråret at
> planterne ikke kom igen :(

Hvis roden er sund, skal den nok komme igen. Kommer den ikke igen, skulle du
alligevel have den gravet op og udskiftet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk