Besøg af husmår?
Fra : Steen

Dato : 25-09-09 15:39

I mit sommerhus har naboen haft en husmår på loftet.
Nu er jeg bange for at jeg har haft besøg af den. Pludselig fløj der en del
isolering rundt og jeg kan nu se ind under mit hus (står på sokkelsten) at
der er revet hul i bundpappet og noget isolering er trukket ud.
Jeg kan ikke selv komme ind under huset.
Er der nogen der har en ide om hvordan jeg får lukket hullet med og evt. med
hvad.

Mvh. Steen

Fra : Max

Dato : 25-09-09 16:47

Hej Steen

> Er der nogen der har en ide om hvordan jeg får lukket hullet med og
> evt. med hvad.

Tag kontakt til den lokale jagtforening, de har som regel nogle
eksperter på området der kan komme og rådgive.

--
Mvh Max

Fra : Anette

Dato : 25-09-09 18:41

Steen wrote:
> Er der nogen der har en ide om hvordan jeg får lukket hullet med og
> evt. med hvad.

Du skal først og fremmest have stoppet den mår, ellers kan du lappe huller i
en lang uendelighed :).

Da vi havde mår på loftet for nogle år siden, fortalte skadedyrsbekæmperen
at mår som regel har 4-5 huse den holder til i. De huse vil den vende
tilbage til flere gange hvert år, i hele dens levetid. Eneste måde at komme
af med måren er at fange den i fælde og få den kørt meget meget langt væk
eller aflivet. En mår der en gang har været i en fælde og er undsluppet, går
ikke i en fælde igen.

/ Anette

Fra : LG

Dato : 26-09-09 18:35

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme af med måren er at fange den i fælde og få den kørt meget meget
> langt væk eller aflivet. En mår der en gang har været i en fælde og er

Men husk, at i modsætning til en skovmår, så er en husmår
totalt fredet. Året rundt.
Men det er ikke ulovligt at fange dem i godkendte mårfælder, og sætte den ud
i naturen igen.
Men som Anette skriver så skal det være MEGET LANGT VÆK...
En mår finder nemt hjem igen over store afstande, så du skal mndst 50 km.
væk med fyren.

LG

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-09-09 22:08

LG leifgraversen@mail.dk skrev 26.09.2009 19:35:00 i
<4abe50c9$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

>Men husk, at i modsætning til en skovmår, så er en husmår
>totalt fredet. Året rundt.

Det er omvendt. Skovmår er fredet og der er jagttid på husmår fra
september til januar.

--
Niels

Fra : LG

Dato : 29-09-09 14:33

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> <4abe50c9$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

> Det er omvendt. Skovmår er fredet og der er jagttid på husmår fra

Du har ret. Det er sådan det er.

mvh
LG

Fra : Steen

Dato : 26-09-09 18:43

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen

> Du skal først og fremmest have stoppet den mår, ellers kan du lappe huller
> i en lang uendelighed :).
> / Anette

Ifølge nabo er måren forsvundet, så i første omgang tænker jeg bare på om
jeg evt. kunne pakke noget isolering ind i noget kraftig plastik og skubbe
det ind under huset så det ligger i spænd, eller er det en dårlig ide ?

Steen

Fra : Emil

Dato : 27-09-09 02:43

On 26 Sep., 23:07, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> LG leifgraver...@mail.dk skrev 26.09.2009 19:35:00 i
> <4abe50c9$0$36576$edfad...@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

> Det er omvendt. Skovmår er fredet og der er jagttid på husmår fra
> september til januar.
>
> --
> Niels

Ved I om forsikringen dækker ødelagt isolering??

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-09-09 10:46

Emil emilpaulsen@hotmail.com skrev 27.09.2009 10:42:41 i
<73ae39c5-a7b0-45b8-badd-e17650e7592a@33g2000vbe.googlegroups.com> bl.a.:

>Ved I om forsikringen dækker ødelagt isolering??

Nej. Tjek betingelserne selv eller ring og spørg.

--
Niels