/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Defekt generator efter 4,5 år?
Fra : Jan Eliasen


Dato : 05-09-09 20:57

Hejsa

Jeg har en Opel Astra Sattioncar fra marts 2005.

I lørdags ville bilen lige pludselig ikke starte, og jeg fik den
derfor til mekanikeren. De fortalte mig at generatoren var defekt og
skulle skiftes.

Jeg har en kammerat, der siger at det er alt for tidligt for en
generator at stå af, og at det i øvrigt er meget mistænksomt, at
ladelampen ikke har lyst.

Da jeg kom for at hente bilen havde de forresten også skiftet
batteriet... hvis det ahr noget at sige.

Så hvad siger I? Er det for tidligt for en generator at stå af? Burde
ladelampen have lyst?

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

 
 
Hans Kjaergaard (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-09-09 21:10

On Sat, 05 Sep 2009 21:56:52 +0200, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

>De fortalte mig at generatoren var defekt og skulle skiftes.
De gad ikke repererer den ?

>Jeg har en kammerat, der siger at det er alt for tidligt for en
>generator at stå af, og at det i øvrigt er meget mistænksomt, at
>ladelampen ikke har lyst.
Hvor mange km har bilen kørt ?

>Da jeg kom for at hente bilen havde de forresten også skiftet
>batteriet... hvis det ahr noget at sige.
En defekt generator kan godt koge et batteri af, men så burde du havde
bemærket at den lugtede af noget der ligner råddent æg i de grelle
tilfælde.

>Burde ladelampen have lyst?
Den bør lyse når du har sat tænding på bilen og gå ud lidt efter du
har statet motoren. Meget mere kan man ikke sige om den, den skal/kan
ikke nødvendigvis lyse ved defekt generator da det er et meget vidt
begreb hvad en defekt generator er.

/Hans

Frank Leegaard (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 05-09-09 21:34

Jan Eliasen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har en Opel Astra Sattioncar fra marts 2005.
>
> I lørdags ville bilen lige pludselig ikke starte, og jeg fik den
> derfor til mekanikeren. De fortalte mig at generatoren var defekt og
> skulle skiftes.
>
> Jeg har en kammerat, der siger at det er alt for tidligt for en
> generator at stå af, og at det i øvrigt er meget mistænksomt, at
> ladelampen ikke har lyst.

Overhovedet ikke. Defekt generator "æder" sagtens et batteri.

Faktisk en af de hyppigste årsager til at kvalibatterier dør.


>
> Da jeg kom for at hente bilen havde de forresten også skiftet
> batteriet... hvis det ahr noget at sige.
>
> Så hvad siger I? Er det for tidligt for en generator at stå af? Burde
> ladelampen have lyst?

Afhænger af defekten.

Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km og
kørselsmønsteret er det afgørende.



--
/Frank




Jan Eliasen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 06-09-09 00:18

On Sat, 5 Sep 2009 22:34:14 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km og
>kørselsmønsteret er det afgørende.
Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så jeg
ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden længe


--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 00:38

Jan Eliasen wrote:
> On Sat, 5 Sep 2009 22:34:14 +0200, "Frank Leegaard"
> <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>
>> Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km og
>> kørselsmønsteret er det afgørende.
> Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
> interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
> gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så jeg
> ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden længe
>

Kørselsmønsteret kan jo ikke altid ændres. Køres der meget nattetid og korte
ture, er det selvklart at de elektriske indretninger bruges mere.

Sædevarme og elbagrude/spejle er et par andre "strømtyve" som bør slukkes så
snart de har gjort deres mission.


--
/Frank




AS (06-09-2009)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 06-09-09 07:47


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
news:4aa2f65a$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> Kørselsmønsteret kan jo ikke altid ændres. Køres der meget nattetid og
> korte ture, er det selvklart at de elektriske indretninger bruges mere.

Hm.. Hvordan nattetid påvirker her, når lys skal være tændt også om dagen?



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 09:31

AS wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
> news:4aa2f65a$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>> Kørselsmønsteret kan jo ikke altid ændres. Køres der meget nattetid
>> og korte ture, er det selvklart at de elektriske indretninger bruges
>> mere.
>
> Hm.. Hvordan nattetid påvirker her, når lys skal være tændt også om
> dagen?

Dels at du har fx kørelys med nedsat styrke, og dels at du måske bruger dit
fjernlys som på visse arbejder sammen med nærlyset.



--
/Frank




AS (06-09-2009)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 06-09-09 16:15


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
news:4aa37346$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> Dels at du har fx kørelys med nedsat styrke,

Hvis bilen er ikke en af nyere Ringernes Herre (dvs Audi), så næsten altid
nærlys er samtidigt kørelys.

og dels at du måske bruger dit
> fjernlys som på visse arbejder sammen med nærlyset.

Begge to ganske sjældent, mest skiftevis. På mange biler er det de samme
60/55W, så heller ikke så stor forskel IMHO. Desuden, fjernlys kan heller
ikke bruges meget på vejerne, med mindre man køre hypigst omkring kl. 2-4 AM




Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 18:07

AS wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message
> news:4aa37346$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>> Dels at du har fx kørelys med nedsat styrke,
>
> Hvis bilen er ikke en af nyere Ringernes Herre (dvs Audi), så næsten
> altid nærlys er samtidigt kørelys.
>
> og dels at du måske bruger dit
>> fjernlys som på visse arbejder sammen med nærlyset.
>
> Begge to ganske sjældent, mest skiftevis. På mange biler er det de
> samme 60/55W, så heller ikke så stor forskel IMHO. Desuden, fjernlys
> kan heller ikke bruges meget på vejerne, med mindre man køre hypigst
> omkring kl. 2-4 AM

Afhænger af hvor du bor.



Alt sammen hvad vi kalder køremønster.

Kortere ture bruger meget mere strøm end længere ture. Målt i belastning pr
km på generatoren.



--
/Frank




Ulrik Friis (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Ulrik Friis


Dato : 08-09-09 13:43


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4aa3ec52$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Kortere ture bruger meget mere strøm end længere ture. Målt i belastning
> pr km på generatoren.
>
>
>
> --
> /Frank
Og hvilken enhed måles den slags i?




Frank Leegaard (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 08-09-09 16:10

Ulrik Friis wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4aa3ec52$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Kortere ture bruger meget mere strøm end længere ture. Målt i
>> belastning pr km på generatoren.
>>
>>
>>
>> --
>> /Frank
> Og hvilken enhed måles den slags i?

Du må gerne måle den i kwh.


--
/Frank




Volger Garfield (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Volger Garfield


Dato : 08-09-09 16:17

On Tue, 8 Sep 2009 14:43:12 +0200, "Ulrik Friis"
<gider.ikke@mere.spam.fra.usa.og.ru> wrote:

>
>"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>news:4aa3ec52$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Kortere ture bruger meget mere strøm end længere ture. Målt i belastning
>> pr km på generatoren.
>>
>>
>>
>> --
>> /Frank
>Og hvilken enhed måles den slags i?

Ohm/km, måske?


Volger

Jan Eliasen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 06-09-09 20:41

On Sun, 6 Sep 2009 01:37:56 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>> Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
>> interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
>> gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så jeg
>> ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden længe
>>
>
>Kørselsmønsteret kan jo ikke altid ændres. Køres der meget nattetid og korte
>ture, er det selvklart at de elektriske indretninger bruges mere.
Niks, og niks. Kun om dagen, og jeg har ikke indtryk af, at vi har
flere korte ture end så mange andre.

>Sædevarme og elbagrude/spejle er et par andre "strømtyve" som bør slukkes så
>snart de har gjort deres mission.
Vi har ikke sædevarme, og elbagrude/spejle er næsten aldrig tændt, og
slukkes automatisk af bilen når de er varme.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Tom (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 06-09-09 09:35

Jan Eliasen skrev:
> On Sat, 5 Sep 2009 22:34:14 +0200, "Frank Leegaard"
> <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>
>> Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km og
>> kørselsmønsteret er det afgørende.
> Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
> interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
> gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så jeg
> ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden længe
>

øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr og
batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at skifte
generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der først
skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr

--
Tom


Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 09:50

Tom skrev:

> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?

U said it; jeg kiggede sq osse!

Mekanikeren og hele hans familie er nok på vej til Gran Canaria nu!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Tom (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 06-09-09 10:26

Hans Paulin (6310) skrev:
> Tom skrev:
>
>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>
> U said it; jeg kiggede sq osse!
>
> Mekanikeren og hele hans familie er nok på vej til Gran Canaria nu!

hehe, ja og firmafesten er også betalt for i år

--
Tom

Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 10:36

Hans Paulin (6310) wrote:
> Tom skrev:
>
>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>
> U said it; jeg kiggede sq osse!
>
> Mekanikeren og hele hans familie er nok på vej til Gran Canaria nu!
>

Prisen passer nok meget godt. En hovedrenovering af samme kunne nok have
været klaret for mellem 1000-1500.

Ny generator står nok små 4K.

Et nyt AC Delco batteri står nok i en tusse. Så en arbejdstime og
miljøtillæg og moms, og vi er deroppe.

Jeg formoder at rep nok er lavet hos Mørch eller anden aut Opel forhandler.

En mindre mekaniker ville typisk tage mindre, men nu skal de store
værksteder jo tjene til krisen.



--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 11:04

Frank Leegaard skrev:

> Ny generator står nok små 4K.

Jeg plejede at få en brugt Bosch med posten fra Nordjylland (der var en
Opel-entusiast déroppe - har glemt navnet) for et par hundrede kroner
>
> Et nyt AC Delco batteri står nok i en tusse.

Der ville jeg nok vælge et no-name til 499
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Jan Eliasen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 06-09-09 20:45

On Sun, 6 Sep 2009 11:35:59 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:


>Ny generator står nok små 4K.
>
>Et nyt AC Delco batteri står nok i en tusse. Så en arbejdstime og
>miljøtillæg og moms, og vi er deroppe.
Netop...

>Jeg formoder at rep nok er lavet hos Mørch eller anden aut Opel forhandler.
Uggerhøj i Aalborg


--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Jan Eliasen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 06-09-09 20:43

On Sun, 06 Sep 2009 10:34:33 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:


>øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
Jeps.

>For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr og
>batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at skifte
>generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der først
>skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
Knap 3800,- plus moms for generatoren. Knap 1000,- plus moms for
batteriet. Det giver i omegnen af 5800,- Så kom der lidt arbejdsløn og
"diverse materialer"... I alt: 7073,etellerandet



--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Tom (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 07-09-09 18:32

Jan Eliasen skrev:
> On Sun, 06 Sep 2009 10:34:33 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:
>
>
>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
> Jeps.
>
>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr og
>> batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at skifte
>> generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der først
>> skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
> Knap 3800,- plus moms for generatoren. Knap 1000,- plus moms for
> batteriet. Det giver i omegnen af 5800,- Så kom der lidt arbejdsløn og
> "diverse materialer"... I alt: 7073,etellerandet

Jeg kan godt se hos thansen at de astra generatorer omend ikke til din
årgang, så koster de horribelt meget.
Utroligt at der skal være så stor forskel i priserne, de virker jo på
samme måde.
Så havde jeg nok tået til ebay og købt en ny til 64 Euro ~ 480 Kr
http://cgi.ebay.de/Lichtmaschine-Opel-Astra-G-Corsa-C-Meriva-Combo-100A_W0QQitemZ380112910533QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item58807eb8c5&_trksid=p3286.c0.m14

Der er så bare det minus at det tager et par dage, før den kommer

--
Tom

Uffe Bærentsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-09-09 20:50


"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4aa54387$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jan Eliasen skrev:
>> On Sun, 06 Sep 2009 10:34:33 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:
>>
>>
>>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>> Jeps.
>>
>>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr

Ny eller renoveret?
Der kan være stor forskel på prisen.


>>> batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at skifte
>>> generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der først
>>> skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
>> Knap 3800,- plus moms for generatoren. Knap 1000,- plus moms for
>> batteriet. Det giver i omegnen af 5800,- Så kom der lidt arbejdsløn og
>> "diverse materialer"... I alt: 7073,etellerandet
>
> Jeg kan godt se hos thansen at de astra generatorer omend ikke til din
> årgang, så koster de horribelt meget.
> Utroligt at der skal være så stor forskel i priserne, de virker jo på
> samme måde.

Nej de gør ikke og det har en hel del med prisen at gøre.


> Så havde jeg nok tået til ebay og købt en ny til 64 Euro ~ 480 Kr
> http://cgi.ebay.de/Lichtmaschine-Opel-Astra-G-Corsa-C-Meriva-Combo-100A_W0QQitemZ380112910533QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item58807eb8c5&_trksid=p3286.c0.m14
>
> Der er så bare det minus at det tager et par dage, før den kommer

Hvis det haster så koster det som regel også



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Uffe Bærentsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-09-09 20:41


"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4aa37416$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jan Eliasen skrev:
>> On Sat, 5 Sep 2009 22:34:14 +0200, "Frank Leegaard"
>> <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>>
>>> Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km og
>>> kørselsmønsteret er det afgørende.
>> Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
>> interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
>> gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så jeg
>> ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden længe
>>
>
> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr og
> batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at skifte
> generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der først skulle
> afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr

Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
hverken på pris eller ydelse.



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Frank Leegaard (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 07-09-09 20:45

Uffe Bærentsen wrote:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> news:4aa37416$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jan Eliasen skrev:
>>> On Sat, 5 Sep 2009 22:34:14 +0200, "Frank Leegaard"
>>> <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>>>
>>>> Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km
>>>> og kørselsmønsteret er det afgørende.
>>> Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
>>> interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
>>> gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så
>>> jeg ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden
>>> længe
>>
>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr
>> og batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at
>> skifte generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der
>> først skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
>
> Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
> De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
> hverken på pris eller ydelse.

Nyere geneeratorer spytter jo rask væk 120-160 amp ud.



--
/Frank




Uffe Bærentsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-09-09 20:51


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4aa562c0$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr
>>> og batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at
>>> skifte generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der
>>> først skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
>>
>> Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
>> De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
>> hverken på pris eller ydelse.
>
> Nyere geneeratorer spytter jo rask væk 120-160 amp ud.

Eller mere.
250A er ikke ukendt.



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Frank Leegaard (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 07-09-09 21:21

Uffe Bærentsen wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4aa562c0$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>>>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500
>>>> Kr og batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time
>>>> at skifte generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det
>>>> meget der først skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
>>>
>>> Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
>>> De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
>>> hverken på pris eller ydelse.
>>
>> Nyere geneeratorer spytter jo rask væk 120-160 amp ud.
>
> Eller mere.
> 250A er ikke ukendt.

Nix .. Var lige netop inde og kigge på Tuareq.

250 cirka med Hitachi-stumper.



--
/Frank




Uffe Bærentsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-09-09 22:40


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4aa56b36$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Uffe Bærentsen wrote:
>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4aa562c0$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>>>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>>>>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500
>>>>> Kr og batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time
>>>>> at skifte generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det
>>>>> meget der først skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
>>>>
>>>> Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
>>>> De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
>>>> hverken på pris eller ydelse.
>>>
>>> Nyere geneeratorer spytter jo rask væk 120-160 amp ud.
>>
>> Eller mere.
>> 250A er ikke ukendt.
>
> Nix .. Var lige netop inde og kigge på Tuareq.
>
> 250 cirka med Hitachi-stumper.

Hvilke biler de forskellige generatorer sidder i ved jeg ikke særlig meget
om.
Ydelse og funktioner er mere hvad jeg gør i

Om der står Hitachi/Marrelli/Lucas eller andet på den, den skal testes
alligevel



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Frank Leegaard (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 07-09-09 23:10

Uffe Bærentsen wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4aa56b36$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Uffe Bærentsen wrote:
>>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:4aa562c0$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>>>>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>>>>>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500
>>>>>> Kr og batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time
>>>>>> at skifte generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det
>>>>>> meget der først skulle afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000
>>>>>> Kr
>>>>>
>>>>> Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
>>>>> De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
>>>>> hverken på pris eller ydelse.
>>>>
>>>> Nyere geneeratorer spytter jo rask væk 120-160 amp ud.
>>>
>>> Eller mere.
>>> 250A er ikke ukendt.
>>
>> Nix .. Var lige netop inde og kigge på Tuareq.
>>
>> 250 cirka med Hitachi-stumper.
>
> Hvilke biler de forskellige generatorer sidder i ved jeg ikke særlig
> meget om.
> Ydelse og funktioner er mere hvad jeg gør i
>
> Om der står Hitachi/Marrelli/Lucas eller andet på den, den skal testes
> alligevel

Et hurtigt kig på www.vagcat.com



--
/Frank




Tom (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 08-09-09 17:54

Uffe Bærentsen skrev:
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> news:4aa37416$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jan Eliasen skrev:
>>> On Sat, 5 Sep 2009 22:34:14 +0200, "Frank Leegaard"
>>> <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:
>>>
>>>> Nu siger 4,5 år jo intet om sliddet på generatoren. Hvor mange km og
>>>> kørselsmønsteret er det afgørende.
>>> Hmm... Den har kørt ca. 83.000 km. Jeg er selvfølgelig meget
>>> interesseret ia t vide hvordan kørselsmønster påvirker det. Hvis vi
>>> gør noget forkert vil ejg selvfølgelig gerne have det lavet om, så jeg
>>> ikke skal af med 7000,- for at få det hele skiftet igen inden længe
>>>
>> øhh gav du 7.000 Kr for en ny generator + batteri?
>> For et par år siden købte jeg en ny Bosch 90A generator for 1.500 Kr og
>> batteri koster vel omkring de 700 Kr. Det tager ca. en time at skifte
>> generatoren alt efter bilmærke (ved min bil var det meget der først skulle
>> afmonteres). Det må da ALDRIG koste 7.000 Kr
>
> Har du kigget hvad en generator til dit nye køretøj kan koste?
> De nye generatortyper kan ikke sammenlignes med de gamle,
> hverken på pris eller ydelse.

Ja min tyske værkstedshåndbog skriver meget detaljeret at størrelsen i
en 3'er BMW afhænger af motoriseringen og svinger mellem 70A og op til
150A. Lige for min 320d sidder der en 120A Bosch el. Valeo. I øvrigt af
samme princip som vanligt, hvilket vil sige en ledning til Plussen og en
mindre ledning til indikatoren om den lader....og stel gennem huset.

Prisen for en renoveret/ny svinger lidt mellem 1.500 og 2.000 Kr til min
BMW. En brugt koster 700-1000 Kr.

Men der må jo findes et vandvittig kompliceret ladekredsløb til f.eks en
Opel siden den skal koste 4750 Kr hvilket er 3 gange så meget som man
kan hente dem til i tyskland. hmmmm

--
Tom


Tom (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 05-09-09 22:34

Jan Eliasen skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har en Opel Astra Sattioncar fra marts 2005.
>
> I lørdags ville bilen lige pludselig ikke starte, og jeg fik den
> derfor til mekanikeren. De fortalte mig at generatoren var defekt og
> skulle skiftes.
>
> Jeg har en kammerat, der siger at det er alt for tidligt for en
> generator at stå af, og at det i øvrigt er meget mistænksomt, at
> ladelampen ikke har lyst.
>
> Da jeg kom for at hente bilen havde de forresten også skiftet
> batteriet... hvis det ahr noget at sige.
>
> Så hvad siger I? Er det for tidligt for en generator at stå af? Burde
> ladelampen have lyst?

Lidt tideligt, de bude holde en 300.000 Km men alligevel kan det jo ske
at de går i stykker før tid.
Kan meget let ha ødelagt batteriet ved samme lejlighed, så tror ikke du
skal mistænke værkstedet for noget.
Min ladelampe lyste heller ikke sidst min gik i mondeo'en

--
Tom

Ivan Madsen (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-09-09 22:38

On Sat, 05 Sep 2009 21:56:52 +0200, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

>Hejsa
>
>Jeg har en Opel Astra Sattioncar fra marts 2005.
>
>I lørdags ville bilen lige pludselig ikke starte, og jeg fik den
>derfor til mekanikeren. De fortalte mig at generatoren var defekt og
>skulle skiftes.
>
>Jeg har en kammerat, der siger at det er alt for tidligt for en
>generator at stå af, og at det i øvrigt er meget mistænksomt, at
>ladelampen ikke har lyst.
>
>Da jeg kom for at hente bilen havde de forresten også skiftet
>batteriet... hvis det ahr noget at sige.
>
>Så hvad siger I? Er det for tidligt for en generator at stå af? Burde
>ladelampen have lyst?

Det er tidligt, men jeg købte engang en helt spritny Kadett D 1.6S og
generatoren stod af efter 35000 km og 10 måneder. Den fik jeg
selvfølgelig skiftet, men det kan altså ske.
At de tager batteriet med kan skyldes, at det efter 4,5 år måske ikke
har kunnet klare turen med at blive voldsomt afladet.
Ærgerlig historie - husk at alle biler kan opfinde et eller andet, der
koster penge, hvis de bliver sure på dig

Hans Paulin \(6310\) (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 05-09-09 23:36

Ivan Madsen skrev:

> Det er tidligt, men jeg købte engang en helt spritny Kadett D 1.6S og
> generatoren stod af efter 35000 km og 10 måneder. Den fik jeg
> selvfølgelig skiftet, men det kan altså ske.

De Kadett-generatorer var ikke for gode; man skulle helst ha fat i en Bosch;
ka ikke huske hvad det andet skrammel hed (Lenko?), men har skiftet et par
stykker
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 00:39

Hans Paulin (6310) wrote:
> Ivan Madsen skrev:
>
>> Det er tidligt, men jeg købte engang en helt spritny Kadett D 1.6S og
>> generatoren stod af efter 35000 km og 10 måneder. Den fik jeg
>> selvfølgelig skiftet, men det kan altså ske.
>
> De Kadett-generatorer var ikke for gode; man skulle helst ha fat i en
> Bosch; ka ikke huske hvad det andet skrammel hed (Lenko?), men har
> skiftet et par stykker

Tænker du ikke på Delco?

Lenco er mig bekendt en pladespiller ..



--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 00:46

Frank Leegaard skrev:

> Tænker du ikke på Delco?

Det var da tæt på!

> Lenco er mig bekendt en pladespiller ..

....og vist endda en go' én!?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 00:58

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Tænker du ikke på Delco?
>
> Det var da tæt på!
>
>> Lenco er mig bekendt en pladespiller ..
>
> ...og vist endda en go' én!?

Kan i alle fald være det.

Svejtserkram svjh.

--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 01:01

Frank Leegaard skrev:

> Kan i alle fald være det.
>
> Svejtserkram svjh.

Okay
--
Med venlig hilsen
Hans - med Beogram 4000
www.zofiaoghans.dk



Ejvind Kruse (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Ejvind Kruse


Dato : 06-09-09 07:07


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev
> Hans Paulin (6310) wrote:
>> Frank Leegaard skrev:
>>> Tænker du ikke på Delco?
>> Det var da tæt på!
>>> Lenco er mig bekendt en pladespiller ..
>> ...og vist endda en go' én!?
>
> Kan i alle fald være det.
>
> Svejtserkram svjh.

Efter min mening er Lenco navnet blevet skampulet siden 1997.

"STT Hong Kong was founded in 1997 for creating a distinctive style
and image for Lenco and OEM products through its own product
development. This company manages and finances themore than
200 own designs and patterns in order to manufacture exclusive
products for Lenco and OEM customers. It supervises design,
mechanical and technical engineering, and tooling."

--
Ejvind


Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 09:24

Ejvind Kruse wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev
>> Hans Paulin (6310) wrote:
>>> Frank Leegaard skrev:
>>>> Tænker du ikke på Delco?
>>> Det var da tæt på!
>>>> Lenco er mig bekendt en pladespiller ..
>>> ...og vist endda en go' én!?
>>
>> Kan i alle fald være det.
>>
>> Svejtserkram svjh.
>
> Efter min mening er Lenco navnet blevet skampulet siden 1997.
>
> "STT Hong Kong was founded in 1997 for creating a distinctive style
> and image for Lenco and OEM products through its own product
> development. This company manages and finances themore than
> 200 own designs and patterns in order to manufacture exclusive
> products for Lenco and OEM customers. It supervises design,
> mechanical and technical engineering, and tooling."

De færreste har så også gjort noget i vinylplader i nævnte periode.



--
/Frank




Ejvind Kruse (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Ejvind Kruse


Dato : 06-09-09 09:37


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev
> Ejvind Kruse wrote:
>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev
>>> Svejtserkram svjh.
>>
>> Efter min mening er Lenco navnet blevet skampulet siden 1997.
>>
>> "STT Hong Kong was founded in 1997 for creating a distinctive style
>> and image for Lenco and OEM products through its own product
>> development. This company manages and finances themore than
>> 200 own designs and patterns in order to manufacture exclusive
>> products for Lenco and OEM customers. It supervises design,
>> mechanical and technical engineering, and tooling."
>
> De færreste har så også gjort noget i vinylplader i nævnte periode.

Lenco har kun solgt 1,4 million siden '97.

Jeg vil gætte på, at langt de fleste er Harald Nyborg modellen på 2,4 Kg
plastik med USb stik.

--
Ejvind


Klaus D. Mikkelsen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-09-09 07:20

"Hans Paulin (6310)" skriver:
>
> Frank Leegaard skrev:
>
> > Lenco er mig bekendt en pladespiller ..
>
> ...og vist endda en go' én!?

Ja, dem med USB tilslutning man køber i Harald-Skrald til ~500 kr....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 08:14

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ja, dem med USB tilslutning man køber i Harald-Skrald til ~500 kr....

Sidst jeg købte grammofon (en Beogram 4000) var for 35+ år siden, så jeg er
ikke helt update...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 09:26

Hans Paulin (6310) wrote:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
>> Ja, dem med USB tilslutning man køber i Harald-Skrald til ~500 kr....
>
> Sidst jeg købte grammofon (en Beogram 4000) var for 35+ år siden, så
> jeg er ikke helt update...

Hvilket jeg godt forstod.

Rigtig mange af fortidens hæderkronede firmaer er opkøbt til skrammel.



--
/Frank




Mogens (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-09-09 09:48

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4aa37237$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvilket jeg godt forstod.

Man omsætter jo ikke bare lige sit B&o-anlæg - ligesom biler af en vis
kaliber/kvalitet

> Rigtig mange af fortidens hæderkronede firmaer er opkøbt til skrammel.

Jep - de fulgte ikke med tiden?

Selv B&o er nu faldet for fristelsen og sænket priserne. Dét bliver sikkert
deres død...


Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 09:52

Mogens skrev:

> Selv B&o er nu faldet for fristelsen og sænket priserne. Dét bliver
> sikkert deres død...

Deres design er jo osse gået i spåner siden Jacob Jensen.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Henrik B. (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-09-09 21:34

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:YGKom.11278$U5.151434@newsb.telia.net...

> Selv B&o er nu faldet for fristelsen og sænket priserne. Dét bliver
> sikkert deres død...

Nope. Man gjorde det samme med MX/LX-serien tilbage i slutfirserne/start
halvfemserne, hvilket gjorde TV'et til dansk "national-TV", og reddede Bang
& Olufsen ud af krisen. Generalforsamlingen nærmer sig, så må vi se, hvad
fremtiden bringer.

--
http://www.saabklub.dk/


Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 09:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Hans Paulin (6310)" skriver:
>>
>> Frank Leegaard skrev:
>>
>>> Lenco er mig bekendt en pladespiller ..
>>
>> ...og vist endda en go' én!?
>
> Ja, dem med USB tilslutning man køber i Harald-Skrald til ~500 kr....
>

Nu var vi jo tilbage i tiden. Svjv har Hans P ikke lavet dytter i en
årrække.



--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 09:42

Frank Leegaard skrev:

> Nu var vi jo tilbage i tiden. Svjv har Hans P ikke lavet dytter i en
> årrække.

Moi?

Efter Carina/Camry-indkøb har jeg indskrænket mig til at skifte vædsker og
pærer
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 10:31

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Nu var vi jo tilbage i tiden. Svjv har Hans P ikke lavet dytter i en
>> årrække.
>
> Moi?
>
> Efter Carina/Camry-indkøb har jeg indskrænket mig til at skifte
> vædsker og pærer

Men inden da - back in time - var du pro?


--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 11:00

Frank Leegaard skrev:

> Men inden da - back in time - var du pro?

Ikke "pro" som i "faglært mekaniker"

Er udlært på lager og kontor hos VW.

Begyndte dog selv at syne biler:

http://www.zofiaoghans.dk/Kadett20Caravan.jpg/Kadett20Caravan-full;init:.jpg

Kadetten var det største projekt: nye bremser, paneler, skærmkanter m.m.

Senere kom en Kadett GSi til med omkring 30 fejl som jeg fjernede.

Osse en sagesløs utæt Honka 7½-motor måtte holde for; den havde jeg ude af
stellet en 7-8 gange før jeg fandt utætheden
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 11:09

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Men inden da - back in time - var du pro?
>
> Ikke "pro" som i "faglært mekaniker"
>
> Er udlært på lager og kontor hos VW.

Før eller efter microfilm?


>
> Begyndte dog selv at syne biler:
>
> http://www.zofiaoghans.dk/Kadett20Caravan.jpg/Kadett20Caravan-full;init:.jpg
>
> Kadetten var det største projekt: nye bremser, paneler, skærmkanter
> m.m.
> Senere kom en Kadett GSi til med omkring 30 fejl som jeg fjernede.
>
> Osse en sagesløs utæt Honka 7½-motor måtte holde for; den havde jeg
> ude af stellet en 7-8 gange før jeg fandt utætheden

Ok. I min erfaring er de bedste lagerfolk dem der selv roder med biler. Dem
der kun har set delene i et katalog eller på en skærm, er tunge at danse
med.



--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 12:10

Frank Leegaard skrev:

> Før eller efter microfilm?

Vi havde både de oprindelige kataloger; én til hver type = 4 stk på - hvad
der forekommer mig som at være på tusindvis af sider

Dér var man så osse dækket ind med mulighed for at finde stumper hvis der
kom en højrestyret type 1 forbi med stort luftfilter beregnet til at køre i
Sahara! - og det er ikke engeng løwn!

Vi havde på lager 9000 stumper med 9-cifrede numre og et bogstav, så der var
noget at holde rede på

I mit forløb dér fik vi så osse microfilm; dét var jo hitech dengang

> Ok. I min erfaring er de bedste lagerfolk dem der selv roder med
> biler. Dem der kun har set delene i et katalog eller på en skærm, er
> tunge at danse med.

Klart
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 11:11

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Men inden da - back in time - var du pro?
>
> Ikke "pro" som i "faglært mekaniker"
>
> Er udlært på lager og kontor hos VW.
>
> Begyndte dog selv at syne biler:
>
> http://www.zofiaoghans.dk/Kadett20Caravan.jpg/Kadett20Caravan-full;init:.jpg

Den virkede da godt nok til at være noget et projekt.

Lever den endnu?

Muligvis et dumt spsm med en Kadett E ...


--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 12:15

Frank Leegaard skrev:

> Den virkede da godt nok til at være noget et projekt.

Jeg lå 6 uger med den i regnvejr og fixede

> Lever den endnu?
>
> Muligvis et dumt spsm med en Kadett E ...

Da jeg solgte den havde den gået 425K med samme drivlinie og var "still
going strong!"

Ved ikke hvor den evt. kører rundt i dag
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 11:06

Frank Leegaard skrev:

> Men inden da - back in time - var du pro?

Og hvad er din baggrund?

Og hvad hedder "deinen fahrbarer Untersatz"?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 11:20

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Men inden da - back in time - var du pro?
>
> Og hvad er din baggrund?
>

Bydreng på lageret hos en VW forhandler.

Ellers bilinteresse. IT-mand af profession.


> Og hvad hedder "deinen fahrbarer Untersatz"?

--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 12:16

Frank Leegaard skrev:

> Bydreng på lageret hos en VW forhandler.

*Stift* !
>
> Ellers bilinteresse. IT-mand af profession.

Og hvilket køretøj har du?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 18:05

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Bydreng på lageret hos en VW forhandler.
>
> *Stift* !
>>
>> Ellers bilinteresse. IT-mand af profession.
>
> Og hvilket køretøj har du?

Dumt spsm.

VW - naturlich. G60 indtil for nogle år siden. Nu er jeg endt med en Galph
St, car. - som vi siger i Nordsjælland.

Men inden da var der da VW, Opel, Volvo og Fiat inden om.





--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 18:18

Frank Leegaard skrev:

> Dumt spsm.
>
> VW - naturlich.

Var selv på VW en periode som rettroende.

> G60 indtil for nogle år siden. Nu er jeg endt med en
> Galph St, car. - som vi siger i Nordsjælland.

Diesel? ("...med mere end 300Nm under hjelmen")

> Men inden da var der da VW, Opel, Volvo og Fiat inden om.

"Jeg er Fiat-fan; hva fan er du?"
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 23:28

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Dumt spsm.
>>
>> VW - naturlich.
>
> Var selv på VW en periode som rettroende.
>
>> G60 indtil for nogle år siden. Nu er jeg endt med en
>> Galph St, car. - som vi siger i Nordsjælland.
>
> Diesel? ("...med mere end 300Nm under hjelmen")

Jow ... Selvom jeg savner motorlyden af en benzin, så må jeg indrømme at
brændstofomkostningerne er mindre.


>
>> Men inden da var der da VW, Opel, Volvo og Fiat inden om.
>
> "Jeg er Fiat-fan; hva fan er du?"

Det var en 12-7 .. Just inden og i begyndelsen af uni.



--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 23:43

Frank Leegaard skrev:

> Jow ... Selvom jeg savner motorlyden af en benzin, så må jeg indrømme
> at brændstofomkostningerne er mindre.

Har ikke lyst til at skulle reppe på en sådan

> Det var en 12-7 .. Just inden og i begyndelsen af uni.

Ja, dén var populær...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 07-09-09 00:24

Hans Paulin (6310) wrote:
> Frank Leegaard skrev:
>
>> Jow ... Selvom jeg savner motorlyden af en benzin, så må jeg indrømme
>> at brændstofomkostningerne er mindre.
>
> Har ikke lyst til at skulle reppe på en sådan

Man kommer jo langt méd VCDS


--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 07-09-09 09:11

Frank Leegaard skrev:

> Man kommer jo langt méd VCDS

Oh la la
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Uffe Bærentsen (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 05-09-09 23:48


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4aa2e7c4$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
> Ivan Madsen skrev:
>
>> Det er tidligt, men jeg købte engang en helt spritny Kadett D 1.6S og
>> generatoren stod af efter 35000 km og 10 måneder. Den fik jeg
>> selvfølgelig skiftet, men det kan altså ske.
>
> De Kadett-generatorer var ikke for gode; man skulle helst ha fat i en
> Bosch; ka ikke huske hvad det andet skrammel hed (Lenko?), men har skiftet
> et par stykker

Mon ikke du mener Lucas?



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 08:15

Uffe Bærentsen skrev:

> Mon ikke du mener Lucas?

"Lucas, der opfandt mørket...?"

Nej, jeg *tror* aldrig de har været i en Kadett...
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 09:32

Hans Paulin (6310) wrote:
> Uffe Bærentsen skrev:
>
>> Mon ikke du mener Lucas?
>
> "Lucas, der opfandt mørket...?"
>
> Nej, jeg *tror* aldrig de har været i en Kadett...

Muligvis som u-orginal.



--
/Frank




Hans Paulin \(6310\) (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 06-09-09 09:49

Frank Leegaard skrev:

> Muligvis som u-orginal.

Muh-ligvis!

Mener "min" Haynes (tak til Sundeved Bibliotek!) opererede med 2 typer *som
sådan*
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Leo_Jensen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 06-09-09 00:29

On 6 Sep., 00:48, "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SP...@hotmail.com>
wrote:
> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelsenews:4aa2e7c4$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Ivan Madsen skrev:
>
> >> Det er tidligt, men jeg købte engang en helt spritny Kadett D 1.6S og
> >> generatoren stod af efter 35000 km og 10 måneder. Den fik jeg
> >> selvfølgelig skiftet, men det kan altså ske.
>
> > De Kadett-generatorer var ikke for gode; man skulle helst ha fat i en
> > Bosch; ka ikke huske hvad det andet skrammel hed (Lenko?), men har skiftet
> > et par stykker
>
> Mon ikke du mener Lucas?

Lucas er seriøst kram, som tyske bilproducenter er for nærige til at
putte i deres biler !!!

Nå, nu er det her jo usenet, så ca. 70% af jer (de andre...) vil
opfatte ovenstående som en seriøs udmeldning og starte en lang
diskussion: Lad være med det, det var altså bare for sjov, også selv
om jeg har gode personlige erfaringer....

MVH Leo


Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 09:29

Leo_Jensen wrote:
> On 6 Sep., 00:48, "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SP...@hotmail.com>
> wrote:
>> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en
>> meddelelsenews:4aa2e7c4$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Ivan Madsen skrev:
>>
>>>> Det er tidligt, men jeg købte engang en helt spritny Kadett D 1.6S
>>>> og generatoren stod af efter 35000 km og 10 måneder. Den fik jeg
>>>> selvfølgelig skiftet, men det kan altså ske.
>>
>>> De Kadett-generatorer var ikke for gode; man skulle helst ha fat i
>>> en Bosch; ka ikke huske hvad det andet skrammel hed (Lenko?), men
>>> har skiftet et par stykker
>>
>> Mon ikke du mener Lucas?
>
> Lucas er seriøst kram, som tyske bilproducenter er for nærige til at
> putte i deres biler !!!
>
> Nå, nu er det her jo usenet, så ca. 70% af jer (de andre...) vil
> opfatte ovenstående som en seriøs udmeldning og starte en lang
> diskussion: Lad være med det, det var altså bare for sjov, også selv
> om jeg har gode personlige erfaringer....
>

Fx Lucas bremser er nok ikke værre eller bedre end alt andet.

Tiden står jo ikke stille. Visse Lucus komponenter var skrot - andet var
godt.



--
/Frank




Jan Eliasen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 06-09-09 00:16

On Sat, 05 Sep 2009 21:56:52 +0200, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

>Jeg har en Opel Astra Sattioncar fra marts 2005.
Hej alle

Var ikke lige klar over, at km antallet var vigtigt (_selvom det
virker indlysende nu...), men den har kørt ca. 83.000km.

Tak for alle jeres svar.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Mogens Haugaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Mogens Haugaard


Dato : 06-09-09 10:07

Det er også min erfaring, at generatoren ofte har forholdsvis kort levetid.
På de biler jeg har haft gennem de seneste knapt 30 år, har jeg fået skiftet
6-7 generatorer.

Til sammenligning har jeg aldrig måttet købe ny starter, reparere på motor
eller gearkasse eller skifte f.eks. benzinpumpe.

I mine biler har ladelampen altid lyst når generatoren er defekt, men om der
kan være tilfælde hvor den ikke lyser ved defekt generator ved jeg ikke.

mvh
Mogens

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
news:6ef5a5tdjmdt961ev78akfeft7cio8ri8e@4ax.com...
> Hejsa
>
> Jeg har en Opel Astra Sattioncar fra marts 2005.
>
> I lørdags ville bilen lige pludselig ikke starte, og jeg fik den
> derfor til mekanikeren. De fortalte mig at generatoren var defekt og
> skulle skiftes.
>
> Jeg har en kammerat, der siger at det er alt for tidligt for en
> generator at stå af, og at det i øvrigt er meget mistænksomt, at
> ladelampen ikke har lyst.
>
> Da jeg kom for at hente bilen havde de forresten også skiftet
> batteriet... hvis det ahr noget at sige.
>
> Så hvad siger I? Er det for tidligt for en generator at stå af? Burde
> ladelampen have lyst?
>
> --
> eliasen, representing himself and not the company he works for.
>
> Private blog: http://blog.eliasen.dk
>
> Private email: jan@eliasen.dk



Anders Majland (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-09-09 19:14

> Så hvad siger I? Er det for tidligt for en generator at stå af? Burde
> ladelampen have lyst?

Jeg har ikke læst tråden. Så bær over med mig hvis jeg gentager det der er
skrevet ...

Jeg har netop haft en generator brænde af i en 4måneder gammel bil der havde
gået 7000km. Det var så ikke nok til at få den til at lade ordenligt. Der
var også en dårlig stelforbindelse.

Formodenligt er det den dårlige stelforbindelse der i første omgang fik
generatoren til at brænde af ...

Jeg ville checke stelforbindelser grundigt efter skift af generatoren ...


Jan Eliasen (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 06-09-09 20:50

On Sun, 6 Sep 2009 20:13:47 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Jeg ville checke stelforbindelser grundigt efter skift af generatoren ...
Tilgiv en almindelig dødelig... men hvordan gør jeg så det?

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Frank Leegaard (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 06-09-09 23:30

Jan Eliasen wrote:
> On Sun, 6 Sep 2009 20:13:47 +0200, "Anders Majland"
> <See.Signature@Address.invalid> wrote:
>
>> Jeg ville checke stelforbindelser grundigt efter skift af
>> generatoren ...
> Tilgiv en almindelig dødelig... men hvordan gør jeg så det?

Ser efter om mekker har nypudset forbindelsen fra stel over til motor.
Faktisk hele stelmenageriet skal gennemgåes.



--
/Frank




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste