/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ford TDCI - momentkurver
Fra : Jens


Dato : 25-08-09 10:28

Hej

Vi kigger på en ny bil; en Ford S-Max. Og for denne enten 1,8 tdci
med 125 hk og 2,0 tdci med 140 hk.

125HK modellen:
125hk/91kw ved 3850 omdr. Og 320/340 nm ved 1800 omdr

140hk modellen:
140hk/103kw ved 4000 omdr. Og 320/340 nm ved 2000 omdr.

Umiddelbart har den lille motor det samme moment, og har det endda
tidligere. Det kunne se ud til den store vinder sine flere HK ved at
kunne køre op i lidt højere omdrejninger. Og med 4000 omdr. kører man
alligevel rigtig sjældent...

- Er der nogen der har en momentkurve disse biler? Eller har set en
og kan fortælle om dem. Så jeg kan se hvor forskellen reelt er, og
hvor stor den er.

- Er der nogen der har prøvet at køre (gerne mere end bare een tur) i
begge i samme type bil, og kan fortælle hvordan de føles?

Mvh
Jens

 
 
Mogens (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 25-08-09 17:43

"Jens" <jencdk@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:c7fe529d-ef57-4d99-90ee-e9452fdba02b@o6g2000yqj.googlegroups.com...

> - Er der nogen der har en momentkurve disse biler?

Prøv om du ikke kan finde dem via dette link - der er de fleste:
http://produkter.bsr-tuning.dk/



Klaus D. Mikkelsen (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-09 18:10

Jens skriver:
>
> - Er der nogen der har en momentkurve disse biler? Eller har set en
> og kan fortælle om dem. Så jeg kan se hvor forskellen reelt er, og
> hvor stor den er.

http://www.superchips.co.uk/curves/Mondeo1.8TDCi123bhp.pdf

http://www.superchips.co.uk/curves/2007Mondeo2.0TDCi.pdf



> - Er der nogen der har prøvet at køre (gerne mere end bare een tur) i
> begge i samme type bil, og kan fortælle hvordan de føles?

1,8 føles meget brovten. Den larmer.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 18:56


"Jens" <jencdk@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:c7fe529d-ef57-4d99-90ee-e9452fdba02b@o6g2000yqj.googlegroups.com...

> 125HK modellen:
> 125hk/91kw ved 3850 omdr. Og 320/340 nm ved 1800 omdr

> 140hk modellen:
> 140hk/103kw ved 4000 omdr. Og 320/340 nm ved 2000 omdr.

> Umiddelbart har den lille motor det samme moment, og har det endda
> tidligere.

Det kaldes effektivitet:,o)


KASO (25-08-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 25-08-09 21:05



- Er der nogen der har prøvet at køre (gerne mere end bare een tur) i
begge i samme type bil, og kan fortælle hvordan de føles?

Mvh
Jens
-------------------------------------------------------------------

1.8 er en ældgammel Sierra motor med common rail topstykke. Den lover ganske
vist højt moment fra 1800 rpm - til gengæld kan den intet derunder, hvor
andre dieselmotorer trækker fra tomgang. Den har dermed voldsom
"kethupeffekt" (al effekt kommer pludseligt), og den er reelt ubrugelig
under de 1800 rpm. Samtidig er den meget ukultiveret og støjende. Jeg har
prøvet den i en S-max.

2.0 er en PSA-motor, som Ford har købt sig til. Generelt roses PSA for deres
fremragende dieselmotorer og den regnes klart for bedste valg til S-max'en.
Jeg har dog ikke selv kørt S-max'en med denne motor, men omvendt har jeg
aldrig prøvet så ringe en dieselmotor som 1.8'eren.


Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 21:56


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:4a9443b6$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Jens skrev:

>> - Er der nogen der har prøvet at køre (gerne mere end bare een tur) i
>> begge i samme type bil, og kan fortælle hvordan de føles?
>>
>> Mvh
>> Jens
> -------------------------------------------------------------------

> 2.0 er en PSA-motor, som Ford har købt sig til.

___________________________________________________

Hej Jens..

Har dog ikke prøvet en S-max diesel men vil lige
tilføje en korrektion og et 'sidespring':

2.0 motoren er udviklet helt i samarbejde mellem
det statsejede PSA og Ford, som i 1999 indgik
et samarbejde om udvikling og produktion af
fælles dieselmotorer til brug i hhv. Ford og
Peugeot og Citroên.

Foruden de små dieselmotorer, udvikler Ford store
dieselmotorer til deres pick-ups og trucks.
Een af disse kæmper vil måske finde vej i
en Peugeot 608 senere

"The Ford 4.4 Turbo Diesel is the engine Ford is developing for their
F-series trucks both as a base Diesel for their Super Duty Line
and possibly for the F-150/Expedition.
PSA may introduce this engine as the flagship of the upcoming 608 range."


Brian (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-08-09 23:04

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> 1.8 er en ældgammel Sierra motor med common rail topstykke. Den lover
> ganske vist højt moment fra 1800 rpm - til gengæld kan den intet derunder,
> hvor andre dieselmotorer trækker fra tomgang. Den har dermed voldsom
> "kethupeffekt" (al effekt kommer pludseligt), og den er reelt ubrugelig
> under de 1800 rpm. Samtidig er den meget ukultiveret og støjende. Jeg har
> prøvet den i en S-max.
>
> 2.0 er en PSA-motor, som Ford har købt sig til. Generelt roses PSA for
> deres fremragende dieselmotorer og den regnes klart for bedste valg til
> S-max'en. Jeg har dog ikke selv kørt S-max'en med denne motor, men omvendt
> har jeg aldrig prøvet så ringe en dieselmotor som 1.8'eren.


Har du det der liggende i et dokument, klar til copy/paste?

/Brian


Henrik B. (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-08-09 06:11

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a95b144$0$300$14726298@news.sunsite.dk...

>> 2.0 er en PSA-motor, som Ford har købt sig til. Generelt roses PSA for
>> deres fremragende dieselmotorer og den regnes klart for bedste valg til
>> S-max'en. Jeg har dog ikke selv kørt S-max'en med denne motor, men
>> omvendt har jeg aldrig prøvet så ringe en dieselmotor som 1.8'eren.
>
>
> Har du det der liggende i et dokument, klar til copy/paste?

Selv den gamle 2,3-liters diesel motor i Ford Sierra, kom fra Peugeot. )

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-09 15:42


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a961597$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Selv den gamle 2,3-liters diesel motor i Ford Sierra, kom fra Peugeot.
> )

Selv Fords gamle V4 motorer blev brugt i SAAB 95,96 og i USA Sonett. )
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine


Henrik B. (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-08-09 18:10

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4a969b8b$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Selv Fords gamle V4 motorer blev brugt i SAAB 95,96 og i USA Sonett. )
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine

Og? Ford Cortina'er selvantændte - det gjorde Saab'erne ikke. Hvor mange Hk
hentede Ford's ingeniører ud af den motor, til rallybrug? Hvad tror du
Saab's ingeniører hentede ud af motoren? )

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-09 18:53


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a96be00$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
>news:4a969b8b$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Selv Fords gamle V4 motorer blev brugt i SAAB 95,96 og i USA Sonett. )
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus_V4_engine
>
> Og? Ford Cortina'er selvantændte

Dokumentation ??

> - det gjorde Saab'erne ikke.

Dokumentation ??

> Hvor mange Hk hentede Ford's ingeniører ud af den motor, til rallybrug?

Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??

> Hvad tror du Saab's ingeniører hentede ud af motoren? )

Hvorfor lavede de den ikke bare selv ???


Henrik B. (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-08-09 19:34

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4a96c80c$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Og? Ford Cortina'er selvantændte
>
> Dokumentation ??

Et familiemedlem som var i politiet, som var ude til flere Cortina V4, som
var selvantændte. Kan sikkert findes på biblioteket, i aviser fra dengang.

>> - det gjorde Saab'erne ikke.
>
> Dokumentation ??

Samme kilde...

>> Hvor mange Hk hentede Ford's ingeniører ud af den motor, til rallybrug?
>
> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??

Svar nu bare på spørgsmålet...

>> Hvad tror du Saab's ingeniører hentede ud af motoren? )
>
> Hvorfor lavede de den ikke bare selv ???

Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med 2-liters
motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest avancerede
motor...

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-09 20:05


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a96d1b0$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Dokumentation ??
>
> Et familiemedlem som var i politiet, som var ude til flere Cortina V4, som
> var selvantændte. Kan sikkert findes på biblioteket, i aviser fra dengang.

Sæt igang.

>>> - det gjorde Saab'erne ikke.
>>
>> Dokumentation ??
>
> Samme kilde...

Sæt igang.

>>> Hvor mange Hk hentede Ford's ingeniører ud af den motor, til rallybrug?
>>
>> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??
>
> Svar nu bare på spørgsmålet...

Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??

>>> Hvad tror du Saab's ingeniører hentede ud af motoren? )
>>
>> Hvorfor lavede de den ikke bare selv ???
>
> Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med 2-liters
> motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest avancerede
> motor...

Hvorfor lavede de den ikke bare selv, V4'eren ??


Henrik B. (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-08-09 20:23

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4a96d8d2$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>>>> Hvor mange Hk hentede Ford's ingeniører ud af den motor, til rallybrug?
>>>
>>> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??
>>
>> Svar nu bare på spørgsmålet...
>
> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??

Du véd at Ford's ingeniører ikke magtede opgave, hvorfor du vælger at
undvige spørgsmålet...

>> Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med
>> 2-liters motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest
>> avancerede motor...
>
> Hvorfor lavede de den ikke bare selv, V4'eren ??

Er besvaret...

Da du åbenbart - som altid - ikke magter at besvare spørgsmål som lugter
bare lidt af kritisk holdning, så stopper tråden hér...

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-09 21:22


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a96dd13$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
>news:4a96d8d2$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??
>
> Du véd at Ford's ingeniører ikke magtede opgave, hvorfor du vælger at
> undvige spørgsmålet...

Magtede hvilken opgave ?
De udviklede såmænd bare den motor,
som SAAB valgte blandt mange at anvende,
sågar til rallye.
Men hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??

>>> Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med
>>> 2-liters motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest
>>> avancerede motor...
>>
>> Hvorfor lavede de den ikke bare selv, V4'eren ??
>
> Er besvaret...

Ej besvaret.
Ej dokumenteret.
Blot en påstand - som altid.

> Da du åbenbart - som altid - ikke magter at besvare spørgsmål som lugter
> bare lidt af kritisk holdning, så stopper tråden hér...

Du er ikke spor kritisk.
Det piner dig, SAAB valgte en
Ford-motor i deres modeller.
Endda til rally...
Og da du åbenbart - som altid - ikke magtede
at bibringe dokumentation for dine påstande,
så valgte du at stoppe tråden dêr...


KASO (27-08-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 27-08-09 21:25


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a96dd13$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
>news:4a96d8d2$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>>>> Hvor mange Hk hentede Ford's ingeniører ud af den motor, til
>>>>> rallybrug?
>>>>
>>>> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??
>>>
>>> Svar nu bare på spørgsmålet...
>>
>> Hvor er SAAB rallyemæssigt idag ??
>
> Du véd at Ford's ingeniører ikke magtede opgave, hvorfor du vælger at
> undvige spørgsmålet...
>
>>> Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med
>>> 2-liters motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest
>>> avancerede motor...
>>
>> Hvorfor lavede de den ikke bare selv, V4'eren ??
>
> Er besvaret...
>
> Da du åbenbart - som altid - ikke magter at besvare spørgsmål som lugter
> bare lidt af kritisk holdning, så stopper tråden hér...
>
> --
> http://www.saabklub.dk/

Det er tilsyneladende staklens seneste taktik: Når han ikke kan eller vil
(fordi han ikke kan lide svaret) besvare spørgsmål, går han i selvsving med
at gentage sig selv. Af samme grund droppede jeg ham (igen).


Henrik B. (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-08-09 21:31

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:4a96eb8b$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er tilsyneladende staklens seneste taktik: Når han ikke kan eller vil
> (fordi han ikke kan lide svaret) besvare spørgsmål, går han i selvsving
> med at gentage sig selv. Af samme grund droppede jeg ham (igen).

Ja, så'n som han flakker rundt omkring spørgsmålene, må manden jo lide af
voksen-damp. )

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-09 21:34


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:4a96eb8b$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er tilsyneladende staklens seneste taktik: Når han ikke kan eller vil
> (fordi han ikke kan lide svaret) besvare spørgsmål, går han i selvsving
> med at gentage sig selv. Af samme grund droppede jeg ham (igen).


Et par eks.:

1) Cortina brænder
2) SAAB brænder ikke.
3) Ford yder så og så meget.
4) SAAB yder så og så meget.

Ialt 4 udokumenterede selvopfundne
påstande, som må betegnes ekstremt
useriøse.

Da jeg bad om dokumentation, udeblev disse også.
Så intet nyt under solen. Jeg forstår godt han valgte
at stoppe tråden i tide, inden han kom på for dybt vand.
-som vanligt.


Henrik B. (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-08-09 21:44

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4a96edc0$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Du får så én sidste chance!

> Et par eks.:
>
> 1) Cortina brænder

Dokumenteret via udsagn fra en politimand, som rent faktisk har været ude
til flere Cortinabrande. Ønsker du at få verificeret dette udsagn
yderligere, kan du få mandens telefonnummer! Jeg har synliggjort mit udsagn.
Kan som nævnt helt sikkert bekræftes gennem datidens aviser - jeg gider dog
ikke rende på biblioteket, da det kommer fra den person i denne verden jeg
stoler mest på - og nej, det er ikke min far!

> 2) SAAB brænder ikke.

Samme som ovenfor.

> 3) Ford yder så og så meget.

Du misser pointen! Jeg skal ikke dokumentere en skid endnu, da jeg kender
tallene! Det er derimod DIN opgave at finde frem til den bedste ydelse Ford
kunne få frem, fra V4-motoren. Så er der nemlig ikke nogen diskussion
bagefter om, om mine tal er troværdige eller ej - fra dit perspektiv.

> 4) SAAB yder så og så meget.

Det skal jeg nok synliggøre, når du har fundet frem til Fords tal. Jeg kunne
sagtens præsentere det hele på et sølvfad, men så ville der blot komme en
masse nyt gylle om, hvorfor, hvordan, usandsynligt, løgn m.v. Derfor - find
Fords tal, så skal jeg nok præsentere tingene - veldokumenteret - bagefter!

> Ialt 4 udokumenterede selvopfundne
> påstande, som må betegnes ekstremt
> useriøse.

Det eneste useriøse er jo dine konstante stillen ligegyldige modspørgsmål,
for at undgå at forholde dig til det du spørges om, fordi du vér, at det vil
stille dit højt besungne yankee-fabrikata i et lidet flaterende lys..

> Da jeg bad om dokumentation, udeblev disse også.

Du er jo totalt fakta-resistent.

> Så intet nyt under solen. Jeg forstår godt han valgte
> at stoppe tråden i tide, inden han kom på for dybt vand.
> -som vanligt.

Som sagt - final chance. Lad os se, om du vitterligt, for én gangs skyld,
magter at forholde dig til spørgsmålene...

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (29-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-09 09:43


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a96f041$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
>news:4a96edc0$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> 1) Cortina brænder
>
> Dokumenteret via udsagn fra en politimand, som rent faktisk har været ude
> til flere Cortinabrande. Ønsker du at få verificeret dette udsagn
> yderligere, kan du få mandens telefonnummer! Jeg har synliggjort mit
> udsagn.

Ja tak. Lad mig bare få nummeret.
Så længe det ikke har været et kendt problem,
i stil med eks. 307, og der ikke har været skrevet
artikler om emnet i medierne, og det desuden kommer fra en
lident lødig kilde, politimand eller ej, så kan man
stadig ikke ta' det seriøst.

> Kan som nævnt helt sikkert bekræftes gennem datidens aviser - jeg gider
> dog ikke rende på biblioteket, da det kommer fra den person i denne verden
> jeg stoler mest på - og nej, det er ikke min far!

Sæt i gang.
Indtil da, må det forblive en usandhed
med ringe grad af troværdighed.
Faderskaber eller politibetjente uagtet.

>> 2) SAAB brænder ikke.
>
> Samme som ovenfor.

En anden betjent måske ?

>> 3) Ford yder så og så meget.
>
> Du misser pointen! Jeg skal ikke dokumentere en skid endnu, da jeg kender
> tallene! Det er derimod DIN opgave at finde frem til den bedste ydelse
> Ford kunne få frem, fra V4-motoren. Så er der nemlig ikke nogen diskussion
> bagefter om, om mine tal er troværdige eller ej - fra dit perspektiv.

Du postulerer, SAAB ydede så og så meget med
nøjagtig samme motor. Opgaven for dig nu er passende,
at finde nævnte tal og dokumentation. Sæt igang.
Det kan aldrig være MIN opgave at verificere
dine svagt bekræftede postulater !

>> 4) SAAB yder så og så meget.
>
> Det skal jeg nok synliggøre, når du har fundet frem til Fords tal.

Det var stadig ikke MIG som postulerede, SAAB yder
mere end Ford med nøjagtig samme motor !

> Jeg kunne sagtens præsentere det hele på et sølvfad, men så ville der blot
> komme en masse nyt gylle om, hvorfor, hvordan, usandsynligt, løgn m.v.

'Nyt gylle' ? Føler du dig presset ?
Du kan ikke servere noget som helst,
for at blive i jargonen, andet end en gang mundlort.

> Derfor - find Fords tal, så skal jeg nok præsentere tingene -
> veldokumenteret - bagefter!

Nej. Sæt du nu bare i gang.
Noget tyder på, du er usikker i din sag og
vil dermed trække det i langdrag.
Husk, samme motor, to biler, forskellig ydelse.

>> Ialt 4 udokumenterede selvopfundne
>> påstande, som må betegnes ekstremt
>> useriøse.
>
> Det eneste useriøse er jo dine konstante stillen ligegyldige modspørgsmål,
> for at undgå at forholde dig til det du spørges om, fordi du vér, at det
> vil stille dit højt besungne yankee-fabrikata i et lidet flaterende lys..

Dog ikke Ford har gennem tiderne stadig
SÅ mange federe biler på programmet end
SAAB nogensinde vil få. Sådan er dêt.
Jeg venter dog på du får bekræftet
dine postulater mht. mere ydelse i SAAB
end Ford med nøjagtig samme motor.
Det kan aldrig blive min opgave at
af- eller bekræfte dine utroværdige og til
dagen opfundne udsagn.

>> Da jeg bad om dokumentation, udeblev disse også.
>
> Du er jo totalt fakta-resistent.

Føler du dig trængt nu ?

>> Så intet nyt under solen. Jeg forstår godt han valgte
>> at stoppe tråden i tide, inden han kom på for dybt vand.
>> -som vanligt.
>
> Som sagt - final chance. Lad os se, om du vitterligt, for én gangs skyld,
> magter at forholde dig til spørgsmålene...

Final chance ? Hvem fan' tror du, du er ? ,o))
Skulle ordlyden igen sige *KLONK*, jamen go ahead.
Men husk, det ændrer IKKE en tøddel..
Du sagde A, og må nu sige B og jeg gentager:
Samme motor, to forskellige karosserier.



Henrik B. (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-08-09 23:25

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
news:4a98ea2a$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du postulerer, SAAB ydede så og så meget med
> nøjagtig samme motor. Opgaven for dig nu er passende,
> at finde nævnte tal og dokumentation. Sæt igang.
> Det kan aldrig være MIN opgave at verificere
> dine svagt bekræftede postulater !

Fords ingeniører fortalte tilbage i 70'erne Saab's rally afdeling, at
V4-motoren ikke kunne tåle mere end 100 Hk. Motoren ville ganske enkelt
"eksplodere. Fair nok! De sidste årgange af rally-Saab'er, hvor man
benyttede V4-motoren, ydede 140 Hk...

--
http://www.saabklub.dk/


Ukendt (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-08-09 07:53


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4a9afc5e$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Fords ingeniører fortalte tilbage i 70'erne Saab's rally afdeling, at
> V4-motoren ikke kunne tåle mere end 100 Hk. Motoren ville ganske enkelt
> "eksplodere. Fair nok! De sidste årgange af rally-Saab'er, hvor man
> benyttede V4-motoren, ydede 140 Hk...

....nu mangles så bare noget dokumentation
for endnu en påstand...



Henrik B. (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-08-09 15:20

">>Eque<<" <-> skrev i meddelelsen
news:4a9b734e$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Fords ingeniører fortalte tilbage i 70'erne Saab's rally afdeling, at
>> V4-motoren ikke kunne tåle mere end 100 Hk. Motoren ville ganske enkelt
>> "eksplodere. Fair nok! De sidste årgange af rally-Saab'er, hvor man
>> benyttede V4-motoren, ydede 140 Hk...
>
> ...nu mangles så bare noget dokumentation
> for endnu en påstand...

"Anders Tunberg - From Two-stroke to Turbo" - ISBN 0 900549 57 2

"By 1966 the old two-strokes were pensioned-off in favour of the German Ford
V4, which had powerered their Group 3 Taunus in the Monte Carlo Rally. At
that stage the 1.5 litre engine produced 90 bhp, which, according to Ford,
was the maximum. Undeterred, the SAAB engineers got to work on the engine
and soon found why the Germans were having problems getting more power -
they weren't using the correct oil, and the engines simply exploded. A
change of oil saw the engine tuned to produce 95 bhp with no reliability
problems."

Tænk sig, at Fords ingeniører ikke havde mere styr på deres motor...

Og videre:
"By 1963 the search was on for more power from the V4; although it now
produced 115 bhp. The inlet manifold restricted the amount of petrol fed to
the engine"

"SAAB's rally drivers soldiered on with this problem until 1969, when the
1.740 cc US spec. engine was homologated. Power was now up to 125 bhp."

"The solution appeared in 1971 when a very sophisticated crossflow inlet
manifold was homologated, allowing the use of twin-choke Weber 45 DCOE
carburettors. Output immediately jumped to 145 bhp. Two years later SAAB
homologated new cylinder-heads with separate outlets and this produced
another 15 bhp. In it's final form the engine produced 165 bhp, and Bo
Heeberg thinks there was still more to come, but now the car itself was
getting outdated for rallying."

--
http://www.saabklub.dk/



alexbo (31-08-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-08-09 09:37


"Henrik B." skrev

> Fords ingeniører fortalte tilbage i 70'erne Saab's rally afdeling, at
> V4-motoren ikke kunne tåle mere end 100 Hk. Motoren ville ganske enkelt
> "eksplodere. Fair nok! De sidste årgange af rally-Saab'er, hvor man
> benyttede V4-motoren, ydede 140 Hk...

Det er det rene sludder du kommer med, i indlæg efter indlæg.

"Ford Cortina'er selvantændte - det gjorde Saab'erne ikke."

Der har aldrig været en Cortina med V4.
Der har været en Corsair, men det var ikke den V4 der sad i Saab, Saab kørte
med den tyske Taunus V4, mens Corsair kørte med den engelske Essex V4.
Om der skulle være brændt en enkelt skal jeg ikke kunne sige, men motoren
havde ikke tendens til at bryde i brand nærmest tværtimod, den havde tendens
til et hul i en kølerslange og sprøjte ud over strømforderen så bilen
stoppede.
Den samme motor sad i de Transitter der kom til Danmark, de var alle
engelske med V4, så der kørte i tusindvis af den V4 i Danmark uden nogen
brændeproblemer.

"Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med 2-liters
motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest avancerede
motor"

Det var en gammel Triumph motor, Triumph Slant-4 som Saab satte i de første
Saab 99, og senere borede op til 2,0.

Der har aldrig været tale om at Taunus V4 kunne eksplodere, men der blev
advaret om at tune for meget på den uden at skifte plastikhjulet til
knastakseltrækket, det kunne finde på at smide tænderne.

Jeg synes det er fint at du er bidt af Saab, og for min skyld kan du rose
dem helt op i himlen, men prøv at undlad at rakke ned på alt andet, når nu
du ved så lidt om det.

mvh
Alex Christensen







Henrik B. (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-08-09 14:49

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9b8bc9$0$336$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er det rene sludder du kommer med, i indlæg efter indlæg.

Sikkert tåbe...

> "Ford Cortina'er selvantændte - det gjorde Saab'erne ikke."
>
> Der har aldrig været en Cortina med V4.

Nej, men så var det Taunus'erne. Det er årevis siden, jeg fik det fortalt.
Jeg kunne blot ikke huske, at Taunus'erne var sådan noget gammel lort.

> Der har været en Corsair, men det var ikke den V4 der sad i Saab, Saab
> kørte

V4-motoren var oprindelig tiltænkt en Ford Cardinal, men det blev stoppet af
Lee Iacocca.

> "Saab var også dengang en lille bilfabrik. Men det kom i 1973, med
> 2-liters
> motoren, som gennem firserne og halvfemserne blev datidens mest avancerede
> motor"
>
> Det var en gammel Triumph motor, Triumph Slant-4 som Saab satte i de
> første
> Saab 99, og senere borede op til 2,0.

Nej! Det er rigtigt at to-liters motoren grundlæggende er baseret på Triumph
motoren, men den er grundlæggende ændret, udviklet og produceret hos Scania
i Södertälje.

> Der har aldrig været tale om at Taunus V4 kunne eksplodere, men der blev
> advaret om at tune for meget på den uden at skifte plastikhjulet til
> knastakseltrækket, det kunne finde på at smide tænderne.
>
> Jeg synes det er fint at du er bidt af Saab, og for min skyld kan du rose
> dem helt op i himlen, men prøv at undlad at rakke ned på alt andet, når nu
> du ved så lidt om det.

Nu rakker jeg "grundlæggende" ikke ned på Ford, men vi har stadig en abe
siddende hér i gruppen, som mener at Ford er Guds gave til menneskeheden. Og
det ved både du og jeg er langt fra sandheden. Så det var for at
understrege, at Ford ikke "kan alt".

Jeg ved lidt om meget - dog med undtagelse af Saab, som jeg ved RIGTIG meget
om - i modsætning til dig, kan jeg se. )

--
http://www.saabklub.dk/


Leo_Jensen (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 26-08-09 00:21

On 25 Aug., 19:09, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Jens skriver:
>
>
>
> > - Er der nogen der har en momentkurve disse biler?  Eller har set en
> > og kan fortælle om dem.  Så jeg kan se hvor forskellen reelt er, og
> > hvor stor den er.
>
> http://www.superchips.co.uk/curves/Mondeo1.8TDCi123bhp.pdf
>
> http://www.superchips.co.uk/curves/2007Mondeo2.0TDCi.pdf

Disse kurver viser 2 motorer med ret ens karakteristik. Begge har max
moment ved ca. 2300 o/m, begge har en momentkurve med forholdsvis lavt
moment under 1500 o/m. Momentkurven stiger stejlt op mod 2000 o/m, det
vil nok give fornemmelsen af ketchup: Den trækker ikke, du giver gas
og pludselig trækker den alt for meget.
Marketingsafdelingerne hos bilfabrikanterne ønsker at kunne skrive et
så lave omdrejningstal som muligt for max moment for at signalere at
de har masser af bundtræk. Disse kurver viser vist tydeligt at disse
tal er ønsketænkning. Om Ford så pynter mere på tallene end andre: Jeg
aner det ikke...

2-litersmotoren har lidt mere moment ved lave omdrejninger, og kurven
dykker ikke så meget efter max. Dermed er den nok mest omgængelig.

Eneste fornuftige løsning er at få en prøvetur med begge motortyper.
Lydbilledet er også nævnt, og det er svært at vurdere på et stykke
papir. Og at regne med et objektivt svar i denne gruppe er nok lidt
optimistisk...
Jeg har tidligere påtalt at Ford-vogne med diesel ryger meget, og det
er nok fordi der køres med for lave omdrejninger og for tung
speederfod før motoren egentlig trækker. Men det er selvfølgelig bare
min egen teori, det er ikke sikkert det passer....


MVH Leo

N/A (27-08-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 27-08-09 15:42



Klaus D. Mikkelsen (~ (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen (~


Dato : 26-08-09 02:50

On 26 Aug., 08:20, Leo_Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> On 25 Aug., 19:09, "Klaus D. Mikkelsen"
>
> Disse kurver viser 2 motorer med ret ens karakteristik.

Egentligt burde det være disse 2 kurver.....

http://www.superchips.co.uk/curves/S-Max1.8TDCi123bhp.pdf
http://www.superchips.co.uk/curves/S-Max2.0TDCi.pdf

Men de er fuldstændigt de samme.

Klaus

Jens (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 26-08-09 14:57

Hej

Jamen sikke da, for præcise og gode svar, inklusive momentkurverne.

Til jer alle, ikke mindst Klaus - af hjertet tak.

Hilsen
Jens


Klaus D. Mikkelsen (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-08-09 22:11

Jens skriver:
>
> Til jer alle, ikke mindst Klaus - af hjertet tak.

Yderst velbekom

Og lad dig ikke smigre af Olesens "Ford-fobi", hvor alt med prædikatet
Ford på forherliges op over alle øren.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-09 15:42


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4A95A4D3.AE480093@du.kan.finde.den...

> Og lad dig ikke smigre af Olesens "Ford-fobi", hvor alt med prædikatet
> Ford på forherliges op over alle øren

Min 'vigtigste' udtalelse i denne sag var, da jeg
smed kortet 'Peugeots chairman' som udtalte,
ingen af firmaerne kunne være nået dertil, dvs.
een af verdens største dieselproducenter, uden
PSA/Ford-samarbejdet.
Sådan er dêt og er ikke til diskussion.


N/A (27-08-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 27-08-09 15:42



alexbo (31-08-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-08-09 13:38

On 31 Aug., 15:48, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:


> Jeg ved lidt om meget - dog med undtagelse af Saab, som jeg ved RIGTIG meget
> om - i modsætning til dig, kan jeg se.  )

I virkeligheden ved du ikke ret meget, du har hørt noget for lang tid
siden og læst noget andet, men du ved ikke nok til at registrere når
oplysningerne ikke stemmer.

Du aner ikke hvad en Cortina var for en bil, derfor plumper du i.
Du kender ikke forskel på den tyske og engelske V4, derfor plumper du
i.
Selv om Cortina havde kørt med en V4 ville det være den engelske og
ikke Saab's.
Om du viste at Saab's 2,0 l B maskine var en gammel Triumph og prøvede
at bilde andre ind at det var en ny konstruktion, eller om du selv
troede på hvad du skrev ved jeg ikke.
Men lige så snart du møder nogen der ved noget kommer du til kort, du
ved for lidt og tror for meget.
Og så kommer alle bortforklaringerne,
Det er længe siden,
Saab byggede det hele om,
De byggede firsernes og halvfemsernes fineste maskine ved at bore en
gammel Triumph op er påstanden.
Det er svært at tage alvorligt.

Saab har lavet fine detajler ingen tvivl om det, udviklingen af
bensinturbo, og variabel kompression er værd at rose.
Desværre løb det sidste tilsyneladende ud i sandet, men ideen og
designet var godt.
Men at kalde en overskåret Triumph V8 for datidens mest advancerede er
simpelthen latterligt.

mvh
Alex Christensen

Henrik B. (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-08-09 21:06

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:6e81c596-1fd8-4299-ab8d-05171fb369f8@p23g2000vbl.googlegroups.com...

> I virkeligheden ved du ikke ret meget, du har hørt noget for lang tid
> siden og læst noget andet, men du ved ikke nok til at registrere når
> oplysningerne ikke stemmer.

Det véd jeg de gør!

> Du aner ikke hvad en Cortina var for en bil, derfor plumper du i.

Jo, Harry kører bl.a. i én - ligeså gjorde Carlo.

> Du kender ikke forskel på den tyske og engelske V4, derfor plumper du
> i.

Pisse ligegyldigt - det var næsten samme motor i Taunus'en og i Saab'en. Den
var dog modificeret i Saab'en.

> Om du viste at Saab's 2,0 l B maskine var en gammel Triumph og prøvede
> at bilde andre ind at det var en ny konstruktion, eller om du selv
> troede på hvad du skrev ved jeg ikke.

Jeg har stor viden om, hvordan Saab's motorhistorie hænger sammen - mere end
du har - men det er for så vidt ligegyldigt. Saab's B-motor blev bygget op
fra bunden - dog med skelen til Triumph motoren. Det var Saab's (Scania)
ingeniører i samarbejde med engelske Ricardo Engineering, som opbyggede
motoren. Motoren blev 100% bygget/samlet hos Scania i Södertälje.

> Men lige så snart du møder nogen der ved noget kommer du til kort, du
> ved for lidt og tror for meget.

Det er så sådan din verden ser ud - ikke min.

> Og så kommer alle bortforklaringerne,

Der er ikke kommet nogen endnu - fra min side!

> De byggede firsernes og halvfemsernes fineste maskine ved at bore en
> gammel Triumph op er påstanden.

Nu er det så din - i øvrigt usande - påstand. Jeg véd til gengæld, hvordan
Saab's toliters motor opstod. Jeg har hyldemeter af litteratur til bekræfte
det...

> Det er svært at tage alvorligt.

I don't give a shit...

> Saab har lavet fine detajler ingen tvivl om det, udviklingen af
> bensinturbo, og variabel kompression er værd at rose.
> Desværre løb det sidste tilsyneladende ud i sandet, men ideen og
> designet var godt.

Det blev droppet af GM.

> Men at kalde en overskåret Triumph V8 for datidens mest advancerede er
> simpelthen latterligt.

Nu er det heller ikke hvad jeg har gjort. Jeg kaldte Saab's toliters motor
for firsernes og halvfemsernes mest avancerede - hold dig nu til sandheden!
Triumph motoren var en håbløs gammel motor, allerede da den havnede i en
Saab. Dét var også grunden til, at den blev droppet efter 5 års brug. Husk
desuden på, at det avancerede i en motor ikke så meget ligger i blokken, som
det ligger i alt det uden om blokken.

--
http://www.saabklub.dk/


Frank Leegaard (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 31-08-09 22:10

Henrik B. wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:6e81c596-1fd8-4299-ab8d-05171fb369f8@p23g2000vbl.googlegroups.com...
>
>> I virkeligheden ved du ikke ret meget, du har hørt noget for lang tid
>> siden og læst noget andet, men du ved ikke nok til at registrere når
>> oplysningerne ikke stemmer.
>
> Det véd jeg de gør!
>
>> Du aner ikke hvad en Cortina var for en bil, derfor plumper du i.
>
> Jo, Harry kører bl.a. i én -


SUK !! SUK !!
--
/Frank




Mogens (01-09-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-09-09 04:28

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9c3c46$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Du aner ikke hvad en Cortina var for en bil, derfor plumper du i.

>> Jo, Harry kører bl.a. i én -

> SUK !! SUK !!

Rolig nu - bilerne så jo ret ens ud
Harry kører Taunus - dén mangler nemlig hoftesvinget, som Cortina havde. Men
helt ærligt det er jo 2 alen ud af eet dårligt stykke :)


Henrik B. (01-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 01-09-09 06:27

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:3x0nm.11192$U5.149968@newsb.telia.net...

> Rolig nu - bilerne så jo ret ens ud
> Harry kører Taunus - dén mangler nemlig hoftesvinget, som Cortina havde.
> Men helt ærligt det er jo 2 alen ud af eet dårligt stykke :)

Jep, Vor Herre til hest! Men det er typisk, når tingene halter, så begynder
"man" at bide sig fast i detajler, som ligger væk fra pointen, fordi det har
vist sig at man ikke har ret...
http://images.search.yahoo.com/search/images;_ylt=A0geu7Ljr5xKij8AhCJXNyoA?ei=UTF-8&p=ford%20cortina%20mk3&fr2=tab-web&fr=ie8

--
http://www.saabklub.dk/


alexbo (01-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-09-09 08:42


"Mogens" <no@mail.com> skrev

> Rolig nu - bilerne så jo ret ens ud

Jamen det gør de da, det samme gør V4 motorer og for dens sags skyld
bilfabrikker, så nogen tumler rundt uden at kunne se eller overhovedet vide
at der er forskel.
Tyskland eller England, Taunus eller Cortina, Kølner eller Essex V4, det
hele er et fedt.

De sidste modeller af Taunus og Cortina lignede hinanden, men de første
havde ikke en eneste ting tilfælles,
de to V4 motorer havde intet med hinanden at gøre, ingen dele eller mål var
ens.
Men detaljer betyder jo ingenting, når ikke det lige er SAAB der har fundet
på en detajle, så er det en helt ny og epokegørende nykontruktion.

Det har selvfølgelig ikke den store betydning hvad Henrik disker op med af
historier, men brændte V4 Cortinaer og den fantastiske SAAB motor var lige
en tand for meget for mig.

mvh
Alex Christensen






Henrik B. (01-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 01-09-09 06:15

On 1 Sep., 09:42, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Jamen det gør de da, det samme gør V4 motorer og for dens sags skyld
> bilfabrikker, så nogen tumler rundt uden at kunne se eller overhovedet vide
> at der er forskel.
> Tyskland eller England, Taunus eller Cortina, Kølner eller Essex V4, det
> hele er et fedt.

Det er lige meget, hvor mange forskellige udgaver de lavede af den
skide motor! Du véd jo udemærket at det er tysker motoren, jeg
hentydede til, eftersom jeg holdt den op imod Saab-motoren! Det har du
nu selv belært mig om. Hvilket andet Ford ellers producerede er jo kun
oplysninger for at udvande det faktum, at Saab's motoringeniører havde
mere styr på den motor, end Ford havde.

> De sidste modeller af Taunus og Cortina lignede hinanden, men de første
> havde ikke en eneste ting tilfælles,
> de to V4 motorer havde intet med hinanden at gøre, ingen dele eller mål var
> ens.
> Men detaljer betyder jo ingenting, når ikke det lige er SAAB der har fundet
> på en detajle, så er det en helt ny og epokegørende nykontruktion.

Det er som jeg allerede én gang har nævnt, mig som tog fejl! Det var
ikke Cortina'er, men Taunus som var brandbiler...
Og du fortsætter frejdigt med at rode rundt imellem V4-, Triumph- og
Saabmotorer..

--
http://www.saabklub.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste