/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lav fart dræber!
Fra : Henrik B.


Dato : 21-07-09 16:51

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1197025.ece

Lave fartgrænser koster liv
Det er den omvendte verden. Efter at have indført skrappe hastighedsgrænser
på de australske highways er antallet af trafikdræbte steget eksplosivt.
Folk mister koncentrationen, mener en national trafikgruppe

16:30 - 21. jul. 2009 | Nikolaj Karlshøj, Bilenonline.dk

Det australske landeveje, der krydser nogle af Australiens mindst befolkede
områder i The Northern Territory, har historisk set været kendt for deres
frie hastighedsgrænser - et paradis for de indfødte med hang til fart og
buldrende V8-motorer.

Men i 2007 sagde regeringen stop, og indførte 130 km/t-skiltning på de fire
største strækninger, Stuart, Arnhem, Victoria og Barkly. Øvrige veje blev
begrænset til 110 km/t - enkelte endnu lavere.

Årsagen var ikke overraskende et ønske om at forbedre trafiksikkerheden. Men
nu viser en ny statsik, at udviklingen går i den stik modsatte retning.

Stigning på 70 procent
De seneste to år er antallet af trafikdrab i områderne med fartbegrænsning
nemlig steget med hele 70 procent. I 2006 - det sidste år med frie
hastighedsgrænser - omkom 44 personer. Sidste år døde 75!

- Vejene er blevet mere sikre, bilerne er blevet mere sikre, lægerne er mere
kvalificerede og folk er blevet mere bevidste om trafiksikkerheden. Desuden
har det aldrig været dyrere at blive straffet. Alle disse faktorer burde
skære ned på dødsulykkerne, men sådan er det ikke ligefrem gået, udtaler
Harry Brelsford, grundlægger af trafiksikkerhedsorganisationen RoadSense.

Fartgrænser hjælper ikke
Organisationen foreslår, at regeringen retter fokus mod de 98 procent af
ulykkerne, som er sket, selv om farten har været omkring eller endda under
det tilladte.

Ifølge Harry Brelsford skyldes stigningen i dødsulykkerne nemlig at
bilisterne er blevet mindre opmærksomme.

- Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
uopmærksom, siger han



 
 
Thomas (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-07-09 11:24


Jaaaaamen dog, det lyder jo som noget jeg kunne have skrevet for 5 år
siden
Jeg synes godt nok også at alle de 40-zoner der skyder op herhjemme,
er ved at ligne ren chikane, tænk at skulle tage seriøst, at få et
klip i kortet, som jo skulle tage de "Grove trafikforseelser" for at
køre 52 km/t i sådan et område .....eller miste kortet i 3 år, og have
ekstraudgifter for offentlig transport, generværgelse og bøde for
20-30.000 kroner for at have kørt 64 km/t.
Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
over 52 km/t uden det store.


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm (nu med nye billeder)





On 21 Jul., 17:50, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1197025.ece
>
> Lave fartgrænser koster liv
> Det er den omvendte verden. Efter at have indført skrappe hastighedsgrænser
> på de australske highways er antallet af trafikdræbte steget eksplosivt.
> Folk mister koncentrationen, mener en national trafikgruppe
>
> 16:30 - 21. jul. 2009 | Nikolaj Karlshøj, Bilenonline.dk
>
> Det australske landeveje, der krydser nogle af Australiens mindst befolkede
> områder i The Northern Territory, har historisk set været kendt for deres
> frie hastighedsgrænser - et paradis for de indfødte med hang til fart og
> buldrende V8-motorer.
>
> Men i 2007 sagde regeringen stop, og indførte 130 km/t-skiltning på de fire
> største strækninger, Stuart, Arnhem, Victoria og Barkly. Øvrige veje blev
> begrænset til 110 km/t - enkelte endnu lavere.
>
> Årsagen var ikke overraskende et ønske om at forbedre trafiksikkerheden. Men
> nu viser en ny statsik, at udviklingen går i den stik modsatte retning.
>
> Stigning på 70 procent
> De seneste to år er antallet af trafikdrab i områderne med fartbegrænsning
> nemlig steget med hele 70 procent. I 2006 - det sidste år med frie
> hastighedsgrænser - omkom 44 personer. Sidste år døde 75!
>
> - Vejene er blevet mere sikre, bilerne er blevet mere sikre, lægerne er mere
> kvalificerede og folk er blevet mere bevidste om trafiksikkerheden. Desuden
> har det aldrig været dyrere at blive straffet. Alle disse faktorer burde
> skære ned på dødsulykkerne, men sådan er det ikke ligefrem gået, udtaler
> Harry Brelsford, grundlægger af trafiksikkerhedsorganisationen RoadSense.
>
> Fartgrænser hjælper ikke
> Organisationen foreslår, at regeringen retter fokus mod de 98 procent af
> ulykkerne, som er sket, selv om farten har været omkring eller endda under
> det tilladte.
>
> Ifølge Harry Brelsford skyldes stigningen i dødsulykkerne nemlig at
> bilisterne er blevet mindre opmærksomme.
>
> - Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
> tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
> faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
> uopmærksom, siger han


Henrik Stidsen (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-07-09 19:22

Thomas <thhedk@gmail.com> wrote in news:9dc58a52-416a-40f6-944a-
d8777fbdb035@h31g2000yqd.googlegroups.com:

> Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
> over 52 km/t uden det store.

Cyklister skal følge samme hastighedsgrænser som bilerne - det er bare
sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Martin Bak (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 21-07-09 22:30


"Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:9dc58a52-416a-40f6-944a-d8777fbdb035@h31g2000yqd.googlegroups.com...

Jaaaaamen dog, det lyder jo som noget jeg kunne have skrevet for 5 år
siden
Jeg synes godt nok også at alle de 40-zoner der skyder op herhjemme,
er ved at ligne ren chikane, tænk at skulle tage seriøst, at få et
klip i kortet, som jo skulle tage de "Grove trafikforseelser" for at
køre 52 km/t i sådan et område .....eller miste kortet i 3 år, og have
ekstraudgifter for offentlig transport, generværgelse og bøde for
20-30.000 kroner for at have kørt 64 km/t.
Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
over 52 km/t uden det store.
---
Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så er det
fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal falde i søvn bag
rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte farten ned til 40 km/t OG
desuden være særlig opmærksom, fordi her er et område hvor der kan være
legende børn, hunde der løber ud, dårlige oversigtsforhold eller andre
forhold der kan gøre det risikabelt at ræse igennem.
Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der kender
eller har undersøgt forholdene på stedet.

--
Martin
www.martinbak.dk/



--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm (nu med nye billeder)





On 21 Jul., 17:50, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1197025.ece
>
> Lave fartgrænser koster liv
> Det er den omvendte verden. Efter at have indført skrappe
> hastighedsgrænser
> på de australske highways er antallet af trafikdræbte steget eksplosivt.
> Folk mister koncentrationen, mener en national trafikgruppe
>
> 16:30 - 21. jul. 2009 | Nikolaj Karlshøj, Bilenonline.dk
>
> Det australske landeveje, der krydser nogle af Australiens mindst
> befolkede
> områder i The Northern Territory, har historisk set været kendt for deres
> frie hastighedsgrænser - et paradis for de indfødte med hang til fart og
> buldrende V8-motorer.
>
> Men i 2007 sagde regeringen stop, og indførte 130 km/t-skiltning på de
> fire
> største strækninger, Stuart, Arnhem, Victoria og Barkly. Øvrige veje blev
> begrænset til 110 km/t - enkelte endnu lavere.
>
> Årsagen var ikke overraskende et ønske om at forbedre trafiksikkerheden.
> Men
> nu viser en ny statsik, at udviklingen går i den stik modsatte retning.
>
> Stigning på 70 procent
> De seneste to år er antallet af trafikdrab i områderne med fartbegrænsning
> nemlig steget med hele 70 procent. I 2006 - det sidste år med frie
> hastighedsgrænser - omkom 44 personer. Sidste år døde 75!
>
> - Vejene er blevet mere sikre, bilerne er blevet mere sikre, lægerne er
> mere
> kvalificerede og folk er blevet mere bevidste om trafiksikkerheden.
> Desuden
> har det aldrig været dyrere at blive straffet. Alle disse faktorer burde
> skære ned på dødsulykkerne, men sådan er det ikke ligefrem gået, udtaler
> Harry Brelsford, grundlægger af trafiksikkerhedsorganisationen RoadSense.
>
> Fartgrænser hjælper ikke
> Organisationen foreslår, at regeringen retter fokus mod de 98 procent af
> ulykkerne, som er sket, selv om farten har været omkring eller endda under
> det tilladte.
>
> Ifølge Harry Brelsford skyldes stigningen i dødsulykkerne nemlig at
> bilisterne er blevet mindre opmærksomme.
>
> - Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
> tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
> faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
> uopmærksom, siger han



Henrik Stidsen (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-07-09 23:47

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
news:4a663342$0$48243$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvis der er indført 40 km/t zone, så er det
> fordi der er en grund til det.

Men grunden er ligeså ofte politik som trafiksikkerhed.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Frank Leegaard (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 22-07-09 00:44

Henrik Stidsen wrote:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
> news:4a663342$0$48243$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Hvis der er indført 40 km/t zone, så er det
>> fordi der er en grund til det.
>
> Men grunden er ligeså ofte politik som trafiksikkerhed.

Det er sgu da politiske studehandler over en bred kam.

Alle vil der køres pænt hvor deres unger kan tænkes at lege



--
/Frank




Henrik Stidsen (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 22-07-09 01:03

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in
news:4a6652c0$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>> Men grunden er ligeså ofte politik som trafiksikkerhed.

> Det er sgu da politiske studehandler over en bred kam.

Nej...

> Alle vil der køres pænt hvor deres unger kan tænkes at lege

Nu er det jo ikke altid i legeområder der laves lokale fartændringer.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Frank Leegaard (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 22-07-09 00:41

Martin Bak wrote:
> "Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:9dc58a52-416a-40f6-944a-d8777fbdb035@h31g2000yqd.googlegroups.com...
>
> Jaaaaamen dog, det lyder jo som noget jeg kunne have skrevet for 5 år
> siden
> Jeg synes godt nok også at alle de 40-zoner der skyder op herhjemme,
> er ved at ligne ren chikane, tænk at skulle tage seriøst, at få et
> klip i kortet, som jo skulle tage de "Grove trafikforseelser" for at
> køre 52 km/t i sådan et område .....eller miste kortet i 3 år, og have
> ekstraudgifter for offentlig transport, generværgelse og bøde for
> 20-30.000 kroner for at have kørt 64 km/t.
> Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
> over 52 km/t uden det store.
> ---
> Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så
> er det fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal
> falde i søvn bag rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte
> farten ned til 40 km/t OG desuden være særlig opmærksom, fordi her er
> et område hvor der kan være legende børn, hunde der løber ud, dårlige
> oversigtsforhold eller andre forhold der kan gøre det risikabelt at
> ræse igennem. Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk
> til, der
> kender eller har undersøgt forholdene på stedet.

Tror du også på julemanden?



--
/Frank




Martin Bak (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 22-07-09 00:47


"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4a665225$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Bak wrote:
>> ---
>> Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så
>> er det fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal
>> falde i søvn bag rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte
>> farten ned til 40 km/t OG desuden være særlig opmærksom, fordi her er
>> et område hvor der kan være legende børn, hunde der løber ud, dårlige
>> oversigtsforhold eller andre forhold der kan gøre det risikabelt at
>> ræse igennem. Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi
>> folk til, der
>> kender eller har undersøgt forholdene på stedet.
>
> Tror du også på julemanden?
>
Så du mener det er op til den enkelte at vurdere? Skiltet siger 40. Thomas
mener 52 er i orden fordi han har en fin bil. Andre synes måske at 75 er
rigtigt fordi de er skidegode bilister (hvem sagde TT) BULLSHIT! Reglerne
gælder for alle, og er for vores fælles bedste.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Thomas (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-07-09 11:26


Jaaaaamen dog, det lyder jo som noget jeg kunne have skrevet for 5 år
siden
Jeg synes godt nok også at alle de 40-zoner der skyder op herhjemme,
er ved at ligne ren chikane, tænk at skulle tage seriøst, at få et
klip i kortet, som jo skulle tage de "Grove trafikforseelser" for at
køre 52 km/t i sådan et område .....eller miste kortet i 3 år, og have
ekstraudgifter for offentlig transport, generværgelse og bøde for
20-30.000 kroner for at have kørt 64 km/t.
Alt i mens cyklister kan opføre sig næsten som det passer dem og køre
over 52 km/t uden det store.


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm (nu med nye billeder)





On 21 Jul., 17:50, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1197025.ece
>
> Lave fartgrænser koster liv
> Det er den omvendte verden. Efter at have indført skrappe hastighedsgrænser
> på de australske highways er antallet af trafikdræbte steget eksplosivt.
> Folk mister koncentrationen, mener en national trafikgruppe
>
> 16:30 - 21. jul. 2009 | Nikolaj Karlshøj, Bilenonline.dk
>
> Det australske landeveje, der krydser nogle af Australiens mindst befolkede
> områder i The Northern Territory, har historisk set været kendt for deres
> frie hastighedsgrænser - et paradis for de indfødte med hang til fart og
> buldrende V8-motorer.
>
> Men i 2007 sagde regeringen stop, og indførte 130 km/t-skiltning på de fire
> største strækninger, Stuart, Arnhem, Victoria og Barkly. Øvrige veje blev
> begrænset til 110 km/t - enkelte endnu lavere.
>
> Årsagen var ikke overraskende et ønske om at forbedre trafiksikkerheden. Men
> nu viser en ny statsik, at udviklingen går i den stik modsatte retning.
>
> Stigning på 70 procent
> De seneste to år er antallet af trafikdrab i områderne med fartbegrænsning
> nemlig steget med hele 70 procent. I 2006 - det sidste år med frie
> hastighedsgrænser - omkom 44 personer. Sidste år døde 75!
>
> - Vejene er blevet mere sikre, bilerne er blevet mere sikre, lægerne er mere
> kvalificerede og folk er blevet mere bevidste om trafiksikkerheden. Desuden
> har det aldrig været dyrere at blive straffet. Alle disse faktorer burde
> skære ned på dødsulykkerne, men sådan er det ikke ligefrem gået, udtaler
> Harry Brelsford, grundlægger af trafiksikkerhedsorganisationen RoadSense.
>
> Fartgrænser hjælper ikke
> Organisationen foreslår, at regeringen retter fokus mod de 98 procent af
> ulykkerne, som er sket, selv om farten har været omkring eller endda under
> det tilladte.
>
> Ifølge Harry Brelsford skyldes stigningen i dødsulykkerne nemlig at
> bilisterne er blevet mindre opmærksomme.
>
> - Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
> tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
> faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
> uopmærksom, siger han


Henrik Stidsen (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-07-09 19:23

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in
news:4a65e3e1$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> - Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
> tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
> faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
> uopmærksom, siger han

Jeg ville ellers have gættet på at problemet var dem der stadig kørte efter
fri hastighed - altså, en markant øget hastighedsforskel.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Kåre (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 21-07-09 23:14


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9C4FCF59D5282henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in
> news:4a65e3e1$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>> - Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under det
>> tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle da øvrige
>> faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så bliver man
>> uopmærksom, siger han
>
> Jeg ville ellers have gættet på at problemet var dem der stadig kørte
> efter
> fri hastighed - altså, en markant øget hastighedsforskel.

Lige mine ord!
Jeg tror også at grunden til en øget uheldsrate skyldes den lavere
hastighed, men at det kun er NOGLE der vælger at overholde dem.
Det er bidende nødvendigt at vi kører efter de samme regler, alle mand.
Når vi færdes i et fælles rum, skal vi også have fælles spilleregler, sådan
fungerer det nu engang.

mvh
Kåre



Frank Leegaard (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 22-07-09 00:47

Kåre wrote:
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9C4FCF59D5282henrikstidsendk@130.225.247.90...
>> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in
>> news:4a65e3e1$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>
>>> - Folk har den opfattelse, at sålænge man holder hastigheden under
>>> det tilladte, kan der ikke ske noget. Så tænker man mindre på alle
>>> da øvrige faktorer, som kan være medvirkende til et uheld, og så
>>> bliver man uopmærksom, siger han
>>
>> Jeg ville ellers have gættet på at problemet var dem der stadig kørte
>> efter
>> fri hastighed - altså, en markant øget hastighedsforskel.
>
> Lige mine ord!
> Jeg tror også at grunden til en øget uheldsrate skyldes den lavere
> hastighed, men at det kun er NOGLE der vælger at overholde dem.
> Det er bidende nødvendigt at vi kører efter de samme regler, alle
> mand. Når vi færdes i et fælles rum, skal vi også have fælles
> spilleregler, sådan fungerer det nu engang.
>
Ændrer jo ikke en tøddel ved skismaet:

Der påpeges en mærkværdighed. Hvad du gætter dig til er grunden, er sådan
set ligegyldig.

En dybere forklaring eller undersøgelse kræves.




--
/Frank




Thomas (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-07-09 13:05


> Cyklister skal følge samme hastighedsgrænser som bilerne - det er bare
> sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)


Jo men hvad er straffen, en bøde på 500 kroner? Kontra bilisten som
måske skal af med 20-30.000 ?

Henrik Stidsen (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 21-07-09 21:51

Thomas <thhedk@gmail.com> wrote in news:5a21530a-d71d-4608-90a5-
92fe09fa6b02@a26g2000yqn.googlegroups.com:

>> Cyklister skal følge samme hastighedsgrænser som bilerne - det er bar
> e
>> sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)

> Jo men hvad er straffen, en bøde på 500 kroner? Kontra bilisten som
> måske skal af med 20-30.000 ?

Bødetaksten er vel den samme - er det generhvervelse af kørekortet du
tænker på?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Kåre (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 21-07-09 23:11


"Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:5a21530a-d71d-4608-90a5-92fe09fa6b02@a26g2000yqn.googlegroups.com...

> Cyklister skal følge samme hastighedsgrænser som bilerne - det er bare
> sjældent der bliver holdt fartkontrol rettet mod cyklister ;)


Jo men hvad er straffen, en bøde på 500 kroner? Kontra bilisten som
måske skal af med 20-30.000 ?
------------------------------------------
Ikke for at jeg vil forsvare cyklisterne som cykler på kryds og tværs, men
jeg mener dog heller ikke at en "vanvids-cyklist" kan gøre lige så stor
skade som en vanvids-bilist...

Selvfølgelig kan en tåbelig cyklist forårsage nogle panikagtige situationer
for bilister, men det er vist sjældent at en cyklist direkte forårsager
større skader.

mvh
Kåre



Thomas (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-07-09 16:05


> ---
> Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så er det
> fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal falde i søvn bag
> rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte farten ned til 40 km/t OG
> desuden være særlig opmærksom, fordi her er et område hvor der kan være
> legende børn, hunde der løber ud, dårlige oversigtsforhold eller andre
> forhold der kan gøre det risikabelt at ræse igennem.
> Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der kender
> eller har undersøgt forholdene på stedet.
>
> --
> Martinwww.martinbak.dk/

Men det ER op til den enkelte at vurdere, om man skal køre langsommere
end hvad skiltet siger, ikke?
Så vi må altså godt tænke en lille smule selv?
Kan normalt tænkende voksne mennesker så ikke også godt vurdere, om
det er forsvarligt at køre 52 km/t en morgen kl. 04, eller er du en af
dem der blindt stoler på at det skiltet siger, passer 100% og man SKAL
køre præcis 40,0 km/t, hverken mere elle mindre, for der er kloge
mennesker der har bestemt det?

Husk lige på, at de 40 km/t skal passe på alle tider af døgnet, i alt
slags vejr og lysforhold, i alle biler, nye som gamle, med alle dæk,
med helt ned til 1,8mm mønster, for en trafikant der er blevet
lægevurderet som 18-årig og nu er 69 år - så mener jeg ikke at +-12 km/
t skal udløse et klip for grov færdselsovertrædelse! Men sådan er
loven jo, og så må den være rigtig....

En 69-årig, med 0,3 promille i blodet, i en Kadett fra 1967 på
nedslidte dæk i regnvejr en vinteraften kører 40,0 km/t lovligt, mens
en 32-årig i en BMW 330i med helt nye dæk, ABS, ESP, CBC osv. osv som
kører 52 km/t en lys sommeraften mister kortet i 3 år - fair nok.



Martin Bak (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 22-07-09 00:14


"Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:6859be6a-fea0-44cb-a3ad-e100d1fe2275@o6g2000yqj.googlegroups.com...

> ---
> Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så er
> det
> fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal falde i søvn
> bag
> rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte farten ned til 40 km/t OG
> desuden være særlig opmærksom, fordi her er et område hvor der kan være
> legende børn, hunde der løber ud, dårlige oversigtsforhold eller andre
> forhold der kan gøre det risikabelt at ræse igennem.
> Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der
> kender
> eller har undersøgt forholdene på stedet.
>
> --
> Martinwww.martinbak.dk/

Men det ER op til den enkelte at vurdere, om man skal køre langsommere
end hvad skiltet siger, ikke?
Så vi må altså godt tænke en lille smule selv?
Kan normalt tænkende voksne mennesker så ikke også godt vurdere, om
det er forsvarligt at køre 52 km/t en morgen kl. 04, eller er du en af
dem der blindt stoler på at det skiltet siger, passer 100% og man SKAL
køre præcis 40,0 km/t, hverken mere elle mindre, for der er kloge
mennesker der har bestemt det?

Husk lige på, at de 40 km/t skal passe på alle tider af døgnet, i alt
slags vejr og lysforhold, i alle biler, nye som gamle, med alle dæk,
med helt ned til 1,8mm mønster, for en trafikant der er blevet
lægevurderet som 18-årig og nu er 69 år - så mener jeg ikke at +-12 km/
t skal udløse et klip for grov færdselsovertrædelse! Men sådan er
loven jo, og så må den være rigtig....

En 69-årig, med 0,3 promille i blodet, i en Kadett fra 1967 på
nedslidte dæk i regnvejr en vinteraften kører 40,0 km/t lovligt, mens
en 32-årig i en BMW 330i med helt nye dæk, ABS, ESP, CBC osv. osv som
kører 52 km/t en lys sommeraften mister kortet i 3 år - fair nok.
-----
fuldstændig ligegyldigt. Ret dig bare efter skiltningen, selvom de kan
forekomme tåbeligt. Måske er det ikke så tåbeligt endda, og du vinder intet
ved at køre 52 km/t i stedet for 40.
forhold dig dog til reglerne, i stedet for at definere dine egne. Dét er
nemlig tåbeligt!

--
Martin
www.martinbak.dk/





Martin Bak (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 22-07-09 00:19


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4a664b9d$0$48237$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:6859be6a-fea0-44cb-a3ad-e100d1fe2275@o6g2000yqj.googlegroups.com...
>
>> ---
>> Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så er
>> det
>> fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal falde i søvn
>> bag
>> rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte farten ned til 40 km/t
>> OG
>> desuden være særlig opmærksom, fordi her er et område hvor der kan være
>> legende børn, hunde der løber ud, dårlige oversigtsforhold eller andre
>> forhold der kan gøre det risikabelt at ræse igennem.
>> Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der
>> kender
>> eller har undersøgt forholdene på stedet.
>>
>> --
>> Martinwww.martinbak.dk/
>
> Men det ER op til den enkelte at vurdere, om man skal køre langsommere
> end hvad skiltet siger, ikke?
> Så vi må altså godt tænke en lille smule selv?
> Kan normalt tænkende voksne mennesker så ikke også godt vurdere, om
> det er forsvarligt at køre 52 km/t en morgen kl. 04, eller er du en af
> dem der blindt stoler på at det skiltet siger, passer 100% og man SKAL
> køre præcis 40,0 km/t, hverken mere elle mindre, for der er kloge
> mennesker der har bestemt det?
>
Ja, det skal man. gerne mindre, men ikke mere.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Finn Guldmann (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-07-09 14:42

Martin Bak skrev:

> fuldstændig ligegyldigt. Ret dig bare efter skiltningen, selvom de kan
> forekomme tåbeligt. Måske er det ikke så tåbeligt endda, og du vinder intet
> ved at køre 52 km/t i stedet for 40.
> forhold dig dog til reglerne, i stedet for at definere dine egne. Dét er
> nemlig tåbeligt!
>
Det tåbelige er at reglerne ikke forholder sig til virkeligheden.

Grunden til de 40 km/t kunne nemt være at der bor en lokalpolitiker på
den vej der er omfattet.

Den slags metoder er ikke set for sidste gang.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.

Martin Bak (22-07-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 22-07-09 00:23


"Thomas" <thhedk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:6859be6a-fea0-44cb-a3ad-e100d1fe2275@o6g2000yqj.googlegroups.com...

> ---
> Der er noget du har misforstået. Hvis der er indført 40 km/t zone, så er
> det
> fordi der er en grund til det. Det betyder ikke at du skal falde i søvn
> bag
> rattet, -tværtimod, det betyder at du skal sætte farten ned til 40 km/t OG
> desuden være særlig opmærksom, fordi her er et område hvor der kan være
> legende børn, hunde der løber ud, dårlige oversigtsforhold eller andre
> forhold der kan gøre det risikabelt at ræse igennem.
> Det er _ikke_ op til den enkelte at vurdere, det har vi folk til, der
> kender
> eller har undersøgt forholdene på stedet.
>
> --
> Martinwww.martinbak.dk/

Men det ER op til den enkelte at vurdere, om man skal køre langsommere
end hvad skiltet siger, ikke?
Så vi må altså godt tænke en lille smule selv?
Kan normalt tænkende voksne mennesker så ikke også godt vurdere, om
det er forsvarligt at køre 52 km/t en morgen kl. 04, eller er du en af
dem der blindt stoler på at det skiltet siger, passer 100% og man SKAL
køre præcis 40,0 km/t, hverken mere elle mindre, for der er kloge
mennesker der har bestemt det?

Husk lige på, at de 40 km/t skal passe på alle tider af døgnet, i alt
slags vejr og lysforhold, i alle biler, nye som gamle, med alle dæk,
med helt ned til 1,8mm mønster, for en trafikant der er blevet
lægevurderet som 18-årig og nu er 69 år - så mener jeg ikke at +-12 km/
t skal udløse et klip for grov færdselsovertrædelse! Men sådan er
loven jo, og så må den være rigtig....

En 69-årig, med 0,3 promille i blodet, i en Kadett fra 1967 på
nedslidte dæk i regnvejr en vinteraften kører 40,0 km/t lovligt, mens
en 32-årig i en BMW 330i med helt nye dæk, ABS, ESP, CBC osv. osv som
kører 52 km/t en lys sommeraften mister kortet i 3 år - fair nok.
------
Lyder rimeligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/





Thomas (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-07-09 23:50

On 22 Jul., 01:13, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> fuldstændig ligegyldigt. Ret dig bare efter skiltningen, selvom de kan
> forekomme tåbeligt. Måske er det ikke så tåbeligt endda, og du vinder intet
> ved at køre 52 km/t i stedet for 40.
> forhold dig dog til reglerne, i stedet for at definere dine egne. Dét er
> nemlig tåbeligt!
>
> --
> Martinwww.martinbak.dk/

Amen! Det er sådan nogle som dig der er rigtig farlige!
Du kører 40,00 km/t ligemeget hvad, fordi staten har bestemt det, og
så er det lige meget om der er børn eller ej på vejene, for du behøver
ikke at tænke selv, det har staten gjort for dig!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste