/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Udsugning af fugt fra kælderrum
Fra : Jacob


Dato : 22-09-09 03:39

Vi har et kælderrum på ca. 25m2. Rummet er forbundet til stuen via en
trappe men ingen dør imellem. Yderligere er det forbundet via en kort
kældergang til endnu et kælderrum af samme størrelse hvorimellem der
er en dør.

Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.

Hvilken type og kapacitet skal man gå efter?

På forhånd tak.

Jacob

 
 
Erik Andersen (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Erik Andersen


Dato : 22-09-09 12:54


"Jacob" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce99d287-9a08-4208-8610-9fe5cda6f58d@z34g2000vbl.googlegroups.com...
Vi har et kælderrum på ca. 25m2. Rummet er forbundet til stuen via en
trappe men ingen dør imellem. Yderligere er det forbundet via en kort
kældergang til endnu et kælderrum af samme størrelse hvorimellem der
er en dør.

Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.

Hvilken type og kapacitet skal man gå efter?

På forhånd tak.

Jacob

De gange jeg har haft brug for professionel affugtning i forbindelse med
vandskader, så har man ikke suget den fugtige luft ud, men blæst tør luft
ind og ladet den fugtige luft selv finde ud.
Du vil suge den fugtige luft ud og erstatte den med hvad? - måske endnu
fugtigere luft udefra?
Jeg kan godt se logikken i edet.
Jeg har selv en kondensaffugter kørende om sommeren når der ikke er varme
på.
Mvh Erik



Tom Andersen (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom Andersen


Dato : 22-09-09 16:33


"Jacob" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce99d287-9a08-4208-8610-9fe5cda6f58d@z34g2000vbl.googlegroups.com...
Vi har et kælderrum på ca. 25m2. Rummet er forbundet til stuen via en
trappe men ingen dør imellem. Yderligere er det forbundet via en kort
kældergang til endnu et kælderrum af samme størrelse hvorimellem der
er en dør.

Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.



Mekanisk ventilation er kun en løsning, hvis fugten er noget du selv
tilfører - f.eks. via tøjtørring, akvarier og lign. I dét tilfælde er en
alm. fugtstyret ventilator i hvert rum tilstrækkeligt - husk adgangsvej for
erstatningsluften og passende opvarmning af kælderen om sommeren.


Hvis fugten er fra gulv og vægge vil jeg anbefale omfangsdræn.


Tom



Johannes Jørgensen (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Johannes Jørgensen


Dato : 22-09-09 18:30

>"Jacob" <jacob.saxberg@gmail.com> wrote in message
>news:ce99d287-9a08-4208-8610->9fe5cda6f58d@z34g2000vbl.googlegroups.com...
>Vi har et kælderrum på ca. 25m2. Rummet er forbundet til stuen via en
>trappe men ingen dør imellem. Yderligere er det forbundet via en kort
>kældergang til endnu et kælderrum af samme størrelse hvorimellem der
>er en dør.
>
>Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.
>
>Hvilken type og kapacitet skal man gå efter?
>
>På forhånd tak.
>
>Jacob
>

Jeg vil iste½det anbefale en affugter, har selv en kælder som var plaget af
fugt, jeg har anskaffet mig denne affugter
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5763&Grp=&n=10, og den klare
problemet over alt forvendning.
Fordelen ved en affugter frem for udsugning, er at udsugningen fjerner ikke
kuns fugten men også varme, hvor imod affugteren giver lidt varme til
rummet.

JJ



Mogens (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-09-09 18:58

Johannes Jørgensen wrote:

>
> Jeg vil iste½det anbefale en affugter, har selv en kælder som var plaget af
> fugt, jeg har anskaffet mig denne affugter
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5763&Grp=&n=10, og den klare
> problemet over alt forvendning.
> Fordelen ved en affugter frem for udsugning, er at udsugningen fjerner ikke
> kuns fugten men også varme, hvor imod affugteren giver lidt varme til
> rummet.
>
> JJ
>
>
Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
hvis fugten trænger ind via væggene.

Ole Gaarde Kristense~ (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 22-09-09 23:21

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:4ab91020$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
> hvis fugten trænger ind via væggene.
>
Helt så enkelt er det ikke nødvendigvis.
Havde problemet i egen kælder og der mente kloakmesteren ikke at omfangsdræn
var den rette løsning i første omgang.
Der var ikke noget at se i nedfaldsbrøndene, men en TV-inspektion afslørede
fejl på rørene langs fundamentet, og da der blev gravet op viste sig at den
ene nedfaldsbrønd var revnet, så der ved kraftigt regn gik vand ud i jorden.
Forsikringen betalte gildet, vi slap for vand i kælderen, og vi sparede
125.000 til et omfangsdræn.
Det er ofte et dræn der kan løse problemet - men ikke altid.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen



Jacob (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 22-09-09 12:55

> Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
> hvis fugten trænger ind via væggene.

Fugten kommer ind via væggene, og jeg er med på at omfangsdræn er den
bedste løsning, men det er dog langt over budgettet.

Er en affugter bedre end udsugning?

jos (22-09-2009)
Kommentar
Fra : jos


Dato : 22-09-09 20:15

Jacob wrote:
>> Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige
>> løsning hvis fugten trænger ind via væggene.
>
> Fugten kommer ind via væggene, og jeg er med på at omfangsdræn er den
> bedste løsning, men det er dog langt over budgettet.
>
> Er en affugter bedre end udsugning?
Principielt ja!
Hvis du bare blæser den fugtige luft ud, kræver det, for at det har en
effekt, at den luft som erstatter den udblæste, har lavere fugtindhold.
Dette er oftest kun tilfældet hvis det er koldere luft som flyttes ind i en
kælder. Hvis det er varmere luft, eks. fra boligen, vil den rel. fugtighed
forøges kraftigt da der er koldere i kælderen.

Jeg har min HN affugter kørende et par timer om ugen, hvorved den rel fugt
når ned på ~10%. I løbet af ugen stiger den igen til de ~76.
- og ja, det koster så strøm, i modsætning til et fornuftigt omfangsdræn!

finn



Mogens (22-09-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-09-09 20:29

Jacob wrote:
>> Ja, men som en anden også skrev, er et omfangsdræn den rigtige løsning
>> hvis fugten trænger ind via væggene.
>
> Fugten kommer ind via væggene, og jeg er med på at omfangsdræn er den
> bedste løsning, men det er dog langt over budgettet.
>
> Er en affugter bedre end udsugning?
Det må jo så komme an på en kalkule af driftsomkostningerne ved at køre
en permanent udsugning/affugtning kontra prisen for et omfangsdræn. Og
omfangsdrænet vil nok også øge salgsværdien af huset samt skabe et bedre
indeklima.

N/A (22-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 22-09-09 20:29



Kaj (23-09-2009)
Kommentar
Fra : Kaj


Dato : 23-09-09 17:30


"Jacob" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce99d287-9a08-4208-8610-9fe5cda6f58d@z34g2000vbl.googlegroups.com...
Vi har et kælderrum på ca. 25m2. Rummet er forbundet til stuen via en
trappe men ingen dør imellem. Yderligere er det forbundet via en kort
kældergang til endnu et kælderrum af samme størrelse hvorimellem der
er en dør.

Kælderen er plaget af fugt, og den billigste løsning er vel udsugning.

Hvilken type og kapacitet skal man gå efter?

På forhånd tak.

Jacob

Måske kan du bruge ét af de varmepaneler, som kører på solceller. Solar
Venti er en af dem, og dem kan du finde på nettet. De fås også i en del
byggemarkeder efterhånden.
MVH
Kaj



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408843
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste