Hastighed på LAN (eller mangel på samme)?
Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 01-08-01 11:03

Har et LAN kørende med W2000 Server og blandede kllienter.
Jeg anvender TCP/IP, PDS-kabling, switch, hubs "og jeg skal komme efter
dig".
Har egentlig aldrig funderet over hastigheden, antog den var nærmere 100 end
10 Mbit, i det mindste gik det klart hurtigere da jeg i sin tid skiftede fra
coax til PDS.
For nylig hentede jeg et lille program til at måle hastigheden på LAN'et og
selvom jeg ikke ved en skid om det, så virker resultatet af målingen
nedslående: 13-14 Mbit/sek....?
Programmet jeg anvendte var:
pcatccp.exe

Jeg gjorde følgende:
på server: pcattcp -r

på arbejdsstationer (2000 og ME): pcattcp -t -f m <ip-adressen>

Så er det liiige jeg spørger:
KAN det virkelig passe med det måleresultat?
Hvis JA, hvordan kan jeg få mere "knald på læggehønen"?

Jeg har undret mig ind imellem over, at det kan tage "noget" tid at flytte
rundt på nogle få filer, så hvis noget kan boostes skal jeg være den sidste
til at brokke mig over det

PFT
Jørgen

Fra : jpholm

Dato : 01-08-01 13:30

De fleste Hubs er kun 10 Mbit (100Mbit er temmeligt dyre - hvorfor man køber
switches istedet...)....og da kæden jo aldrig er stærkere end det svageste
led, kunne det tænkes at være problemet???

jph-

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 01-08-01 14:34

"jpholm" <jpholm@oncable*NOSPAM*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> switches istedet...)....og da kæden jo aldrig er stærkere end det svageste
> led, kunne det tænkes at være problemet???

HUB'en er ren 100 Mbit, og har altid været det... HELT bortrejst i hovedet
er jeg altså ikke
Men vitsen er, at server og w2000 arbejdsstation er koblet sammen via
switchen, hvor dioderne indikerer en 100 Mbit forbindelse (og jo, der er
flere 10 Mbit enheder der også korrekt indikeres som sådanne). Ikonet i
systray oplever i øvrigt også forbindelsen som 100 Mbit.
Bare for skæg har jeg trukket et krydset kabel mellem server og w2000
arbejdsstation, og det gav den samme måling som over switchen. Da "ånden nu
var over Ejner", patchede jeg server og arbejdsstation sammen over
HUB'en.... igen samme måling.
Nu er det jo ikke sådan at jeg falder død om fordi hastigheden ikke er helt
i top, men jeg kunne godt lide at vide HVAD der KUNNE sætte hastigheden op,
bare så'n for fuldstændighedens skyld.
Skal jeg skovle flere protokoller ind, bruge WINS, BIMS eller hvad?
No'en bud?

Jørgen

Fra : danius

Dato : 01-08-01 15:03

"Joergen M. Joergensen" skrev d. 01-08-01 11:03 dette indlæg :
> [...]
flytte
> rundt på nogle få filer, så hvis noget kan boostes skal jeg være den

er din server "fixet" til 100 full duplex ?
Hvilke netkort bruger du ?
Hvilken switch bruger du ?
Hvor mange brugere er der tilsluttet til hubben ?
Hvor mange brugere er der tilsluttet til switchen ?

MVH
Claus D.

http://www.kandu.dk/

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 02-08-01 18:45

> [...]
> Hvilken switch bruger du ?
> Hvor mange brugere er der tilsluttet til hubben ?
> Hvor mange brugere er der tilsluttet til switchen ?

Hvad enten kortene "kører" automatisk eller sættes til fuld duplex så er
målingen ens (hvilket indikerer at de selv finder ud af at benytte fuld
duplex).

Switchen er en 8-ports Prime, har også en 5-ports ditto som jeg overvejer at
prøve senere... (står med det ene ben i sommerhuset)

HUB'en benyttes kun af w98 maskiner.

Da disse målinger blev foretaget var der kun mig og server aktive på
switchen.

Jeg ved ikke om det har noget at sige, men serveren kører alt muligt bras
(DHCP, DNS, fungerer som gateway, er printserver), men det meste var passivt
under målingerne.

Jørgen

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 03-08-01 07:04

> Hvad enten kortene "kører" automatisk eller sættes til fuld duplex så er
> målingen ens (hvilket indikerer at de selv finder ud af at benytte fuld
> duplex).

Det indikerer at du har et duplex problem. Hvis du sætter kortet til full
duplex [1] vil switchen forsøge at auto-neg. Da den ikke får noget "svar"
fra kortet vil den defaulte til half-duplex. Dvs kort full-, switch
half-duplex. Det giver problemer! Hvis du vil sætte duplex fast skal det
gøres i begge ender.

Noget tyder altså på switch og netkort ikke kan forhandle duplex rigtig.
Prøv at sætte dit netkort til half-duplex og se hvad der sker.

Mvh.,

Kaj

[1] og ikke sætter full duplex på switchen - det skriver du ikke at du gør

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 03-08-01 11:08

"Kaj S. Laursen" <kaj@hih.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kaj
>
> [1] og ikke sætter full duplex på switchen - det skriver du ikke at du gør

Vil prøve dette, men det forandrer jo ikke det faktum, at et krydset
netkabel mellem Server og arbejdsstation (altså uden om switch) giver samme
resultat, hvilket (set fra mit verdensbillede) klart indikerer at problemet
ikke befinder sig i switchen, men snarere i noget opsætning af "nogle
netværkskomponenter", right?

Jørgen

Fra : Martin Jensen

Dato : 03-08-01 14:13

> [...]
problemet
> ikke befinder sig i switchen, men snarere i noget opsætning af "nogle

Samme regler gælder mellem netkort.

Enten kører du auto<-> auto - eller også kører du fastlåst hastighed/duplex
i begge ender.

Hvis der derefter er problemer - så er det enten kablet - eller netkortene
der er dårlige/i stykker.

Fra : Martin Jensen

Dato : 01-08-01 23:13

> For nylig hentede jeg et lille program til at måle hastigheden på LAN'et
og
> selvom jeg ikke ved en skid om det, så virker resultatet af målingen
> nedslående: 13-14 Mbit/sek....?

Hvilke netkort anvender du? Og har du installeret producentens nyeste
drivere til dem (istedet for Microsofts?)

Har du sikret dig at de står til 'Auto Speed detect' eller noget
tilsvarende, fremfor 'hardware default' ?

Jeg har haft store problemer med disse to ting... (og løst dem : )

/Martin

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 02-08-01 18:47

> [...]
> tilsvarende, fremfor 'hardware default' ?
>
> Jeg har haft store problemer med disse to ting... (og løst dem : )

Bruger konsekvent producentens drivere.
Ang. hastighed, se tidligere i tråden (hastigheden detekteres som 100 Mbit).

Jørgen

Fra : Martin Jensen

Dato : 02-08-01 22:56

> Ang. hastighed, se tidligere i tråden (hastigheden detekteres som 100
Mbit).

Ja, det er meget muligt. Men den Microsofts drivere til mit 3com 3c905b
10/100 kort står efter en frisk installation til 'hardware default' og lyser
100 mbit/fdx i switchen - men kører af lort.

Installerer jeg 3coms drivere, og lader den blive på 'hardware default'
kører det stadig af lort.

Sætter jeg den til 'Speed Autodetect' så kører det fint med 3coms drivere.
Men ikke MS's.

Derfor!

(Hvad forskellen på 'hardware default' og 'speed autodetect' er, det ved jeg
ikke - men der er forskel...

/Martin

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 03-08-01 05:40

> [...]
> Men ikke MS's.
>
> Derfor!
>
> (Hvad forskellen på 'hardware default' og 'speed autodetect' er, det ved

Jeg HAR sat kortene til 100 med fuld duplex....

Jørgen

Fra : Martin Jensen

Dato : 03-08-01 14:09

> Jeg HAR sat kortene til 100 med fuld duplex....

På en switch eller en hub?

Hvis det er på en hub så er det jo galt, da den ikke kan køre fuld duplex -
men det ved du jo godt, så det har du nok ikke gjort. Du har nok sat dem til
en switch, som også er låst på 100mbit / fdx i enderne - istedet for
autonegotiation? For hvis den er sat til autonegotiation så *SKAL*
netkortene også køre autonegotiation. Ellers vil switchen ikke kunne finde
ud af det, og det vil køre dårligt.

Altså:

Enten kører du

Netkort:Auto <-> switch:auto

Eller:

Netkort 100mbit/fdx <-> switch:100 mbit/fdx.

Hvis du ikke kan stille på switchens indstillinger, så SKAL du køre auto på
netkortene.

/Martin

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 04-08-01 17:22

> Hvis du ikke kan stille på switchens indstillinger, så SKAL du køre auto

> netkortene.
>
> /Martin

Switceh fortæller mig, at de to pt involverede maskiner kører 100 Mbit/fuld
duplex... så switchen er ikke problemet!

Jørgen