Træer
Fra : Kaj

Dato : 09-09-09 12:41

Vi er flyttet, og har derfor fået en anden have. Her står et par træer, som
jeg ikke kender med sikkerhed. Måske er der hjælp at hente her?
På det første link er der et lille træ med en masse frugter på. Det kunne
minde lidt om et paradisæble, men det er nok ikke rigtigt. Er frugterne mon
spiselige?
http://gemdet.nu/image-A116_4AA791E1.jpg
På det næste link er det frugterne, som ses:
http://gemdet.nu/image-5B86_4AA791E1.jpg

Det tredje billede er en slags gran, kan den nærmere bestemmes?
http://gemdet.nu/image-7215_4AA791E1.jpg

mvh
Kaj

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-09 20:46

On Wed, 9 Sep 2009 13:41:10 +0200, "Kaj" <kasor@mail.dk> wrote:

> [...]
>spiselige?
>http://gemdet.nu/image-A116_4AA791E1.jpg
>På det næste link er det frugterne, som ses:

Det er en surbær, Aronia melanocarpa. Den ses ikke ret tit som træ,
naturligt vil den vokse i buskform.
Den kan spises, men der er en grund til det danske navn

>Det tredje billede er en slags gran, kan den nærmere bestemmes?
>http://gemdet.nu/image-7215_4AA791E1.jpg

Det ligner en form for rødgran - men ikke almindelig rødgran. Mere en
eller anden speciel sort af rødgran, hvilken tør jeg ikke sige. Er
heller ikke helt sikker på det rent faktisk er en rødgran.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kaj

Dato : 10-09-09 08:05

> [...]
> eller anden speciel sort af rødgran, hvilken tør jeg ikke sige. Er
> heller ikke helt sikker på det rent faktisk er en rødgran.

Tak for svar. Sjovt nok har jeg ofte ønsket mig surbær, men havde aldrig set
det som træ.

mvh
Kaj

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-09 12:08

"Kaj" skrev i en meddelelse
> Tak for svar. Sjovt nok har jeg ofte ønsket mig surbær, men havde
> aldrig set det som træ.

Ja normatl ser man dem som buske, men jeg prøvede lige at Google lidt -
og det er åbenbart ikke særlig ualmindeligt, at finde den som træ.

Her er lidt af det, jeg fandt:

"Surbær, Aronia melanocarpa 'Aron' Dafo er egentlig en busk, men når den
podes på en stamme bliver den til det fineste lille træ. Surbær får
lette skærme af hvide blomster i juni og sætter skinnende sorte frugter,
der enten kan bruges i marmelade eller overlades til havens fugle, der
holder meget af de delikate frugter. Før løvfald farves bladende
skinnende røde."

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard