/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
OPensource Navigations Program til PC
Fra : blueocean


Dato : 02-09-09 01:43

Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.

http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/ det kan downloades
herfra, fylder ikke meget.

Der kan læses mere om det på dette forum http://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html


Gert

 
 
blueocean (02-09-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 02-09-09 01:52

On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/det kan downloades
> herfra, fylder ikke meget.
>
> Der kan læses mere om det på dette forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> Gert

OG så er der lige et mere for dem som vil køre på en Linux Maskine,
mener der har været efterspurgt det her på Usenet.

http://www.barcosoft.com/

Der er 2 versioner en gratis og en betaler version., Umiddelbart ser
det ret godt ud... men kender ikke linus så godt.

\Gert

Ulf (03-09-2009)
Kommentar
Fra : Ulf


Dato : 03-09-09 22:15

Hej,

Er der en beskrivelse af hvad det kan? Sådan bare i korte træk.
Det er lidt skræmmende at se 56 sider i et forum om alverdens mærkelige
fejl, mangler og rettelser.
Er den udgave der er til download, nogenlunde stabil/brugbar?

MVH
Ulf


blueocean skrev:
> Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/ det kan downloades
> herfra, fylder ikke meget.
>
> Der kan læses mere om det på dette forum http://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
>
> Gert

blueocean (03-09-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 03-09-09 15:22

On 3 Sep., 23:15, Ulf <u...@email.dk> wrote:
> Hej,
>
> Er der en beskrivelse af hvad det kan? Sådan bare i korte træk.
> Det er lidt skræmmende at se 56 sider i et forum om alverdens mærkelige
> fejl, mangler og rettelser.
> Er den udgave der er til download, nogenlunde stabil/brugbar?
>
> MVH
> Ulf
>
> blueocean skrev:
>
>
>
> > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/det kan downloades
> > herfra, fylder ikke meget.
>
> > Der kan læses mere om det på dette forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hvilken en mener du , Linux udgaven eller WinGPS4 ??, WINGPS 4 er ret
satbil, den er af samme type som Nv-Verlag Navigatot pro.

Linux udgaven kender jeg ikke, men ud fra dem som har prøvet den
virker den stabil. men jeg ved det som sagt ikke.

\Gert

blueocean (03-09-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 03-09-09 15:24

On 3 Sep., 23:22, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 3 Sep., 23:15, Ulf <u...@email.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hej,
>
> > Er der en beskrivelse af hvad det kan? Sådan bare i korte træk.
> > Det er lidt skræmmende at se 56 sider i et forum om alverdens mærkelige
> > fejl, mangler og rettelser.
> > Er den udgave der er til download, nogenlunde stabil/brugbar?
>
> > MVH
> > Ulf
>
> > blueocean skrev:
>
> > > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> > >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkan downloades
> > > herfra, fylder ikke meget.
>
> > > Der kan læses mere om det på dette forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -
>
> Hvilken en mener du , Linux udgaven eller WinGPS4 ??, WINGPS 4 er ret
> satbil, den er af samme type som Nv-Verlag Navigatot pro.
>
> Linux udgaven kender jeg ikke, men ud fra dem som har prøvet den
> virker den stabil. men jeg ved det som sagt ikke.
>
> \Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Ok jeg glemt lige, iflg. dem på Cruisenet, er den opensource version
god og stabil......
\Gert

Torben Bach (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 05-09-09 00:04

blueocean wrote:
> Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/ det kan downloades
> herfra, fylder ikke meget.
>
> Der kan læses mere om det på dette forum
> http://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
>
> Gert

Måske overser jeg noget og spørger derfor: hvilke elektroniske kort kan
anvendes i programmet?

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------



HEME (06-09-2009)
Kommentar
Fra : HEME


Dato : 06-09-09 14:52

C-Map CM93/2, ikke C-map 93/3 og tilsyneladene uden at angive koder for
kortet.

mvh
HEME


"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:b07d4$4aa19cfc$55dac5f0$22911@news.galnet.dk...
> blueocean wrote:
>> Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>>
>> http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/ det kan downloades
>> herfra, fylder ikke meget.
>>
>> Der kan læses mere om det på dette forum
>> http://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>>
>>
>> Gert
>
> Måske overser jeg noget og spørger derfor: hvilke elektroniske kort kan
> anvendes i programmet?
>
> Mvh
> Torben
>
> --
> \\\\////
> (@@)
> -------o00o-(_)-o00o---------
>
>



Henrik K (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 05-09-09 03:34

Umiddelbart ser det ud som om det er BSB og NV (som vist er de samme?)

Mvh
Henrik

> > Gert
>
> Måske overser jeg noget og spørger derfor: hvilke elektroniske kort kan
> anvendes i programmet?
>
> Mvh
> Torben
>
> --
>                      \\\\////
>                     (@@)
>    -------o00o-(_)-o00o---------


Henrik K (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 05-09-09 03:43

UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
interessant at nogen har lagt arbejdet i det.

Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
rigtig godt valg.

Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.

Mvh
Henrik


On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/det kan downloades
> herfra, fylder ikke meget.
>
> Der kan læses mere om det på dette forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> Gert


Harding E. Larsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-09-09 02:08

"Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
tiden til udkik og oplevelse af naturen.
Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
overskrivning af allerede eksisterende kort.
Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.

Mvh/Harding

On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
> UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
> tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
> interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>
> Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
> et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
> rigtig godt valg.
>
> Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>
> Mvh
> Henrik
>
> On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkan downloades
> > herfra, fylder ikke meget.
>
> > Der kan læses mere om det på dette forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-09-09 11:54

Interessant diskussion ...

Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ...

Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.

Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?

Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
Eller er det et softwareproblem? Eller hur?

Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
søkort var det samme og stammede fra KMS ...

(Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:cf2bfa26-5821-40e9-be84-4b7c472978ba@y36g2000yqh.googlegroups.com...
"Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
tiden til udkik og oplevelse af naturen.
Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
overskrivning af allerede eksisterende kort.
Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.

Mvh/Harding

On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
> UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
> tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
> interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>
> Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
> et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
> rigtig godt valg.
>
> Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>
> Mvh
> Henrik
>
> On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkan downloades
> > herfra, fylder ikke meget.
>
> > Der kan læses mere om det på dette
> > forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -



Ole Pagh (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 07-09-09 18:01

Flemming Torp:
> Interessant diskussion ...
>
> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ...
>
> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>
At den OPLEVES høj tror jeg skyldes at vi ser den helt samme typografi
samme på skærmen som på de papirkort som vi har brugt i årtier (i det
mindste dem der har sejlet i mange år), og den er ens med de kort som
vi gennemtrawlede under uddannelsen til yacht skipper,
duelighedsbeviset etc.
Den typografi er vi tryg ved og behøver derfor kun kaste et kort blik i
kortet / på skærmen for at danne sig et hurtigt billede af situationen.
(Jeg tager ikke her nogen stilling til om KMS'skort er mere præcise end
andres gentegninger, scanninger etc)

Da jeg fik navigator med vektorkort (C-Map), følte jeg i starten
overhovedet ikke at de kunne bruges - for det så jo forkert ud, eller i
det mindste alt for anderledes!
Det tog nok det meste af en sæson at vænne sig nogenlunde til dem. Bare
det at man ikke behøvede at have Nord op var noget jeg først prøvede
efter flere måneder, for det virkede HELT forkert i starten i forhold
til papir og rasterkort.

I dag, knap 4 sejlsæsoner senere ville jeg ikke (kunne) undvære
vektorkortene og det føles HELT naturligt og trykt at sejle med dem (og
med 'track' op).

Jeg indrømmer at det nok har noget med alderen at gøre at det kendte
føles trygt og nyt lidt 'skræmmende', og det til trods for at jeg i
hverdagen nærmest vader i seneste højteknologi. :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Flemming Torp (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Torp


Dato : 07-09-09 23:13

Hej Ole,

Nu bringer du en anden kort-typografi ind i debatten ...
OK - det kommenterer jeg nedenfor ... Men først:

Min umiddelbare undren gik på, hvorfor BSB-baserede kort generelt virker
(er ?) mindre nøjagtige end de kort man ser på skærmen, når man anvender
DLSK.
Harding har antydet, at de tyske søsportskort (som er BSB-baserede) f.eks.
ikke indeholder specialkort, men det kan jeg ikke helt forstå, for der er
masser af specialkort med på den CD, der fulgte med de tyske søsportskort,
jeg har anskaffet - f.eks. over de Sydfynske Øhav. Men Bjarke (eller var det
dig?) har jo også påvist, at der er forskel ... så det er nok rigtigt,
selvom jeg ikke har et overblik over omfanget af forskellene ...

Så det rejser et nyt spørgsmål: Er der væsentlig forskel på de "rigtige
danske KMS-papirsøkort" og "de tyske søsportskort" ...
Og det næste: Er der forskel på de forskellige mærker af de tyske
søsportskort ? ... hvadenten de er papirbaserede eller elektroniske ...

Nyt emne ... ...:

Hvad forskellen imellem rasterkort og vektorkort angår, må jeg erkende, at
jeg også er blevet "vektor-kort-fan" ...

Primært grundet den fantastiske zoom in/out funktion og så det, at man frit
kan vælge, hvilke detaljer, man vil have med på sine kort ... f.eks.
dybdekurver, fyrkarakterer, stednavne, detaljer i land osv. Men jeg må
erkende, at jeg ikke er klar over, om f.eks. C-Map's kort er bedre/dårligere
end BSB-kort. Jeg har nemlig ikke givet mig tid til at foretage systematiske
sammenligninger ... Måske jeg får tid og lyst til det en dag ...

Jeg er enig med dig i, at det kræver en vis tilvænning ift. rasterkortene,
som vi har vænnet os til fra papirkortene - men det synes jeg nu ikke er en
uoverstigelig hindring ...

--
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.3c757d99ccdf1fc0.97625@xjyllingesydx.xdk...
> Flemming Torp:
>> Interessant diskussion ...
>>
>> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
>> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ...
>>
>> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>>
>> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>>
> At den OPLEVES høj tror jeg skyldes at vi ser den helt samme typografi
> samme på skærmen som på de papirkort som vi har brugt i årtier (i det
> mindste dem der har sejlet i mange år), og den er ens med de kort som vi
> gennemtrawlede under uddannelsen til yacht skipper, duelighedsbeviset etc.
> Den typografi er vi tryg ved og behøver derfor kun kaste et kort blik i
> kortet / på skærmen for at danne sig et hurtigt billede af situationen.
> (Jeg tager ikke her nogen stilling til om KMS'skort er mere præcise end
> andres gentegninger, scanninger etc)
>
> Da jeg fik navigator med vektorkort (C-Map), følte jeg i starten
> overhovedet ikke at de kunne bruges - for det så jo forkert ud, eller i
> det mindste alt for anderledes!
> Det tog nok det meste af en sæson at vænne sig nogenlunde til dem. Bare
> det at man ikke behøvede at have Nord op var noget jeg først prøvede efter
> flere måneder, for det virkede HELT forkert i starten i forhold til papir
> og rasterkort.
>
> I dag, knap 4 sejlsæsoner senere ville jeg ikke (kunne) undvære
> vektorkortene og det føles HELT naturligt og trykt at sejle med dem (og
> med 'track' op).
>
> Jeg indrømmer at det nok har noget med alderen at gøre at det kendte føles
> trygt og nyt lidt 'skræmmende', og det til trods for at jeg i hverdagen
> nærmest vader i seneste højteknologi. :/
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)



Harding E. Larsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-09-09 05:13

Hej Flemming,

Dem der fremstiller BSB kortene betaler ikke KMS for at få den danske
stats opmåling af de danske områder; men de tegner selv kort der i
nogle tilfælde afviger fra de opmålinger og erfaringsresultater som
KMS besidder.
Vi har tidligere her i dette forum haft emnet oppe og Bjarke lavede
nogle billeder af kort der viste forskellen. ( uddrag der viste løbet
ved stenkarret i Bøgestrømmen). Konklusionen var at BSB kortene ikke
levede op til KMS kortene og ikke var velegnede. Selvfølgelig kan man
komme igennem bøgestrømmen blot med anvendelse af synet evt. suppleret
med kikkert og klart vejr.
De detailjerede specialkort som KMS fremstiller har BSB ikke med.

I sommerferien installerede jeg BSB kortene over den svenske vestkyst
(900 serien) men alle detaljer over skærgården som findes med på 900
serien var ikke medtaget. (Papirkort over området havde jeg med og de
anvendtes for sammenligning.Øerne var vist med blåt omkring, ingen
bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer
med.

Mvh/Harding

On 7 Sep., 12:54, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Interessant diskussion ...
>
> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ...
>
> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>
> Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
> Eller er det et softwareproblem? Eller hur?
>
> Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
> søkort var det samme og stammede fra KMS ...
>
> (Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:cf2bfa26-5821-40e9-be84-4b7c472978ba@y36g2000yqh.googlegroups.com...
> "Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
> navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
> vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
> vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
> forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
> tiden til udkik og oplevelse af naturen.
> Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
> søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
> som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
> kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
> placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
> Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
> andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
> kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
> overskrivning af allerede eksisterende kort.
> Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.
>
> Mvh/Harding
>
> On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
> > UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
> > tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
> > interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>
> > Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
> > et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
> > rigtig godt valg.
>
> > Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>
> > Mvh
> > Henrik
>
> > On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> > > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> > >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkandownloades
> > > herfra, fylder ikke meget.
>
> > > Der kan læses mere om det på dette
> > > forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-09-09 12:53

Jeg kan godt huske Bjarkes indlæg med et link til billeder af
forskellige kortkvaliteter.
Det var tydeligt, at DLSK's kort i det område er bedre. But why?
Jeg forstod faktisk ikke, hvori forskellen bestod.

Er det ikke korrekt, at BSB-kort og DLSK-kort er indscannede?
Indscannes der med forskellig opløsning? Eller:
Er de baseret på forskellige input? Eller:
Er det for at undgå at betale licens til KMS?
I så fald, hvad er så grundlaget?
For de måler vel ikke selv farvande op?
Eller er der en anden forklaring?

Det, der undrer mig er, at der er et kolossalt (verdens)marked for
BSB-kort (og dermed kan man vel også forvente mange ressourcer) og
dertil mange forskellige og meget udbredte navigationsprogrammer, der
benytter BSB-kort, mens DLSK kun er udbredt i Skandinavien. Er det ikke
"lidt underligt"?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:19182ade-ab91-4a6f-9c81-c372a6b48785@l13g2000yqb.googlegroups.com...
Hej Flemming,

Dem der fremstiller BSB kortene betaler ikke KMS for at få den danske
stats opmåling af de danske områder; men de tegner selv kort der i
nogle tilfælde afviger fra de opmålinger og erfaringsresultater som
KMS besidder.
Vi har tidligere her i dette forum haft emnet oppe og Bjarke lavede
nogle billeder af kort der viste forskellen. ( uddrag der viste løbet
ved stenkarret i Bøgestrømmen). Konklusionen var at BSB kortene ikke
levede op til KMS kortene og ikke var velegnede. Selvfølgelig kan man
komme igennem bøgestrømmen blot med anvendelse af synet evt. suppleret
med kikkert og klart vejr.
De detailjerede specialkort som KMS fremstiller har BSB ikke med.

I sommerferien installerede jeg BSB kortene over den svenske vestkyst
(900 serien) men alle detaljer over skærgården som findes med på 900
serien var ikke medtaget. (Papirkort over området havde jeg med og de
anvendtes for sammenligning.Øerne var vist med blåt omkring, ingen
bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer
med.

Mvh/Harding

On 7 Sep., 12:54, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Interessant diskussion ...
>
> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner
> ...
>
> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>
> Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
> Eller er det et softwareproblem? Eller hur?
>
> Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
> søkort var det samme og stammede fra KMS ...
>
> (Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelsenews:cf2bfa26-5821-40e9-be84-4b7c472978ba@y36g2000yqh.googlegroups.com...
> "Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
> navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
> vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
> vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
> forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
> tiden til udkik og oplevelse af naturen.
> Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
> søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
> som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
> kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
> placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
> Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
> andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
> kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
> overskrivning af allerede eksisterende kort.
> Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.
>
> Mvh/Harding
>
> On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
> > UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
> > tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
> > interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>
> > Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK
> > er
> > et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
> > rigtig godt valg.
>
> > Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>
> > Mvh
> > Henrik
>
> > On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> > > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> > >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkandownloades
> > > herfra, fylder ikke meget.
>
> > > Der kan læses mere om det på dette
> > > forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -



Bjarke@Escape (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 10-09-09 18:00

Den ligger stadig på nettet .....

http://www.maximalt.dk/artikler/kort/kortsammenligning.htm


--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:4aa4f421$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg kan godt huske Bjarkes indlæg med et link til billeder af forskellige
> kortkvaliteter.
> Det var tydeligt, at DLSK's kort i det område er bedre. But why?
> Jeg forstod faktisk ikke, hvori forskellen bestod.
>
> Er det ikke korrekt, at BSB-kort og DLSK-kort er indscannede?
> Indscannes der med forskellig opløsning? Eller:
> Er de baseret på forskellige input? Eller:
> Er det for at undgå at betale licens til KMS?
> I så fald, hvad er så grundlaget?
> For de måler vel ikke selv farvande op?
> Eller er der en anden forklaring?
>
> Det, der undrer mig er, at der er et kolossalt (verdens)marked for
> BSB-kort (og dermed kan man vel også forvente mange ressourcer) og dertil
> mange forskellige og meget udbredte navigationsprogrammer, der benytter
> BSB-kort, mens DLSK kun er udbredt i Skandinavien. Er det ikke "lidt
> underligt"?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:19182ade-ab91-4a6f-9c81-c372a6b48785@l13g2000yqb.googlegroups.com...
> Hej Flemming,
>
> Dem der fremstiller BSB kortene betaler ikke KMS for at få den danske
> stats opmåling af de danske områder; men de tegner selv kort der i
> nogle tilfælde afviger fra de opmålinger og erfaringsresultater som
> KMS besidder.
> Vi har tidligere her i dette forum haft emnet oppe og Bjarke lavede
> nogle billeder af kort der viste forskellen. ( uddrag der viste løbet
> ved stenkarret i Bøgestrømmen). Konklusionen var at BSB kortene ikke
> levede op til KMS kortene og ikke var velegnede. Selvfølgelig kan man
> komme igennem bøgestrømmen blot med anvendelse af synet evt. suppleret
> med kikkert og klart vejr.
> De detailjerede specialkort som KMS fremstiller har BSB ikke med.
>
> I sommerferien installerede jeg BSB kortene over den svenske vestkyst
> (900 serien) men alle detaljer over skærgården som findes med på 900
> serien var ikke medtaget. (Papirkort over området havde jeg med og de
> anvendtes for sammenligning.Øerne var vist med blåt omkring, ingen
> bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
> De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer
> med.
>
> Mvh/Harding
>
> On 7 Sep., 12:54, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
>> Interessant diskussion ...
>>
>> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
>> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ...
>>
>> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>>
>> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>>
>> Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
>> Eller er det et softwareproblem? Eller hur?
>>
>> Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
>> søkort var det samme og stammede fra KMS ...
>>
>> (Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>
>> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>> meddelelsenews:cf2bfa26-5821-40e9-be84-4b7c472978ba@y36g2000yqh.googlegroups.com...
>> "Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
>> navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
>> vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
>> vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
>> forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
>> tiden til udkik og oplevelse af naturen.
>> Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
>> søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
>> som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
>> kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
>> placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
>> Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
>> andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
>> kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
>> overskrivning af allerede eksisterende kort.
>> Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
>>
>>
>>
>> > UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
>> > tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
>> > interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>>
>> > Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
>> > et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
>> > rigtig godt valg.
>>
>> > Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>>
>> > Mvh
>> > Henrik
>>
>> > On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>>
>> > > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>>
>> > >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkandownloades
>> > > herfra, fylder ikke meget.
>>
>> > > Der kan læses mere om det på dette
>> > > forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>>
>> > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -
>
>



blueocean (07-09-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 07-09-09 06:10

On 7 Sep., 13:53, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Jeg kan godt huske Bjarkes  indlæg med et link til billeder af
> forskellige kortkvaliteter.
> Det var tydeligt, at DLSK's kort i det område er bedre. But why?
> Jeg forstod faktisk ikke, hvori forskellen bestod.
>
> Er det ikke korrekt, at BSB-kort og DLSK-kort er indscannede?
> Indscannes der med forskellig opløsning? Eller:
> Er de baseret på forskellige input? Eller:
> Er det for at undgå at betale licens til KMS?
> I så fald, hvad er så grundlaget?
> For de måler vel ikke selv farvande op?
> Eller er der en anden forklaring?
>
> Det, der undrer mig er, at der er et kolossalt (verdens)marked for
> BSB-kort (og dermed kan man vel også forvente mange ressourcer) og
> dertil mange forskellige og meget udbredte navigationsprogrammer, der
> benytter BSB-kort, mens DLSK kun er udbredt i Skandinavien. Er det ikke
> "lidt underligt"?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:19182ade-ab91-4a6f-9c81-c372a6b48785@l13g2000yqb.googlegroups.com...
> Hej Flemming,
>
> Dem der fremstiller BSB kortene betaler ikke KMS for at få den danske
> stats opmåling af de danske områder; men de tegner selv kort der i
> nogle tilfælde afviger fra de opmålinger og erfaringsresultater som
> KMS besidder.
> Vi har tidligere her i dette forum haft emnet oppe og Bjarke lavede
> nogle billeder af kort der viste forskellen. ( uddrag der viste løbet
> ved stenkarret i Bøgestrømmen). Konklusionen var at BSB kortene ikke
> levede op til KMS kortene og ikke var velegnede. Selvfølgelig kan man
> komme igennem bøgestrømmen blot med anvendelse af synet evt. suppleret
> med kikkert og klart vejr.
> De detailjerede specialkort som KMS fremstiller har BSB ikke med.
>
> I sommerferien installerede jeg BSB kortene over den svenske vestkyst
> (900 serien) men alle detaljer over skærgården som findes med på 900
> serien var ikke medtaget. (Papirkort over området havde jeg med  og de
> anvendtes for sammenligning.Øerne var vist med blåt omkring, ingen
> bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
> De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer
> med.
>
> Mvh/Harding
>
> On 7 Sep., 12:54, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
>
>
>
> > Interessant diskussion ...
>
> > Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
> > navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner
> > ...
>
> > Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> > Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>
> > Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
> > Eller er det et softwareproblem? Eller hur?
>
> > Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
> > søkort var det samme og stammede fra KMS ...
>
> > (Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> > meddelelsenews:cf2bfa26-5821-40e9-be84-4b7c472978ba@y36g2000yqh.googlegroups.com...
> > "Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
> > navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
> > vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
> > vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
> > forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
> > tiden til udkik og oplevelse af naturen.
> > Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
> > søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
> > som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
> > kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
> > placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
> > Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
> > andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
> > kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
> > overskrivning af allerede eksisterende kort.
> > Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
> > > UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
> > > tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
> > > interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>
> > > Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK
> > > er
> > > et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
> > > rigtig godt valg.
>
> > > Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>
> > > Mvh
> > > Henrik
>
> > > On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> > > > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> > > >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkandownloades
> > > > herfra, fylder ikke meget.
>
> > > > Der kan læses mere om det på dette
> > > > forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> > > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Er der nogen som afprøvet DLSK på Windows 7, ????

Gert

claus.b.p. (09-09-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 09-09-09 15:12


"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:3e7c8c79-5e40-4a0e-8f0a-ddc71c8d3fb8@q7g2000yqi.googlegroups.com...

>Er der nogen som afprøvet DLSK på Windows 7, ????

Jeg har kun prøvet på Windows 7 64bit udgaven, og der lader DLSK sig ikke
installere. Det kan ikke køre på noget 64bit system, så der halter det også
bagefter!

Mvh. Claus



Harding E. Larsen (07-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-09-09 08:02

Nørdens Fadervor.



Vor Fader, du som er i Pc’erne

Helliget være dit navn

Komme dit rige.

Ske din vilje!

Som på Internet således også på skærmen.

Giv os i dag vor daglige PC

og forlad os tastefejl,

Som også vi forlader dine styrefejl!

Og led os ikke ind i Pc fejl,

Men fri os fra svar tider.

For dit er Riget og Magten og Systemet

i evighed (ENTER)


Mvh/Harding

On 7 Sep., 14:10, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> Er der nogen som afprøvet DLSK på Windows 7, ????
>
> Gert-

Harding E. Larsen (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-09-09 12:07

Hej Flemming,

Problemet ligger i at de ved ikke at anvende KMS´kort i den fulde
udstrækning men tegner med mangler eller anvender en anden dybdekurve
størrelse kan undgå kopieringsproblemerne.
I praksis medfører det at i lavvandede områder undlades en
kurvestørrelse omkring et lavt område men at der kun angives en dybde
som et enkeltstående punkt.
Prøv f.eks at sammenligne DLS med BSB fo området ind til Sandvig
ankerplads. Med BSB ses lavvandsområdernes udstrækning ikke hvorimod
med DLS kan man navigere sikkert ind gennem bankerne. Selvfølgelig
bruger man også dybdemåleren i en sådan situation hvor dybden under
kølen ikke er ret stor.
Anvendelse af de danske dybdekurver og farver giver en umiddelbar let
overskuelighed hvorimod en jævn blå farve med enkelte punktangivelser
ikke har samme værdi.
Hvis du sammenligner kortene over skærgården vil forskellen være endnu
mere markant og du vil nok hurtigt overveje at støtte dig til
papirkortene.

Mvh/Harding

On 8 Sep., 00:13, "Flemming Torp" <t...@mail.dk> wrote:
> Hej Ole,
>
> Nu bringer du en anden kort-typografi ind i debatten ...
> OK - det kommenterer jeg nedenfor ... Men først:
>
> Min umiddelbare undren gik på, hvorfor BSB-baserede kort generelt virker
> (er ?) mindre nøjagtige end de kort man ser på skærmen, når man anvender
> DLSK.
> Harding har antydet, at de tyske søsportskort (som er BSB-baserede) f.eks.
> ikke indeholder specialkort, men det kan jeg ikke helt forstå, for der er
> masser af specialkort med på den CD, der fulgte med de tyske søsportskort,
> jeg har anskaffet - f.eks. over de Sydfynske Øhav. Men Bjarke (eller var det
> dig?) har jo også påvist, at der er forskel ... så det er nok rigtigt,
> selvom jeg ikke har et overblik over omfanget af forskellene ...
>
> Så det rejser et nyt spørgsmål: Er der væsentlig forskel på de "rigtige
> danske KMS-papirsøkort" og "de tyske søsportskort" ...
> Og det næste: Er der forskel på de forskellige mærker af de tyske
> søsportskort ? ... hvadenten de er papirbaserede eller elektroniske ...
>
> Nyt emne ... ...:
>
> Hvad forskellen imellem rasterkort og vektorkort angår, må jeg erkende, at
> jeg også er blevet "vektor-kort-fan" ...
>
> Primært grundet den fantastiske zoom in/out funktion og så det, at man frit
> kan vælge, hvilke detaljer, man vil have med på sine kort ... f.eks.
> dybdekurver, fyrkarakterer, stednavne, detaljer i land osv. Men jeg må
> erkende, at jeg ikke er klar over, om f.eks. C-Map's kort er bedre/dårligere
> end BSB-kort. Jeg har nemlig ikke givet mig tid til at foretage systematiske
> sammenligninger ... Måske jeg får tid og lyst til det en dag ...
>
> Jeg er enig med dig i, at det kræver en vis tilvænning ift. rasterkortene,
> som vi har vænnet os til fra papirkortene - men det synes jeg nu ikke er en
> uoverstigelig hindring ...
>
> --
> Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør
>
> "Ole Pagh" <o...@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelsenews:mn.3c757d99ccdf1fc0.97625@xjyllingesydx.xdk...
>
>
>
> > Flemming Torp:
> >> Interessant diskussion ...
>
> >> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
> >> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ....
>
> >> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> >> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>
> > At den OPLEVES høj tror jeg skyldes at vi ser den helt samme typografi
> > samme på skærmen som på de papirkort som vi har brugt i årtier (i det
> > mindste dem der har sejlet i mange år), og den er ens med de kort som vi
> > gennemtrawlede under uddannelsen til yacht skipper, duelighedsbeviset etc.
> > Den typografi er vi tryg ved og behøver derfor kun kaste et kort blik i
> > kortet / på skærmen for at danne sig et hurtigt billede af situationen.
> > (Jeg tager ikke her nogen stilling til om KMS'skort er mere præcise end
> > andres gentegninger, scanninger etc)
>
> > Da jeg fik navigator med vektorkort (C-Map), følte jeg i starten
> > overhovedet ikke at de kunne bruges - for det så jo forkert ud, eller i
> > det mindste alt for anderledes!
> > Det tog nok det meste af en sæson at vænne sig nogenlunde til dem. Bare
> > det at man ikke behøvede at have Nord op var noget jeg først prøvede efter
> > flere måneder, for det virkede HELT forkert i starten i forhold til papir
> > og rasterkort.
>
> > I dag, knap 4 sejlsæsoner senere ville jeg ikke (kunne) undvære
> > vektorkortene og det føles HELT naturligt og trykt at sejle med dem (og
> > med 'track' op).
>
> > Jeg indrømmer at det nok har noget med alderen at gøre at det kendte føles
> > trygt og nyt lidt 'skræmmende', og det til trods for at jeg i hverdagen
> > nærmest vader i seneste højteknologi. :/
>
> > --
> > hilsen Ole
> > (mail: fjern x'erne i mail adr.)- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (14-09-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-09-09 12:54

I forlængelse af kortskitserne som du har gengivet så har Garmin
tilbagekaldt BlueChart g2 og BlueChart g2 Vision version 2009.
Årsagen er, at der er unøjagtigheder og udeladelser i
dybdeangivelserne og farvelægninge, som kan give anledning til
fejlagtig opfattelse af sejldybder med risiko for skader på båd og
besætning. Læs mere på:
http.// www.garmin.dk/kort
Kilde FTLF.

Mvh/Harding

On 10 Sep., 19:00, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Den ligger stadig på nettet .....
>
> http://www.maximalt.dk/artikler/kort/kortsammenligning.htm
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
>
> news:4aa4f421$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > Jeg kan godt huske Bjarkes  indlæg med et link til billeder af forskellige
> > kortkvaliteter.
> > Det var tydeligt, at DLSK's kort i det område er bedre. But why?
> > Jeg forstod faktisk ikke, hvori forskellen bestod.
>
> > Er det ikke korrekt, at BSB-kort og DLSK-kort er indscannede?
> > Indscannes der med forskellig opløsning? Eller:
> > Er de baseret på forskellige input? Eller:
> > Er det for at undgå at betale licens til KMS?
> > I så fald, hvad er så grundlaget?
> > For de måler vel ikke selv farvande op?
> > Eller er der en anden forklaring?
>
> > Det, der undrer mig er, at der er et kolossalt (verdens)marked for
> > BSB-kort (og dermed kan man vel også forvente mange ressourcer) og dertil
> > mange forskellige og meget udbredte navigationsprogrammer, der benytter
> > BSB-kort, mens DLSK kun er udbredt i Skandinavien. Er det ikke "lidt
> > underligt"?
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >news:19182ade-ab91-4a6f-9c81-c372a6b48785@l13g2000yqb.googlegroups.com....
> > Hej Flemming,
>
> > Dem der fremstiller BSB kortene betaler ikke KMS for at få den danske
> > stats opmåling af de danske områder; men de tegner selv kort der i
> > nogle tilfælde afviger fra de opmålinger og erfaringsresultater som
> > KMS besidder.
> > Vi har tidligere her i dette forum haft emnet oppe og Bjarke lavede
> > nogle billeder af kort der viste forskellen. ( uddrag der viste løbet
> > ved stenkarret i Bøgestrømmen). Konklusionen var at BSB kortene ikke
> > levede op til KMS kortene og ikke var velegnede. Selvfølgelig kan man
> > komme igennem bøgestrømmen blot med anvendelse af synet evt. suppleret
> > med kikkert og klart vejr.
> > De detailjerede specialkort som KMS fremstiller har BSB ikke med.
>
> > I sommerferien installerede jeg BSB kortene over den svenske vestkyst
> > (900 serien) men alle detaljer over skærgården som findes med på 900
> > serien var ikke medtaget. (Papirkort over området havde jeg med  og de
> > anvendtes for sammenligning.Øerne var vist med blåt omkring, ingen
> > bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
> > De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer
> > med.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 7 Sep., 12:54, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> >> Interessant diskussion ...
>
> >> Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
> >> navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ....
>
> >> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> >> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?
>
> >> Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
> >> Eller er det et softwareproblem? Eller hur?
>
> >> Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
> >> søkort var det samme og stammede fra KMS ...
>
> >> (Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).
>
> >> --
> >> mvh
> >> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> >> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> >> meddelelsenews:cf2bfa26-5821-40e9-be84-4b7c472978ba@y36g2000yqh.googlegroups.com...
> >> "Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
> >> navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
> >> vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
> >> vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
> >> forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
> >> tiden til udkik og oplevelse af naturen.
> >> Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
> >> søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
> >> som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
> >> kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
> >> placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
> >> Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
> >> andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
> >> kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
> >> overskrivning af allerede eksisterende kort.
> >> Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.
>
> >> Mvh/Harding
>
> >> On 5 Sep., 11:43, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
> >> > UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
> >> > tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
> >> > interessant at nogen har lagt arbejdet i det.
>
> >> > Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
> >> > et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
> >> > rigtig godt valg.
>
> >> > Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.
>
> >> > Mvh
> >> > Henrik
>
> >> > On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> >> > > Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.
>
> >> > >http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/detkandownloades
> >> > > herfra, fylder ikke meget.
>
> >> > > Der kan læses mere om det på dette
> >> > > forumhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html
>
> >> > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> >> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> >> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste