/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Gammel Briggs & Stratton motor vil ikke ta~
Fra : Michael


Dato : 30-08-09 18:41

Hej eksperter

Jeg er lige blevet husejer og svigerfar har lånt mig sin gamle Texas
havefræser fra starten af 1980'erne med en 3 HK Briggs & Stratton motor.
Den havde stået stille i flere år så han havde lidt problemer med den
inden han afleverede den til os.
Men det hjalp da han fik skiftet spolen på den, så kunne den starte og
køre.

Lige da vi fik den kørte jeg med den i en halv times tid, den startede
efter ca 5 træk i snoren og kørte fint.

Men nu kan jeg ikke få den til køre ordenligt.
Jeg har skiftet tændrør og tændrørshætte - der kommer masser af gnist.
Jeg har haft tanken og karburatoren skilt ad - fandt ikke noget særlig
skidt der.
Har sat en ny membram i ved karburatoren (den der virker som benzinpumpe)
men den hjalp ikke meget.
Jeg kan lige få den til at tøffe en lille smule med meget få omdrejninger
og så går den i stå - selv med fuld gas og forskellige indstillinger af
chokeren.
Efter noget tid hvor den er blevet varm kan jeg få den til at gå i
længere tid men kun med meget lave omdrejninger.
Jeg har prøvet at ændre på gashåndtaget og på chokeren men jeg kan ikke
få den til at tage ret mange omdrejninger.
Hvis maskinen tippes lidt bagover stopper den hurtigt.
Benzinen er ny (95 blyfri, blev hentet for en uge siden) og
plæneklipperen kører fint på benzin fra samme dunk.

Jeg er løbet tør for ideer til hvad der kan være galt.
Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej så jeg kan få fræset haven :)

På forhånd tak
/Michael

 
 
Martin Bak (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 30-08-09 19:29


"Michael" <ingen_email@no.com> skrev i en meddelelse
news:4a9ab991$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej eksperter
>
> Jeg er lige blevet husejer og svigerfar har lånt mig sin gamle Texas
> havefræser fra starten af 1980'erne med en 3 HK Briggs & Stratton motor.
> Den havde stået stille i flere år så han havde lidt problemer med den
> inden han afleverede den til os.
> Men det hjalp da han fik skiftet spolen på den, så kunne den starte og
> køre.
>
> Lige da vi fik den kørte jeg med den i en halv times tid, den startede
> efter ca 5 træk i snoren og kørte fint.
>
> Men nu kan jeg ikke få den til køre ordenligt.
> Jeg har skiftet tændrør og tændrørshætte - der kommer masser af gnist.
> Jeg har haft tanken og karburatoren skilt ad - fandt ikke noget særlig
> skidt der.
> Har sat en ny membram i ved karburatoren (den der virker som benzinpumpe)
> men den hjalp ikke meget.
> Jeg kan lige få den til at tøffe en lille smule med meget få omdrejninger
> og så går den i stå - selv med fuld gas og forskellige indstillinger af
> chokeren.
> Efter noget tid hvor den er blevet varm kan jeg få den til at gå i
> længere tid men kun med meget lave omdrejninger.
> Jeg har prøvet at ændre på gashåndtaget og på chokeren men jeg kan ikke
> få den til at tage ret mange omdrejninger.
> Hvis maskinen tippes lidt bagover stopper den hurtigt.
> Benzinen er ny (95 blyfri, blev hentet for en uge siden) og
> plæneklipperen kører fint på benzin fra samme dunk.
>
> Jeg er løbet tør for ideer til hvad der kan være galt.
> Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej så jeg kan få fræset haven :)
>
Der er nok noget galt med luft/benzinblandingen. Har du haft luftskruen
ude/drejet på den? Er luftfilteret rent og smurt rigtigt?
Du kan prøve at tage luftskruen helt ud, og blæse igennem med trykluft hvor
den har siddet. Efterfølgende skruer du den helt i bund og omkring 3/4
omgang tilbage. Når maskinen startes skal den justeres med god gas på
maskinen, til den "lyder" rigtigt.
Du er naturligvis sikker på at der er olie nok på maskinen?
Endelig kan der være en fejl på blæservingen, der justerer omdrejningerne i
forhold til maskinens belastning.

--
Martin
www.martinbak.dk/




Niels Kristensen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Niels Kristensen


Dato : 30-08-09 20:14

> Texas havefræser fra starten af 1980'erne med en 3 HK Briggs & Stratton
> motor.
> Den havde stået stille i flere år
> Lige da vi fik den kørte jeg med den i en halv times tid, den startede
> efter ca 5 træk i snoren og kørte fint.
>
> Men nu kan jeg ikke få den til køre ordenligt.
> Jeg har haft tanken og karburatoren skilt ad - fandt ikke noget særlig
> skidt der.
> Har sat en ny membram i ved karburatoren (den der virker som benzinpumpe)
> men den hjalp ikke meget.
> Jeg kan lige få den til at tøffe en lille smule med meget få omdrejninger
> og så går den i stå - selv med fuld gas og forskellige indstillinger af
> chokeren.
> Efter noget tid hvor den er blevet varm kan jeg få den til at gå i
> længere tid men kun med meget lave omdrejninger.
> Jeg har prøvet at ændre på gashåndtaget og på chokeren men jeg kan ikke
> få den til at tage ret mange omdrejninger.
> Hvis maskinen tippes lidt bagover stopper den hurtigt.
> Benzinen er ny (95 blyfri, blev hentet for en uge siden) og
> plæneklipperen kører fint på benzin fra samme dunk.

Hej.
Det lyder som om den ikke får bensin nok.
Måske sidder der lidt nyt snavs i en dyse - snavs, som
kan have sat sig, efter at du har renset karburatoren.

Fungerer chokeren rigtigt, således at den skubbes helt ind,
når gashåndtaget trækkes lidt tilbage fra "fuld gas" ?

Findes der en luftblandeskrue på siden ?
Hvis ja - skrue ud = mod uret = federe blanding
skrue ind = med uret = magere blanding

Ved for fed blanding vil motoren gå ujævnt ved højere omdrejninger
og med røg i udstødningen.
Ved mager blanding vil motoren ikke tage gassen og vil ikke trække
ordentligt. Evt. skyder den i udstødningen, når der lukkes af for gassen

Er fjederen til regulatoren (vinge, som påvirkes af blæserluft
fra svinghjulet) monteret rigtigt?

Selv om det ikke er årsagen -
Luftfilteret - er det meget snavset?
Er olien på motoren skiftet / ikke alt for sort ?
(manglende olie/olieskift er ødelæggende for en motor -
det har jeg set mange gange)
--
mvh.
Niels



Michael (02-09-2009)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 02-09-09 20:52

Hej igen

Jeg synes luftfilteret ser fint rent ud.
Jeg har haft luftskruen skruet ud og blæst igennem med kompressoren.
Jeg har også forsøgt mig med forskellige indstillinger af luftskruen.
Der er olie på motoren og det ser rimeligt ud og tilpas mængde.

Men alt sammen uden held til at få den til at køre ordenligt.
Nogle gange giver den et lille "skud" når den dør, og den tager ikke ret
mange omdrejninger.

Jeg mener også at fjederen til regulatoren er monteret rigtig.

Har I flere gode tips ?
Nu er det snart ved at være en "personlig kamp" med at få den fræser til
at køre :)

Mvh
Michael

Niels Kristensen (03-09-2009)
Kommentar
Fra : Niels Kristensen


Dato : 03-09-09 01:03

> Har I flere gode tips ?
> Nu er det snart ved at være en "personlig kamp" med at få den fræser til
> at køre :)

Hej - vi prøver igen.

Jeg går ud fra, at karburatoren er af den type, som er skruet fast oven på
bensintanken (?)
samt at hastighedsregulatoren er styret af en vinge, som påvirkes af
blæserlamellene på svinghjulet (?)

Det lyder stadig som om, den ikke får bensin nok -
Der sidder en lille si for enden af det bensinrør, som går fra karburatoren
ned i bensintanken.
Denne si kan være stoppet til, selvom det ikke ser sådan ud. Man skal kunne
puste luft op gennem
bensinrøret; der er en kontraventil heri, der bevirker at bensinen ikke
løber tilbage i tanken fra røret.

Hvis hastighedsreguleringen styres af nogle svinghjulsklodser inde i
motoren - dvs. der stikker en
reguleringsarm ud, som har forbindelse til gasspjældet -
så kan denne arm være justeret forkert / for stramt, så den vil lukke ned
for gasspjældet, selvom man har
åbnet meget for gashåndtaget.
Gashåndtag og hastighedsregulator er "to modsatrettede kræfter", der skal
være i en passende "balance",
så motoren kan køre med samme omdrejninger uafhængigt af belastningen.

Du kan prøve at afmontere luftfilteret for at kunne påvirke gasspjældet med
fingrene, således at regulatorens
påvirkning udelades.
Hvis du så ikke kan få den op i omdrejninger, så mener jeg det må være
manglende bensin.
Evt. virker membranpumpen ikke optimalt - de der små gummiflapper skal sidde
lige over hullerne.
Jeg går ud fra at der ifbm. membranen er en fjeder men en lille ring i
enden. Denne fjeder giver pumpebevægelsen
sammen med vakuum fra indsugningen.

Måske suges der falsk luft mellem karburator og motor.

På karburatoren ved gasreguleringen sidder en afbryderkontakt, som har
forbindelse til tændspolen.
Denne ledning kan man midlertidigt afmontere ved for derved at udelukke, at
tændingen afbrydes utilsigtet.

mvh. Niels



Niels Kristensen (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Niels Kristensen


Dato : 08-09-09 11:51

"Michael" <ingen_email@no.com> skrev i en meddelelse
news:4a9eccc3$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Jeg synes luftfilteret ser fint rent ud.
> Jeg har haft luftskruen skruet ud og blæst igennem med kompressoren.
> Jeg har også forsøgt mig med forskellige indstillinger af luftskruen.
> Der er olie på motoren og det ser rimeligt ud og tilpas mængde.
>
> Men alt sammen uden held til at få den til at køre ordenligt.
> Nogle gange giver den et lille "skud" når den dør, og den tager ikke ret
> mange omdrejninger.
>
> Jeg mener også at fjederen til regulatoren er monteret rigtig.
>
> Har I flere gode tips ?
> Nu er det snart ved at være en "personlig kamp" med at få den fræser til
> at køre :)
>
> Mvh
> Michael

Hej igen - igen.
Det ku' da være interessant at høre, om du har fået liv i dyret
og evt. hvad årsagen til problemet var ?
mvh. Niels.



Michael (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 16-09-09 21:15

Hej Niels

Beklager det sene svar men jeg har været væk fra computeren den sidste
tid.

>Jeg går ud fra, at karburatoren er af den type, som er skruet fast oven
>på bensintanken (?)
>samt at hastighedsregulatoren er styret af en vinge, som påvirkes af
>blæserlamellene på svinghjulet (?)
Begge antagelser er korrekte.

Det går desværre ikke bedre med fræseren.
Jeg har haft hele karburatoren skilt ad igen. Kontrolleret at membran
sidder rigtigt, filtre i de rør der suger benzinen op fra tanken, renset
karburatoren, ja stort set alt... men uden held :(

Det er som om den kører en smule hurtigere - flere omdrejninger - men
stadigt langt fra nok.
Jeg kunne få den til at køre ca 2-3 min ved egen hjælp og pludseligt går
den i stå. Den går ofte i stå hvis den bliver vippet ganske lidt - også
selvom det er stille og roligt.
Nogle gange skal den startes med fuld choker, andre gange helt uden
choker.
Påvirkning af gasspjældet ændrer heller ikke meget, andet end at den går
i står.
Luftblandeskruen har været i alle tænkelige positioner...


Jeg er lige ved at give op med den gamle maskine.

Mvh
/Michael

Den Tue, 08 Sep 2009 12:51:07 +0200 skrev Niels Kristensen:

> "Michael" <ingen_email@no.com> skrev i en meddelelse
> news:4a9eccc3$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej igen
>>
>> Jeg synes luftfilteret ser fint rent ud. Jeg har haft luftskruen skruet
>> ud og blæst igennem med kompressoren. Jeg har også forsøgt mig med
>> forskellige indstillinger af luftskruen. Der er olie på motoren og det
>> ser rimeligt ud og tilpas mængde.
>>
>> Men alt sammen uden held til at få den til at køre ordenligt. Nogle
>> gange giver den et lille "skud" når den dør, og den tager ikke ret
>> mange omdrejninger.
>>
>> Jeg mener også at fjederen til regulatoren er monteret rigtig.
>>
>> Har I flere gode tips ?
>> Nu er det snart ved at være en "personlig kamp" med at få den fræser
>> til at køre :)
>>
>> Mvh
>> Michael
>
> Hej igen - igen.
> Det ku' da være interessant at høre, om du har fået liv i dyret og evt.
> hvad årsagen til problemet var ? mvh. Niels.


Michael (26-09-2009)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 26-09-09 08:42

Hej Niels

> Hvor i landet befinder fræseren sig ? Jeg bor på Køge egnen og kan godt
> lide udfordringer, så jeg vil gerne kigge på den,
> hvis det er muligt at bringe den hertil. Jeg har også en del brugte
> stumper på lager.

Sikke et tilbud... desværre er jeg i sønderjylland :(

God weekend
Michael

A.Kaup (04-10-2009)
Kommentar
Fra : A.Kaup


Dato : 04-10-09 09:06

On 26 Sep., 09:41, Michael <ingen_em...@no.com> wrote:
> Hej Niels
>
> > Hvor i landet befinder fræseren sig ? Jeg bor på Køge egnen og kan godt
> > lide udfordringer, så jeg vil gerne kigge på den,
> > hvis det er muligt at bringe den hertil. Jeg har også en del brugte
> > stumper på lager.
>
> Sikke et tilbud... desværre er jeg i sønderjylland :(
>
> God weekend
> Michael

Kan det være stigrøret i benzintanken der er knækket, eller bare
flækket? Det har jeg oplevet før nemlig. Prøv at fylde tanken HELT op,
og start så maskinen om muligt. Fejlen kan være årsag til mange
drilagtigheder
Mvh. Akaup - der lige har købt en 3 hk Texas ´81 fræser, samt en 2 hk
Norlet cylinderklipper for i alt 200 kr. Fræseren skulle have en ny
startsnor, samt stillet tændingen + en ny rem

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste