Træterasse
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-09 13:27

Jeg planlægger at lave en træterasse og gerne i samme ædeltræ, som mine
døre og vinduer (ligner teak). Det er sikkert rasende dyrt, men hvor købes
sådanne brædder og hvad koster de i forhold til alm. træ? En anden mulighed
er at vælge en billig træsort og så bejse i en passende farve, eller
simpelthen male dem med træbeskyttelse i en passende farve. Erfaringer
søges?

Findes der andre måder at fastgøre brædderne på, end at banke galvaniserede
søm igennem dem ovenfra? Det ser jo ikke pænt ud og hvis ikke man er
omhyggelig med kun at slå sømhovedet ned til træets overflade, dannes der
jo fordybninger, som vand kan samle sig i og dermed fremme råd.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : John V.

Dato : 30-08-09 13:56

Det er nu ikke vildt meget dyrere at lave den i de træsorter.
Du undersøger simpelthen prisen hos et par tømmerhandlere, har de det ikke
på lager kan de skaffe det.
Oftest borer man et hul og skruer det hele sammen, hvorefter man sætter
dyvler i, gerne nogle du selv har fremstillet af det samme træ, da det er
pænest.
Man kan selvfølgelig godt lave terassen af noget billigt træ og give den
træbeskyttelse, sådan er de fleste terasser lavet.
Fordelen ved træsorter som f.eks. teak, er at de indeholder meget olie og
derfor ikke kræver meget vedligeholdelse, se bare på gamle skibsdæk nogle af
dem er 100 år+ gamle.
Man skal jo også se på hvad det egentlig koster over en f.eks. 20 års
periode, med vedligeholdelse m.v.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-09 14:22

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Oftest borer man et hul og skruer det hele sammen, hvorefter man sætter
> dyvler i, gerne nogle du selv har fremstillet af det samme træ, da det er

Som så hedder propper, og kræver at man har et propbor. Skruer til ædeltræ
skal normal være af rustfast stål, da de ellers med tiden vil give mørke
misfarvninger på grund af syre og andet i træet.
Ingen vil nu om dage finde på at sømme en terasse sammen med galvaniserede
søm.

> Man skal jo også se på hvad det egentlig koster over en f.eks. 20 års
> periode, med vedligeholdelse m.v.

Enig.

--
Martin
Tømrermester

Fra : Anders Majland

Dato : 03-09-09 14:19

> [...]
> misfarvninger på grund af syre og andet i træet.
> Ingen vil nu om dage finde på at sømme en terasse sammen med galvaniserede

Modager regelmæssigt et reklamebad der hedder noget i retning af hus og
have. Men deri har jeg fornyligt set reklmaer for et system til skjult
montering af terrassebrædder. Noger med nogle beslaf der skrues på
undersiden af brædderne

Selv har vi blot lavet terrasserne i trykimpregneret træ. Den store fra
forrige år er bare i trykimprægneret træ og nkt's udendørs skruer
http://majland.org/blog/?p=15

Den lille på 10m2 vi lavede denne sommer (endnu intet skrevet) i samme stil
brugte vi rustfrie skruer til.

Oprindeligt havde vi regnet med at lave det i lærketræ men valgte den
billigere løsning. Lærketræ var i 2007 næsten dobbelt så dyrt som tryk'et.

Fra : Per H

Dato : 30-08-09 17:16

On Sun, 30 Aug 2009 14:55:34 +0200, "John V."
<nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote:

>Det er nu ikke vildt meget dyrere at lave den i de træsorter.

Da jeg undersøgte det for et par år siden, var det langt over dobbelt
så dyrt-. Og det var den billige udgave, som kun er køn samme år.

per

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-08-09 18:21

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Da jeg undersøgte det for et par år siden, var det langt over dobbelt
> så dyrt-. Og det var den billige udgave, som kun er køn samme år.

4-600kr/m2 koster de fine træsorter. Så holder de også i årvis.
Billigste alternativ er lærk.

Mvh
Leon

Fra : Per H

Dato : 30-08-09 18:33

On Sun, 30 Aug 2009 19:21:15 +0200, "Leon Hulstrøm"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>4-600kr/m2 koster de fine træsorter. Så holder de også i årvis.
>Billigste alternativ er lærk.

Det er da også mange penge, det vil man jo ikke engang give for et
gulv til stuen, som man bruger hele året.

per