Kompostering af køkkenaffald
Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-08-09 08:37

Hej med jer

Jeg har besluttet at begynde at sortere mit køkkenaffald og vil anskaffe mig
en komposteringsbeholder til have.

Hvad putter i i jeres kompostaffaldsspand i køkkenet....?

Noget jeg skal holde mig fra? Bortset fra kød og lignenede selvfølgelig...

--
Hilsen Jakob

Fra : Max

Dato : 28-08-09 08:54

Hej Jakob

> Noget jeg skal holde mig fra? Bortset fra kød og lignenede
> selvfølgelig...

Mange kommuner gør et stort arbejde ud af at informere om
den slags, her er f.eks. en folder fra min kommune

http://www.horsenskom.dk/Borgerinfo/AffaldOgGenbrug/~/media/Publikationer/Affald%20genbrug%20og%20forurenet%20jord/Kompost/Havekompostbeholder%20pdf.ashx

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-08-09 10:03

In news:4a978894$0$326$14726298@news.sunsite.dk,
Jakob Griffel <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> typed:
> [...]
>
> Hvad putter i i jeres kompostaffaldsspand i køkkenet....?
>
> Noget jeg skal holde mig fra? Bortset fra kød og lignenede

Hvis du har en fritliggende kompostbunke i haven, skal du sørge for at du
ikke kommer for meget afklippet græs i den ad gangen, hvis du ikke samtidig
sørger for at blande det med lidt smågrene, så der kan komme luft til. Jeg
tror ikke at man skal putte kød og madrester, eller andet spiseligt i bunken
af hensyn til rotter

Vi har lige fået en ny ordning i kommunen, hvor vi også skal sortere
bioaffald og restaffald hver for sig. I min bioaffaldsspand i køkkenet må
der gerne komme både kød, kødben og middagsrester. Derudover kan der også
komme mange andre ting i bl.a. fisk, ris og pasta, grøntsager+toppe, fedt,
sovs, ost, frugt, brød og kager, æg+skaller, kaffefiltre med kaffegrums,
teblade+filtre, køkkenrulle, blomster+ukrudt, plantemuld og gødning og
strøelse fra mindre, ikke kødædende kæledyr.

Da vi havde en udendørs kompostbeholder (kegleformet) kom vi en spandfuld
dertil indkøbte kompostorme i den, desuden fik vi gratis udleveret en pose
med kalk hvoraf der skulle drysses lidt i en gang imellem, vi fik også en
metalstang med to små "vinger" for enden, som skulle bruges til at rode lidt
op i indholdet. Desuden var det en god idé at vande beholderen lidt ind
imellem, så indholdet forblev fugtigt. Kompostormene var en rigtig god
investering.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-08-09 11:01

Tak for svaret, Tove

> Da vi havde en udendørs kompostbeholder (kegleformet) [...]

Det er netop sådan en jeg har bestilt hos kommunen. Der følger selvfølgelig
en folder med tips med, men måske er der nogen der har gode eller dårlige
erfaringer med ting, der måske også kan komme i beholderen - og som ikke
står i folderen.
Øh, forstod i hvad jeg mener...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-08-09 13:33

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> writes:

> [...]
> erfaringer med ting, der måske også kan komme i beholderen - og som ikke

Jeg forstår det fint.

Min erfaring fra køkkenhaven viser at æggeskaller og nøddeskaller ikke
komposteres i noget nær samme tempo som andet. Så det ryger altså på
forbrændingen.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-09 13:50

On Fri, 28 Aug 2009 14:33:05 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Min erfaring fra køkkenhaven viser at æggeskaller og nøddeskaller ikke
>komposteres i noget nær samme tempo som andet. Så det ryger altså på
>forbrændingen.

Det er nu ellers synd. Æggeskallerne giver en smule kalk og de kan altid
bare knuses godt inden de smides i bunken.
Nøddeskallerne vil være gode at få i fordi de kan være med til at
forhindre at bunken klasker sammen. Ok, de skal måske lige have en tur
mere gennem bunken inden de er helt omsat.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-08-09 19:09

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Det er nu ellers synd. Æggeskallerne giver en smule kalk og de kan altid
> bare knuses godt inden de smides i bunken.

De tre æg vi bruger om året gør nu nok ikke den helt store forskel. :)

> Nøddeskallerne vil være gode at få i fordi de kan være med til at
> forhindre at bunken klasker sammen. Ok, de skal måske lige have en tur
> mere gennem bunken inden de er helt omsat.

Det samme gælder nøddeskallerne. Men vi plejer at komme visne
potteplanter, smågrenafklip og andet af den slags i mellem alt
køkkenaffaldet. Det virker også fint.

Fra : Tom Andersen

Dato : 28-08-09 15:16

> [...]

> Min erfaring fra køkkenhaven viser at æggeskaller og nøddeskaller ikke
> komposteres i noget nær samme tempo som andet. Så det ryger altså på

Forbrændingen - det var voldsomt..

Jeg går ud fra, at du også koposterer dit haveaffald. Kør din kompost
igennem en sold når du skal bruge det og lad det grove få en tur mere i
gyngen :)

Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-08-09 20:50

Jakob Griffel skrev:

> Noget jeg skal holde mig fra? Bortset fra kød og lignenede
> selvfølgelig...

Uøkologiske banan- og citrusskaller da de er pladret til med gift
Hans
www.zofiaoghans.dk