"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen
news:4a917de2$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Frodo Nifinger wrote:
>
>> Umiddelbart ser det ud, som om de løsninger, der kører hos f.eks
>> McDonald er virkningsløse mht. til identitetspåvisning. De logger
>> naturligvis den email, man oplyser, og mac-adressen, men da emailen let
>> kan være en hotmail eller Gmail eller lign kna man ikke b
>
> Der er ikke noget krav i logningsbekendtgørelsen om at du skal registrere
> en email adresse eller navneoplysninger. Det er *kun* hvis du i øvrigt
> modtager disse oplysninger, enten fordi du har kunder der skal faktureres
> ala en normal ISP, eller hvis du indsamler email adresser som du kan
> spamme efterfølgende (som betaling for brugen af hotspot'et).
>
> [Justitsministeriet har redegjort for dette i et brev til en hotspot
> udbyder, som jeg fandt på nettet i PDF kopi; jeg kan desværre ikke finde
> linket lige nu].
>
> Hvis du har et åbent hotspot på en cafe, skal du registrere MAC adressen
> som "identifikation" og derudover de IP adresser og porte som der er
> trafik til (jf. de specifikke krav i loven).
>
> Disse oplysninger er totalt værdiløse, og enhver terrorist og teenager
> ved hvordan man spoofer (ændrer) sin MAC adresse. Men sådan er loven
>
>> Så hvad kan jeg nøjes med? Kræver det speciel hardware? Jeg ved, at man
>> kan få specielle ticketsystemer, men for at skaffe personhenførbare
>> logninger, skal jeg afkræve billedeidentifikation af hver enkelt person
>> ved udleveringen af billetten. Men for mig er det vigtigt, at adgangen
>> er fri, lettilgængelig, åben på spilportene og gratis, ellers går jeg
>> glip af min målgruppe.
>
> Som sagt: brugerne skal ikke identificeres medmindre der er andre grunde
> til at gøre dette, og der er mig bekendt ikke krav til specielt hardware.
> En logfil fra en Netto-router er tilstrækkelig.
>
> Der er dog en arbejdsgruppe under justitsministeriet som p.t. overvejer
> om man skal skærpe disse krav, og i den forbindelse har
> billedlegitimation (gud hjælpe mig) været nævnt. Men lad os nu se...
>
>> Er det nok at gemme routerens logfil regelmæssigt, og så køre med en
>> passwordbeskyttet forbindelse, lukke forbindelsen uden for åbningstid,
>> dagligt ændre password og så udlevere det ved henvendelse i kiosken? Jeg
>> ved, at man kører på denne måde i andre haller, blot med et fast
>> password, men de haller er ikke kommunale og har derfor ikke en
>> ITafdeling, der stiller krav til lovligheden.
>
> Der er krav om at der skal være en 24/7 kontaktperson som er
> sikkerhedsgodkendt af PET. Overvej om du har lyst til at udsætte dig for
> det og risikere at blive ringet op døgnet rundt
Det kan jeg sagtens leve med.
Min bopæl er 75 meter fra hallen - den hal hvor jeg kommer til at herske
enevældigt
>
>
> Som sagt nej på grund af kravene vedr. adgang til data (den
> sikkerhedsgodkendte kontaktperson).
>
> Mit forslag vil være
>
> 1) Undersøg om sporthallen overhovedet er omfattet af
> logningsbekendtgørelsen? Biblioteker er ikke omfattet, og jeg vil
> umiddelbart tro at kommunale sporthaller falder ind under den samme
> undtagelse (ikke-kommercielle aktiviteter er det vist).
Det vil jeg undersøge!
Kan politiet svare på det?
Eller hvor kan jeg få den information?
Jeg har lige fundet følgende på vejledningen til logningsbekendtgørelsen:
Citat:
"Kravet om udbud på »kommercielt grundlag« indebærer f.eks., at biblioteker,
uddannelsesinstitutioner og andre offentlige institutioner, der på
ikke-kommercielt grundlag stiller net eller tjenester til rådighed for
eksterne parter i form af lånere, studerende, patienter eller lign., ikke er
omfattet af logningspligten. Ligeledes vil arbejdspladser, der stiller
telefon og internet-adgang til rådighed for ansatte på et ikke-kommercielt
grundlag, ikke være omfattet af logningspligten. "
Det burde jeg kunne tage for gode varer?
Altså jeg kan køre med åbent netværk uden logning?
Min hal må jo være en anden offentlig institution, der på ikke kommerciel
basis udbyder net.
Dejligt!
>
> 2) Hvis I er omfattet, så findes der firmaer som laver den nødvendige
> logning for hotspots på hoteller, campingpladser o.lign. Deres primære
> funktion er at de har en PET-godkendt medarbejder som 24/7 står parat til
> at udlevere de totalt værdiløse data som opsamles (MAC adresser som
> identifikation..). Selve dataopsamlingen kan vist stadig ske i en
> almindelig plastic router.
Dvs. i givet fald, hallen skal logge trafikken, skal jeg bare PET-godkendes
og skal stå til rådighed, når de vil ha data indsamlet.
Jeg ser ikke noget problem i det, med mindre PET har helt specielle krav til
en sådan medarbejder.
Jeg kan møde op i hallen på 5 minutter, om det skal være. Den anden hal
bliver så ikke min hovedpine mere end en 6 ugers tid.
Foreløbigt tusind tak.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk