Havehortensia
Fra : Annette

Dato : 20-08-09 21:56

Skal man klippe afblomstringer af havehortensia for at fremme væksten af nye
blomster?

Annette

Fra : Grethe Hoff

Dato : 21-08-09 12:11

"Annette" <Lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man klippe afblomstringer af havehortensia for at fremme væksten af
> nye blomster?
>
> Annette

Leste for noen dager siden i våres avis, man skal ikke klippe av de visne
blomstene, de beskytter neste års knopper.
Og det kan være riktig, jeg hadde 2, den ene ble klippet av og ned, den
annen ikke. Sistnevnte blomstrer frydefullt nu!

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Max

Dato : 21-08-09 15:50

Hej Grethe

> [...]
> Og det kan være riktig, jeg hadde 2, den ene ble klippet av og ned,
> den annen ikke. Sistnevnte blomstrer frydefullt nu!

Hortensia er nogle sære størrelser, jeg havde en pragtfuld stor
blomstrende model stående i haven i mange år, blev den
klippet helt plan med jorden, ja så gav den store smukke
blomster hele sommeren, blev den ikke klippet, ja så gav
den små blomster.

--
Mvh Max

Fra : Tom Andersen

Dato : 21-08-09 19:32

> [...]
> klippet helt plan med jorden, ja så gav den store smukke
> blomster hele sommeren, blev den ikke klippet, ja så gav

Blomstrer Hortensia ikke på forrige års skud?

Vi har nogle vældig flotte (de må være ca. 30 år gamle) i haven og gør ingen
ting.
Da vi overtog haven beskar vi dem og fik ingen blomster det følgende år.

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-09 06:19

On Fri, 21 Aug 2009 20:32:08 +0200, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>Blomstrer Hortensia ikke på forrige års skud?

Ikke nødvendigvis. Eller, de sætter faktisk altid nye skud ud i år, men
indtil flere bladpar, hvorpå blomsterne kommer. Men nogle kan, som den
Max har, tåle at blive skåret langt ned og stadig blomstre, andre vil
overhovedet ikke blomstre hvis de bliver (hårdt) beskåret om foråret.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tom Andersen

Dato : 22-08-09 08:46

Fra : Tom Andersen

Dato : 22-08-09 08:50

> [...]
> Max har, tåle at blive skåret langt ned og stadig blomstre, andre vil
> overhovedet ikke blomstre hvis de bliver (hårdt) beskåret om foråret.

Hvordan ser de ud, dem der kan tåle hård tilbageskæring forår og alligevel
blomstre samme sommer?

Den vi har i haven ser sådan ud:

http://www.jobsafe.dk/hortensia.htm

Ved du tilfældigvis, hvad sortsnavn det er?
Jeg ved blot at det er "Hortensia" og at de enten er lyserøde eller blå.

Tom

Fra : jos

Dato : 22-08-09 11:32

> Ved du tilfældigvis, hvad sortsnavn det er?
> Jeg ved blot at det er "Hortensia" og at de enten er lyserøde eller
> blå.
>
> Tom
Farven afhænger svjv. af jordbunden. Meget kalk = rød, meget sur = blå.
Hvid laves svjv. med kemikalier (primært en aluminiumbaseret!)

finn

Fra : Max

Dato : 22-08-09 12:04

Hej jos

> blå. Hvid laves svjv. med kemikalier (primært en aluminiumbaseret!)

Det er vidst den blå der er aluminiumsbaseret.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-09 14:36

On Sat, 22 Aug 2009 13:03:31 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Det er vidst den blå der er aluminiumsbaseret.

Ja, blå bliver de især hvis der gives aluminiumssulfat. Og så optager
planterne aluminiumforbindelserne bedre hvis jorden er kalkfattig.
Derfor kan de gøres blålige ved enten at tilføre aluminiumssulfat, så
der er "rigeligt" eller gøre jorden mere sur.

Og så er det også afhængigt af sorten, hvor blå de bliver.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-09 14:38

On Sat, 22 Aug 2009 09:50:24 +0200, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk>
wrote:

>Hvordan ser de ud, dem der kan tåle hård tilbageskæring forår og alligevel
>blomstre samme sommer?
>
>Den vi har i haven ser sådan ud:
>http://www.jobsafe.dk/hortensia.htm

Det ligner ikke en af de sorter der blomstrer på årsskudene, i hvert
fald ikke dem som jeg kender.

>Ved du tilfældigvis, hvad sortsnavn det er?

Nej, desværre.

>Jeg ved blot at det er "Hortensia" og at de enten er lyserøde eller blå.

Medmindre andre vil have en magen til eller man selv skal bruge flere af
samme slags, så er det jo også lidt ligegyldigt hvad den hedder

Jeg har i øvrigt skrevet lidt om hortensia på min hjemmeside, bl.a:
<http://www.gartneriet.dk/leksikon/plante/12/> - og muligvis står der
også noget om dem andre steder på gartneriet.dk.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 22-08-09 10:59

> [...]
> Max har, tåle at blive skåret langt ned og stadig blomstre, andre vil
> overhovedet ikke blomstre hvis de bliver (hårdt) beskåret om foråret.

Det er mest til prøve og feile, høres det ut som. Vi får glede oss over dem
nu som de blomstrer!