/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
OT: Den politiske Kandestøber - 1723 - Teo~
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-09 09:32

I diskussionen om søvejsreglerne - specielt vigeregler - henviste en af
debatdeltagerne til Holberg.
Det fik mig til at tænke på moralen i Den politiske Kandestøber - udtalt
af hovedpersonen, Herman:

"Vi Øvrighed med Munden slaae, Kand dog selv intet giøre;
Et er et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre.
Af en politisk Bog man kand Vel lære raisonnere,
Men til at forestaae et Land Udfordres andet meere".

Man kan, som jeg tidligere har givet udtryk for, opdele diskussionen om
vigeregler i 2 dele:

(1) Hvad siger søvejsreglerne om den pågældende situation? "Teorien".
(2) Hvordan vil jeg personligt sejle i den pågældende situation?
"Praksis".

Hvad der er "rimeligt/fornuftigt/hensynsfuldt ..." i "praksis" behøver
ikke være i overensstemmelse med søvejsreglerne - "teorien"... og vi
skal ikke glemme, at i en evt. forsikringssag, vil regelsættet i
søvejsreglerne som hovedregel blive lagt til grund for en afgørelse ...
Det er blot en af grundene til at det er relevant at kende og forstå
søvejsreglerne, og inden vi farer (for meget verbalt) i totterne på
hinanden skal vi gøre os klart om vi debatterer punkt (1) eller punkt
(2) ...

I modsat fald kan debatten godt gå hen og blive meget følelsesladet og
personlig og det ender ofte, som Ole er inde på, med meget voldsomme og
bastante ordvekslinger, som ikke er befordrende for en konstruktiv
diskussion i d.f.s.

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



 
 
Jan Rasmussen (17-08-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 17-08-09 12:54

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a891571$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I diskussionen om søvejsreglerne - specielt vigeregler - henviste en af
>debatdeltagerne til Holberg.
> Det fik mig til at tænke på moralen i Den politiske Kandestøber - udtalt
> af hovedpersonen, Herman:
>
> "Vi Øvrighed med Munden slaae, Kand dog selv intet giøre;
> Et er et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre.
> Af en politisk Bog man kand Vel lære raisonnere,
> Men til at forestaae et Land Udfordres andet meere".
>
> Man kan, som jeg tidligere har givet udtryk for, opdele diskussionen om
> vigeregler i 2 dele:
>
> (1) Hvad siger søvejsreglerne om den pågældende situation? "Teorien".
> (2) Hvordan vil jeg personligt sejle i den pågældende situation?
> "Praksis".
>
> Hvad der er "rimeligt/fornuftigt/hensynsfuldt ..." i "praksis" behøver
> ikke være i overensstemmelse med søvejsreglerne - "teorien"... og vi skal
> ikke glemme, at i en evt. forsikringssag, vil regelsættet i søvejsreglerne
> som hovedregel blive lagt til grund for en afgørelse ... Det er blot en af
> grundene til at det er relevant at kende og forstå søvejsreglerne, og
> inden vi farer (for meget verbalt) i totterne på hinanden skal vi gøre os
> klart om vi debatterer punkt (1) eller punkt (2) ...
>
> I modsat fald kan debatten godt gå hen og blive meget følelsesladet og
> personlig og det ender ofte, som Ole er inde på, med meget voldsomme og
> bastante ordvekslinger, som ikke er befordrende for en konstruktiv
> diskussion i d.f.s.
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>

Flemming

Jeg synes det er helt ok at henvise til søvejsreglerne og tolke på dem...
men er der så nogen der er uenige eller tolker anderledes,
så har vi balladen....

Hvorfor ikke bare give udtryk for sin holdning og tolkning, uden at andre
nødvendigvis SKAL være enige... så kan de jo gøre med oplysningerne som de
vil...

Skete det, så havde vi aldrig balladen!!!

Mvh
JR



Ukendt (17-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-09 13:19

Det er vel bedre at have "balladen" (?) i en debat i en nyhedsgruppe end
ude på vandet i virkelighedens verden, hvor forskellige tolkninger af,
hvilke regler, der skal anvendes i en given situation kan føre til
alvorlige og kostbare kollisioner med ubehagelige søforhør og
komplicerede erstatningssager til følge.

Det ville være ret så problematisk, hvis vi alle definerede hver vores
egen tolkning af vigereglerne i trafikken, hvor der ikke er så megen
plads som på vandet ... Ikke at jeg mener alle overholder færdselsloven
.... Men for at få et kørekort skal alle i det mindste på et givet
tidspunkt demonstrere at de kender vigereglerne og ved en praktisk prøve
også dokumentere at de kan følge dem ...

Ville det ikke være mest hensigsmæssigt, om vi alle sejlede efter de
samme regler i de samme situationer på vandet?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
news:4a8944d6$0$25184$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4a891571$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>I diskussionen om søvejsreglerne - specielt vigeregler - henviste en
>>af debatdeltagerne til Holberg.
>> Det fik mig til at tænke på moralen i Den politiske Kandestøber -
>> udtalt af hovedpersonen, Herman:
>>
>> "Vi Øvrighed med Munden slaae, Kand dog selv intet giøre;
>> Et er et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre.
>> Af en politisk Bog man kand Vel lære raisonnere,
>> Men til at forestaae et Land Udfordres andet meere".
>>
>> Man kan, som jeg tidligere har givet udtryk for, opdele diskussionen
>> om vigeregler i 2 dele:
>>
>> (1) Hvad siger søvejsreglerne om den pågældende situation? "Teorien".
>> (2) Hvordan vil jeg personligt sejle i den pågældende situation?
>> "Praksis".
>>
>> Hvad der er "rimeligt/fornuftigt/hensynsfuldt ..." i "praksis"
>> behøver ikke være i overensstemmelse med søvejsreglerne -
>> "teorien"... og vi skal ikke glemme, at i en evt. forsikringssag, vil
>> regelsættet i søvejsreglerne som hovedregel blive lagt til grund for
>> en afgørelse ... Det er blot en af grundene til at det er relevant at
>> kende og forstå søvejsreglerne, og inden vi farer (for meget verbalt)
>> i totterne på hinanden skal vi gøre os klart om vi debatterer punkt
>> (1) eller punkt (2) ...
>>
>> I modsat fald kan debatten godt gå hen og blive meget følelsesladet
>> og personlig og det ender ofte, som Ole er inde på, med meget
>> voldsomme og bastante ordvekslinger, som ikke er befordrende for en
>> konstruktiv diskussion i d.f.s.
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>
>
> Flemming
>
> Jeg synes det er helt ok at henvise til søvejsreglerne og tolke på
> dem... men er der så nogen der er uenige eller tolker anderledes,
> så har vi balladen....
>
> Hvorfor ikke bare give udtryk for sin holdning og tolkning, uden at
> andre nødvendigvis SKAL være enige... så kan de jo gøre med
> oplysningerne som de vil...
>
> Skete det, så havde vi aldrig balladen!!!
>
> Mvh
> JR
>
>



claus.b.p. (17-08-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 17-08-09 15:01


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
news:4a894abb$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er vel bedre at have "balladen" (?) i en debat i en nyhedsgruppe end
> ude på vandet i virkelighedens verden, hvor forskellige tolkninger af,
> hvilke regler, der skal anvendes i en given situation kan føre til
> alvorlige og kostbare kollisioner med ubehagelige søforhør og komplicerede
> erstatningssager til følge.
>
> Det ville være ret så problematisk, hvis vi alle definerede hver vores
> egen tolkning af vigereglerne i trafikken, hvor der ikke er så megen plads
> som på vandet ... Ikke at jeg mener alle overholder færdselsloven ... Men
> for at få et kørekort skal alle i det mindste på et givet tidspunkt
> demonstrere at de kender vigereglerne og ved en praktisk prøve også
> dokumentere at de kan følge dem ...
>
> Ville det ikke være mest hensigsmæssigt, om vi alle sejlede efter de samme
> regler i de samme situationer på vandet?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a8944d6$0$25184$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:4a891571$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>I diskussionen om søvejsreglerne - specielt vigeregler - henviste en af
>>>debatdeltagerne til Holberg.
>>> Det fik mig til at tænke på moralen i Den politiske Kandestøber - udtalt
>>> af hovedpersonen, Herman:
>>>
>>> "Vi Øvrighed med Munden slaae, Kand dog selv intet giøre;
>>> Et er et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre.
>>> Af en politisk Bog man kand Vel lære raisonnere,
>>> Men til at forestaae et Land Udfordres andet meere".
>>>
>>> Man kan, som jeg tidligere har givet udtryk for, opdele diskussionen om
>>> vigeregler i 2 dele:
>>>
>>> (1) Hvad siger søvejsreglerne om den pågældende situation? "Teorien".
>>> (2) Hvordan vil jeg personligt sejle i den pågældende situation?
>>> "Praksis".
>>>
>>> Hvad der er "rimeligt/fornuftigt/hensynsfuldt ..." i "praksis" behøver
>>> ikke være i overensstemmelse med søvejsreglerne - "teorien"... og vi
>>> skal ikke glemme, at i en evt. forsikringssag, vil regelsættet i
>>> søvejsreglerne som hovedregel blive lagt til grund for en afgørelse ...
>>> Det er blot en af grundene til at det er relevant at kende og forstå
>>> søvejsreglerne, og inden vi farer (for meget verbalt) i totterne på
>>> hinanden skal vi gøre os klart om vi debatterer punkt (1) eller punkt
>>> (2) ...
>>>
>>> I modsat fald kan debatten godt gå hen og blive meget følelsesladet og
>>> personlig og det ender ofte, som Ole er inde på, med meget voldsomme og
>>> bastante ordvekslinger, som ikke er befordrende for en konstruktiv
>>> diskussion i d.f.s.
>>>
>>> --
>>> mvh
>>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>>
>>
>> Flemming
>>
>> Jeg synes det er helt ok at henvise til søvejsreglerne og tolke på dem...
>> men er der så nogen der er uenige eller tolker anderledes,
>> så har vi balladen....
>>
>> Hvorfor ikke bare give udtryk for sin holdning og tolkning, uden at andre
>> nødvendigvis SKAL være enige... så kan de jo gøre med oplysningerne som
>> de vil...
>>
>> Skete det, så havde vi aldrig balladen!!!
>>
>> Mvh
>> JR
>>
>>
>
Jeg er enige med jer begge to.
I al jura er der (desværre) fortolkningsmuligheder. Så det bliver nok ikke
den sidste diskussion.

Mvh. Claus


Ukendt (17-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-08-09 16:22

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a8962b2$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>
SNIP en masse synspunkter ...

> Jeg er enige med jer begge to.
> I al jura er der (desværre) fortolkningsmuligheder. Så det bliver nok
> ikke den sidste diskussion.
>
> Mvh. Claus
>

Og jeg er fortsat kun enig med den ene.
For mig er sagen klokkeklar ... ...
Hvis nogen i gruppen planlægger at gå på navigationskursus denne vinter,
kunne det jo være sjovt at forelægge lærer og elever denne konkrete
case.

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



N/A (17-08-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 17-08-09 23:48



Harding E. Larsen (17-08-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-08-09 10:01

Claus,

En regel handler om, hvad man må og ikke må. En regel kan være
nedskrevet som f.eks. en lov – eller der kan være tale om en uskreven
regel.
En uskreven regel kan opfattes som en norm eller regel for social
adfærd, som endnu ikke er nedskrevet eller generelt accepteret.

Relgerne i søvejsreglerne er yderligere behæftet med dertil hørende
noter for dermed at beskrive den ånd reglerne er lavet i.
Som helhed er der meget lidt ret beskrevet men til gengæld megen pligt
til hvordan man skal vise tegn til omgivelsernetegn på forskellig
måde.
Det er vigtigt at lægge sig det bag øret.
Skulle det komme til en retssag vil der altid være en udredning i
forhold til reglerne om hvad man gjorde og især hvad man ikke gjorde
for at undgå sammenstød jævnfør reglerne. Især regel 2 b vil blive
brugt.

Man kan ikke som Jan anlægge en indivduel bedømmelse men en dom vil
basere sig på precedens.
Det er jo disse gode precedenshistorier der krydrer undervisningen på
de maritime kurser især dem der strækker sig over en vinter, hvor der
er tid til at tilegne sig stoffet.
Ofte er det disse eksempler der hæfter sig mest i hukommelsen og ender
nede i rygraden.
Der er der ikke tid til på weekendkurserne i nær samme udstrækning til
denne fordybelse, hvorfor vinterkurserne er at foretrække.

Indlæringen stopper ikke dermed, det er derefter op til den enkelte at
holde sig ajour med hvad der sker på det maritime område.

Mvh/Harding

On 17 Aug., 16:01, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsennews:4a894abb$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > Det er vel bedre at have "balladen" (?) i en debat i en nyhedsgruppe end
> > ude på vandet i virkelighedens verden, hvor forskellige tolkninger af,
> > hvilke regler, der skal anvendes i en given situation kan føre til
> > alvorlige og kostbare kollisioner med ubehagelige søforhør og komplicerede
> > erstatningssager til følge.
>
> > Det ville være ret så problematisk, hvis vi alle definerede hver vores
> > egen tolkning af vigereglerne i trafikken, hvor der ikke er så megen plads
> > som på vandet ... Ikke at jeg mener alle overholder færdselsloven .... Men
> > for at få et kørekort skal alle i det mindste på et givet tidspunkt
> > demonstrere at de kender vigereglerne og ved en praktisk prøve også
> > dokumentere at de kan følge dem ...
>
> > Ville det ikke være mest hensigsmæssigt, om vi alle sejlede efter de samme
> > regler i de samme situationer på vandet?
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> > "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> >news:4a8944d6$0$25184$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> >> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> >>news:4a891571$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>>I diskussionen om søvejsreglerne - specielt vigeregler - henviste en af
> >>>debatdeltagerne til Holberg.
> >>> Det fik mig til at tænke på moralen i Den politiske Kandestøber - udtalt
> >>> af hovedpersonen, Herman:
>
> >>> "Vi Øvrighed med Munden slaae, Kand dog selv intet giøre;
> >>> Et er et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre.
> >>> Af en politisk Bog man kand Vel lære raisonnere,
> >>> Men til at forestaae et Land Udfordres andet meere".
>
> >>> Man kan, som jeg tidligere har givet udtryk for, opdele diskussionen om
> >>> vigeregler i 2 dele:
>
> >>> (1) Hvad siger søvejsreglerne om den pågældende situation? "Teorien".
> >>> (2) Hvordan vil jeg personligt sejle i den pågældende situation?
> >>> "Praksis".
>
> >>> Hvad der er "rimeligt/fornuftigt/hensynsfuldt ..." i "praksis" behøver
> >>> ikke være i overensstemmelse med søvejsreglerne - "teorien"... og vi
> >>> skal ikke glemme, at i en evt. forsikringssag, vil regelsættet i
> >>> søvejsreglerne som hovedregel blive lagt til grund for en afgørelse ...
> >>> Det er blot en af grundene til at det er relevant at kende og forstå
> >>> søvejsreglerne, og inden vi farer (for meget verbalt) i totterne på
> >>> hinanden skal vi gøre os klart om vi debatterer punkt (1) eller punkt
> >>> (2) ...
>
> >>> I modsat fald kan debatten godt gå hen og blive meget følelsesladet og
> >>> personlig og det ender ofte, som Ole er inde på, med meget voldsomme og
> >>> bastante ordvekslinger, som ikke er befordrende for en konstruktiv
> >>> diskussion i d.f.s.
>
> >>> --
> >>> mvh
> >>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> >> Flemming
>
> >> Jeg synes det er helt ok at henvise til søvejsreglerne og tolke på dem...
> >> men er der så nogen der er uenige eller tolker anderledes,
> >> så har vi balladen....
>
> >> Hvorfor ikke bare give udtryk for sin holdning og tolkning, uden at andre
> >> nødvendigvis SKAL være enige...  så kan de jo gøre med oplysningerne som
> >> de vil...
>
> >> Skete det, så havde vi aldrig balladen!!!
>
> >> Mvh
> >> JR
>
> Jeg er enige med jer begge to.
> I al jura er der (desværre) fortolkningsmuligheder. Så det bliver nok ikke
> den sidste diskussion.
>
> Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


clausbp. (17-08-2009)
Kommentar
Fra : clausbp.


Dato : 17-08-09 23:48

Harding E. Larsen skrev:
> Claus,
>
> En regel handler om, hvad man må og ikke må. En regel kan være
> nedskrevet som f.eks. en lov – eller der kan være tale om en uskreven
> regel.
> En uskreven regel kan opfattes som en norm eller regel for social
> adfærd, som endnu ikke er nedskrevet eller generelt accepteret.
>
> Relgerne i søvejsreglerne er yderligere behæftet med dertil hørende
> noter for dermed at beskrive den ånd reglerne er lavet i.
> Som helhed er der meget lidt ret beskrevet men til gengæld megen pligt
> til hvordan man skal vise tegn til omgivelsernetegn på forskellig
> måde.
> Det er vigtigt at lægge sig det bag øret.
> Skulle det komme til en retssag vil der altid være en udredning i
> forhold til reglerne om hvad man gjorde og især hvad man ikke gjorde
> for at undgå sammenstød jævnfør reglerne. Især regel 2 b vil blive
> brugt.
>
> Man kan ikke som Jan anlægge en indivduel bedømmelse men en dom vil
> basere sig på precedens.
> Det er jo disse gode precedenshistorier der krydrer undervisningen på
> de maritime kurser især dem der strækker sig over en vinter, hvor der
> er tid til at tilegne sig stoffet.
> Ofte er det disse eksempler der hæfter sig mest i hukommelsen og ender
> nede i rygraden.
> Der er der ikke tid til på weekendkurserne i nær samme udstrækning til
> denne fordybelse, hvorfor vinterkurserne er at foretrække.
>
> Indlæringen stopper ikke dermed, det er derefter op til den enkelte at
> holde sig ajour med hvad der sker på det maritime område.
>
Så er vi på den igen. Det ene øjeblik skriver du om de uomtvistelige og
indiskutable regler i søloven, nu om de sociale omgangsformer og normer.
Men, - rolig nu. Jeg har jo nok taget mit duelighedsbevis ganske meget
tættere på nærværende dato end du har, men har også ganske meget
erfaring med jura. Uden dog at være professionel i nogen af delene. I
forsikringsmæssig og straffemæssig henseende er det andre regler der
gælder, end de der gælder i det praktiske liv. Selv min kørelærer sagde
sådan for 33 år siden. Kører du for hurtigt for at afslutte en
overhaling på kortest mulig tid, gør du sandsynligvis det sikrest
mulige. Men er der en radarkontrol, bliver du knaldet uanset! Sådan er
det. Undgår du en kollision på havet fordi du er opmærksom og reagerer
fornuftigt, vil ingen formentlig bebrejde dig at du ikke fulgte sølovens
bogstav. Sker kollisionen alligevel, har i med 99,9 % sikkerhed begået
fejl begge to, i forhold til reglerne.
Heldigvis opfører de fleste sig trods alt rimeligt fornuftigt, selv om
de ikke altid følger sølovens bogstav. Og lad det blive ved det, for
reglerne er da i sig selv paradoksale. Man kan lovligt føre en 15 meter
sejlbåd eller motorbåd med under 228 hk uden nogen form for certifikat
eller uddannelse. Det er hvad vi (teoretisk) er oppe imod. Heldigvis er
de fleste da fornuftigere end det, men vi må alligevel agere ud fra den
potentielle mulighed, at andre sejler rundt uden nogen form for viden om
navigation eller søregler. Andre uden fornuft. Og andre igen uden
hverken viden eller fornuft. Dette er udfordringen. Ikke en opfordring!

Og lad det blive mine sidste ord i denne sag.

Mvh. Claus

N/A (17-08-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 17-08-09 23:48



Peter Lauridsen (17-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 17-08-09 23:49

On 17 Aug., 18:01, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Relgerne i søvejsreglerne er yderligere behæftet med dertil hørende
> noter for dermed at beskrive den ånd reglerne er lavet i.

Søvejsreglerne i bogform med illustrationer er tænkt som
undervisningsmateriale ved navigationsskolerne. Noterne i reglerne er
forfatterens personlige kommentarer og ikke autoritative.

De autoritative regler er gennemførelsen af den internationale
konvention om søvejsregler og gennemført i danmark ved bekendtgørelse
af søvejsregler, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26223.
Bekendtgørelsen er uden illustrationer og uden noter.

Hilsen Peter

Harding E. Larsen (18-08-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-08-09 08:01

Jamen sådan er det hvor mennesker er indblandet og som du skriver:

"Heldigvis opfører de fleste sig trods alt rimeligt fornuftigt, selv
om
de ikke altid følger sølovens bogstav"

Ja, og:

Nogle vi forføres og kun være med, hvis det er sjovt.
Nogle vil have klar besked, oplysning og grydeklare løsninger.
Nogle vil ikke frivilligt gøre det rigtige og de vil kun lade være med
at gøre det forkerte, hvis de straffes for adfærden.
Nogle vil kun gøre det hvis andre betaler.
Nogle vil have anerkendelse og belønning.
Nogle vil kun gøre det hvis der er penge i det.
Stort set alle er glemsomme og optaget af mange andre ting.
Mange skal løbende mindes om det.

Det hænger godt sammen med sætningen:
"forsikringsmæssig og straffemæssig henseende andre regler der
gælder, end de der gælder i det praktiske liv"
eller som jeg skriver:
"Som en norm eller regel for social adfærd".

Det skal dog ikke forhindre os i at vi her i gruppen fremkommer med
det regelgrundsæt som internationalt er opsat for søfart.
Så er det jo, jævnfør overstående, op til den enkelte om han vil være
med på holdet eller holde sig uden for og forsøge andre veje.
Men m.h.t. vigereglerne så behøves man ikke at agere som var det
radiobiler man kørte og det gælder både i det oprindelige indlæg fra
Niels og det fra Jan.

Mvh/Harding


On 18 Aug., 00:48, "clausbp." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Harding E. Larsen skrev:
>
>
>
> > Claus,
>
> > En regel handler om, hvad man må og ikke må. En regel kan være
> > nedskrevet som f.eks. en lov – eller der kan være tale om en uskreven
> > regel.
> > En uskreven regel kan opfattes som en norm eller regel for social
> > adfærd, som endnu ikke er nedskrevet eller generelt accepteret.
>
> > Relgerne i søvejsreglerne er yderligere behæftet med dertil hørende
> > noter for dermed at beskrive den ånd reglerne er lavet i.
> > Som helhed er der meget lidt ret beskrevet men til gengæld megen pligt
> > til hvordan man skal vise tegn til omgivelsernetegn på forskellig
> > måde.
> > Det er vigtigt at lægge sig det bag øret.
> > Skulle det komme til en retssag vil der altid være en udredning i
> > forhold til reglerne om hvad man gjorde og især hvad man ikke gjorde
> > for at undgå sammenstød jævnfør reglerne. Især regel 2 b vil blive
> > brugt.
>
> > Man kan ikke som Jan anlægge en indivduel bedømmelse men en dom vil
> > basere sig på precedens.
> > Det er jo disse gode precedenshistorier der krydrer undervisningen på
> > de maritime kurser især dem der strækker sig over en vinter, hvor der
> > er tid til at tilegne sig stoffet.
> > Ofte er det disse eksempler der hæfter sig mest i hukommelsen og ender
> > nede i rygraden.
> > Der er der ikke tid til på weekendkurserne i nær samme udstrækning til
> > denne fordybelse, hvorfor vinterkurserne er at foretrække.
>
> > Indlæringen stopper ikke dermed, det er derefter op til den enkelte at
> > holde sig ajour med hvad der sker på det maritime område.
>
> Så er vi på den igen. Det ene øjeblik skriver du om de uomtvistelige og
> indiskutable regler i søloven, nu om de sociale omgangsformer og normer..
> Men, - rolig nu.   Jeg har jo nok taget mit duelighedsbevis ganske meget
> tættere på nærværende dato end du har, men har også ganske meget
> erfaring med jura. Uden dog at være professionel i nogen af delene. I
> forsikringsmæssig og straffemæssig henseende er det andre regler der
> gælder, end de der gælder i det praktiske liv. Selv min kørelærer sagde
> sådan for 33 år siden. Kører du for hurtigt for at afslutte en
> overhaling på kortest mulig tid, gør du sandsynligvis det sikrest
> mulige. Men er der en radarkontrol, bliver du knaldet uanset! Sådan er
> det. Undgår du en kollision på havet fordi du er opmærksom og reagerer
> fornuftigt, vil ingen formentlig bebrejde dig at du ikke fulgte sølovens
> bogstav. Sker kollisionen alligevel, har i med 99,9 % sikkerhed begået
> fejl begge to, i forhold til reglerne.
> Heldigvis opfører de fleste sig trods alt rimeligt fornuftigt, selv om
> de ikke altid følger sølovens bogstav. Og lad det blive ved det, for
> reglerne er da i sig selv paradoksale. Man kan lovligt føre en 15 meter
> sejlbåd eller motorbåd med under 228 hk uden nogen form for certifikat
> eller uddannelse. Det er hvad vi (teoretisk) er oppe imod. Heldigvis er
> de fleste da fornuftigere end det, men vi må alligevel agere ud fra den
> potentielle mulighed, at andre sejler rundt uden nogen form for viden om
> navigation eller søregler. Andre uden fornuft. Og andre igen uden
> hverken viden eller fornuft. Dette er udfordringen. Ikke en opfordring!
>
> Og lad det blive mine sidste ord i denne sag.
>
> Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Jan Rasmussen (18-08-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 18-08-09 21:25


"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c93663fc-e469-47b2-b915-99c043698beb@b14g2000yqd.googlegroups.com...

Nogle vi forføres og kun være med, hvis det er sjovt.
Nogle vil have klar besked, oplysning og grydeklare løsninger.
Nogle vil ikke frivilligt gøre det rigtige og de vil kun lade være med
at gøre det forkerte, hvis de straffes for adfærden.
Nogle vil kun gøre det hvis andre betaler.
Nogle vil have anerkendelse og belønning.
Nogle vil kun gøre det hvis der er penge i det.
Stort set alle er glemsomme og optaget af mange andre ting.
Mange skal løbende mindes om det.


Mvh/Harding


Nogle har brugt en masse penge og tid på yacht skipper, men drømmen
bristede...

Mvh
JR



Harding E. Larsen (19-08-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 19-08-09 02:24

Ref. dit indlæg:
Søvejsreglerne i bogform med illustrationer er tænkt som
> undervisningsmateriale ved navigationsskolerne. Noterne i reglerne er
> forfatterens personlige kommentarer og ikke autoritative.

Her er forordet i bogen:

"Denne bog er udarbejdet til brug ved undervisningen på navigations-
og skipperskoler. Bogen forventes dog samtidig at ville udfylde et
mere generelt behov for en samlet kommenteret oversigt over de
bestemmelser, danske såvel som internationale, der regulerer sejladsen
til søs.
Kommentarerne er udarbejdet af direktør Tage Madsen, statens
skibstilsyn og kontorchef T.R. Funder, handelsministeriet.
Følgende kilder er benyttet:
Tidligere udgivne kommenterede søvejsregler.
Referater af forhandlinger forud for og på den internationale
konference om revision af de internationale søvejsregler, London 1972.
Betænkningen afgivet af den af handelsministeriet nedsatte
arbejdsgruppe vedrørende revision af de internationale søvejsregler,
København, maj 1974.
Endvidere har en række af kommentarerne været drøftet med
repræsentanter for søfartsadministrationerne i de øvrige nordiske
lande.
Tegningerne er udført af skibsfører A. Wetterslev Frederiksen."

Bogen er udgivet på foranledning af Direktoratet for
Søfartsuddannelsen.

-----------------------------------

Grundlaget vil altid være de internationale søvejsregler; men for at
kunne formidle dem til de personer der ønsker en af staten godkendt
uddannelse på området, må anvendelse af det af samme stat godkendte
undervisningsmateriale ikke kunne drages i tvivl.

Søfartsstyrelsen er ansvarlig for de maritime uddannelser i Danmark.
De skriver på deres site bl.a.:

"Din egen og andres sikkerhed til søs afhænger i høj grad af din viden
om "det at færdes til søs".
Du kan være med til at højne sikkerheden til søs ved at gennemføre en
eller flere af fritidssejleruddannelserne".

Søfartsstyrelsens krav til f.eks. duelighedsprøven findes her:
http://www.fritidssejler.dk/duelighedsbevisisejl.htm

Når man klikker rundt på siderne kommer man også til Søsportens
sikkerhedsråds side, her finder jeg det pudsige sammentræf, at der her
er en skibsinspektør i Søfartsstyrelsen der underskriver sig med samme
navn som dit. Er det en tilfældighed?

Mvh/Harding







On 18 Aug., 07:49, Peter Lauridsen <p...@vip.cybercity.dk> wrote:
> On 17 Aug., 18:01, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
> wrote:
>
> > Relgerne i søvejsreglerne er yderligere behæftet med dertil hørende
> > noter for dermed at beskrive den ånd reglerne er lavet i.
>
> Søvejsreglerne i bogform med illustrationer er tænkt som
> undervisningsmateriale ved navigationsskolerne. Noterne i reglerne er
> forfatterens personlige kommentarer og ikke autoritative.
>
> De autoritative regler er gennemførelsen af den internationale
> konvention om søvejsregler og gennemført i danmark ved bekendtgørelse
> af søvejsregler,https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26223.
> Bekendtgørelsen er uden illustrationer og uden noter.
>
> Hilsen Peter


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste