Jord/muld til højbede
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-09 13:20

Jeg vil udlægge et større areal af køkkenhaven som højbede. Det er jo
begrænset hvor meget muld man kan skrabe sammen og smide op i bedene og
spørgsmålet er, hvad jeg så gør. Ringer jeg til en vognmand og beder ham om
at levere noget overflademuld, eller hvad?

Bedene tænkes udformet i organiske former og altså ikke som rektangulære
kasser. Hvilket materiale kan jeg bruge? Nogle af bedene har jeg tænkt mig
skal være temmelig høje, f.eks. 50 cm. Jeg har plads nok, så een mulighed
kunne være at bygge væggene op i mursten og så vandskure fladerne. Andre
ideer?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-09 09:09

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> rektangulære kasser. ...
> så een mulighed kunne være at bygge væggene op i mursten

Klyner.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-08-09 16:51

On Mon, 17 Aug 2009 10:09:04 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Klyner.

Tak for ideen. Flot og 'naturligt', men har, så vidt jeg kan skønne, et par
ulemper. Hvis jeg nogle steder vil have højden op i en halv meter, kan
stablede klyner så holde til presset fra vægten af jorden i bedet? Og med
det antal løbende meter jeg påtænker, bliver det ret bekosteligt - uden at
jeg dog har regnet på hvad samme vil koste med lærke- eller robinietræ.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-08-09 18:09

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne være at bygge væggene op i mursten og så vandskure fladerne. Andre

Måske kunne pallisadepæle være en løsning.
Jeg har netop lavet bedkanter på den måde, og det har ingen problemer med at
holde 40 cm jord tilbage. Du er velkommen til at kigge på:
http://www.nygaard.eu/index.php?TreeLevel=3&TreeID=122&DID=95&MID=7 (Billede
nr. 8) for inspiration.

(Pælene fås også i eg/lærk, hvis du vil undgå trykimprægneret gullerødder)

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Pia

Dato : 18-08-09 04:31

On 16 Aug., 14:19, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> [...]
> kunne være at bygge væggene op i mursten og så vandskure fladerne. Andre

Jeg har også lavet højbede - muret dem op i cementsten - og delt dem
op i 6 bede, der nærmest former en halvcirkel. Husk de skal ikke være
større, end at du kan nå midten af dem stående udenfor på jorden.
Ideen er jo både at skåne ryggen og undlade at trampe jorden ned. Vi
har købt kompostjord på genbrugsstationen, hvor du betaler småpenge
for en trailerfuld. Det har vi blandet med almindelig havejord. Hvert
efterår tømmer jeg endvidere min egen kompost ud over bedene. Det
fungerer godt.