Kan roser sætte frø ?
Fra : knagsted51@gmail.com

Dato : 15-08-09 10:02

Under min havevandring i dag opdagede jeg at en rose jeg satte i haven
for to år siden havde frøkapsler.
Under de afblomstrede roser sidder en frøkapsel noget a `hyben , jeg
tog flux et par foto at det jeg synes var ret usædvanligt.
Er der en her der kan fortælle om hvad der er sket.
Min første take var en genfejl eller bestrålen eller måske resultatet
af en genmaniulation. Men måske er der er mere jordnært svar på
dette. ???

Mhv
Knagsted

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-08-09 17:17

On Sat, 15 Aug 2009 09:02:25 -0700, knagsted51@gmail.com wrote:

> [...]
> kan fortælle om hvad der er sket. Min første take var en genfejl eller
> bestrålen eller måske resultatet af en genmaniulation. Men måske er der

Det er da helt normalt, er det ikke? Man plejer netop at pille hoveder af
efter afblomstring for at planten ikke skal bruge energi på at sætte frø.
Det smutter ofte for mig med dem sidder 3-4 meter oppe ad husmuren.

Der er næppe meget grin ved at prøve at så frøene - i bedste fald er det
en ukontrolleret krydsning med en anden haverose.

Fra : Sv-e

Dato : 15-08-09 19:02

Peter Dalgaard skrev:
> Der er næppe meget grin ved at prøve at så frøene - i bedste fald er det
> en ukontrolleret krydsning med en anden haverose.

Er alle forædlede roser ikke podet på en vildrose ?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-08-09 19:13

On Sat, 15 Aug 2009 20:02:18 +0200, Sv-e wrote:

> Er alle forædlede roser ikke podet på en vildrose ?

Når man køber dem, jo, og et yderligere argument for at de nok gror
temmelig jammerligt fra frø. Men man må jo have krydset sig til de ønskede
egenskaber engang (og jeg skal vist i øvrigt passe på ikke at kloge mig
mere end der er belæg for...).

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-09 19:31

On 15 Aug 2009 18:13:23 GMT, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
wrote:

> [...]
>egenskaber engang (og jeg skal vist i øvrigt passe på ikke at kloge mig

Det går nu ellers fint
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-09 19:37

On Sat, 15 Aug 2009 09:02:25 -0700 (PDT), "knagsted51@gmail.com"
<knagsted51@gmail.com> wrote:

> [...]
>Min første take var en genfejl eller bestrålen eller måske resultatet
>af en genmaniulation. Men måske er der er mere jordnært svar på

Det er hverken forhøjet stråling eller en plante med genfejl du har.
Roser sætter som så mange andre planter frø. Frøstandende på roser
kaldes hyben, også dem på forædlede roser.

Det er dog ikke alle haveroser som har tendens til at sætte hyben, og de
fleste folk klipper også de afblomstrede roser af, ret hurtigt, altså
inden de overhovedet når så langt som til at blive til hyben.
Det gør man som Peter også skrev, for at få planten til at sætte nye
roser i stedet på at bruge kræfter på at lave frø.

Hvis hybenet får lov at modne kan frøene deri såes og blive til nye
roser. Men de vil næppe ligne den rose du har høstet frøene fra. Det
skyldes at roser bestøver hinanden på kryds og tværs. Når man skal have
nye rosensorter frem foregår det også ved at bestøve en rose som har
nogle egenskaber man ønsker, med støv fra en anden rose med egenskaber
man ønsker. Frøene fra denne krydsning såes, og er man heldig kommer der
nogle ganske få roser ud af det, som det er værd at avle videre på.
Efter flere års udvælgen og prøvedyrkning ender man så med en ny god
rosensort.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : ABJ

Dato : 15-08-09 21:46

> [...]
> nogle ganske få roser ud af det, som det er værd at avle videre på.
> Efter flere års udvælgen og prøvedyrkning ender man så med en ny god

Jeg læste engang at David Austin producerede over 100.000 frøplanter om
året, af dem kommer der ca. 10 der kommer på markedet 3-4 år efter.
Og de frøplanter er alle fra kontrollerede bestøvninger.

Hilsen Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-09 06:34

On Sat, 15 Aug 2009 22:45:30 +0200, "ABJ" <akselj@gmail.com> wrote:

>Jeg læste engang at David Austin producerede over 100.000 frøplanter om
>året, af dem kommer der ca. 10 der kommer på markedet 3-4 år efter.
>Og de frøplanter er alle fra kontrollerede bestøvninger.

Ja, det lyder slet ikke urealistisk.

Dog skal man så også lige have med at Austin og andre rosenforædlere
stiller meget store krav til de roser de fremavler. Der kan sagtens være
en del roser i sådan et parti frøformerede, som den "almindelige"
hobbyhavemand vil have stående, men som lige mangler det sidste for at
blive god nok til Austin.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/