Plastic- eller oliemaling udvendigt på træ~
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-09 07:14

Jeg skal ha skiftet farve udvendigt fra lyserødt til hvidt på 8 vinduer og 2
døre; hvad er mest vejrbestandigt: plastic- eller oliemaling.

Hvad er dyrest?

Indvendigt har jeg i sin tid malet vinduerne med oliemaling, hvilket jeg
fortrød, da de skulle have 8 gange (skift fra mørkt træ til hvidt) og
oliemalingen tog en krig om at tørre.

Udvendigt har de nu plasticmaling.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Sv-e

Dato : 15-08-09 08:13

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Indvendigt har jeg i sin tid malet vinduerne med oliemaling, hvilket jeg
> fortrød, da de skulle have 8 gange (skift fra mørkt træ til hvidt) og

Hvis du vil skifte fra olie basseret til plastik maling skal du være
opmærksom på at der skal slibes helt i bund og grundes igen, ellers
blære plastikmalingen op og skaller af.

Personligt er jeg af den opfattelse at oliemaling høre sammen med
gedingt træværk når vi taler om holdbarhed, men det er kun min
personlige erfaring ikke noget jeg har studeret.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-09 09:50

Sv-e skrev:

> Hvis du vil skifte fra olie basseret til plastik maling skal du være
> opmærksom på at der skal slibes helt i bund og grundes igen, ellers
> blære plastikmalingen op og skaller af.

Udvendigt hvor der skal males er der plasticmaling på nu så dét bliver ikke
nogen option dér.

Så lærte jeg osse noget i dag

> Personligt er jeg af den opfattelse at oliemaling høre sammen med
> gedingt træværk når vi taler om holdbarhed, men det er kun min
> personlige erfaring ikke noget jeg har studeret.

Okay - tak
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-09 07:12

> Udvendigt hvor der skal males er der plasticmaling på nu så dét bliver
> ikke nogen option dér.

Nej, ikke nu, men om ganske få år kan de være rådnet væk. Vores vinduer her
i huset tog kun 2 år, så måtte bundstykkerne skiftes. Vi har så valgt
oliemaling nu. det holder bedre, men bestemt ikke godt. Allerede her 5 år
efter er malingen skaldet af flere steder på glaslisterne.

Vi har 4 plastikvinder fra 1982. De ser ud som nye, så skulle jeg vælge nye
vinduer i dag, så blev det plastik.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-09 09:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Vi har 4 plastikvinder fra 1982. De ser ud som nye, så skulle jeg
> vælge nye vinduer i dag, så blev det plastik.

Forskellen på træ og plast er at træ kan repareres, mens plast skal skiftes
når det går itu. Jeg har 200 år gamle trævinduer som intet fejler.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-08-09 10:50

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg skal ha skiftet farve udvendigt fra lyserødt til hvidt på 8 vinduer og
> 2 døre; hvad er mest vejrbestandigt: plastic- eller oliemaling.
>
> Hvad er dyrest?

Kig efter semipermeabel maling (eller træbeskyttlse).
At lukke træ inde er nok ikke den bedste ide.

Stig Johansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-08-09 12:22

Stig Johansen skrev:

> Kig efter semipermeabel maling (eller træbeskyttlse).
> At lukke træ inde er nok ikke den bedste ide.

Ok tak

Har dog lige været hos Flügger nu
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : John V.

Dato : 16-08-09 16:24

Der er nu ikke den store forskel, da det er tidligere behandlet træværk..
Men plast er nemmere at arbejde med og nogle slags kan ud lukke vinduerne
efter mindre end 1 time.
Det er faktisk heller ikke dyrere, eller giftigt, så jeg siger - brug plast.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard