Fjerne 1 af 2 rediatore - energitab?
Fra : Morten

Dato : 12-08-09 22:10

Hej

Radiatorspørgsmålet et par tråde nede, mindede mig om at jeg også har et
spørgsmål:

Jeg har i dag 2 radiatorer i stuen - men overvejer at fjerne den ene, så jeg
kan lave hele endevægen til glasparti ud mod haven (det ser dumt ud med glas
på hele vægen når der står en radiator).

Vil det have stor betydning for forbruget at der kun er 1 radiator som skal
køre på høj kraft, i stedet for 2 der kan køre på lavere?

/Morten

Fra : Carsten

Dato : 13-08-09 07:32

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> Vil det have stor betydning for forbruget at der kun er 1 radiator som
> skal køre på høj kraft, i stedet for 2 der kan køre på lavere?

*hvis* den tilbageværende er for lille til rummet så vil den stå i det røde
felt konstant i forsøget på at varme den fjerne del af rummet op også. Din
ene radiator vil altså stå på konstant 100% hvor de to førhen måske stod på
20-70% (alt efter vejret).
Løsningen *kan* være at opgradere den tilbageværende radiator til en større,
men selv den største radiator kan ikke dække et rum hvor der er "for langt"
mellem hjørnerne (for stort volume).

Carsten

Fra : Peter C

Dato : 13-08-09 09:05

> Vil det have stor betydning for forbruget at der kun er 1 radiator som
> skal
> køre på høj kraft, i stedet for 2 der kan køre på lavere?

I teorien nej ... rummet skal have tilført en vis mængde watt for at holde
varmen, og om den mængde kommer fra 2 små eller 1 stor radiator er fsv.
ligegyldigt. I praksis vil det dog nok opleves mindre komfortabelt med 1
stor radiator, da varmen ikke vil fordeles lige så godt som ved flere mindre
radiatorer.

MVH Peter C:

Fra : Max

Dato : 13-08-09 09:09

Hej Morten

> Vil det have stor betydning for forbruget at der kun er 1 radiator
> som skal køre på høj kraft, i stedet for 2 der kan køre på lavere?

Hvordan afregner du din varme ?

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 13-08-09 16:10

> Hvordan afregner du din varme ?

Naturgas

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-08-09 16:47

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Naturgas

Hvis du har en kondenserende kedel, får du problemer, da kondenseringen
forudsætter returvand så koldt som muligt. Det bliver m.a.o. dyrere for dig
at fyre, hvis den reducerede varmeflade medfører højere temperatur på
returvandet.
--
mvh/Preben

Fra : jos

Dato : 13-08-09 10:49

Morten wrote:
> [...]
>
> Vil det have stor betydning for forbruget at der kun er 1 radiator
> som skal køre på høj kraft, i stedet for 2 der kan køre på lavere?

Afhg. af din varmekilde. Hvis du får varmen "udefra" kan du risikere at den
ene radiator "kører mere" for at holde trit, derfor mere flow. Med
kaloriemåler betyder det mindre, men med km3 måler kan det få nogen
betydning.
Et andet problem, og måske større, nu du nævner stort vinduesparti er at
der, selvom du bruger lavenergiglas' vil være et vist kuldenedfald fra den
store vinduesflade, som en fjerntsiddende radiator ikke kan blokere for.
Dette kan resultere i kolde gulve/trækfornemmelser. - been there.
Der skal ikke megen varmeflade til at bremse dette, så måske kan du udskifte
radiatoren med en meget lav lamelratiator (et simpelt rør med lameller)
langs foden af vinduet?

finn

Fra : ABJ

Dato : 13-08-09 14:53

> [...]
> ene radiator "kører mere" for at holde trit, derfor mere flow. Med
> kaloriemåler betyder det mindre, men med km3 måler kan det få nogen

Hvis man ved fjernvarme har et stort flow, og dermed mindre afkøling, kommer
man oftest til at betale et strafgebyr, m3 afregning benyttes vist ikke
mere.

Aksel

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 13-08-09 21:02

On Thu, 13 Aug 2009 16:53:26 +0200, ABJ wrote:

> m3 afregning benyttes vist ikke mere.

Joo - bl.a. i Aalborg.

--
JÅH