Beregn spær dimensioner Indstillinger (ige~
Fra : jespr

Dato : 12-08-09 14:44

Hej,
Er der én der tilfældigvis ligger inde med en nethenvisning til hvor
man kan se tabeller over forskellige (træ) bjælkers bæreevne?

Jeg ved der tidl. er skrevet om emnet (2007), men det er ikke
lykkedes
mig at udrede en sådan tabel/oversigt.
Mit igangværende projekt: Garage på 49kvm, som er gravet ind i en
jordhøj. efterfølgende skal der et tyndt lag jord på taget hvorfor
det
skal dimensioneres til denne vægt og evt. gående færdsel. Umiddelbart
påtænker jeg at opføre en støttemur i midten, således at en
langsgående støttebjælke kan understøtte et spænd der ellers ville
være 6 m.

/Jesper

Fra : ceroy

Dato : 13-08-09 12:29

http://www.o-bt.no/upload/files/ppt/1206432186_2_dimensjoner

http://bks.byggforsk.no/DocumentView.aspx?sectionId=2&documentId=398

Fra : ABJ

Dato : 13-08-09 14:50

"jespr" <jesper.undall@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Uanset hvilke beregninger du selv laver skal der foreligge bereg´ninger fra
en bygniongsingeniør eller spærfabrik for at få byggeriet godkendt.

Det kan ikke betale sig at lave spær selv, bestil dem fra en spærfabrik.

Aksel

Fra : Jespr

Dato : 14-08-09 08:14

On 13 Aug., 15:50, "ABJ" <aks...@gmail.com> wrote:
> [...]
> en bygniongsingeniør eller spærfabrik for at få byggeriet godkendt.
>
> Det kan ikke betale sig at lave spær selv, bestil dem fra en spærfabrik.

Altså bjælkespær "laver" jeg ikke selv - men regner med at købe et
færdigt produkt og lægge op.

Og tak til Ceroy for links - jeg er ikke en haj i norsk og betale sig
til produktblade kan man jo altid. Det var ikke just det jeg ledte
efter, ellers tak.

/jesper