Antal radiator i et rum
Fra : Jacob Jensen

Dato : 12-08-09 21:10

Hej gruppe

Jeg har pt. 3 radiatorer i min stue på ca. 40 kvm.

HVis jeg vil udskifte med nye og dermed kun sætte to op.
Kan jeg så bare finde to der tilsammen kan varme et areal på 40 kvm, eller
er der andet jeg skal være opmærksom på?

Det bliver vvs'er der skal installere det, villle bare undersøge lidt priser
inden jeg sætter for meget i værk.

Opvarmning er det næste års tid olie, derefter fjernvarme. Væggene er
isoleret med ca 100 mm.

Håber det er oplysninger nok.

På forhånd tak.

Hilsen Jacob

Fra : Peter C

Dato : 13-08-09 09:03

> [...]
> Kan jeg så bare finde to der tilsammen kan varme et areal på 40 kvm, eller
> er der andet jeg skal være opmærksom på?

Teorien er at man beregner et rums varmebehov. Det er en lang og snørklet
udregning hvor man beregner varmetab for alle de forskellige bygningsdele,
og tilsidst lægger sammen hvor meget varme der vis fise ud af rummet når der
skal være 20 graders celcius indenfor og man har en udetemperatur på -12
graders celcius.
(det er vedtaget på højeste plan at der ikke bliver koldere i Danmark ...
gør der det må man fryse

Når man har det tal ... lad os sige vi ender på 1800Watt ... kigger man lidt
på hvordan rummet ser ud, og er der f.eks 2 vinduer er det oplagt at placere
en radiator under hvert vindue. Det skal så være 2 stk. på hver 900Watt,
men da man gerne vil gøre det lidt pænt vælger man en der er lige så bred
som vinduet, og den er måske på 1100 Watt ... og vupti så har du dækket
rummets varmebehov.
(Man "maler altid med den brede pensel" når man vælger radiatorer ... de
vælges altid større end beregningen kræver som mindstemål)

Så som svar på dit spm.

Det korte svar
JA du kan erstatte 3 radiatorer med 2 der yder det samme som de 3.

Det lidt længere:
..... men du kan få nogle confortgener (nedfald af kold luft fra vindue) hvis
du gør et af vinduerne "radiatorløs"

MVH Peter C: