Rodskud på Troldhassel
Fra : Jacob Laugesen

Dato : 09-08-09 20:43

Vi har en flot troldhassel der bestod af 99% lige grene da vi købte
huset for tre år siden. Så var der en der opdagede den ene krøllede gren
og vi skar alle de lige grene af, så der var en krøllet tilbage.

Efter noget tid er det nu en flot plante men der kommer hele tiden en
del rodskud. Jeg har lige klippet ca. 20 grene på op til 1½ meter af.
(tilvækst i år).

Er der en måde at stoppe eller bare bremse det lidt?

Skal jeg bare pakke mere jord om riden så der ikke kommer lys til. Det
var som om at det virkede lidt i starten.

Hilsen Jacob Laugesen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-09 20:55

On Sun, 09 Aug 2009 21:43:12 +0200, Jacob Laugesen <Sefnyr@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>(tilvækst i år).
>
>Er der en måde at stoppe eller bare bremse det lidt?

Du skal ikke klippe dem af, de skal nærmest brækkes af ved basis.
Når du klipper vil der altid sidde enten en stump af grenen tilbage,
hvorpå der er knopper som hurtigt kommer op og bliver til nye
rodskud/vildskud. Eller der vil sidde små såkaldte sovende øjne ved
basis af rodskuddet, som, når toppen fjernes, vil udvikle sig til nye
rodskud. Ved at brække skuddet af ved basis, får du også disse sovende
øjne væk. (I bedste fald ....)

Men det er ikke let, slet ikke på en troldhassen som allerede er
voldsomt "angrebet" af rodskud..... kunsten er lidt at tage dem mens de
er små. Dvs. måske kigge til den hver 14. dag. De helt unge skud er
langt nemmere at brække væk.

Jeg var selv i gang med min store troldhassel i går - det er fjerde år
jeg er i gang med den - den sætter stadig vildskud, men der bliver færre
og færre for hvert år der går. Det var dog første gang i år jeg var i
gang.

>Skal jeg bare pakke mere jord om riden så der ikke kommer lys til. Det
>var som om at det virkede lidt i starten.

Det vil virke lidt. Prøv måske at skrabe noget af jorden væk, så du kan
komme nærmere basis af rodskuddene. Når så du har fjernet dem så godt du
nu kan, så dæk jorden på igen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 09-08-09 21:00

Hej Mads

> [...]
> jeg er i gang med den - den sætter stadig vildskud, men der bliver
> færre og færre for hvert år der går. Det var dog første gang i år jeg

Jeg har rykket rodskud af min i 25 år, og de bliver ved med at komme,
heldigvis er det en ag de haveopgaver der er til at overkomme :)

--
Mvh Max

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 09-08-09 21:08

Max skrev:
> Hej Mads

> Jeg har rykket rodskud af min i 25 år, og de bliver ved med at komme,
> heldigvis er det en ag de haveopgaver der er til at overkomme :)

Ja jeg ved godt at de ikke kan undgås. Jeg har bare oplevet store
planter med langt færrere rodskud.

Jeg vidste godt det med at rykke dem af istedet for at klippe. Jeg tror
min model bliver den med at skrabe jorden væk og rykke dem af der kan og
klippe resten. Og så dække den til igen.

Tak for hurtigt indput.

Fra : Simon

Dato : 09-08-09 20:56

Jacob Laugesen skrev:
> [...]
>
> Skal jeg bare pakke mere jord om riden så der ikke kommer lys til. Det
> var som om at det virkede lidt i starten.

Hej.
Det er fordi troldhasselen normalt er podet på almindelig
skovhassel, hvilket altid vil give problemer med rodskud.
Jeg har en troldhassel, der er 10 år gammel, og der kommer
nye rodskud hvert år.
Når jeg opdager dem, klipper jeg dem bare af.
Tror ikke det hjælper, at du pakker mere jord om - de
skal nok finde vej alligevel.
Her er f.eks. et link:
http://www.westergaards.dk/pryd%20hassel.html

mvh