Hul til haveslange i mur
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-08-09 06:45

Hey

Jeg har lige fået bygget et hus her i Bulgarien, hvor jeg er
bosiddende. I garagen har vi fået smidt en vandhane (indvendigt), men
da vi oftest har brug for vand i haven, pønser jeg på bare at bore hul
i muren og smide slangen igennem.

I vintertiden (typisk -20 til -10 grader) kunne jeg så have slangen
indenfor samt have en eller anden slags gummiprop i hullet. I garagen
er et lille værksted samt - selvfølgelig - en parkeret bil.

Nogle bestemte ting jeg skal være opmærksom på? Andre overvejelser /
problemstillinger.. ?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 04-08-09 16:00

"Bo Kamp Dudek" <bokampdudek@googlemail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------

Næh. Det lyder meget ok alt sammen, bortset fra, at du jo så må leve med,
ikke at kunne betjene haveslangen direkte, men er nødt til at valse hele
vejen ind i garagen.
At efterlade slangen med permanent tryk på, og så en ventil i enden af den
kan ikke anbefales. Så der bør lukkes for vandet hver gang i er færdige med
at bruge slangen.
Men hvorfor ikke bare etablere endnu en vandhande, en udendørs, (beregnet
til det) der hvor i har brug for vandet?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : thl

Dato : 04-08-09 17:37

> [...]
> Men hvorfor ikke bare etablere endnu en vandhande, en udendørs, (beregnet
> til det) der hvor i har brug for vandet?

Mon ikke denne løser opgaven:

http://www.lavprisvvs.dk/shop/frost-sikret-posteventil-224406p.html

mvh
Thorbjørn

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-09 19:49

thl wrote:

> Mon ikke denne løser opgaven:
>
> http://www.lavprisvvs.dk/shop/frost-sikret-posteventil-224406p.html

Også mit bud på, hvordan det skal gøres. Hanen lukker for vandet inde på den
varme side af muren, så frostsprængt rør er ikke en risiko.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : CC

Dato : 04-08-09 20:27

"thl" skrev i meddelelsen ...

> Mon ikke denne løser opgaven:
>
> http://www.lavprisvvs.dk/shop/frost-sikret-posteventil-224406p.html
>
> mvh
> Thorbjørn
Postventilken kun er selvtømmende hvis der ikke er monteret noget for enden.
Sidder der en hanekobling (sådan en lynkobling til haveslangen) tømmes hanen
ikke.
Så husk ved vintertid, at demonter evt. hanekoblinger e. lign.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-08-09 21:59

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hanen ikke.
> Så husk ved vintertid, at demonter evt. hanekoblinger e. lign.
Hvis nu vi ikke kan overbevise Bo om at det er det rigtige...

Bo, hvis du trods vores råd vælger slangeløsningen, så vær opmærksom på 2
ting:
For det første skal hullet bores så det vender lidt nedad, hvis du borer
indefra, for at forhindre slagregn i at løbe ind i muren langs slangen.
For det andet skal du sørge for, altid at have et stykke af slangen liggende
på gulvet i garagen, sådan at vand der eventuelt løber udenpå slangen ikke
ender i din mur, men på gulvet/i afløbet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 04-08-09 22:17

Bo Kamp Dudek skrev:
> [...]
> er et lille værksted samt - selvfølgelig - en parkeret bil.
>
> Nogle bestemte ting jeg skal være opmærksom på? Andre overvejelser /

Måske at selv garagen næppe holder sig frostfri ved -20° og at vandhanen
derved også er udsat for frostsprængning!

--
Armand.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-08-09 16:00

[...]

> [...]
> på gulvet i garagen, sådan at vand der eventuelt løber udenpå slangen ikke
> ender i din mur, men på gulvet/i afløbet.

Cool! Tak for de råd! Kunne det evt. være en idé at fyldet hullet i i
væggen med silikone, så der ikke kan løbe vand ind i hullerne i
stenene? Der er nemlig mange huller i mursten hernede:
http://picasaweb.google.com/bokampdudek/Bulgarien200802#5174345085851599666

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-08-09 16:01

[...]

> Måske at selv garagen næppe holder sig frostfri ved -20° og at vandhanen
> derved også er udsat for frostsprængning!

Det kan vi snakkes ved om omkring februar måned næste år ;) Men det er
da bestemt ikke noget, som jeg håber.

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk