problemer med græsplæne
Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 03-08-09 18:14

Når jeg river min græsplæne efter slåning, trækker jeg en hel del af det
rodfæstede med op. Mit græs har altid haft en tendens til at rådne ved
rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske for en
afdeling, der blev nysået i forsommeren.
Jorden er tung klæg lerjord. Jeg har tidligere forsøgt med et lag vasket
grus, men det hjælper kun lidt og kun i kort tid.
En jordanalyse viser, at der er kalk nok.

Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?

mvh
Niels

Fra : Max

Dato : 03-08-09 19:40

Hej Niels

> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?

Har du prøvet en plæneklipper med opsamler så
du slipper for rivningen.

--
Mvh Max

Fra : S.B.

Dato : 03-08-09 20:54

> Hej Niels

> Har du prøvet en plæneklipper med opsamler så
> du slipper for rivningen.
>
> --
> Mvh Max

Eller bioklip det, så slipper du for både at same det op og rive det

Søren

Fra : jos

Dato : 04-08-09 15:12

Niels U. Kristiansen wrote:
> [...]
> rådne ved rodhalsen og plænen bliver tynd. Det samme er nu ved at ske
> for en afdeling, der blev nysået i forsommeren.

Lyder i betænkelig grad som gåsebiller!

finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-09 19:46

On Tue, 4 Aug 2009 16:11:36 +0200, "jos" <jos@her.dk> wrote:

>Lyder i betænkelig grad som gåsebiller!

Ikke i tung, klæg lerjord. Gåsebiller foretrækker tør sandjord.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-08-09 21:10

> [...]
> grus, men det hjælper kun lidt og kun i kort tid.
> En jordanalyse viser, at der er kalk nok.
>
> Så hvad gør jeg for at få min plæne tæt og grøn?

Lad være med at rive den. Og det er altså ikke bare et fjollet svar, men
bruger du en almindelig rive, så flår man alt med op. Brug en let løvrive,
og riv kun halvdelen af det løse græs hvis du endelig vil rive. Ellers lad
det være og klip lidt oftere - mindst hver 3. dag.

Mvh Maria

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 05-08-09 16:11

On 04-08-2009 22:09, Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> og riv kun halvdelen af det løse græs hvis du endelig vil rive. Ellers lad
> det være og klip lidt oftere - mindst hver 3. dag.

Jo, men min erfaring viser, at rivning skaber luft til bunden, så der
trods kommer lidt græs. Det græs, der sidder løst og derfor bliver revet
med op, er alligevel ikke noget værd. Det store problem, som jeg ser
det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del derefter rådner,
især efter al den regn vi har fået.

mvh
Niels

Fra : Max

Dato : 05-08-09 16:16

Hej Niels

> jeg ser det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del
> derefter rådner, især efter al den regn vi har fået.

Har du andet i haven der ikke trives ?

Måske du skal have en jordundersøgelse lavet.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-09 20:11

On Wed, 05 Aug 2009 17:10:37 +0200, "Niels U. Kristiansen"
<niels.u.kristiansen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>med op, er alligevel ikke noget værd. Det store problem, som jeg ser
>det, er at stråene bliver gule ved rodhalsen og en del derefter rådner,

Det lyder som om du må i gang med en lidt mere gennemgribende
jordforbedring. Hvis jorden er så klæg og klistret, så bland et
ordentligt lag sand i (kaldes vist grus i andre dele af landet ....
flisesand kalder vi det heroppe.).
Men der skal nok i omegnen af 10 cm på, som så fræses godt ned i de
øverste 15-25 cm jord.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 05-08-09 22:24

On 05-08-2009 21:11, Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> flisesand kalder vi det heroppe.).
> Men der skal nok i omegnen af 10 cm på, som så fræses godt ned i de

ja, det er nok det bedste bud. Et godt lag 'vasket sand' (og endelig
ikke 'flisesand', for der er ler i) vil sikkert give en bedre jord.

mvh
Niels