On Mon, 3 Aug 2009 13:30:09 +0200, "Benthe" <bnene@gamil.com> wrote:
Hej Benthe.
>
>Er det:
>1) Batteriet
Hvis batteriet er defekt vil det ikke holde i to dage.
Det kan være svagt og stå for en udskiftning, men det er sikkert ikke
årsagen til fejlen.
Du kan checke batterier nødstørftigt ved at måle spændingen når der
har været ladet på det i nogle timer.
Er spændingen 14 volt + kan det lades.
Mål så spændingen når det har hvilet sig et par timer er spændingen
12,8-13 volt er det også i orden.
Tænd så lyset på MC'en og lad den stå med lys på i 10 min og mål
spændingen.
Er den stadig over 12,5 volt vil jeg mene batteriet er OK.
Lige et åndssvagt spørgsmål: Er der væske på det batteri, eller kører
den med et "vedligeholdelsesfrit" batteri?
>2) En løs forbindelse der trækker strøm
En kortslutning trækker strøm - som bare fanden
En løs forbindelse trækker ikke strøm - Den forhindrer strømmen i at
løbe.
Så der er nok ikke nogen løs forbindelse mellem starter og batteri,
men der kan være dårlig kontakt mellem generator og batteri.
Læs senere i dette indlæg om hvorledes du kan checke det.
>3)En startmotor der er så tung at trække at den bør skilles og smøres
>eller
Bimmerens startmotor plejer at være stabil nok, og når den kan trække
motoren i gang på et nyopladet batteri vil jeg tillade mig at mene at
den er i orden.
>4) at den ikke lader selv som den skal.
>
Det er der jeg vil starte med at søge fejlen.
Den nemmeste måde at få et indtryk af om den lader er at starte
mororen, tænde lyset og give lidt gas.
Hvis lysstyrken stiger producerer generatoren strøm.
Om den så producerer nok kan kun afgøres ved at måle spændingen over
batteriets poler med med et voltmeter og motoren løbende i "frisk
tomgang" - ca. 3-3500 RPM.
Spændingen skal her ligge på 14 - 14,4 volt med lyset tændt.
Hvis den ikke kan det er der ikke spænding nok til at lade.
Årsagen kan være en defekt regulator / ensretter, en defekt generator
eller kontaktfejl i stikkene mellem regulator / ensretter og dens
omgivelser.
Prøv at måle spændingen mellem udgangen på ensretteren og batteriet -
Der må ikke være meget mere end 0,2 volt, ellers er der noget galt.
Bimmerens generator er så vidt jeg husker af "biltypen", og der sidder
to små kul i den for at forsyne feltet med reguleringsspænding.
De kan være slidt ned.
Jeg er dog ikke helt sikker på om din model har den type generator.
Her må du læse manualen.
>
Btw: Har du checket hovedsikringen til generatoren?
>Også piger kan skrue !"
>
Det er set før - Sågar med godt resultat
>
God jagt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk