udskiftning af stål-tegl--hvordan gør man
Fra : Ejnar Nielsen

Dato : 02-08-09 10:42

Et stål-tegl (bestående af 8 mursten forstærket med stål)
er anbragt som overligger over et vindue.

på undersiden kan man se at et par mursten i selve stålteglet er
revnet.Stålteglet buer lidt ned--og fugen lige over stålteglet er ikke tæt
mere.

De overliggende mursten(4 lag) fejler tilsyneladende intet!
Fugerne i samme er også tætte og helt perfekte.

så alt tyder på, at det KUN er stålteglet ,der er defekt.
Stålteglet har trykket lidt på vinduesrammen lige nedenunder, termoruden er
nu punkteret.

Hvordan kan man udskifte dette ståltegl??
jeg tænker især på understøtning og lign.
venlig hilsen
Ejnar N

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-08-09 14:46

"Ejnar Nielsen" <ejnar-nielsen@hashoj-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er nu punkteret.
>
> Hvordan kan man udskifte dette ståltegl??
> jeg tænker især på understøtning og lign.

http://www.husetoghaven.dk/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/C12568BF0036D268/0/6982DCFAD2665FDAC1256DD3005DAC0D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDEMUR_OG_FACADE%26Region%3D%22%29%3B%20

- Martin

Fra : Keld Nygaard

Dato : 02-08-09 20:10

> [...]
> er nu punkteret.
>
> Hvordan kan man udskifte dette ståltegl??
> jeg tænker især på understøtning og lign.

Fugen over stålteglet fræses ud (over et stykke der er en sten bredere end
stålteglet på begge sider). Et kraftigt vinkeljern sættes ind i fugen, og
boltes fast på begge sider. Jernet skal slutte tæt mod de ovenliggende sten.
Stålteglet skiftes ud, og inderste halvdel af fugen fyldes ud. Nu kan
vinkeljernet tages ud, og og der kan fuges færdig.

MEN... Der er stor risiko for at fugerne i de 4 skifte ovenover revner og
skal repareres. Derfor ville jeg nok kraftigt overveje at pille dem ned, og
mure det hele om fra starten af... .

Mvh

Keld Nygaard

Fra : Petersen Michael

Dato : 02-08-09 20:47

Keld Nygaard <nejtaktil@spam.dk> wrote:

> [...]
> mod de ovenliggende sten. Stålteglet skiftes ud, og inderste halvdel
> af fugen fyldes ud. Nu kan vinkeljernet tages ud, og og der kan fuges

Hvilken funktion har det vinkeljern? Jeg kan ikke lige se det for mig..
Når fugen er fjernet, mener jeg det bare er se at få den nye overligger i
med det samme, og sprøjte noget mørtel ind..

Michael Petersen
Omme i Nyborg

Fra : Peter Vistesen

Dato : 02-08-09 22:34

vinkeljernet skal ind i fugen og holde de overliggende skift oppe, nu når du
fjerner den stål forstærkere overlægger .....

Peter

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> wrote in
message news:4a75ed25$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Petersen Michael

Dato : 04-08-09 12:20

Peter Vistesen <peter@vistesenFJERN.dk> wrote:
> vinkeljernet skal ind i fugen og holde de overliggende skift oppe, nu
> når du fjerner den stål forstærkere overlægger .....
>
> Peter

ok, så vinkeljernet kan ikke være bredere end fugen..

Michael Petersen
Omme i Nyborg