Sommerhus , Faskine og nedbrydning
Fra : knagsted51@gmail.com

Dato : 01-08-09 02:26

Hi NG
Her i vores sommerhus har vi en faskine til toilettet , som er bygget
i en nedgravet kæmpetønde med udsivning. Vores problem er at den ikke
helt kan følge med og her mener jeg har at ha hørt at man kan tilsætte
additiver og enzymer for at få nedbrydningen til at accelerere.
Men hvilke og hvor køber man det , er der nogen der ved dette eller
har bedre erfaringer eller ideer ?

Mhv
Knagsted

Fra : Carsten

Dato : 01-08-09 09:46

<knagsted51@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Her i vores sommerhus har vi en faskine til toilettet , som er bygget
>i en nedgravet kæmpetønde med udsivning. Vores problem er at den ikke
>helt kan følge med

"ikke kan følge med".... hvordan ikke følge med ? kan du ikke trække ud
fordi vandstanden i tønde og slanger er "fyldte" eller skal du konstant have
besøg af en slamsuger fordi tønden er underdimensioneret ?

I vores sommerhusområde er det første et problem. Grundvandstanden i området
er vist forholdvis høj og det gør at sive-slangerne ikke kan komme af med
vandet. Det løber så efterhånden over i tønden og til sidst tilbage i
toilettet.

Løsningen i området har været at ligge slangerne i nogle små bakker på
grundene dernede. Man ser næsten ved hvert nybygget sommerhus at de lige
har en "skide-bakke" (som de ikke-flaterende er blevet døbt).
Det kræver at tønden har en indbygget pumpe, idet vandet jo nu ikke bare kan
sive ud men istedet skal pumpes op i bakken.
Da bakken ligger noget højere end grundvandet så står vandet bare der og
siver langsomt ud i området omkring bakken. Bakkerne er typisk ca. 15m lange
og 2m brede. Inde i midten er der store sten ellers bare jord på. Man sår
typisk græs på dem.

Carsten

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 01-08-09 15:06

knagsted51@gmail.com wrote:

> [...]
> additiver og enzymer for at få nedbrydningen til at accelerere.
> Men hvilke og hvor køber man det , er der nogen der ved dette eller

Der findes forskellige typer af slamnedbrydende bakterier.
Hvis biologien i en havedam er kommet i uorden, så kan man booste
bakteriefloraen ved at tilsætte en bakteriekultur. Måske det også kan være
en løsning.
(I gamle dag var der vist noget med at man smed en pakke gær i en septitank,
når den var blevet tømt, men den skulle nødigt koge over, så ...)

Her er et par link til havedamsprodukter:
http://nrkoi.dk/default.asp?mode=ecommerce&action=cat&id=85
http://vandhaven.dk/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=249
http://koiimport.dk/group.asp?group=668

- jørgen

Fra : John Paustian

Dato : 01-08-09 08:44

On 1 Aug., 16:06, Jørgen S. Nielsen <spam_til_...@toker.dk> wrote:

> [...]
>
> Her er et par link til havedamsprodukter:http://nrkoi.dk/default.asp?mode=ecommerce&action=cat&id=85http://vandhaven.dk/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=249http://koiimport.dk/group.asp?group=668

Jeg ved ikke om dette er helt rigtigt men jeg har hørt at sådanne
faskiner og sivebrønder til toiletbrønde der gik i stå så fandt man et
ådsel og smed ned i dem og de havde de enzymer til at starte og køre
nedbrydningen. men ingen erfaring her om dett.

Mhv
JP

Fra : JBH

Dato : 01-08-09 20:13

"John Paustian" <moevle@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

ådsel og smed ned i dem og de havde de enzymer til at starte og køre
nedbrydningen. men ingen erfaring her om dett.

Jeg fik engang fortalt at man skulle smide en kat i, for at få gang i
nedbrydningen.

mvh
JBH

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-08-09 20:46

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg fik engang fortalt at man skulle smide en kat i, for at få gang i
> nedbrydningen.

Den med en pakke gær lyder sjovere. Især nytårsaften..

Hilsen Åge

Fra : ebbe hansen

Dato : 02-08-09 08:14

On Sat, 1 Aug 2009 21:13:05 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>nedbrydningen. men ingen erfaring her om dett.
>

>Jeg fik engang fortalt at man skulle smide en kat i, for at få gang i

Altsammen for at genstarte gæringen, som man i moderne tider kan
gøre med gær. Men hvis den kage som altid svømmer ovenpå er blevet
så tyk at den stopper hullet for afløb, hjælper det ikke, så må den
renses op.
mvh Ebbe

Fra : John Paustian

Dato : 01-08-09 13:56

On 1 Aug., 21:13, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> nedbrydningen. men ingen erfaring her om dett.
>
> Jeg fik engang fortalt at man skulle smide en kat i, for at få gang i

Går selvfølgelig ud fra at du mener en afdød kat.
Og mon du har fået fortalt lignende min version og netop med kat fordi
en kat er en sand bakteriebombe i mund og svælg modsat en hund som jo
er antiseptisk.
Et godt spørgsmål ?

Mhv
JP

Fra : knagsted51@gmail.com

Dato : 02-08-09 14:49

> [...]
> nedbrydningen. men ingen erfaring her om dett.
>
> Jeg fik engang fortalt at man skulle smide en kat i, for at få gang i

Tak for de mange svar og der er flere ting jeg kan bruge bare lige
undtaget gær for det har jeg visse erfaringer med fra i min drengetid
på en sommerlejr.
Men lidt om grundvandet som har stået højere her de sidste par år og
den med ådsler for de rette bakterier til den naturlige biologiske
nedbrydning.
Mange takk.

Mhv
Knagsted