Podet eller ej?
Fra : Kim Christensen

Dato : 30-07-09 13:19

For nogen år siden prøvede jeg at lægge nogle nektarinsten i lidt
jord. De spirede og der kom små træer frem. I år havde to af træerne
blomster, men det var kun det største af dem der satte frugt. Ingen af
dem er podede.
Det træ der satte frugt havde 8 veludviklede nektariner, hvoraf de 5
gik tabt ved et uheld. Men der sider stadig 4 som er ved at være
flotte og røde. Men de er selvfælgelig ikke klar til høst endnu.
Er dt ikke helt OK af et træ at sætte 8 frugter det første år det
bærer noget overhovedet? Kan jeg håbe at det træ også fremover vil
bære frugt også selvom det ikke er podet?

Hilsen Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-09 20:38

On Thu, 30 Jul 2009 12:19:19 -0700 (PDT), Kim Christensen
<SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

> [...]
>bærer noget overhovedet? Kan jeg håbe at det træ også fremover vil
>bære frugt også selvom det ikke er podet?

Om 8 frugter er flot, det kommer lidt mere an på alderen og især
størrelsen på træerne. Og så selvfølgelig også på hvor mange blomster
det havde i foråret - hvis der var 100 blomster og træet er stort, så er
8 frugter nok i underkanten. Er træet lille og havde 10 blomster, så er
det flot

Det skal nok komme til at bære frugt også i årene fremover. Det har ikke
som sådan noget at gøre med om det er podet eller ej.

Grunden til at de normalt er podede, er at man så får planter osm er
100% magen til moderplanten. Dvs. med en podet nektarin ved man helt
sikkert hvordan frugten vil blive, hvordan den vil smage, hvor stort
træet bliver osv. Det kan du ikke være sikker på ved en frøplante. Der
kan være andre sorter som har bestøvet træet eller de er simpelthen bare
ikke "frøkonstante" som det kaldes.

(Det er lidt som med børn - nogle gange ligner de posten )
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-07-09 22:40

On 30 Jul., 21:38, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> det havde i foråret - hvis der var 100 blomster og træet er stort, så er
> 8 frugter nok i underkanten. Er træet lille og havde 10 blomster, så er

Tak for svaret. IEndnu i foråret stod træet i en potte, udplantet er
det ca 1,20 m højtm hcoraf de 20cm er tilvækst i år. Træet havde ca
20-30 blomsterm men den megen blæst og tørke i foråret har nok kostet
sit.

> [...]
> ikke "frøkonstante" som det kaldes.
>
> (Det er lidt som med børn - nogle gange ligner de posten )

Posten kan i dette tilfælde være et ferskentræ. Det havde blomstring
samtidigt med, men det var inden nektarintræet blev udplantet, og
afstanden mellem dem var ca 30m. Efter udplantning, (opad en sydvendt
mur) er afstandem mellem dem ca det halve. I mangel af insekter i
foråret hjalp jeg med at bestøve med en lille pensel. Faktisk
overvejede jeg at prøve at bestøve en gren med støv fra ferskentræet,
men det undlod jeg dog alligevel.
Tiden vil vise hvordan de tre overlevende frugter udvikler sig, det
bliver da spændende, nu hvor udfaldet langtfra er sikkert

Hilsen Kim

Fra : jos

Dato : 31-07-09 09:52

Kim Christensen wrote:

> [...]
> Tiden vil vise hvordan de tre overlevende frugter udvikler sig, det
> bliver da spændende, nu hvor udfaldet langtfra er sikkert

Nu er jeg ikke biolog, men er der ikke noget med at visse træer er
selvbestøvende?
- den tror jeg selv mere på end ferskerne!

finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-09 10:06

On Fri, 31 Jul 2009 10:51:50 +0200, "jos" <jos@her.dk> wrote:

>Nu er jeg ikke biolog, men er der ikke noget med at visse træer er
>selvbestøvende?
> - den tror jeg selv mere på end ferskerne!

Fersken og nektarin er forskellige sorter af samme træ .... begge
tilhører arten Prunus persica, de kan altså nemt bestøve hinanden.

Selv om de er selvbestøvende, så kan der stadig nemt komme støv fra den
ene over i den anden og derved lave en krydsbestøvning. Så det er slet
ikke utænkeligt at ferskentræet har bestøvet nektarinen.

Det er netop grunden til at man normalt poder disse træer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-07-09 03:07

On 31 Jul., 10:51, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> Nu er jeg ikke biolog, men er der ikke noget med at visse træer er
> selvbestøvende?
>  - den tror jeg selv mere på end ferskerne!
>
> finn

Jeg overvejdede det også kun..
Ellers har jeg bestøvet blomsterne indbyrdes, og med et af de andre
nektarintræer som blev sået et år senere. Det satte tre blomster som
dog ikke udviklede sig.
Et af træerne er stadigt så lille at det står i en stor potte. Hvis
det sætter blomster til næste år vil jeg prøve at mærke en gren, og
bestøve dennes blomster med støv fra fersken træet, og ellers resten
med ferskenstøv. Jeg vil da lade dette træ stå inde i
bestøvningstiden, således at der ikke kommer insekter og "blander
støvet". Det bliver spændende at se hvordan det forløber.

Hilsen Kim

Fra : Klaus Ankerstjerne

Dato : 31-07-09 10:35

Kim Christensen skrev:
> [...]
> bærer noget overhovedet? Kan jeg håbe at det træ også fremover vil
> bære frugt også selvom det ikke er podet?

Det lyder spændende. Hvis det bliver en god sort, så vil jeg gerne have
en podekvist, når dit træ bliver stort om nogle år :)

mvh.
Klaus
www.aigis.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-07-09 16:03

"Kim Christensen" skrev i en meddelelse
> For nogen år siden prøvede jeg at lægge nogle nektarinsten
> i lidt jord. De spirede og der kom små træer frem.

Spændende

Tager du dem lige fra frugten og sår dem eller skal de tørres eller have
frost eller andet sjovt ?

Jan

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-08-09 05:40

On 31 Jul., 17:03, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> Spændende
>
> Tager du dem lige fra frugten og sår dem eller skal de tørres eller have
> frost eller andet sjovt ?

Nu har jeg prøvesmagt en af frugterne, og det var upåklageligt

Jeg lod nektarinstenen ligge i en tagrende fra ca september til
følgende marts hvorefter stenen blev sået i noget plantejord og
stillet indendørs i en vindueskarm.
Ved at ligge i tagrenden undgås at stenen tørrer ud, men den er heller
ikke konstant fugtig og der er ventliation, så den heller ikke
rådner.

Hilsen Kim