opfører denne maling sig normalt?
Fra : Jesper F

Dato : 26-07-09 15:41

Jeg er ved at istandsætte et kælderrum som skal males.
Jeg har købt noget åndbar maling (har mistanke om der er en smule fugt i
rummet og at væggene skal kunne ånde).
Jeg synes malingen opfører sig lidt mærkeligt, når jeg maler det på.

Dette er rummet:
http://peecee.dk/upload/view/182697
Kan væggene mon være kalkede? kan man male direkte på kalk?

Sådan ser et lille malet område ud:
http://peecee.dk/upload/view/182696
Se den lille fugtige bræmme der opstår under malingen. Hvad er det for
noget? skal jeg være nervøs for det? Det ligner ikke normal
malings-opførsel.

Tak for hjælpen.

vh
Jesper

Fra : Per H

Dato : 26-07-09 16:28

On Sun, 26 Jul 2009 16:41:27 +0200, "Jesper F"
<jesperfjoelner@hotmail.com> wrote:

Prøv at vaske væggen af med vand, bliver vandet hvidt, så er de
kalkede, og det kan du ikke male på.

per

Fra : Jesper F

Dato : 26-07-09 17:34

> Prøv at vaske væggen af med vand, bliver vandet hvidt, så er de
> kalkede, og det kan du ikke male på.

Ja jeg har prøvet at vaske den først. Vandet bliver gråligt synes jeg. Men
væggen er også lidt grå i det og ikke helt hvide. Vandet blev nok samme
farven som væggen ca. Kan kalk mon være gråligt?
Det kunne godt hænde at være en meget gammel kalkning.

Jesper

Fra : John V.

Dato : 27-07-09 02:59

Hej Jesper

Man skal ALTID være nervøs for at male et kælderrum.
Kun meget få kældre er lavet til at være helt tørre, de fleste er
oprindeligt lavet til at opbevare cykler, brænde og lignende.
Smitter bunden af, også bare lidt, er det sikkert kalk og du kan kun få
problemmer ud af det, medmindre det får kalk igen.

Mange leverendører påstår de har maling der kan ånde, det kan det måske godt
men bare ikke godt nok til et kælderrum.
Nogle påstår også de har maling der kan holde oven på kalk, tro ikke på det!
Kun hvis man har f.eks. et stueloft der er HELT tørt, kan det holde, men
sådanne lofter er meget sjældent kalkede, de kan være hvidtede som jo ikke
er det samme, her bruger man kridt og mos som binde middel.

Min anbefaling er at det får kalk igen (hvis det har fået det før). Den
løsning er billig og nem, så må du vende dig til at væggene smitter lidt af
hvis man rører ved dem, men det kan man jo bare lade være med.

Havde væggene været ubehandlede, ville jeg bruge Cempexo, det godt nok er
lidt dyrere end kalk, men ikke smitter af, det kan ikke bruges oven på kalk
og der kræves afløb, da du skal spule væggene med en vandslange for at det
hærder rigtigt.

I gamle dage smittede alle vægge og lofter af, da limfarve gør det, den gang
kunne man leve med det, hvorfor ikke nu? Husene åndede bedre dengang, men
hvad tiderne skifter, jeg har f.eks. kun 2 kunder der vil have det lavet på
den helt gammeldags måde.

Problemmet med at malingen ikke kan ånde tilstrækkeligt, vil resultere i at
udefra og opstigende vand ikke kan komme hurtigt nok ud, hvorfor resultatet
bliver afskalning og så har du først et rigtigt problem, da alt så skal
afrenses helt til bunden. Ok, du "kan" være heldig at der ikke sker noget,
men det er faktisk sjældent.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-07-09 08:46

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt dyrere end kalk, men ikke smitter af, det kan ikke bruges oven på
> kalk og der kræves afløb, da du skal spule væggene med en vandslange for

Det med at spule væggene har jeg ikke tidligere hørt..
Hele min kælder er "malet" med Cempexo - netop for ikke at få problemer med
evt. fugt.
Væggene er ikke blevet spulet efterfølgende, jeg synes det ser ud til at
virke fint..

Jeg synes ikke der står noget på spandene om at det skal spules..
Man skal passe lidt på sine hænder når man arbejder med Cempexo, MAL koden
hedder 00-4

Michael Petersen
Omme i Nyborg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-09 20:58

Petersen Michael wrote:

> Væggene er ikke blevet spulet efterfølgende, jeg synes det ser ud til
> at virke fint..
>
> Jeg synes ikke der står noget på spandene om at det skal spules..

Meningen er også, at væggen skal gøres godt våd inden der males med Cempexo.
Hvis midlet tørrer for hurtigt, hærder det ikke godt nok og vil så smitte af
bagefter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-07-09 21:56

Erik Ginnerskov <erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> Meningen er også, at væggen skal gøres godt våd inden der males med
> Cempexo. Hvis midlet tørrer for hurtigt, hærder det ikke godt nok og
> vil så smitte af bagefter.

ok
Lyder mest som et problem, der opstår når produktet benyttes udendørs, på en
solskinsdag..

Michael Petersen
Omme i Nyborg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-07-09 15:33

Petersen Michael wrote:

> Lyder mest som et problem, der opstår når produktet benyttes
> udendørs, på en solskinsdag..

Den iagttagelse er slet ikke forkert.

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-07-09 21:58

Erik Ginnerskov <erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> Den iagttagelse er slet ikke forkert.

Så er relevansen ved brug af produktet i en kælder begrænset

Michael Petersen
Omme i Nyborg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-09 15:33

Petersen Michael wrote:

> Så er relevansen ved brug af produktet i en kælder begrænset

Jo da. En kælder, hvor væggene er godt tørre inden påføring af Cempexo vil
også tørre for hurtigt, hvis ikke væggene først gøres våde. Problemet er
ikke så stort som ude i solskin eller blæst, men det er der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : John V.

Dato : 30-07-09 15:45

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4a70b7c3$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så er relevansen ved brug af produktet i en kælder begrænset
>

> --
> Med venlig hilsen
> Michael Petersen
> Omme i Nyborg

Ja, medmindre det er en meget varm kælder, f.eks. en fyrkælder eller
lignende.
Har man ikke afløb, "kan" man bruge en vandforstøver eller ukrudtsprøjte i
stedet, men der går meget vand til, hvis det skal virke.
--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : John V.

Dato : 30-07-09 15:41

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4a6eac9c$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg synes ikke der står noget på spandene om at det skal spules..
> Man skal passe lidt på sine hænder når man arbejder med Cempexo, MAL koden

Normalt ligger der en beskrivelse i spanden om hvordan man skal anvende
Cempexo, der er i denne direkte billeder af at man skal spule det først.
Ellers kan denne
http://www.huskdethele.dk/docs/nye_projekter/malingbrochure14-15.pdf pdf
vise beskrivelsen.
Det er rigtigt at det ikke altid er nødvendigt at spule, afhænger at
fugtigheden i luften eller rummet, smitter det af efter noget tid, vil det
være nødvendigt at spule efter med masser af vand, men den pdf jeg linker
til viser det.

Når mal-koden er 00-4, er det fordi det er et ætsende produkt, man skal ikke
få det på huden og nogle gange kan det ødelægge tøj.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard