Luftfugtighed i lejligheder
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-07-09 22:59

Hvad er (eller bør være) alt andet lige den nogenlunde normale
luftfugtighed i en almindelig lejlighed på denne årstid? Er 52 % en
relativt høj, middel eller lav luftfugtighed?

--
Jørgen Grandt

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 24-07-09 23:31

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er (eller bør være) alt andet lige den nogenlunde normale
> luftfugtighed i en almindelig lejlighed på denne årstid? Er 52 % en
> relativt høj, middel eller lav luftfugtighed?

Ikke over 70% i længere tid, men vejret og opvarmningen metoden har meget at
sige.

Regner det i en hel uge, så stiger den meget. Er det frost vinter og har du
brændeovn kommer du lev ned på 30%

Jeg ville anse 52% for middel.

Mvh
Leon

Fra : Tom Andersen

Dato : 25-07-09 09:36

> [...]
> luftfugtighed i en almindelig lejlighed på denne årstid? Er 52 % en
> relativt høj, middel eller lav luftfugtighed?

Relativ lav for årstiden/ vejret, vil jeg mene.

Anbefalinger:

højst 40 - 45 % vinter

højst 60 - 65 % sommer

Husk, at den relative luftfugtighed påvirkes voldsomt ved forholdsvis små
ændringer af temperaturen.

Tom

Fra : Michael Stærk

Dato : 25-07-09 19:46

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Relativ lav for årstiden/ vejret, vil jeg mene.
>
> Anbefalinger:
>
> højst 40 - 45 % vinter
>
> højst 60 - 65 % sommer

Blot af nysgerrighed - hvad er anbefalinger for minimumsluftfugtighed så?

Mvh. Michael Stærk

Fra : Tom Andersen

Dato : 25-07-09 20:04

"Michael Stærk" <bonden100@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Blot af nysgerrighed - hvad er anbefalinger for minimumsluftfugtighed så?

Mange mener 30%, men se evt.

http://www.at.dk/sw6076.asp

Hvor findes så tør luft - i et frysehus måske?

Tom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-07-09 17:09

> Mange mener 30%, men se evt.
>
> http://www.at.dk/sw6076.asp
>
> Hvor findes så tør luft - i et frysehus måske?

Her om vinteren. Vi kan sagtens komme under 20. Lige nu har vi 44.

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-07-09 17:15

Maria Frederiksen wrote:

> Her om vinteren. Vi kan sagtens komme under 20. Lige nu har vi 44.

Er dit hygrometer kalibreret?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 26-07-09 19:08

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-07-09 22:55

> Er dit hygrometer kalibreret?

Ja - det falder ret naturligt, når det er så lavt. Så tror man automatisk at
der er fejl på, men på den anden side, så er her ekstremt tørt.

Vi lufter meget ud, så måske er det derfor.

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-09 12:23

Maria Frederiksen wrote:

> Ja - det falder ret naturligt, når det er så lavt. Så tror man
> automatisk at der er fejl på,

Hvordan kalibrerer du?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Niels Munk

Dato : 27-07-09 16:10

Maria Frederiksen skrev:

> Vi lufter meget ud, så måske er det derfor.

Hvis du lufter meget ud, så vil den indvendige luftfugtighed kraftigt
nærme sig den udvendige. Hvor jeg bor (Sydvestjylland) havde vi i går
60% luftfugtighed udenfor, ifølge mit
OBH-designsmarte-temperatur-og-fugtighedsmåler (kan ikke huske modellen)

Altså, hvis jeg gav mig til at lufte meget ud, ville luftfugtiheden
STIGE, indenfor...

/Niels Munk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-09 14:18

Niels Munk fjerndette" <"niels wrote:

> Hvis du lufter meget ud, så vil den indvendige luftfugtighed kraftigt
> nærme sig den udvendige.

Her er vi enige

> Altså, hvis jeg gav mig til at lufte meget ud, ville luftfugtiheden
> STIGE, indenfor...

Oftest vil fugtigheden indenfor før udluftning være større end udenfor.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : .J.S...

Dato : 28-07-09 19:38

"Niels Munk fjerndette" <"niels"@munknielsen.net> wrote in message

> [...]
>
> Altså, hvis jeg gav mig til at lufte meget ud, ville luftfugtiheden STIGE,

Kommer an på temperaturen det er jo relativ luftfugtighed og ikke absolut
vandmængde du måler.
Er det koldere uden for kan det sagtens hjælpe at lufte ud også selv om den
relative fugtighed er større uden for. Men der kan være perioder om sommeren
hvor både luftfugtigheden og temperaturen er høj uden for, og så kan det
være umuligt at få luftfugtigheden ned inden døre eller det kræver en
airconditon.

mvh/JS