Cat7 kabler - nødvendigt udstyr?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-07-09 02:37

Hey

Jeg er næsten færdigt med mit nye hus, der bliver bygget her i
Sydbulgarien, hvor jeg er bosiddende. Jeg har gerne villet være lidt
fremtidssikret, hvorfor jeg har fået smidt Cat7 kabler rundt i hele
huset. Det usmarte er så, at jeg ikke har været klar over
konsekvenserne.

Uvidende som jeg har været, har jeg blankt troet, at jeg kunne crimpe
disse kabler på alm. netværksstik, og smide disse i min alm. switch,
som jeg så senere hen kunne udskifte med en gigabit-switch.

Kloge folk hernede har nu forklaret mig, at jeg skal have fat i et
patch-panel, som mine Cat7 kabler skal smides bagi, og jeg så kan
smide alm. netværkskabler eller gigabit-kabler i forenden og ned til
min alm. switch for at skabe forbindelsen. Det giver meget mening.

Min lokale EDB-pusher kan ikke hjælpe med meget viden, men sælger
følgende stads:
http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html

Jeg er meget i tvivl om følgende punkter:

1) Jeg har nogle Schneider Electric stik i væggen med teksten "LexCom
125" præget i plastikket - hvilken hastighed understøtter disse mon?

2) Kan jeg smide mine orange Cat7 kabler DIREKTE i mine vægstik eller
skal jeg købe nye vægstik?

3) Kan jeg - til at starte med - nøjes med et Cat5e patchpanel som
f.eks. dette http://www.reset.bg/catalog/product_info.php?products_id=2719
og så leve med en lavere hastighed?

4) Under kategorien "LAN Accessories" på http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
findes der "STP" samt "UTP" patch-paneler - hvilken type skal jeg
bruge?

5) Hvilken type patch-kabler fra http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
skal jeg købe til brug imellem patch-panel og switch?

6) Bud på den billigste løsning?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : CC

Dato : 27-07-09 10:18

"Bo Kamp Dudek" skrev i meddelelsen
Jeg er meget i tvivl om følgende punkter:

1) Jeg har nogle Schneider Electric stik i væggen med teksten "LexCom
125" præget i plastikket - hvilken hastighed understøtter disse mon?

LexCom kommer fra Laurits Knudsen www.lk.dk og understøtter 100 Mb

6) Bud på den billigste løsning?

Lav et trådløst netværk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-07-09 03:30

[...]

> 1) Jeg har nogle Schneider Electric stik i væggen med teksten "LexCom
> 125" præget i plastikket - hvilken hastighed understøtter disse mon?

OK - jeg kunne jo så vælge at skifte de 4-5 vægstik ud, som jeg kommer
til at bruge i første omgang..

> 6) Bud på den billigste løsning?

Det nye hus er bygget jordskælvssikkert, hvilket bl.a. inkluderer ret
meget jern i huset.. jeg har testet lidt, og jeg kan på ingen måde få
et signal til at brede sig over mere end 1 etage.. dette betyder, at
jeg i så fald skal købe 2 ekstra accesspoints, der kan extende
signalet.. ehm.. desuden har jeg frem til dags dato aldrig haft et
wireless, der har været 100% stabilt, og da jeg streamer en hel del
fra en intern server, er stabilitet et nøgleord..

Et bud på den billigste - kablede - løsning??

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : CC

Dato : 27-07-09 11:01

> [...]

wireless, der har været 100% stabilt, og da jeg streamer en hel del
fra en intern server, er stabilitet et nøgleord..

Prøv at spørge i dk.edb.netvaerk.traadloest om der findes en lsøning på
hvordan 3 antenner (én på hver etage) tilsluttes den samme router.

Med så meget jern, så har du jo et Faraday's bur, så kan du slå krypteringen
fra.

I øvrigt er det ligegyldigt hvilket type netværk (54/100/300/1000 Mb) du
etablerer, da det til enhver en tid er hastigheden ud/ind af huset samt
kvaliteten af netværket udenfor huset, der bestemmer den endelige hastighed.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-07-09 15:48

On Mon, 27 Jul 2009 12:00:54 +0200, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
> kvaliteten af netværket udenfor huset, der bestemmer den endelige hastighed.

Nej.

Der er ganske mange af os, der bruger vores LAN til at overføre data
mellem maskiner på LAN'et (og ikke kun ud af huset), fx fra NAS til
medieafspiller, eller fra NAS til pc. Gigabit gør en stor forskel ift.
100 Mbps og en kæmpe forskel ift. trådløst net.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : N_B_DK

Dato : 27-07-09 23:26

"CC" <CC@mail.dk> wrote in message

> [...]
> du etablerer, da det til enhver en tid er hastigheden ud/ind af huset
> samt kvaliteten af netværket udenfor huset, der bestemmer den

Cool, så ens internet hastighed bestemmer altså hvilken hastighed der
overføres med internt?....

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-07-09 04:05

[...]

> [...]
> kvaliteten af netværket udenfor huset, der bestemmer den endelige hastighed.

Ehm, what? Når jeg primært streamer fra min filserver, der står
internt i huset, så kan vi vel snakke om 2 endelige hastigheder:

1) Min forbindelse på nettet (ca. 50mbit/50mbit)
2) Min interne forbindelse

... eller er jeg helt galt på den?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : CC

Dato : 27-07-09 13:18

> [...]

internt i huset, så kan vi vel snakke om 2 endelige hastigheder:

1) Min forbindelse på nettet (ca. 50mbit/50mbit)

Selvfølgelig har du ret, når du køre internt i huset kan du køre 1 Gb (eller
hvilken hastighed du ønsker).
Køre du ud af huset er du begrænset til 50 Mb (Jeg syntes iøvrigt, at det er
imponerende, at man kan købe sådan en forbindelse i Bulgarien).

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-07-09 11:46

On Mon, 27 Jul 2009 01:36:53 -0700 (PDT)
Bo Kamp Dudek <bokampdudek@googlemail.com> wrote:

> [...]
> skal jeg købe nye vægstik?
>
> 3) Kan jeg - til at starte med - nøjes med et Cat5e patchpanel som

Det ser ud til at disse er svaret på dine spørgsmål:
http://en.wikipedia.org/wiki/GG45
Hvor man så for fat i sådan nogen, har jeg ingen anelse om

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karsten

Dato : 27-07-09 19:05

Bo Kamp Dudek <bokampdudek@googlemail.com>skrev:

>Hey
-snip-

>6) Bud på den billigste løsning?
>
>Mange gode hilsner
>Bo Kamp Dudek
>www.familiendudek.dk

det er nok ikke den billigste løsning, men det ser da nemt ud

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=875&zoneid=5

mvh. Karsten

Fra : SvenP

Dato : 27-07-09 20:53

Jeg er meget i tvivl om følgende punkter:

1) Jeg har nogle Schneider Electric stik i væggen med teksten "LexCom
125" præget i plastikket - hvilken hastighed understøtter disse mon?

Dem kender jeg ikke.

2) Kan jeg smide mine orange Cat7 kabler DIREKTE i mine vægstik eller
skal jeg købe nye vægstik?

Det vil jeg tro. når du har skåret div. folie og fletværk væk.
http://www.vpi.us/cat7.html
Læs også:
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/

3) Kan jeg - til at starte med - nøjes med et Cat5e patchpanel som
f.eks. dette http://www.reset.bg/catalog/product_info.php?products_id=2719
og så leve med en lavere hastighed?

Det vil jeg tro. eller cat 6e. For en rigtig god hastighed. Igen læs:
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/kabel_kat_tp.php

4) Under kategorien "LAN Accessories" på
http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
findes der "STP" samt "UTP" patch-paneler - hvilken type skal jeg
bruge?

Her er jeg stået af.

5) Hvilken type patch-kabler fra
http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
skal jeg købe til brug imellem patch-panel og switch?

Det må jo så igen blive Cat 5 eller 6 afh. af hastighed. med RJ 45 stik.
Men der må findes udstyr der passer til cat 7 kabel. Så måske kan du finde
en switch der kan tage de rigte cat 7 stik. så kan du spare panelet og
crimpe sådan nogle på, engang for alle.

6) Bud på den billigste løsning?

Her kan jeg ikke hjælpe dig. Det der land ligger langt væk, og sproget er
mærkeligt
men en del ting kan vel købes i f. eks. UK, og så sendes.

Mvh. Sven

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-07-09 22:52

[...]

> Køre du ud af huset er du begrænset til 50 Mb (Jeg syntes iøvrigt, at det er
> imponerende, at man kan købe sådan en forbindelse i Bulgarien).

Yup, til gengæld er linien ikke ultra stabil, hvorfor jeg har to
uafhængige ISP'ere. Det er dog til at leve med, da prisen er på ca.
DKK 110,- om måneden. Nationalt er hastigheden endda på ca.
100/100mbit. ;)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 29-07-09 09:50

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> fremtidssikret, hvorfor jeg har fået smidt Cat7 kabler rundt i hele
> huset. Det usmarte er så, at jeg ikke har været klar over

Du skulle nok have gjort lidt mere forarbejde og set på hele løsningen i
stedet for bare at vælge et tilfældigt kabel som nu tvinger dig til
bestemt løsning som sikkert viser sig at være forkert.

Mit bedste forslag er at rive dine kabler ud og installere et Cat6A
kabelsystem i stedet, hvis du absolut vil have cat 7 og er villig til at
tage konsekvenserne bør du skifte til Cat 7A som er den nye standard.

Fremtidssikring er nok det eneste du ikke har opnået.

Jording og potential udligning er også et stort problem ved anvendelse
af skærmede kabelsystemer, du skal være sikker på at alle dine
jordforbindelser i huset er stjerneforbundne og at der ikke kan opstå
ring forbindelse af jorden.

> Uvidende som jeg har været, har jeg blankt troet, at jeg kunne crimpe
> disse kabler på alm. netværksstik, og smide disse i min alm. switch,
> som jeg så senere hen kunne udskifte med en gigabit-switch.

Installationskabler bør altid ínstalleres i fastmonterede hun stik enten
i/på væggen eller i et patchpanel.

> [...]
> smide alm. netværkskabler eller gigabit-kabler i forenden og ned til
> min alm. switch for at skabe forbindelsen. Det giver meget mening.

Problemer er bare at Cat 7 kabler ikke er bagudkompatible med Cat6
konnektorer så derfor er du nød til at installere Cat 7 konnektorer, den
standardiserded Cat 7 konnektor er GG45:
http://en.wikipedia.org/wiki/GG45

> Min lokale EDB-pusher kan ikke hjælpe med meget viden, men sælger
> følgende stads:
> http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html

Begynd ikke at mixe og matche forskellige produkter, det vil bare give
dig problemer.

> Jeg er meget i tvivl om følgende punkter:
>
> 1) Jeg har nogle Schneider Electric stik i væggen med teksten "LexCom
> 125" præget i plastikket - hvilken hastighed understøtter disse mon?

Det er mig bekendt højst et Cat5E udtag

> 2) Kan jeg smide mine orange Cat7 kabler DIREKTE i mine vægstik eller
> skal jeg købe nye vægstik?

Nye vægstik fra samme producent som kablet, da komponenterne bør være
tilpasset hinanden for at levere den ønskede ydelse.

> 3) Kan jeg - til at starte med - nøjes med et Cat5e patchpanel som
> f.eks. dette http://www.reset.bg/catalog/product_info.php?products_id=2719
> og så leve med en lavere hastighed?

Den danske standardiserings gruppe for kabelsystemer har lavet en
rapport som er verificeret med testlabs at Cat 7 ikke er bagudkompatibel.

> 4) Under kategorien "LAN Accessories" på http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
> findes der "STP" samt "UTP" patch-paneler - hvilken type skal jeg
> bruge?

Cat 7 kablet er skærmet (STP)

> 5) Hvilken type patch-kabler fra http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
> skal jeg købe til brug imellem patch-panel og switch?

Du skal købe specielle GG45 til RJ45 kabler.

> 6) Bud på den billigste løsning?

Byt til et anerkendt Cat 6A uskærmet (UTP) system med kabler,
konnektorer, paneler og patchkabler.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 29-07-09 22:46

[...]

> Du skulle nok have gjort lidt mere forarbejde og set p� hele l�sningen i
> stedet for bare at v�lge et tilf�ldigt kabel som nu tvinger dig til
> bestemt l�sning som sikkert viser sig at v�re forkert.

yup, den erfaring har jeg så også nu gjort mig...

> Mit bedste forslag er at rive dine kabler ud og installere et Cat6A
> kabelsystem i stedet, hvis du absolut vil have cat 7 og er villig til at
> tage konsekvenserne b�r du skifte til Cat 7A som er den nye standard.

forslaget er helt sikkert det bedste ydelsesmæssigt, men økonomisk er
det ikke brugbart for mig, idét ingen hernede tager kabler tilbage, og
desuden snakker vi om ialt ca. 1.4km kabel, der skal trækkes i et 98&
færdigt hus...

> Installationskabler b�r altid �nstalleres i fastmonterede hun stik enten
> i/p� v�ggen eller i et patchpanel.

fair nok :)

> Problemer er bare at Cat 7 kabler ikke er bagudkompatible med Cat6
> konnektorer s� derfor er du n�d til at installere Cat 7 konnektorer, den
> standardiserded Cat 7 konnektor er GG45:
> http://en.wikipedia.org/wiki/GG45

jeg fandt nogle andre hernede, så også skulle været lavet til Cat 7

> Begynd ikke at mixe og matche forskellige produkter, det vil bare give
> dig problemer.

se, det har jeg så allerede gjort, idet jeg SKULLE videre med
projektet.. så i går fik jeg denne fætter ud i huset
http://www.reset.bg/catalog/product_info.php?products_id=3957.. hvis
vi nu ser bort fra det super-system, som jeg med mine kabler har lagt
op til, hvis dette patch-panel så

1) kunne give forbindelse overhovedet?
2) kunne levere mere end 100mbit?
3) kunne skabe store problemer whatsoever?

> Nye v�gstik fra samme producent som kablet, da komponenterne b�r v�re
> tilpasset hinanden for at levere den �nskede ydelse.

jeg forstår godt idéen i dit udsagn, men der er vel stadig en
sandsynlig for, at ovenstående vil virke.. ?

> Den danske standardiserings gruppe for kabelsystemer har lavet en
> rapport som er verificeret med testlabs at Cat 7 ikke er bagudkompatibel.

kan du uddybe ifht. mit spørgsmål om selve panelet?

> Du skal k�be specielle GG45 til RJ45 kabler.

yup, for at systemet kører optimalt, men nu vil jeg bare i mål, om jeg
så skal humpe.. kan alm. Cat 5e kabler bruges?

> Byt til et anerkendt Cat 6A usk�rmet (UTP) system med kabler,
> konnektorer, paneler og patchkabler.

det ville være fedt, hvis det var en pakke, jeg bare tog ud af huset
og afleverede for derefter at få en ny.. men sådan er virkeligheden
ikke.. dine forslag er gode og helt sikkert rigtige, men vil nok koste
mig 20-25.000 ialt hernede.. derfor søger jeg nu en "mindre" rigtig
løsning...

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-07-09 06:42

On Wed, 29 Jul 2009 21:46:28 -0700 (PDT), Bo Kamp Dudek
<bokampdudek@googlemail.com> wrote:

> dine forslag er gode og helt sikkert rigtige, men vil nok koste
> mig 20-25.000 ialt hernede.. derfor søger jeg nu en "mindre" rigtig
> løsning...

Hvad koster huset og hvor længe skal kablerne ligge i huset?

'Jeg er ved at købe en BMW 300. Kan jeg ikke bare bruge sædet og
hjulene fra forrige års model af havetraktorer?'

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 29-07-09 23:58

[...]

> Hvad koster huset og hvor længe skal kablerne ligge i huset?
>
> 'Jeg er ved at købe en BMW 300. Kan jeg ikke bare bruge sædet og
> hjulene fra forrige års model af havetraktorer?'

Hahahaha - god humor :) du har jo helt ret, men det flytter ikke ved,
at pengene ikke er der lige nu, så spørgsmålet er, KAN jeg presse
sædet og hjulene fra havetraktoren ind i BMW'en og få den til at
rulle? Måske ikke de 265km/t som normalt pga. hjulstørrelsen, men
f.eks. 80% af oprindeligt tiltænkt?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-09 08:21

On Wed, 29 Jul 2009 22:57:56 -0700 (PDT), Bo Kamp Dudek
> [...]

>sædet og hjulene fra havetraktoren ind i BMW'en og få den til at
>rulle? Måske ikke de 265km/t som normalt pga. hjulstørrelsen, men

Jeg tror det går meget dårligere end bare et fald i ydelse på eks.
20%.
Du kan resikerer at du får en hulens masse pakker (eller bare dele
deraf) der går tabt og de skal retransmiteres, det er så ikke kun det
at de skal transmiterers igen, men de har jo allerede koster i eks.
timeout, CRC fejl, etc, så det koster ikke bare båndbredetab, det
koster også i CUP tid hos dine interne sendere og modtagere af data.

Men klart nok man kan kun se/måle på det færdige resultat, alle gæt på
hvordan det evt. bliver, er og bliver gæt, men erfaringen siger at det
kan gå meget galt.

/Hans

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-09 03:14

[...]

> Men klart nok man kan kun se/måle på det færdige resultat, alle gæt på
> hvordan det evt. bliver, er og bliver gæt, men erfaringen siger at det
> kan gå meget galt.

Så summa summarum er, at det ret sikkert vil fungere MEN, at vi i
værste fald rent ydelsesmæssigt kommer ret tæt på et alm. 100mbit LAN?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-09 10:33

On Thu, 30 Jul 2009 02:14:05 -0700 (PDT), Bo Kamp Dudek
<bokampdudek@googlemail.com> wrote:

>[...]
>
>Så summa summarum er, at det ret sikkert vil fungere
Der vil nok være hul igemmen.

>MEN, at vi i værste fald rent ydelsesmæssigt kommer ret tæt på et alm. 100mbit LAN?
Fuldstændigt umuligt at sige noget om før du har målt alle dine
forbindelser igemmen med egnet måleudstyr.
Dertil kommer så hvordan det (ikke til kablingen optimerede) udstyr du
sætter på vil opfører sig.

/Hans

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 30-07-09 05:52