Sætning af muldvarpefælder
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-09 12:29

Hvor stort og hvor dybt hul skal man grave til en muldvarpesaks? Jeg har
før forsøgt mig, men aldrig fanget noget. Jeg har gravet et hul med en
planteske, præcist så stort, at saksen kan gå ned i hullet og kæberne i
højde med bunden af gangen. Derefter har jeg sat en sort spand over.

Hvad gør jeg forkert? Den med nikotin på figrene /har/ jeg hørt, så jeg
skal da gerne prøve at tage en plastichandske på næste gang, hvis det
skulle gøre en forskel.

Findes der gift af forskellig slags som virker, eller er det penge ud af
vinduet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-07-09 06:11

On 22 Jul., 13:29, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> Hvad gør jeg forkert? Den med nikotin på figrene /har/ jeg hørt, så jeg
> skal da gerne prøve at tage en plastichandske på næste gang, hvis det
> skulle gøre en forskel.

Jeg bruger altid handsker fra start til slut og tålmodighed er en dyd,
de kan sagtens skulle stå der i nogle dage.
Du skal også huske at rense gangene til og fra hullet grundigt med et
eller andet, en bøjet ske eller lign.

> Findes der gift af forskellig slags som virker, eller er det penge ud af
> vinduet?

Det eneste som virker er MEGET giftigt og må kun bruges af
autoriserede folk.

--
Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-07-09 16:59

Christian B. Andresen wrote:

> Det eneste som virker er MEGET giftigt og må kun bruges af
> autoriserede folk.

Desuden må pågældende gift ikke benyttes nærmere end 10 m fra
beboelsesbygninger.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 22-07-09 18:16

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Desuden må pågældende gift ikke benyttes nærmere end 10 m fra
> beboelsesbygninger.

Beboelsesbygninger er ikke nok. Det gælder bygninger hvor mennesker opholder
sig. Derfor gælder det f.eks. også drivhuse og udhuse.
Hilsen Matthias.

Fra : mikael

Dato : 22-07-09 13:28

> [...]
> skulle gøre en forskel.
>
> Findes der gift af forskellig slags som virker, eller er det penge ud af

hej Kurt
Det bedste er at finde gangen der går til hullet, dvs du skal ikke
sætte fælden i hullet, der vil jorden typisk blive skubbet hen i
fælden.
Brug en tynd stang eller lang skruetrækker , så finder du let en af
gangene, du kan tydelig mærke forskellen når du stikker den i jorden.
Sæt den så i gangen og gør som du ellers har gjort, læg evt lidt jord
rundt ved kanten af spanden så der er helt lukket.
Det plejer at virke for mig.
Og ja, ingen nikotin på, og lad fælden hænge ude eller i et udhus når
den ikke bruges, husk spanden må heller ikke lugte af andet end jord.
mvh Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-07-09 03:13

On 22 Jul., 21:27, mikael <mikaelkris...@gmail.com> wrote:

> hej Kurt
> Det bedste er at finde gangen der går til hullet, dvs du skal ikke
> sætte fælden i hullet, der vil jorden typisk blive skubbet hen i
> fælden.

Sådan satte jeg 4 sakse går aftes, her til formiddag var der en i

--
Christian

Fra : Keld Nygaard

Dato : 23-07-09 08:09

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle gøre en forskel.
>
> Findes der gift af forskellig slags som virker, eller er det penge ud af

Min have var ved at få godt og grundig tæsk af nogle muldvarper, og jeg
kunne ikke fange de møgkræ. Så jeg konsulterede en pensioneret bonde-kone
(undskyld mig udtrykket), med mere end 500 muldvarper på samvittigheden. Hun
hjalp mig med at sætte de første fælder op, og det fungerer.

* Man skal ikke grave i det nyeste skud - altså der hvor der kommer jord op,
men prøve at gætte sig frem til et skud der ligger lige før.
* Grav ned til lidt under bunden af gangen, og rens med fingerne det jord ud
der kommer ind i gangene.
* Sørg for at saksen står lige i passagen. Det er langt fra sikkert at
gangen går lige igennem det hul man får lavet.
* Dæk hullet med tørt græs, og sæt en spand over.
* Det overskydende jord fyldes omkring spanden for at der ikke trækker vind
ned.
* Hvis en fælde er klappet ved at kræet har skubbet jord ind i den, så rens
jorden op, og lad hullet stå en dags tid uden fælde, for at kræet kan få
lejlighed til at fjerne alt overskydende jord.
* Hvis en fælde ikke giver noget, så prøv at flyt den et andet sted hen. Læg
en sten eller flise over hullet - så kan man nemt genbruge det senere...

Hun har aldrig brugt handsker, og tror ikke på det med at de kan lugte
mennesker. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hendes statistik taler for
hendes argument - og de sidste 14 dage er der røget 3 mere på kontoen bare
fra min have...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Armand

Dato : 23-07-09 14:55

Keld Nygaard skrev:

> Hun har aldrig brugt handsker, og tror ikke på det med at de kan lugte
> mennesker. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men .........

Hvis det holdt vand, ville den enkleste afskræknings-kampagne være at gå
rundt og prikke sin nikotin-finger ned i hvert et skud - Hvorefter at
kræet angiveligt ville finde andre jagtmarker :-|

--
Armand.