Forhindre oliepletter på belægning?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-09 17:53

Hej

Nu har jeg knoklet i ugevis på at få lavet noget flot belægning omkring
mit hus og foran garagen. Langt om længe er jeg færdig og er vældig
tilfreds med resultatet.

Men, jeg er indehaver af en ikke helt ung bil, og jeg kunne godt frygte
at den pludselig begynder at lave oliepletter på mine nye fliser.

Findes der noget man kan behandle fliserne med som vil
forhindre/forsinke olie i at trænge ned i fliserne?

Det er standard holmegårdsfliser der er lagt her.

IBF har ( i hvert fald tidligere ) haft noget de kaldte SF-forsegler,
som blev anbefales til deres Symfoni-serie af fliser. Men det er skide
dyrt og så vidt jeg kan se kun velegnet til netop symfoni, som er med en
form for granit øverst, som så er slebet, altså, ikke "almindelig" beton
som mine herregårdssten.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 21-07-09 19:50

> [...]
> dyrt og så vidt jeg kan se kun velegnet til netop symfoni, som er med en
> form for granit øverst, som så er slebet, altså, ikke "almindelig" beton

Kanskje du heller skulle bruke noen kr. på en nyere bil?
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-09 20:00

On Tue, 21 Jul 2009 20:49:47 +0200, "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk>
wrote:

>Kanskje du heller skulle bruke noen kr. på en nyere bil?

Hvordan kan du foreslå sådan noget?

Jeg skal /aldrig/ af med min pickup! Selv når jeg bliver nødt til at få
mig en ny bil, skal pickupen ikke sælges, den skal ind i laden og stå
til jeg selv en gang får tid/lyst/evner til at skrue på sådan en - og
pt. er der ikke plads i laden til en pickup, såe ...
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Allan F

Dato : 21-07-09 20:24

>, såe ...
> --

kattegrus?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-09 21:06

On Tue, 21 Jul 2009 21:24:04 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

>kattegrus?

Jeg har overvejet det - har også set at man kan få noget som er direkte
beregnet til at suge olie op fra f.eks værkstedsgulve.

Men virker det? Er det specielle olieopsugningsprodukt bedre end
kattegrus? (Kattegrus er formentlig billigst).
Og skal man f.eks smide noget på oliepletten som måske opløser olien,
inden man smider gruset på?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole V Jensen

Dato : 21-07-09 22:42

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Men virker det? Er det specielle olieopsugningsprodukt bedre end
> kattegrus? (Kattegrus er formentlig billigst).

Jeg har læst flere gange, at når Falk er ude for at rydde op efter
oliespild, så bruger de kattegrus.

mvh
Ole-J

Fra : Allan F

Dato : 22-07-09 01:30

> [...]
> kattegrus? (Kattegrus er formentlig billigst).
> Og skal man f.eks smide noget på oliepletten som måske opløser olien,

Nej, bare smid kattegruset på pletten - jo nyere plet jo bedre. Fej lidt i
det nu og da, og så smid det væk.

Det, der bruges til værksteder er beregnet til at fjerne større spild.

Fra : Jan Andersen

Dato : 22-07-09 06:36

> Nej, bare smid kattegruset på pletten - jo nyere plet jo bedre. Fej lidt i
> det nu og da, og så smid det væk.
>
> Det, der bruges til værksteder er beregnet til at fjerne større spild.

Jeg har med held først hældt rensebenzin på, derefter spulet med vand og til
sidst drysset et tyndt lag cement på. Cementen skal selvfølgelig kun på,
hvis fliserne er grå

Mvh
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-09 06:51

On Wed, 22 Jul 2009 02:30:25 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

>Nej, bare smid kattegruset på pletten - jo nyere plet jo bedre. Fej lidt i
>det nu og da, og så smid det væk.

Jeg indkøber en pose kattegrus, så det er her hvis (når) problemet
opstår.

>Det, der bruges til værksteder er beregnet til at fjerne større spild.

Det er en stor bil jeg har
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 24-07-09 06:31

Mads Lie Jensen skrev:

> Jeg har overvejet det - har også set at man kan få noget som er direkte
> beregnet til at suge olie op fra f.eks værkstedsgulve.

Det duer ikke forebyggende. Med mindre du vil skifte det ofte.

Det suger fugt, og bliver til en klistret masse.

Leif

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-09 06:52

On Fri, 24 Jul 2009 07:30:32 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

>Det duer ikke forebyggende. Med mindre du vil skifte det ofte.

Det var nu heller ikke for at smide det ud på fliserne forebyggende. Det
var for at have en pose stående klar til brug, den dag problemet opstår.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 24-07-09 17:05

Mads Lie Jensen skrev:

> Det var nu heller ikke for at smide det ud på fliserne forebyggende. Det
> var for at have en pose stående klar til brug, den dag problemet opstår.

Men tråden startede med "Findes der noget man kan behandle fliserne med

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-09 19:00

On Fri, 24 Jul 2009 18:04:42 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

>Men tråden startede med "Findes der noget man kan behandle fliserne med
>som vil forhindre/forsinke olie i at trænge ned i fliserne?"

Men siden dengang har tråden taget en drejning, da sådan et middel
tilsyneladende ikke findes.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 25-07-09 06:07

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Men siden dengang har tråden taget en drejning, da sådan et middel
> tilsyneladende ikke findes.
> --

Jo, det gør det måske. Jeg henviste til vandglas. Det var da et forsøg værd.
Hilsen Matthias

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-07-09 22:02

> Findes der noget man kan behandle fliserne med som vil
> forhindre/forsinke olie i at trænge ned i fliserne?

Hvis nu du parkerer samme sted hver gang, så kunne du jo lægge en plade af
vandfast krydsfiner ud der hvor motoren befinder sig, indtil du får dig
taget sammen til at få fikset dit oliespild.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-09 06:50

On Tue, 21 Jul 2009 23:01:52 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Hvis nu du parkerer samme sted hver gang, så kunne du jo lægge en plade af
>vandfast krydsfiner ud der hvor motoren befinder sig, indtil du får dig
>taget sammen til at få fikset dit oliespild.

En plade ville irritere mig langt mere end oliepletter.

(Bilen smider ikke olie pt., men det vil komme bag på mig hvis ikke den
pludselig begynder med den slags unoder.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mureren

Dato : 22-07-09 09:24

Hej Mads
Jeg vil anbefale dig at indkøbe en sæk "Stardust" og en dunk "Starpower" i
stedet for.
Der er flere forhandlere af produkterne, og fordi det firma jeg arbejder for
har produkterne på prøve, må du selv google dig frem til yderligere
info....så har jeg ikke fingrene i klemme nogen steder

Under alle omstændigheder er produkterne væsentligt mere effektive end
"kattegrus".

Mvh.
Mureren

Fra : Mureren

Dato : 22-07-09 09:28

> [...]
> info....så har jeg ikke fingrene i klemme nogen steder
>
> Under alle omstændigheder er produkterne væsentligt mere effektive end

Aarhh...den amerikanske hjemmeside kan jeg vist godt linke til, og her er
der blandt andet nogle videoer du kan se.
http://www.stardustabsorbent.com/videoclips.html

Mvh.
Mureren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-09 10:53

On Wed, 22 Jul 2009 10:27:38 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Aarhh...den amerikanske hjemmeside kan jeg vist godt linke til, og her er
>der blandt andet nogle videoer du kan se.
>http://www.stardustabsorbent.com/videoclips.html

Den havde jeg fundet - og også et par danske sider om produktet.
Det lyder jo rigtig godt og effektivt.

Men jeg mangler stadig et sted hvor det kan købes ...... (og hvor jeg
lige kan se hvad prisen er ..... det er trods alt ikke helt
ligegyldigt.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-09 20:31

> [...]
>
> Men jeg mangler stadig et sted hvor det kan købes ...... (og hvor jeg
> lige kan se hvad prisen er ..... det er trods alt ikke helt

Så send en mail til "mureren"

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 22-07-09 06:41

> [...]
> dyrt og så vidt jeg kan se kun velegnet til netop symfoni, som er med en
> form for granit øverst, som så er slebet, altså, ikke "almindelig" beton

Kattegrus, som nogen foreslår tager slet ikke alt olien. En del vil trænge
ned i flisen og kan ikke suges op igen.
Istedet var det måske en mulighed at behandle fliserne med vandglas lige der
hvor bilen holder.
Om behandlingen bliver synlig på fliserne, ved jeg ikke, men det var da værd
at prøve på en flise-rest inden en større behandling.
Hilsen Matthias

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-09 09:29

On Wed, 22 Jul 2009 07:41:08 +0200, " Matthias H Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

> [...]
>Om behandlingen bliver synlig på fliserne, ved jeg ikke, men det var da værd
>at prøve på en flise-rest inden en større behandling.

Det kunne da i hvert fald være en mulighed. Jeg kigger på det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-07-09 09:40

> Findes der noget man kan behandle fliserne med som vil
> forhindre/forsinke olie i at trænge ned i fliserne?

Jeg tror ikke der findes noget der virker ordentligt, da fliser er sugende
trænger olien ind i flisen, men der er et produkt "lastbilrens", som er
ufatteligt olie og fedtopløsnende, samtidigt er det specielt godt til at
opløse/fjerne sod, som nok er det der farver motorolien sort.

Du kan også tage fliser op der hvor olien drypper ned, og i hullerne kommer
du så noget småsten af en type og farve der passer til fliserne.

Du kunne også finde noget andet at gå op i, og ikke lade bagatellerne blive
til en besættelse

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-09 10:56

On Wed, 22 Jul 2009 10:39:57 +0200, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> [...]
>ufatteligt olie og fedtopløsnende, samtidigt er det specielt godt til at
>opløse/fjerne sod, som nok er det der farver motorolien sort.

Ved du hvor det købes?

>Du kan også tage fliser op der hvor olien drypper ned, og i hullerne kommer
>du så noget småsten af en type og farve der passer til fliserne.

Ideen er god, men det er ikke lige mig.

>Du kunne også finde noget andet at gå op i, og ikke lade bagatellerne blive
>til en besættelse

Det syntes jeg nu heller ikke jeg gør - på den anden side ville det være
træls at stå om et halvt år med en stor olieplet og så få at vide at 'du
kunne da bare have smurt noget xxxxxx på da fliserne blev lagt'.

Jeg kunne også parkere bilen bag laden - så kan jeg også bedre nyde
synet af mine fine nye fliser
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-07-09 12:12

> Ved du hvor det købes?

Prøv at drej inden om et af de store lastbilværksteder, de bruger det bla.
til rengøring af presenningerne så man bedre kan se reklamerne

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-09 09:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Men, jeg er indehaver af en ikke helt ung bil, og jeg kunne godt frygte
> at den pludselig begynder at lave oliepletter på mine nye fliser.

Jeg har læst dine, og andres indlæg, og egentlig hører det nok til i
dk.teknik.bil.

Hvis du passer din bil, så behøver den ikke at dryppe olie, og dermed er
problemet ikke eksisterende.

Utætheder i bundkarret, klares med en ny pakning, og på samme måde med
ventildækselpakningen. - osv.

Er det gearkassen, der lækker, så kan du sikkert også finde pakninger til
den.

Det samme (nye pakninger) med differentialet i bagtøjet.

Der er ingen grund til at vente til 'den' drypper olie.

Stig Johansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-09 10:58

On Wed, 22 Jul 2009 10:54:40 +0200, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com>
wrote:

>Der er ingen grund til at vente til 'den' drypper olie.

Næh, men det er helt sikkert at det første tegn på at den drypper olie,
som jeg vil lægge mærke til, er pletter på mine fliser .......

Jeg har pt. ikke hverken tid, lyst eller evner til at skrue på bilen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-07-09 05:40

Mads Lie Jensen wrote:

> Næh, men det er helt sikkert at det første tegn på at den drypper olie,
> som jeg vil lægge mærke til, er pletter på mine fliser .......
>
> Jeg har pt. ikke hverken tid, lyst eller evner til at skrue på bilen.

Ok - jeg fik bare indtryket af, at den allerede nu 'siver' med olie, og at
du bare venter på det går over i drypperi.

Men så kan du gøre ligesom svigerfaderen gjorde engang.

Han fik lavet er 'kar' på - lad os sige 60x100 cm, som stod i carporten, så
motoren var placeret oven over karret når bilen var parkeret.

Men det er nok ikke en løsning, der er udpræget køn på nye fliser.

Hvis der først kommer sort olie på holmegårdssten (som dem jeg har), tror
jeg godt man kan glemme at få dem pæne igen.

Engang røg der noget olie fra en højtryksspuler ud på fliserne, men det var
mere 'klar' olie.

Det fik jeg tilnæmelsesvist pænt igen med en del motorrens og en (anden)
højtryksspuler.

En anden mulighed kunne være at gemme en stak reservefliser, og udskifte dem
hvis uheldet er ude.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-09 13:27

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> højtryksspuler.
>
> En anden mulighed kunne være at gemme en stak reservefliser, og udskifte

eller bare lave et felt uden sten i, med skærver i istedet
Pænt og lettere at holde.
Mvh
Mads

Fra : Rene Joergensen

Dato : 22-07-09 10:04

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote:

> Der er ingen grund til at vente til 'den' drypper olie.

Men heller ingen grund til at reparere bilen før den er gået i
stykker.

--
-René

Fra : Ole V Jensen

Dato : 22-07-09 12:48

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Det er standard holmegårdsfliser der er lagt her.

Køb nogle ekstra sten, så du har lidt at skifte med hvis de skulle blive
rigtigt beskidte en gang.

mvh
Ole-J