/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Mærkeligt udenbordsmotor stop ...
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 21-07-09 13:09

Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.

Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig stopper.
Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at starte og giver
mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt tomgang og dør når den
får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller ej.

Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.

Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3 sekunder,
hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe uden choker når
den pludselig strækker.

Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at køre
uden tankdækslet (har indbygget tank).

Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så man
kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags inferiører
detaljer ... )

Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
Mariner 8 så det symptom kender jeg,

Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm




 
 
Ukendt (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-07-09 13:20

Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
karburatoren.
Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?

De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.

MVH
Egon


"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>
> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig stopper.
> Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at starte og giver
> mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt tomgang og dør når den
> får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller ej.
>
> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>
> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe uden
> choker når den pludselig strækker.
>
> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>
> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
> opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så man
> kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
> inferiører detaljer ... )
>
> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
> videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
> Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>
> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
>
>


Bjarke@Escape (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 21-07-09 13:22

JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang. Og
det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.

Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler med
fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
news:4a65b1f8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
> karburatoren.
> Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
> Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
> Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?
>
> De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.
>
> MVH
> Egon
>
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>>
>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig stopper.
>> Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at starte og giver
>> mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt tomgang og dør når den
>> får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller ej.
>>
>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>>
>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
>> uden choker når den pludselig strækker.
>>
>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>>
>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
>> opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så
>> man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
>> inferiører detaljer ... )
>>
>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
>> videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
>> Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>>
>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....
>>
>> --
>> Afsendt fra båden:
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>
>>
>>
>



Ukendt (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-07-09 13:41


"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a65b2e4$0$48234$14726298@news.sunsite.dk...
> JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang. Og
> det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.

Da lyder det ikke som manglende benzin.
Og slet ikke, om bæstet ikke tager omdrejninger umiddelbart før den
strejker.
(mager blanding - flere omdr.)

>
> Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler med
> fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?

Bestemt.

Normalt er der to mulige årsager til motorstop.
Brændstof eller tænding.

Har du prøvet at se, om den kan trække gnister, når den har opgivet at gøre
tjeneste?
Du ved: Af med tændrør, et af gangen, hætten på, stelforbindelse, træl i
snor.
(Husk at holde tændrøret med en isoleret tang)

Forøvrigt minder beskrivelsen ikke så lidt om min gamle plæneklippers
opførsel gennem en del forsomre.
Hvor løsningen hvert år var en omhyggelig rensning af karburatoren, som
forøvrigt altid så ganske ren ud--

MVH
Egon





>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
>
> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> news:4a65b1f8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
>> karburatoren.
>> Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
>> Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
>> Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?
>>
>> De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.
>>
>> MVH
>> Egon
>>
>>
>> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>>>
>>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig
>>> stopper. Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at
>>> starte og giver mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt
>>> tomgang og dør når den får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller
>>> ej.
>>>
>>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>>>
>>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
>>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
>>> uden choker når den pludselig strækker.
>>>
>>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
>>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>>>
>>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
>>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
>>> opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så
>>> man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
>>> inferiører detaljer ... )
>>>
>>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
>>> videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
>>> Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>>>
>>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....
>>>
>>> --
>>> Afsendt fra båden:
>>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>>
>>>
>>>
>>
>
>


Bjarke@Escape (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 21-07-09 13:49

Ja, jeg tror jeg giver den 2 nye tændrør. Og tager nøglen med ud (næsten
gang jeg har luft i gummibåden). Så kan man jo både checke gnist og
bezinlugt ....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
news:4a65b6d8$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4a65b2e4$0$48234$14726298@news.sunsite.dk...
>> JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang.
>> Og det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.
>
> Da lyder det ikke som manglende benzin.
> Og slet ikke, om bæstet ikke tager omdrejninger umiddelbart før den
> strejker.
> (mager blanding - flere omdr.)
>
>>
>> Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler med
>> fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?
>
> Bestemt.
>
> Normalt er der to mulige årsager til motorstop.
> Brændstof eller tænding.
>
> Har du prøvet at se, om den kan trække gnister, når den har opgivet at
> gøre tjeneste?
> Du ved: Af med tændrør, et af gangen, hætten på, stelforbindelse, træl i
> snor.
> (Husk at holde tændrøret med en isoleret tang)
>
> Forøvrigt minder beskrivelsen ikke så lidt om min gamle plæneklippers
> opførsel gennem en del forsomre.
> Hvor løsningen hvert år var en omhyggelig rensning af karburatoren, som
> forøvrigt altid så ganske ren ud--
>
> MVH
> Egon
>
>
>
>
>
>>
>> --
>> Afsendt fra båden:
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>
>>
>> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
>> news:4a65b1f8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
>>> karburatoren.
>>> Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
>>> Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
>>> Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?
>>>
>>> De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.
>>>
>>> MVH
>>> Egon
>>>
>>>
>>> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
>>> news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>>>>
>>>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig
>>>> stopper. Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at
>>>> starte og giver mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt
>>>> tomgang og dør når den får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller
>>>> ej.
>>>>
>>>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>>>>
>>>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
>>>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
>>>> uden choker når den pludselig strækker.
>>>>
>>>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
>>>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>>>>
>>>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
>>>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte,
>>>> men opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år,
>>>> så man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
>>>> inferiører detaljer ... )
>>>>
>>>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare
>>>> halte videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2
>>>> cyl Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>>>>
>>>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....
>>>>
>>>> --
>>>> Afsendt fra båden:
>>>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>>>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>
>>
>



Henrik K (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 21-07-09 11:42

Har du skiftet benzinfilteret? Det ville være mit første sted for en
sådan fejl - dernæst karburator. Mht tænding, så kan der selvfølgelig
være en dårlig forbindelse, men hvis motoren stopper indenfor
nogenlunde samme tidsinterval, så er det ikke der fejlen ligger. En
løs forbindelse el.lign i tændingssytemet vil ikke komme så
regelmæssigt.

Mvh
Henrik

On 21 Jul., 14:49, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ja, jeg tror jeg giver den 2 nye tændrør. Og tager nøglen med ud (næsten
> gang jeg har luft i gummibåden). Så kan man jo både checke gnist og
> bezinlugt ....
>
> Bjarke
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in messagenews:4a65b6d8$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> >news:4a65b2e4$0$48234$14726298@news.sunsite.dk...
> >> JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang.
> >> Og det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.
>
> > Da lyder det ikke som manglende benzin.
> > Og slet ikke, om bæstet ikke tager omdrejninger umiddelbart før den
> > strejker.
> > (mager blanding - flere omdr.)
>
> >> Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler med
> >> fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?
>
> > Bestemt.
>
> > Normalt er der to mulige årsager til motorstop.
> > Brændstof eller tænding.
>
> > Har du prøvet at se, om den kan trække gnister, når den har opgivet at
> > gøre tjeneste?
> > Du ved: Af med tændrør, et af gangen, hætten på, stelforbindelse, træl i
> > snor.
> > (Husk at holde tændrøret med en isoleret tang)
>
> > Forøvrigt minder beskrivelsen ikke så lidt om min gamle plæneklippers
> > opførsel gennem en del forsomre.
> > Hvor løsningen hvert år var en omhyggelig rensning af karburatoren, som
> > forøvrigt altid så ganske ren ud--
>
> > MVH
> > Egon
>
> >> --
> >> Afsendt fra båden:
> >> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> >> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> >> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> >>news:4a65b1f8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>> Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
> >>> karburatoren.
> >>> Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
> >>> Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
> >>> Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?
>
> >>> De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.
>
> >>> MVH
> >>> Egon
>
> >>> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> >>>news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
> >>>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>
> >>>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig
> >>>> stopper. Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at
> >>>> starte og giver mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt
> >>>> tomgang og dør når den får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller
> >>>> ej.
>
> >>>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>
> >>>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
> >>>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
> >>>> uden choker når den pludselig strækker.
>
> >>>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
> >>>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>
> >>>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
> >>>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte,
> >>>> men opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år,
> >>>> så man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
> >>>> inferiører detaljer ...  )
>
> >>>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare
> >>>> halte videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2
> >>>> cyl Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>
> >>>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter ......
>
> >>>> --
> >>>> Afsendt fra båden:
> >>>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> >>>> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Bjarke@Escape (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 21-07-09 19:15

Ærligt, så kan jeg ikke finde det. De er jo sådan en fyr med indbygget
tank.....

Måske eg skulle få skaffet mig en vedl- håndbog. Nogen der ved hvor der
ligger det til Johnson ?

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message
news:eef9ca7d-d16a-4354-8a23-b0019a9b2a45@o7g2000yqb.googlegroups.com...
Har du skiftet benzinfilteret? Det ville være mit første sted for en
sådan fejl - dernæst karburator. Mht tænding, så kan der selvfølgelig
være en dårlig forbindelse, men hvis motoren stopper indenfor
nogenlunde samme tidsinterval, så er det ikke der fejlen ligger. En
løs forbindelse el.lign i tændingssytemet vil ikke komme så
regelmæssigt.

Mvh
Henrik

On 21 Jul., 14:49, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ja, jeg tror jeg giver den 2 nye tændrør. Og tager nøglen med ud (næsten
> gang jeg har luft i gummibåden). Så kan man jo både checke gnist og
> bezinlugt ....
>
> Bjarke
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in
> messagenews:4a65b6d8$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> >news:4a65b2e4$0$48234$14726298@news.sunsite.dk...
> >> JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang.
> >> Og det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.
>
> > Da lyder det ikke som manglende benzin.
> > Og slet ikke, om bæstet ikke tager omdrejninger umiddelbart før den
> > strejker.
> > (mager blanding - flere omdr.)
>
> >> Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler
> >> med
> >> fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?
>
> > Bestemt.
>
> > Normalt er der to mulige årsager til motorstop.
> > Brændstof eller tænding.
>
> > Har du prøvet at se, om den kan trække gnister, når den har opgivet at
> > gøre tjeneste?
> > Du ved: Af med tændrør, et af gangen, hætten på, stelforbindelse, træl i
> > snor.
> > (Husk at holde tændrøret med en isoleret tang)
>
> > Forøvrigt minder beskrivelsen ikke så lidt om min gamle plæneklippers
> > opførsel gennem en del forsomre.
> > Hvor løsningen hvert år var en omhyggelig rensning af karburatoren, som
> > forøvrigt altid så ganske ren ud--
>
> > MVH
> > Egon
>
> >> --
> >> Afsendt fra båden:
> >> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> >> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> >> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> >>news:4a65b1f8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>> Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
> >>> karburatoren.
> >>> Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
> >>> Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
> >>> Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?
>
> >>> De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.
>
> >>> MVH
> >>> Egon
>
> >>> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> >>>news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
> >>>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>
> >>>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig
> >>>> stopper. Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at
> >>>> starte og giver mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt
> >>>> tomgang og dør når den får gas. Hvorefter den er helt død. Choler
> >>>> eller
> >>>> ej.
>
> >>>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager
> >>>> mønstret.
>
> >>>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
> >>>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
> >>>> uden choker når den pludselig strækker.
>
> >>>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet
> >>>> at
> >>>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>
> >>>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
> >>>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte,
> >>>> men opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3
> >>>> år,
> >>>> så man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den
> >>>> slags
> >>>> inferiører detaljer ... )
>
> >>>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare
> >>>> halte videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en
> >>>> 2
> >>>> cyl Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>
> >>>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter
> >>>> .....
>
> >>>> --
> >>>> Afsendt fra båden:
> >>>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> >>>> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm- Skjul tekst i
> >>>> anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -



Leon Hulstrøm (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 21-07-09 19:23

>Mht tænding, så kan der selvfølgelig
>være en dårlig forbindelse, men hvis motoren stopper indenfor
>nogenlunde samme tidsinterval, så er det ikke der fejlen ligger. En
>løs forbindelse el.lign i tændingssytemet vil ikke komme så
>regelmæssigt.

Hej Henrik,

Det er desværre kun en delvis sandhed, for defekte tændspoler opfører sig
også på den måde.
Når defekten opstår blæses gnisten ud, da den er meget svag.

Det der undre mig er at der ikke er nogle advarselssignaler, som f.eks dens
trækket ikke forsvinder stille og roligt eller at den tændingsskyder.
Jeg ville sætte den i en tønde og lade den kører til den stopper, så slipper
Bjarke for at ro hjem

Jeg ville skifte tændrør og være sikker på at det er de rigtige...
"test-gnist" med rørene ude, gnisten skal være klar og tydelig selv i
solskin.
Er den det, så i med dem igen. For så fejler tændingen ikke noget.
Se om du kan starte den igen... vil den ikke det. Så pump bolden hård igen
og prøv derefter at starte igen.
Starter den og kører det samme tid den plejer og derefter går i stå. Så kan
det være returløbs-ventilen i bolden der er død.



Mvh
Leon



Henrik K (21-07-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 21-07-09 13:36

Hmmm.....min Yamaha har også indbygget tank, men der går da en slange
fra den og hen til karburatoren - og ca. midt på er der sat et
benzinfilter ind - så mon ikke det også er sådan på din?

Såvidt jeg husker (men er ikke 100% sikker) så er det Mariner der
producerer Johnsons motorer, så det må være muligt at finde en manual
på nettet?

Og iøvrigt - den kan jo have fået vand i tanken - som nu er krøbet ind
i karburatoren, og som ikke kommer ud af sig selv.

Mvh
Henrik

On 21 Jul., 20:15, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ærligt, så kan jeg ikke finde det. De er jo sådan en fyr med indbygget
> tank.....
>
> Måske eg skulle få skaffet mig en vedl- håndbog. Nogen der ved hvor der
> ligger det til Johnson ?
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "Henrik K" <henrik...@hotmail.com> wrote in message
>
> news:eef9ca7d-d16a-4354-8a23-b0019a9b2a45@o7g2000yqb.googlegroups.com...
> Har du skiftet benzinfilteret? Det ville være mit første sted for en
> sådan fejl - dernæst karburator. Mht tænding, så kan der selvfølgelig
> være en dårlig forbindelse, men hvis motoren stopper indenfor
> nogenlunde samme tidsinterval, så er det ikke der fejlen ligger. En
> løs forbindelse el.lign i tændingssytemet vil ikke komme så
> regelmæssigt.
>
> Mvh
> Henrik
>
> On 21 Jul., 14:49, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
> wrote:
>
>
>
> > Ja, jeg tror jeg giver den 2 nye tændrør. Og tager nøglen med ud (næsten
> > gang jeg har luft i gummibåden). Så kan man jo både checke gnist og
> > bezinlugt ....
>
> > Bjarke
>
> > --
> > Afsendt fra båden:
> > Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> > Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> > "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in
> > messagenews:4a65b6d8$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > > "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> > >news:4a65b2e4$0$48234$14726298@news.sunsite.dk...
> > >> JO, men jeg har prøvet både med helt vild gas og så køre den i tomgang.
> > >> Og det gør ingen forskel. Nogenlunde samme strækning og så dør den.
>
> > > Da lyder det ikke som manglende benzin.
> > > Og slet ikke, om bæstet ikke tager omdrejninger umiddelbart før den
> > > strejker.
> > > (mager blanding - flere omdr.)
>
> > >> Hvis den fik for lidt benzin burde det vel blive værre når jeg sejler
> > >> med
> > >> fuld gas ift når jeg tøffer afsted med 1/4 gas ?
>
> > > Bestemt.
>
> > > Normalt er der to mulige årsager til motorstop.
> > > Brændstof eller tænding.
>
> > > Har du prøvet at se, om den kan trække gnister, når den har opgivet at
> > > gøre tjeneste?
> > > Du ved: Af med tændrør, et af gangen, hætten på, stelforbindelse, træl i
> > > snor.
> > > (Husk at holde tændrøret med en isoleret tang)
>
> > > Forøvrigt minder beskrivelsen ikke så lidt om min gamle plæneklippers
> > > opførsel gennem en del forsomre.
> > > Hvor løsningen hvert år var en omhyggelig rensning af karburatoren, som
> > > forøvrigt altid så ganske ren ud--
>
> > > MVH
> > > Egon
>
> > >> --
> > >> Afsendt fra båden:
> > >> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> > >> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> > >> "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> > >>news:4a65b1f8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > >>> Det lyder lidt som om bæstet ikke får tilstrækkelig med benzin til
> > >>> karburatoren.
> > >>> Som da efter en lille tid vil være tørlagt--
> > >>> Er der frit løb gennem slangen fra tanken til karb.?
> > >>> Og "fødedysen" til svømmerhuset er helt ren?
>
> > >>> De nævnte symptomer tyder på noget i retning af det her nævnte.
>
> > >>> MVH
> > >>> Egon
>
> > >>> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> > >>>news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
> > >>>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>
> > >>>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig
> > >>>> stopper. Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at
> > >>>> starte og giver mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt
> > >>>> tomgang og dør når den får gas. Hvorefter den er helt død. Choler
> > >>>> eller
> > >>>> ej.
>
> > >>>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager
> > >>>> mønstret.
>
> > >>>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
> > >>>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
> > >>>> uden choker når den pludselig strækker.
>
> > >>>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet
> > >>>> at
> > >>>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>
> > >>>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
> > >>>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte,
> > >>>> men opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3
> > >>>> år,
> > >>>> så man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den
> > >>>> slags
> > >>>> inferiører detaljer ... )
>
> > >>>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare
> > >>>> halte videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en
> > >>>> 2
> > >>>> cyl Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>
> > >>>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter
> > >>>> .....
>
> > >>>> --
> > >>>> Afsendt fra båden:
> > >>>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> > >>>> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm-Skjul tekst i
> > >>>> anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Henning (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-08-09 22:41

Jeg var for mange år siden ude at sejle i en jolle hvor motoren opførte sig
på samme måde. Ejeren havde prøvet "alt".

Den kom på værksted og det viste sig at være en defekt toppakning. Et sent
svar men måske du kan bruge det til noget.

mvh Henning


"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>
> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig stopper.
> Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at starte og giver
> mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt tomgang og dør når den
> får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller ej.
>
> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>
> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe uden
> choker når den pludselig strækker.
>
> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>
> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
> opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så man
> kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
> inferiører detaljer ... )
>
> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
> videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
> Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>
> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
>
>



Bjarke@Escape (02-08-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 02-08-09 23:34

OK.TAK !!

Nej, jeg har ikke fikset den endnu .... så det er ikke for sent.

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Henning" <anders@nd.dk> wrote in message
news:4a7607d2$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg var for mange år siden ude at sejle i en jolle hvor motoren opførte
> sig på samme måde. Ejeren havde prøvet "alt".
>
> Den kom på værksted og det viste sig at være en defekt toppakning. Et sent
> svar men måske du kan bruge det til noget.
>
> mvh Henning
>
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a65afd7$0$48242$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har en Johnson 4 hp (2 takt) motor på min gummibåd.
>>
>> Den starter fint og kører i 4-5 minutter hvorefter den pludselig stopper.
>> Nogenlunde samme strækning hver gang. Så er den umulig at starte og giver
>> mig kun nogle få tegn på at der er liv i den. Lidt tomgang og dør når den
>> får gas. Hvorefter den er helt død. Choler eller ej.
>>
>> Så ror man hjem og næste dag starter den villigt og gentager mønstret.
>>
>> Det er ikke drukne/choker. Den skal kun have choker de første 2-3
>> sekunder, hvorefter jeg slår den helt fra og den har altså kørt længe
>> uden choker når den pludselig strækker.
>>
>> Det er heler ikke fordi den ikke kan få bezin fra tanken. Har prøvet at
>> køre uden tankdækslet (har indbygget tank).
>>
>> Jeg havde bildt mig ind det var tændrøret der på en eller anden måde
>> tværkortslutter, når det bliver helt varmt. Så det ville jeg skifte, men
>> opdager så, at den er 2 cylindret (ja, jeg har kun haft den i 3 år, så
>> man kan jo ikke forvente at jeg allerede har sat mig ind i den slags
>> inferiører detaljer ... )
>>
>> Og så bliver jeg jo i tvivl om min teori, for så ville den jo bare halte
>> videre på en cylinder. Det problem har jeg tidligere haft på en 2 cyl
>> Mariner 8 så det symptom kender jeg,
>>
>> Nogle ide'er til hvad der er galt ?? og hvad jeg skal lede efter .....
>>
>> --
>> Afsendt fra båden:
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>
>>
>>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste